Kerro, millaista taivaassa on

elvytys

Joulun alla kolme vuotta siten sydämeni oli vähällä pysähtyä. En ole eläissäni nähnyt niin nopeaa toimintaa kuin oli elvytykseni. Sairaalan ovelta minut istutettiin kiireen vilkkaa pyörätuoliin ja sitten mentiin äkkipikakiireellä polin osastolle. Tuossa tuokiossa vuoteeni ympärillä hääräili alun toistakymmentä ihmistä.

Pidin silmiäni kiinni siihen asti kunnes tunsin irtautuvani ruumiistani. Silloin avasin uteliaisuuttani silmäni. Katselin outoa näytelmää parin metrin korkeudelta. Ihmettelin, mahdoinko minä olla tuo lihaklöntti, joka tuossa sängyssä sähköiskujen voimasta retkahtelee.

Tilanne oli peräti hämmentävä, kun en tiennyt, mihin seuraavaksi menisin. Erkanenko kokonaan ruumiistani ja lähdenkö tässä ja nyt jonkinlaiselle taivasmatkalle. Vai onnistuvatko nuo ihmiset palauttamaan minut takaisin maalliseen tomumajaani.

Kun siellä yläilmoissa suljin silmäni, avasin ne seuraavan kerran taas sairaalasängyssäni. Auttajani kaikkosivat ympäriltäni melkein yhtä nopeasti kuin olivat luokseni tulleetkin. Osaston omat hoitajat jäivät tarkkailemaan tilannettani.

Tämä episodi tuli mieleeni, kun luin lehdestä, että tutkijat ovat löytäneet todisteita ”kuolemanjälkeisestä elämästä”. Monikansallisessa suurtutkimuksessa todettiin usean sydämenpysähdyksestä elvytetyn tehneen todenmukaisia havaintoja ympäristöstään myös silloin, kun aivojen olisi jo pitänyt lakata toimimasta.

Tutkimuksessa todettiin, että sydämenpysähdyksen kokeneista ja onnistuneesti elvytetyistä potilaista jopa 40 prosenttia kuvaili kokeneensa jonkinlaista tietoisuutta aikana, jolloin he olivat kliinisesti kuolleita. Kliininen kuolema on tila, jossa verenkierto on lakannut sydämen pysähtymisen seurauksena ja hengitys loppunut.

Tutkijoiden mukaan potilaiden kokemukset eivät vaikuta olleen hallusinaatioita, sillä heidän kertomuksiensa perusteella potilaat kykenivät tekemään todenmukaisia havaintoja ympäristöstään myös kuolleena ollessaan.

En minä riemusta hypi tällaisten ”todistusten” takia.  Kuoleman jälkeinen elämä on aivan yhtä vaikea todistaa kuin Jumalan olemassaolo. Järki ei ole näissä asioissa alkuunkaan oikea työkalu. Kuolemanjälkeistä elämää ei voi todistelemalla saada ratkaistuksi niin kuin jotakin matemaatista lauseketta.

Todistaminen tässä ei-matemaattisesssa tarkoituksessa merkitsee sitä, että kerron, mitä Jumala on elämässäni tehnyt ja miten toiminut. Minä itse tulkitsin tuon vuosien takaisen Come backin niin, että vielä ei ollut minun aikani lähteä. Minulla on täällä vielä jotakin tehtävää. Jumalalla on vielä minua varten jonkinlainen suunnitelma, tulevaisuuden tae. Tulkintani on siis ihan ikiomani, toisin sanoen mitä henkilökohtaisin juttu. Kaikki eivät suinkaan ajattele asiasta samoin.

En siis pysty vastaamaan kysymykseen, millaista taivaassa on. Voin kyllä yrittää tarjota jonkinlaista osviittaa itseäni kovasti viehättävän vanhan tarinan muodossa: Kaksi munkkia sopi keskenään, että se, kumpi heistä kuolee ensimmäisenä, palaa unessa kertomaan taivaasta toiselle. He olivat yhteisen kilvoittelunsa aikana usein pohtineet keskenään taivaan olemusta. Toinen pääsisi kokemaan ennen toista, se toinen taas saisi hyvän kuvauksen edessä olevasta.

