Kiitos ja tuki pappisnaisille

Tulkaa kaikki -liike esittää lämpimän kiitoksensa ja tukensa kaikille naispuolisille papeille, jotka palvelevat kirkkoamme eri tehtävissä. Osaamisenne, kokemuksenne, rakkautenne ja antaumuksenne ovat kirkollemme elintärkeitä. Kiitos tuomastanne siunauksesta!

Tulkaa kaikki -liikkeen ohjelmassa edellytämme, että ”naispuolisten pappien syrjiminen on lopetettava kaikissa seurakunnissa”. Juuri käydyissä seurakuntavaaleissa ehdokkaamme sitoutuivat vaaliohjelmaan, jonka mukaan ”sukupuolisyrjintään seurakunnissa on puututtava aktiivisesti”, ja myös ”pappisnaisten epäsuora marginalisointi on tunnistettava ja lopetettava”.

Seurakuntavaaleissa iso osa seurakuntien neuvostoista ja valtuustoista liikahti kohti entistä suurempaa avoimuutta ja syrjimättömyyttä. Luottamushenkilöt voivat tukea naispuolisten pappien työtä ja toimia syrjiviä käytäntöjä vastaan seurakunnissa ja koko kirkossa.

Kirkkomme on kokonainen ja pystyy kutsumaan ihmisiä Kristuksen luo, kun se tekee parannusta kaikenlaisesta sukupuolisyrjinnästä ja muista evankeliumin esteistä. Eletään yhteisessä kirkossa – toisiamme väistelemättä. Kristuksen kirkko on kaikille!

Tulkaa kaikki -liikkeen toimintaryhmä

  1. Blogi päättyi hienosti:

    Kristuksen kirkko on kaikille!

    Todellakin mikä on kaikista tärkeintä – Kristus! Kristuksesta kaikki alkaa ja päättyy. Hyvää adventinaikaa kaikille!


    Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika, tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne, vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan, hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten, jotka hänen kauttansa uskotte Jumalaan, joka herätti hänet kuolleista ja antoi hänelle kirkkauden, niin että teidän uskonne on myös toivo Jumalaan.
    (1. Piet. 1:17‭-‬21 FB38)

    • Tapio Tuomaala :”Hyvin kiteytetty.”

      Saattaa olla, että kiteytys näkyy myös ensi vuoden Pride-kulkueessa, kun ainakin tämän vuoden paikallisessa kulkueessa ”Kirkonkin väki oli osaltaan mukana Lahden Pride tapahtumassa kantaen kylttejä ”Kirkko kuuluu kaikille”. ”(Päijät-Häme 18.8.2018)

  2. ”Kirkkomme on kokonainen ja pystyy kutsumaan ihmisiä Kristuksen luo, kun se tekee parannusta kaikenlaisesta sukupuolisyrjinnästä ja muista evankeliumin esteistä.” blogi

    Mietin, että mikä on Tulkaa kaikki-liikkeen julistama evankeliumi? Yllä olevan mukaan kirkko ei pysty kutsumaan ihmisiä Kristuksen luokse, koska kirkon yhteydessä (uskoakseni ei kuitenkaan palkkalistoilla) on vanhalla virkakannalla olevia pappeja ja seurakuntalaisia. Lisäksi liikkeen mielestä on olemassa muitakin esteitä sille, että kirkko ei pysty kutsumaan ihmisiä Kristuksen luokse. Mitä nämä muut esteet ovat? Blogin mukaan kirkko siis pystyy kutsumaan ihmisiä Kristuksen luokse kun se poistaa keskuudestaan perinteisellä virkakannalla olevat

    Minun nähdäkseni kirkolla ei ole mitään esteitä julistaa evankelimia ja kutsua ihmisiä Kristuksen luokse. Evankeliumi on ilosanoma siitä, että syntinen ihminen saa katua syntejään ja uskoa ne anteeksi Jeesuksen ristinuhrin ansiosta. Pelastuminen tapahtuu yksin armosta uskon kautta Jeesukseen Kristukseen. Se ei tapahdu nais-tai miespappeuden kautta tai vain jommankumman välittämän saarnan kautta. Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

    Ts. perinteinen virkakäsitys ei ole este julistaa evankeliumia ja kutsua ihmisiä Kristuksen luokse.

    • Salme, emme halua poistaa ketään kirkon yhteydestä. Tulkaa kaikki -kutsu koskee myös niitä, jotka epäröivät tulla, jos mukana on naispappeja ja homoja.

    • Vesa,

      entäs nämä perinteisellä virkakannalla olevat? Saavatko hekin toimia omissa yhteisöissään kirkon tiloissa oman virkakäsityksensä mukaan?

