Kaste – Jumalan asettama

Herramme Jeesus Kristus sanoo: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää (Matt. 28:19-20); joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen” (Mark. 16:16)

Pyhä tohtori Martti Luther kirjoittaa katekismuksessa kasteessa: ”Kasteen voima, vaikutus, hyöty, hedelmä ja päämäärä on siinä, että se pelastaa. Kaste ei ole mitään muuta kuin vapautumista synnin, kuoleman ja Perkeleen vallasta, pääsy Kristuksen valtakuntaan ja iankaikkinen elämä hänen kanssaan. Yksin usko tekee ihmisen kelvolliseksi ottamaan vastaan tämän pelastavan, jumalallisen veden niin, että siitä on hyötyä.

http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/4osa.html

Kaste-Jumalan asettama

Miksi kaste on (tai ei ole) välttämätön pelastukseen?

Mitä pyhässä kasteessa lahjoitetaan?

Kuka on ainoa oikea suorittamaan pyhän kasteen?

Miten kaste ja usko liittyvät yhteen?

Mitä tarkoittaa Kristuksen päälle pukeminen?

Miten luopumus ja eksyminen vaikuttaa kasteen armoon?

Jumalaluusopin kunnioitettu tohtori Martti Luther sanoi: ”Olen kastettu, olen pelastuva”; miksi tämä on totta, myös meidän kohdalla?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Jorma Ojala, sano missä julistan lakia??

    Sano nyt mikä on evankeliumi??

    Onko ”väärä oppista” sanoa että evankeliumit ovat Matteus, Markus, Luukas ja Johannes, joka sana täysin???

    Jeesus kutsui ja kutsuu yhä syntisiä parannukseen, työn ja kuormien uuvuttamia, eli toivonsa menettäneitä, siis KUTSUU, onko lakia kun vastaa tähän kutsuun myöntävästi???

  2. Juha Heinilä, mitä on armo, eikö Jeeus armahtanut aviorikoksesta kiinni jäänyttä naista eli ei tuominnut vaikka ko nainen olisi lain mukaan ansainnut kivittämisen??
    Julistiko Jeesus hänelle ”lakia” kun Sanoi ”mene äläkä enää syntiä tee”??

    Joh.8:
    10 Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: ”Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?”
    11 Hän vastasi: ”Herra, ei kukaan”. Niin Jeesus sanoi hänelle: ”En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee”

    • Ari, armoa on, ettei tuomita. Lakia on vaatimukset. Sinänsä ohje, mene äläkä enää syntiä tee, ei sisällä rangaistusta (jos tekee jatkossakin syntiä), jolloin sitä ei tarvitse pitää lakina.

  3. Juha Heinilä muistuttaa tärkeästä asiasta.
    Mene, äläkä enää syntiä tee!
    Tämä sanottiin syntiselle (katuvalle) naiselle.
    Hän oli nyt vapaa.

    Siksi on hyvä muistaa hänen rinnallaan rikas nuorukainen. Hän sai käskyn myydä kaikki.
    Hän näet katsoi täyttäneensä lain (ja olevansa ei-syntinen)
    Hänen tapauksensa on erilainen siitä, mitä Juha tuossa sanoi.
    Tätä seikkaa olen halunnut tuoda esiin.

  4. Juha Heinilä, tarkoitatko että JOS nainen olisi uudestaan tehnyt aviorikoksen (jäänyt kiinni tai ei) niin ei mitään hätää???

    Eikö Jeesus selkeästi Sano ettei Hän tullut tuomitsemaan vaan se SANA jonka Hän puhuu on tuleva tuomitsemaan ne jotka sen ylenkatsoo?????

    Joh.12:
    46 Minä olen tullut valkeudeksi maailmaan, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen.
    47 Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.
    48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
    49 Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman.
    50 Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut.”

  5. Juha Heinilä, nyt ymmärrän sun ajatuksen lain ja rangaistuksen suhteesta, no huh huh.

    Siis saako uskova siis ilman rangaistusta tehdä syntiä kun on armon alla (siis jos on)???

    Mietippä israelia kuinka heidän kävi kun he rikkoivat Jumalan lakia vastaan, selvisivätkö he rangaisuksitta??