Kun toinen munkki sitten kuoli, toinen jäi odottamaan vastausta. Aika kului, mutta sitten eräänä yönä kumppani ilmestyi nukkuvalle munkille unessa. ”No, kerro nyt ihmeessä, millaista taivaassa on…!”, tahtoi nukkuja tietää. Univieras katsoi ystäväänsä levollisesti ja onnellisesti hymyillen. Pitkän esitelmän sijaan hän kuiskasi vain lyhyesti: ”Aivan toisenlaista!”

* * * * * * * *

Mitä mahtaa kerran takaisin maan päälle tuleva Jeesus löytää keskuudestamme? Etsiikö hänkin todisteita jostakin?

Kyllä vain!

"… kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?" (Luuk. 18:8).

 

Kuvateksti: Kun tilanne on päällä, auttajien tukka menee putkelle!

45 kommenttia

  • Reino Suni sanoo:

    Ihmisten kertomuksia millaista taivaassa on esiintyy aika ajoin tiedotusvälineissä. Myös siinä samalla kerrotaan keskusteluista Jumalan ja Jeesuksen kanssa. Yhtenäistä näille kaikille kertomuksille on, että käynnit ja keskustelut ovat tapahtuneet yöllä tai mahdollisen vakavan sairauden aikana. Myös useat papit ovat tietoisia taivaan olosuhteista. Ei tämä ole mitenkään erikoista.

    Jeesuksen tulosta on ollut päivämääriä jo varmasti satoja. Kirkko on myös keksinyt, että paluu tapahtuu ruumiin muodossa.

    Jos nyt oltaisiin hieman realistisia uskossa, niin paluu todennäköisesti tapahtuu parastaikaa hengessä kristinuskon palautumisessa rehelliseen ja mahdollisimman realistiseen Jeesuksen välittämään sanomaan.

    Jeesus sanoi ristillä viimeisinä sanoinaan ” henkeni, tänä päivänä ”. ruumiista hän ei sanonut mitään eikä viimeisestä päivästä. En usko hänen valehdelleen poislähtönsä hetkellä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tuire Kajasvirta sanoo:

    Minusta Hannu, otit tärkeän (ainakin minulle) tärkeän aiheen esille.

    Kerrot, että lääketieteen kehityttyä kuolemanrajakokemuksia on paljon. Aikaisemmin sydämen pysähdyttyä ei juuri tultu kertomaan, mitä heille on tapahtunut. Nyt se on mahdollista. Näitä kertomuksia on paljon, myös tieteellisin menetelmin ja kriittisesti arvioiden koottuja. Henkilökohtaisista kokemuksista on kirjoitettu myös kirjoja, kuten esimerkiksi Eben Alexanderin: Taivas on totta.

    Minua nuo kokemukset ovat lohduttaneet ja vahvistaneet uskoani Jumalan suuruuteen. Koen olevani enemmän minä tietäessäni, että tässä maallisessa ruumiissani asuu minä ja tietoisuus, joka ei häviä kuolemassa. Kuolemassa minua odottaa suuri seikkailu.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Sari Weckroth sanoo:

      ”Eben Alexanderin: Taivas on totta.”

      Tarkennuksena, että Eben Alexanderin kokemuksista kertovan kirjan suomenkielinen nimi on ”Totuus taivaasta”

      ”Taivas on totta” kertoo 4-vuotiaan Colton Burpon matkasta taivaaseen ja takaisin. Erona moniin muihin kokemuksiin se, että sairaalassa kovissa tuskissa ollut pikkupoika ei ollut kuollut eikä kuolemaisillaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tuire Kajasvirta sanoo:

      Kiitos Sari oikaisusta! Olen lukenut molemmat kirjat. Ja nytkin Eben Alexanderin ’Totuus taivaasta’ on yöpöydälläni. Anteeksi sekaantumiseni nimissä.

      Minusta sekä Colton Burponin että Eben Alexanderin kokemukset ovat aitoja.