    • Siinäpä ongelma. Nämä seurakuntalaiset maksavat kirkollisveronsa, joilla ylläpidetään seurakunnan tiloja, mutta he eivät saa kuitenkaan käyttää tiloja. Pitäisikö heidän kirkollisveroaan alentaa, koska heillä ei ole täysiä oikeuksia tilojen käyttöön?

    • Vesa: Kun te kutsutte kaikkia tulemaan, niin mihin tiloihin te kutsutte?

      Jos haluaa Tulkaa kaikki tilaisuuteen Joensuussa, mikä on katuosoite? Ja mihin aikaan tilaisuudet ovat?

    • Werner, kiitos hyvästä kysymyksestä. Joensuussa kutsumme ihmisiä Papinkatu 1:een sunnuntaina klo 10.

    • Entä mistä saa tietää muut paikkakunnat? Katuosoitteet ja kokousajat? Jos joku haluaa tulla.

      Mitkä olisi Helsinki, Vantaa, Espoo, Turku, Tampere, Lahti, Oulu, Mikkeli, Jyväskylä, Varkaus, Kotka, Kuopio, Nurmes ja Valtimo?

    • Werner, tiedot löytyvät täältä: https://evl.fi/seurakunnat. Seurakunnan kohdalta löytyy paikallisen kirkon osoite. Jumalanpalvelus on yleensä sunnuntaisin klo 10.

      Me siis kutsumme ihmisiä yhteisen kirkon ja paikallisen seurakunnan yhteyteen. Emme mihinkään Tk-tilaisuuksiin. Niin sanottuja teematapaamisiamme ei edes ole kuin pari vuodessa. Tiedot niistä löytyvät kotisivuiltamme.

    • Salme, mainitsit kirkollisverosta. Minun ymmärtääkseni kirkollisveron tarkoitus on koota varoja seurakunnan yhteiseen elämään, ei siihen, että ihmiset perustavat omia eriseurojaan seurakunnan tiloihin. Ovatko jotkut valmiit pysymään kirkossa vain, jos se hajottaa itsensä sisältäpäin? Hyvää adventtia.

    • Vesa,

      Arkkipiispa Luoma toteaa uutisten puolella olevassa haastattelussa: ” Kirkon ”liikevaihto” on vuodessa vähän yli miljardi euroa, josta kirkollisveron tuotto on 885 miljoonaa. Kirkon palveluksessa on nyt noin 20 000 työntekijää. Kuluista varsinaisen seurakuntatyön osuus on noin puolet, kiinteistöjen ylläpito vie neljänneksen, hallinto viidenneksen.”

      Eli kirkollisveroista menee neljännes kiinteistöjen ylläpitoon. Loogisesti ajatellen jokainen kirkollisveroja maksava maksaa kirkollisveroistaa kiinteistöjen ylläpitoa, joten heillä tulisi myös olla oikeus niiden käyttöön.

      Hyvää adventtia myös sinulle!

    • Salme Kaikusalolle ja muillekin:

      Salme kommentoi näin: ”Loogisesti ajatellen jokainen kirkollisveroja maksava maksaa kirkollisveroistaa kiinteistöjen ylläpitoa, joten heillä tulisi myös olla oikeus niiden käyttöön. ”

      Kiitos Salme! Tätähän samasukupuoliset vihkimistä haluavat (ja kirkollisveroa maksavat) ovat toivoneet jokaisen seurakunnan tiloissa. Että tilat ovat käytettävissä. Kiitos tuestasi.

    • Leeni Luukko,

      kiitos kiittämästä.

      Mielestäni esillä olleiden järjestöjen tilanpyyntöjä ei voi ihan rinnastaa spnparien vihkimistilaisuuksiin. Edelliset pyytävät tiloja seurojen pitoa varten ja jälkimmäiset viettääkseen juhlaa kirkon opin vastaisesti. Avioliitto on edelleen miehen ja naisen välinen liitto kirkon opin mukaan. Toisaalta sateenkaariväellä ei ole ollut ongelmia saada kirkkoja kautta aikain käyttöönsä ja viettää sateenkaarimessuja kirkoissa. He ovat saaneet koristella kirkkotilat alttaria ja saarnapönttöä myoten omilla sateenkaariliinoillaan jne. Uskon, että he ovat myös itse valinneet liturgit ja saaranan pitäjät messuihinsa.