    Laki ei voi viedä pelastukseen, siis tarvitaan Jeesuksen sovitustyötä ,MUTTA kyllä laittomuus on merkki ettei ole löytänyt tietä valoon vaan elää pimeydessä.

    • Ari, sinulla on laki ja evankeliumi pahasti sekaisin. Kertomasi perusteella sinut on kastettu Johanneksen kasteella, joka ei ole Kristuksen kirkon kaste. Vaikuttaa siltä, että kannatat Saatanan oppia, koska sinun opilla ei kukaan voi pelastua.

  6. Juha Heinilä, mietippä kuinka suhteutuu JEESUKSEN SANAT huonoa hedelmää tekevästä, entä laittomuuden tekijöistä??

    Evankeiumia on että syntinen (joka ansaitsee kuoleman tuomion) saa armon ja mahdollisuuden aloittaa uudestaan (uudestisyntyy) Jumalan voimassa, siis Pyhä Henki tulee uskovaan voimaksi ja ymmärrykseksi.

    Muista kuinka JeesusSanoo ketä pelätä:

    Matt. 10:28
    Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.

  7. Juha Heinilä, minä tiedän miten ennen elin ilman Jumalaa, ryvin haureudessa ja muussa synnissä, olin mukana abortissa jne…, nytkö, kun Jumala antoi armon Jeesuksen sanan kautta, rypisin samassa saastassa jossa ennen elin, en ole niin kuin pesty sika joka uudestaan rypee rapakossa.

    Jeesus Sanoo selkeästi kyllä joka kuuluu myös pakanoille:

    Matt. 13:15

    Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’

  8. Juha Heinilä, vielä senverran että jos vauva saisi Pyhän hengen jo kasteessa niin hän kasvaisi hyvää hedelmää kuullessaan Jumalan Sanaa esim ”kunnioita isääsi ja äitiäsi” eli se Sana menisi hyvään maahan ja antaisi kasvun.

    Ainakaan minullaei näin olluteli vaikka minulleluettiin lapsena Sanaa ei se saanut kasvua aikaan, vaan se miten vanhemmat itse elivät, etenkin isä, niin siihen totuin ja kasvoin. Niin hyvään kuin huonoon (huonoaen kylläkään muista).

    Esimerkkinä voi sanoa erään seurakunnan pastorin kuinka hänen ja tyttären suhde oli samanlainen kuin hänen ja vaimonsa, molemmat hallitsivat ja lopulta tämä mies kerran kertoi minulle kuinka hän ei voi puhua tyttärelleen kun tämä suuttuu heti. Siis missä vika kun perhe on ennen jo lapsen syntymää ollut ns uskossa eli tulleet ”elävään uskoon” ja tehneet todella paljon hengellistä työtä???

    Se mitä lopulta tapahtui on todella surullista mutta tuo esille Jumalan Sanan voiman valitettavasti myösvaroituksen kautta toteutuneena.

    5. Moos. 5:16
    Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että kauan eläisit ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

    Elin uskon taipaleeni alussa pitkään luterilaisessa ympäristössä mutta kun sitten menin helluntai seurakuntaan ei sielläkään asiat olleet paremmin, aivan sama meno eli kastetaan ilman todellistaparannusta eikä nähdä oman elämän todellisuutta eli lapset elävät kunnioittamatta vanhempiaan, siis vaikka kasteelle mennään vasta ”omasta tahdosta”.

    Evankeliumi on Jumalan voima muuttaa syntinen pyhäksi eli voimaton voimalliseksi elää Jumalan tahdossa, nöyrille Jumala antaa armon.

    • Ari, kristillisessä kasteessa Jumala lahjoittaa kaikki lahjat, myös Pyhän Hengen. Meidän oma elämämme on se elämä, jota elämme. Täydellisiä meistä ei tule edes omasta mielestämme. Kristillinen avioliitto on Jumalan tahto, mutta moniko siinä todella elää. Kristillistä avioliittoa pitää hoitaa, jotta osaisimme elää Jumalan tahdon mukaisesti aviopuolisomme kanssa. Avioliitto kasvattaa meitä kristittynä todella paljon. Täydellisessä seurakunnassa ei kukaan meistä ole. Jos olemme liittyneet täydelliseen seurakuntaan, niin liittymisemme jälkeen se ei enää olisi täydellinen.

Kirjoittaja

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.