      Taivas on totta- kirjassa minua häiritsi se, että siinä oli niin selvästi esillä vanhempien veikutus ja kielenkäyttö. Ebenissä arvostan taas sitä, että hän pyrkii kuvaamaan vain oman kokemuksensa liittämättä sitä mihinkään muuhun. Käytän sanaa -pyrkii- sillä niin hän kuin monet muut kertovat, että tuonpuoleista on vaikea ja mahdoton kuvata, kun sanat eivät riitä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Risto Korhonen sanoo:

      Onko sillä, että ”kertomuksia on koottu tieteellisin menetelmin ja kriittisesti arvioiden”, jotain erityistä merkitystä? Mitä tuollainen kokoamistapa käytännössä tarkoittaa?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Eila Jylkäs sanoo:

    Myös minusta on aivan ihanaa lukea ja kuulla näistä kokemuksista siitä että tietoisuus jatkuu vielä kuoleman jälkeen. Koska en ole uskonnollinen luonteeltani, en osaa antaa samaa arvoa uskonnollisuudelle kuin blogin kirjoittaja. Sitä vastoin olen erittäin kiinnostunut tieteestä, varsinkin fysiikasta. Kvanttifysiikan lait pystyvät selittämään monia niistä asioista joita aiemmin on pidetty ”henkimaailman” asioina.

    Minusta olisi ihan koko maailman rauhan kannalta mahtava asia, jos tieteellisin keinoin pystyttäisiin toteamaan olemassaolon kaikki eri puolet, myös ne mitkä ovat meidän aistiemme ulottumattomissa. Jos meillä olisi todellista tietoa siitä, mitä kuoleman jälkeen on, kaikki uskontojen ja uskonlahkojen väliset riidat olisivat (toivottavasti!) historiaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Esko Makkonen sanoo:

    Komppaan univierasmunkkia kybällä. Sillä onhan myös kaikki kuvamme Jumalasta itse asiassa epäjumalankuvia – eikö vain?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tuula Hölttä sanoo:

    Esko Makkonen :”…onhan myös kaikki kuvamme Jumalasta itse asiassa epäjumalankuvia – eikö vain?”

    Mielestäni näin on, ja on hirvittävä virhe, että jokaikinen sukupolvi uskoo omistavansa sen ainoan ja oikean ”totuuden” näin valistuksen aikana varsinkin vain aistihavaintoihin ”tieteensä” perustaneena. Me ihmiset olemme vajavaisia ja ””Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi. Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.” (1Kor 13:1-3)

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tuire Kajasvirta sanoo:

      Useat kuolemanrajakokemuksen kuvanneet puhuvat juuri samaa, minkä Tuula otti esiin.(1Kor 13:1-3)

      Rakkaus näyttäisi olevan koko universumin kantava voima. Siitä huolimatta, että joudumme tänä päivänä katsomaan maailmassa suunnatonta pahuutta.

      Jumalaan uskovalle tämä kaiken läpäisevä rakkaus on Jumalan rakkautta. Mutta Rakkaus voi lohduttaa ja kantaa myös heitä, jotka eivät usko Jumalaan ja hänen kaikkivaltiuteensa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tuula Hölttä sanoo:

      Tuire Kajasvirta :”Jumalaan uskovalle tämä kaiken läpäisevä rakkaus on Jumalan rakkautta.”

      Näin on ainakin omalla kohdallani tapahtunut koulukiusattuna tapahtuneen ”ruumiista irtautumisen” rajakokemukseksi sanotun jälkeen. Tuo tapahtuma on saanut aikaan jopa sen, että irtisanouduin 90-luvulla pankkijärjelmästä, joka mielestäni oli muuttunut epäinhimilliseksi, ja vaikka tiedossani oli vakinainen työ Helsingissä, sanouduin siitäkin irti ja ryhdyin mikroyrittjäksi, kun jotkut entiset pankln asiakkaat tulivat sanomaan, että vaikka en enää ole pankissa, he haluavat, että hoidan heidän asiansa.

      Uudenmaan Uusyrityskeskus arvioi liikeideani, jonka tavoitteisiin ei kuulunut taloudellisen voiton saaminen, vaan se, että me kaikki pärjäisimme. Idea arvioitiin hyväksi, vaikkakin eettisyytensä vuoksi erittäin harvinaiseksi.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Annikki Salo sanoo:

    Taivas on todellinen, sillä Jeesus puhui siitä Häneen uskovien päämääränä (Joh.14:1-3). Raamattu kertoo: ”Mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut, minkä Jumala on valmistanut niille, jotka Häntä rakastavat, sen Jumala on meille ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaiken, Jumalan syvyydetkin” (1Kr.2:9,10). Ihaninta on se, että Pyhä Henki kirkastaa Jeesuksen Sanassa ja meille tulee enenevä vanhurskauden nälkä ja jano, että luemme päivittäin iloiten Sanaa ja näin uskomme kasvaa ja taivaskaipuu syvenee.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Rauli Toivonen sanoo:

    Olipa hienoa, että Ruttopuiston rovasti otti esille aiheen, jota on lähestytty sekä teoreettisesti että myös empiirisesti. Kokeellisessa havainnoinnissa on vain yksi ongelma: täytyy olla kuollut, jotta voi raportoida kuolemanjälkeisestä tilasta.