      Helsingin seurakuntayhtymässä on jo yli 10 kirkkoa, joissa he voivat saada vihkimyksen ja viettää häitään. Samoi Vantaalla ainakin Vantaankosken srk ja Vantaan ruotsinkielinen srk antavat tilat samaa sukupuolta olevien vihkimiselle. En nyt jaksa etsiä muiden seurakuntien tilannetta, mutta muitakin on. Alla tietoa Helsingin tilanteesta.

      https://www.helsinginseurakunnat.fi/uutiset/asldmoczx

  3. TK-liike aivan oikein toteaa, että pappisnaisten syrjiminen on lopetettava kaikissa seurakunnissa. Onhan päätös pappisviran avaamisesta naisille tehty jo yli 30 vuotta sitten. On jo aika normalisoisa tilanne.

    Varmaan avioliittokysymyksessä ihan kohta edetään yhtä johdonmukaisesti. Avioliiittolakia on muutettu niin, että myös samaa sukupuolta olevat voidaan vihkiä avioliittoon. Kirkko on kuitenkin kaikissa mahdollisissa yhteyksissä todennut, että avioliitto sen käsityksen mukaan voi olla vain miehen ja naisen välinen. On ollut mietintöä, piispainkokousta, toimikuntia, kirkolliskokousta ja kaikkien enemmistö on ollut samalla kannalla.

    Varmaan jo ihan kohta TK-liike tunnustaaa harhauttaneensa äänestäjiä ilmoittamalla, että vaaleihin mennnään avioliitto edellä ja kertoo, että kirkkovaltuustot ja seurakuntaneuvostot eivät edes päätä avioliittoasioista.

    Varmaan jo ihan kohta TK-liike pyytää anteeksi, että sen tarkoituksena on ollut ja on häiritä ja terrosrisoida kirkollikokokouksen ja muiden toimielinten työtä jatkuvalla riitelyllä ja samojen asioiden jatkuvalla vääntämisellä vuodesta toiseen.

    Juhani Ketomäki

  4. On todettava, että TK-liikkeellä ja Yhteysliikkeellä on huomattava osa nykyisen kirkollisen sekasorron syntymisessä. Julkisuudessa erityisesti muutamat TK-liikkeen luottamushenkilöt ovat olleet paljon esillä lähettäessään monia vaativan sävyisiä kirjelmiä milloin kirkon johdolle tai muille tahoille. Näitä kirjelmiä media on sitten innokkaasti viestinyt eteenpäin.

    • ”Messutoimintaa tilojen käyttö on rajoitettua.” Siis joidenkin herätysliikkeiden messutointaan tilojen käyttö on rajoitettua.

      Näin ei ole sateenkaarimessujen kohdalla. Niiden järjestäjät saavat kirkkotilat käyyttöönsä ja voivat itse valita liturgit ja saarnaajat.

    • Sateenkaarimessuista liikkuu virheellistä tietoa. Seurakuntien tiloissa pidettävät sateenkaarimessut ovat seurakuntien omaa toimintaa, johon seurakunta valitsee papit. Esim. Kallion seurakunnassa sateenkaarityö on yhden papin vastuualuetta. Alla pastori Jaana Partin vuosien takainen kirjoitus, joka valaisee asiaa. Sateenkaarimessut vertautuvat siis pikemmin seurakuntien teemamessuihin kuin järjestöjen/messuyhteisöjen jumalanpalveluksiin seurakuntien tiloissa.

      Sateenkaarimessu on portti kirkkoon

      (Aamulehti 16.10.2005)

      Messu on seurakunnan keskus. Messu kokoaa seurakuntalaiset yhteen. Niinpä piispa Juha Pihkala on oikeassa, kun hän varoittaa seurakuntien messuelämän viipaloitumisesta (Aamulehden sunnuntaivieraspalsta 5.6.). Messuyhteisö on Pihkalan mielestä alkanut elää liiaksi ympäristön ehdoilla. Messuja tarjotaan jokaisen korvasyyhyn mukaan, messuja samanmielisille.

      Kirkon perustehtävä on kuitenkin hengittää kokoamalla ja lähettämällä. Erilaiset teemamessut ovat seurakuntien normaalia jumalanpalveluselämää. Ne mahdollistavat osallistumisen niillekin, jotka eivät tunne kuuluvansa kirkon vakituisiin asiakkaisiin. Messu on lähiympäristön lähetystyötä ja se on tekijöittensä näköinen. Silti Kristuksen kirkko on maailmanlaajuisesti yksi ja sama. Ehtoollisessa Kristus itse on läsnä seurakunnalleen.