    Ne, jotka ovat lääketieteellisten kriteerien kuolleita, eivät ole sitä suinkaan kaikilta soluiltaan – siis todella peruuttamattomasti. Se ”henkäys”, jonka Jumala puhalsi ensimmäiseen ihmiseen, ei elvytetyistä ole vielä kokonaan ”palannut Jumalan tykö”. (1.Mo2.7;Saa12:7)

    On tietysti avartavaa, että näitä rajakokemuksia tutkitaan. Tieteen rajat kuitenkin tulevat niissä mittauksissa melkoisen pian vastaan.

    Me Luojaan uskovat olemme varmaankin samaa mieltä siitä, että Tekijämme on kaikenlaisten ”rajakokemusten” todellinen expertti. Mutta kertooko Hän meille vastausta siinä kirjassaan, joka meille on tarjolla, Raamatussa? Miksi ei kertoisi?

    Jotkut sanovat, että Raamatussa kerrotaan kuolemanjälkeisestä tilasta ristiriitaisesti. Esimerkkejäkin tarjotaan: Jeesus sanoi Lasaruksen ”nukkuvan” mutta toisen Lasaruksen Jeesus antaa ymmärtää olevan keskusteluyhteydessä rikkaaseen mieheen. (Joh11:11;16:19-). Vanhalla puolella Saul näyttää saaneen edesmenneestä Samuelista neuvonantajan, vaikka Saarnaaja toteaa, ”etteivät kuolleet tiedä mitään”. (1.Sam27;Saar9:5)

    Ja nyt sitten rovastille kolme kysymystä, ja miksei myös muille asiasta kiinnostuneille: 1) Kuinka korkealle noteeraat sen, mitä Raamatussa kuolemantilasta kerrotaan?

    2) Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että sen opetus voi olla johdonmukaista, kun vain konteksti otetaan huomioon?

    3) Kummastako lähteestä uskot oikean vastauksen tulevan, ”rajakokemuksista” vai Isosta Kirjasta?

    Avauksesi oli hyvä, toivottavasti seurauksena on asiallinen keskustelu..

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Hannu Kiuru sanoo:

      Raulille:

      Ohjenuorani näissä taivasasioissa on se, mitä Jeesus niistä Raamatussa kertoo. Samaan hengenvetoon on todettava, että Jeesus on puheissaan sangen pidättyväinen kuolemanjälkeisen elämän kuvauksissa. Esimerkiksi rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta kertoessaan hän käyttää juutalaisten hyvin tuntemaa kuvaa erottavasta syvästä kuilusta, ei lähde tätä käsitystä oikomaan, vaan liittää sanottavansa tähän asetelmaan.

      Uskon näkymättömään todellisuuteen, sillä näkyvään todellisuuteenhan ei tarvita uskoa. Riittää, kun katsoo silmillään. Aina ei tosin voi uskoa edes omia silmiäänkään, sen verran kummallista meno täällä maan päällä on…

      Silmieni näön heikentymisen myötä muistan Jeesuksen autuuttavaa sanaa niille, jotka uskovat näkemättä. 🙂

      Monissa lauluissa puhutaan siitä, että taivas on matkamme määrä, olemme taivastiellä, matkalla Isän kotiin. Minua itseäni viehättää ajatus taivaan ilosta, iloisesta jälleennäkemisestä poisnukkuneitten rakkaitten kanssa, kuoleman ja kärsimyksen puuttuminen sekä tietysti Jeesuksen näkeminen kasvoista kasvoihin.

      Vaikka Jeesus ei meille etukäteen raotakaan esirippua, niin minulla on täysi syy uskoa, että kun uskoni kerran saa muuttua näkemiseksi, kaikki on ”aivan toisenlaista!”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Rauli Toivonen sanoo:

      Kiitos Hannu vastauksestasi, jonka perusteella olemme samassa veneessä esimerkiksi siinä, että näkymättömään todellisuuteen voidaan katsoa vain uskon silmin. Ja siinä ei taida meillä olla paljon muita kiikareita kuin tuo vanha kunnon Raamattumme.

      Oletko koskaan pohtinut sitä, miksi Raamattu puhuu niin vähän kuolemanjälkeisestä tilasta?

      Lakiliiton aikaan oli ankarasti rangaistavaa jopa yhteydenottoyritys kuolleisiin: ”Keskuudessanne ei saa olla ketään,… joka kysyy neuvoa kuolleilta”(5.Mo18:11). Mitä pahaa sellaisessa saattoi olla?

      Kun Jeesus meni herättämään Lasarusta(Joh11), Vapahtajamme kuvaili ystävänsä olotilaa uneksi. Tästä voi päätellä hänen olleen oman aikansa Raamatun kanssa – jälleen kerran – täydelleen integroituna: Lasarushan oli tuonelassa, jossa ”ei ole tekoja, ei ajatuksia, ei tietoa, ei viisautta”.(Saar9:10) Mitäpä kerrottavaa kuolleista herätetyllä olisi voinut olla!

      Raamattu on kuolemanjälkeisestä elämästä puhuessaan sopusoinnussa myös näkyväisen tietämyksemme kanssa: kaikki meidän tietoisuutemme on talletettu meidän fyysiseen tomumajaamme. Tietoisuutemme lakkaa, kun olemme jättäneet hyvästit viimeisellekin aivosolullemme. Rajakokemuksissahan näin ei ole ollut asian laita.

      Uskotko Hannu, että me olemme saaneet luontojaan ikuisen elämän jo syntymälahjana? Onko meissä jokin kuolemaa uhmaava osanen – sielu tai henki –nimityksellä ei väliä? Vai tarvitsemmeko todellakin ylösnousemusta, henkiin herättämistä.

      Anteeksi kyselyni, mutta kun niin usein tällainen kuoleman majesteetin takana olevan maiseman tarkastelu kuitataan usein vain jollakin heitolla ala ”kukaan ei sieltä ole tullut kertomaan”. Onhan meillä kristityillä Raamattumme! Ja siitä on kiva keskustella. Vai mitä Hannu ?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tuula Hölttä sanoo:

    Rauli Toivonen: ”Kuinka korkealle noteeraat sen, mitä Raamatussa kuolemantilasta kerrotaan?”

    Toivottavasti omalta osaltani asiaan antaa edes jonkinlaisen vastauksen se, jonka valitsimme tuonilmaisiin siirtyneen punaorvoksi 1918 jääneen vanhimmalle pojalle, joka oli meidän isämme:

    ”Kohotkoon tie kohtaamaan sinua, puhaltakoon sinulle myötätuuli, paistakoon aurinko lämpimänä kasvojasi vasten, sade virratkoon pehmeänä pelloillesi; ja pitäköön Jumala sinua kämmenellään kunnes jälleen tapaamme toisemme.” (Kelttiläinen siunaus)

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Rauli Toivonen sanoo:

      Kiitos vastauksestasi, joka sisälsi kaunista kelttiläistä toivontaa. Itse asiassa kyllä jotakin Raamattuunkin liittyvää: ”kunnes jälleen tapaamme toisemme”. Viitannee äärimmäisen lohduttavaan ylösnousemustoivoon.

      Kunnes viittaa johonkin edessä olevaan, mutta mitä on sitä ennen? Mitä Raamattu kertoo siellä ”tuonilmaisissa” tapahtuvan juuri nyt? Oletko löytänyt siihen vastauksia Jumalan meille antamasta kirjasta?.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tuula Hölttä sanoo:

      Rauli Toivonen :”Mitä Raamattu kertoo siellä “tuonilmaisissa” tapahtuvan juuri nyt?”

      Henk.koht. uskoni mukaan ”tuonilmainen” on sama asia kuin ”tämänilmainenkin”, vaikka fyysiset aistimme eivät havaitse ”tuonilmaista”, eikä meillä maallisia olosuhteita varten luotuina uskoakseni ole edes käsitteitä, joilla kuvata ”tuonilmaista”.

      Joku pappi pyysi joskus miettimään, missä maapallo mielestämme on, jos katsomme sitä esimerkiksi kuusta. Vastaus oli, että maapallo on taivaassa – ja taivasta kohti tietoisuutemme uskoni mukaan kulkee, jos annamme Kristuksen johtaa kulkuamme.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Joona Ojanen sanoo:

    Joka yö mennessäsi nukkumaan aivosi alkavat keksiä tarinoita, jotka voivat olla erittäin todentuntuisia. Huumeilla tämän saman efektin voi saavuttaa valvetilassa. Todellisuuden kanssa näillä tosin ole mitään tekemistä.