      Moni homo ja lesbo on kokenut, ettei hänellä ole paikkaa omassa kotikirkossa. Tästä syystä Helsingissä alettiin jo vuosia sitten järjestää sateenkaarimessuja, joihin kutsutaan erityisesti
      seksuaalivähemmistöihin kuuluvia ja heidän läheisiään. Ne ovat kaikille avoimia jumalanpalveluksia. Messut järjestetään Helsingin tuomiokirkon kappelisalissa.

      Sateenkaarityö on Kallion seurakunnan virallinen työmuoto, josta vastaa seurakuntapappi. Messujen järjestämässä ovat myös Arcus – ekumeeninen sateenkaariryhmä, Setan kristillinen ryhmä Malkus ja Yhteys-liike. Messuvieraita on kaiken ikäisiä lapsista vanhuksiin. Viime talvena vietettiin ensimmäistä sateenkaariperheille suunnattua messua, jossa otettiin erityisesti lapset huomioon.

      Moni messuvieras on yllättynyt kokemuksesta, että saa olla oma itsensä ehtoollisvieraana. Saa olla homoseksuaali ja uskovainen yhtä aikaa. Ei tarvitse piilotella olemustaan tai yrittää sulautua valtakulttuuriin. Yhdessä vertaistensa kanssa voi parhaiten kokea kuuluvansa Kristuksen ruumiiseen ja yhteisöön. Sateenkaarimessuja tarvitaan kunnes jokaisessa seurakunnassa sateenkaari-ihmisille kuuluu kutsu ehtoollispöytään sanoin; tule sellaisena kuin olet.

      Jumalan luomistyö jatkuu myös seksuaalisuuden alueella ja siksi erilaisuutta ei pidä sulkea pois seurakunnasta. Jokaisen seurakunnan tulisi avata ovi seksuaalivähemmistöille, jotta Kristuksen ääni kuuluisi: Katso minä seison ovella ja kolkutan. Tulkaa kaikki.

      Jaana Partti
      pastori
      Kallion srk

  5. ”Moni messuvieras on yllättynyt kokemuksesta, että saa olla oma itsensä ehtoollisvieraana. Saa olla homoseksuaali ja uskovainen yhtä aikaa. Ei tarvitse piilotella olemustaan tai yrittää sulautua valtakulttuuriin. Yhdessä vertaistensa kanssa voi parhaiten kokea kuuluvansa Kristuksen ruumiiseen ja yhteisöön. Sateenkaarimessuja tarvitaan kunnes jokaisessa seurakunnassa sateenkaari-ihmisille kuuluu kutsu ehtoollispöytään sanoin; tule sellaisena kuin olet.”

    Onko joskus jossain kirkossa käännytetty homoseksuaali-ihminen pois sunnuntain messusta? Jos niin olisi hyvä tietää missä ja milloin. Kirkossahan ollaan niin vieraita toisilleen ettei kukaan vahingossakaan puhuttele tuntematonta ihmistä. Joten minua ihmetyttää tämä selittely, että vain sateenkaarimessussa saa olla oma itsensä, mennä ehtoolliselle, tuntea kuuluvansa Krn ruumiiseen, tulla sellaisena kuin on.
    Miksi pitäisi piilotella itseään? Eihän homous näy ulospäin vai näkyykö? Heteroitakin on ”moneen junaan” eikä heillekään kaikille järjestetä erillismessuja. Minä voin kokea kuuluvani Kristuksen ruumiiseen sekä heteroiden että homoseksuaalinen kanssa.

    Tätä selitysasetelmaa syyksi erillismessuille en ole koskaa ymmärtänyt. Enemmänkin siitä heijastuu viesti, että olemme uhreja, koska emme voi tulla yhdessä muiden kanssa samaan messuun. Mutta kun kaikki voivat tulla kuten Tulkaa kaikki-liike kutsuu. Tulkaa kaikki samaan messuun!

    • Salme: ”Tulkaa kaikki samaan messuun!” Olen täsmälleen samaa mieltä. Nuorisomessut, sateenkaarimessut, kesävieraiden kirkkopyhät ynnä muut ovat teitä tähän.

Tulkaa Kaikki
Tulkaa Kaikkihttps://tulkaakaikki.net/
Blogiin kirjoittavat Tulkaa kaikki -henkiset seurakuntavaikuttajat eri puolilta Suomea, kukin omissa nimissään. Yhteistä meille on pyrkimys toimia kirkossa avarakatseisesti lähimmäisyyden hengessä. Tulkaa kaikki -liikkeen perusajatuksen mukaisesti haluamme herättää rehellistä keskustelua kirkon perustehtävästä, lisätä kirkollisen päätöksenteon avoimuutta ja luoda siltoja eri tavoin ajattelevien välille.