    Aivojen hapenpuute tai trauma voi aiheuttaa minkälaisia hallusinaatioita tahansa. Tämä valotunneli efekti on itseasiassa tutkittu juttu ja lentäjät kokevat saman isoissa G-voimissa.

    Tietoisuus on fyysisesti sidottu aivoihin. Vamma, kemikaalit, taudit kuten alzheimer muuttavat aivojemme rakennetta ja samalla persoonaamme. Jos olisi olemassa sielu tai tietoisuutemme ei olisi sidottu aivoihin, ei aivojen muutenlu muuttaisi meitä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tuula Hölttä sanoo:

      Syy omaan ”rajakokemukseeni” oli varmasti kokemani traumatisoivat tapahtumat. Mikään ”valotunneli” tuo kokemus ei kylläkään ollut, mutta hyvin todentuntuinen se oli ja vahvisti uskoni siihen, että Jumala on.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tuire Kajasvirta sanoo:

      Joona Ojanen:’Tietoisuus on fyysisesti sidottu aivoihin.*

      Minä olen päätynyt toiseen tulokseen kuin sinä Joona. Mieheni vakavan sairauden aikana luimme useita (itse asiassa tiedemiesten kirjoittamia) kirjoja NDE- eli kuolemanrajakokemuksista. Keskustelimme paljon ja pohdimme asiaa myös raamatun ja uskon näkökulmasta.

      Tällä hetkellä uskon vakaasti, että tietoisuus on fyysiseen olemukseemme kytkeytynyt, mutta ikuinen elementti meissä. Tietoisuus säilyy, vaikka ruumiimme kuolee ja häviää. Aivot ovat tärkeä osa minäämme, mutta toimivat suodattimena tietoisuutemme ja fyysisyytemme välillä.

      Toivon, että tiedemiehet, jotka usealla taholla tätä asiaa tutkivat, saisivat valaistusta siitä, miten monimutkainen ja ihmeellinen tämä ihmisen kokonaisuus on. On syytä muistaa, että meidän näkyväinen maailmamme, jota tiede tutkii, on vain 4% kokonaisuudesta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Joona Ojanen sanoo:

      ”luimme useita (itse asiassa tiedemiesten kirjoittamia) kirjoja NDE- eli kuolemanrajakokemuksista”

      Tiedemies voi vapaasti kirjoitella ja julkaista mitä satukirjoja haluaa. Ainoastaan kun tiedemies julkaisee tieteellisen artikkelin, joka vertaisarvioidaan, on sillä jotain totuusarvoakin.

      ”Tietoisuus säilyy, vaikka ruumiimme kuolee ja häviää.”

      Voit ja saat uskoa näin. Mitään todisteita tälle uskomukselle ei tosin ole. Itse en näe mitään syytä moista uskoa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Annikki Salo sanoo:

    ”Totisesti, Sinä olet salattu Jumala, Sinä Israelin Jumala, Sinä Vapahtaja” (Jes.45:15). Kun meillä on Herran pelko elämän viisaudeksi (Snl.9:10; 19:23), niin me kunnioitamme Jumalan Kaikkivaltiaan Pyhyyttä: ”Se, mikä on salassa, se on Herran, meidän Jumalamme, mutta mikä on ilmoitettu, se on meitä ja meidän lapsiamme varten ikuisesti, että me pitäisimme kaikki tämän lain sanat” (5Ms.29:29). Jeesus puhui paljon Taivaasta ja helvetistä. Raamattua rukoillen lukien olemme aina Jeesuksen seurassa. Rajakokemukset arvioidaan Sanalla.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Ruttopuiston rovasti Hannu Kiuru

    Nimeni on Hannu Kiuru, arvoni Ruttopuiston rovasti emeritus (66 v., 113 cm, 179 kg). Kirjoitan painavaa tekstiä elämän ja kuoleman asioista pääkaupunkiseudun näkökulmasta käyttäen tajunnanvirtatekniikkaa. Blogiarkistossa meikäläinen heiluu Liberona kirkon liukkaalla kentällä: http://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121