Kaste.

Ajattelin että olisi vaikka muutama sana kasteesta paikallaan.

Kaste antaa kirkon opin mukaan ns. pelastuksen ihmiselle. Siis täältä poislähdön jälkeen uuden ruumiin muodossa taivaan paratiisissa, jonka ruumiin antaa jumala Pyhä Henki. Tämä kylläkin edellyttää kirkollisveron maksamista elämänsä aikana. Siis veron ei jäsenmaksun, yksi esimerkki kirkon toiminnasta. Kaste annetaan ihmiselle kun hän on vielä täysin kykenemätön ottamaan vastuun elämästään. Antaa realistisen kuvan Raamatun rakentajien mentaliteetista saada kaikki ihmiset valtansa alle. Valitettavasti tämä mentaliteetti on jatkuvasti vallalla kirkon toiminnassa.

Kaste voi luonnollisesti olla kirkon toiminnassa kun se tapahtuu kastetun suostumuksella.Jos se otetaan juuri syntyneellä lapsella niin se ei saa velvoittaa kastettua mihinkään. Se voi esim. olla vahvistus meidän jokaisen ihmisen syntyessä saamassamme lähimmäisen rakkauden mentaliteetille, jossa on Jumala hengessä mukana.

Ps. Esimerkki kirkon opista. Jos esim. mies on ollut naimisissa kaksi-kolme kertaa niin hänellä os siellä taivaan paratiisissa todella ” haareni ” rakastettavanaan.

  1. Tässä on useita väärinkäsityksiä. Pelastus edellyttää kastetta jonkin, siis myös esim. ns. vapaiden suuntien, kristillisen seurakunnan jäseneksi. Kysymys ei siis ole veronmaksusta, vaan jäsenyydestä universaalissa Kristuksen Kirkossa, joka kattaa kaikki kolmiyhteiseen Jumalaan uskovat tunnustuskunnat. Kaste on välttämätön, mutta ei riittävä edellytys pelastukselle. Toinen yhtä välttämätön, mutta ei myöskään yksinään riittävä, edellytys on usko, jonka Jumala lahjoittaa. Myös lapsen usko on pelastavaa uskoa, antaahan Jeesus juuri lapsen uskon aikuisillekin esikuvaksi. Jeesus myös opettaa hyvin selkeästi, että tulevan maailman elämässä ei ole avioliittoja. Kristilliset kirkot eivät siis opeta mitään ”taivaallista haaremia”.

    • Rippikoulun mahdollista käymistä tulisi alentaa kahdesta vuodesta kahteen ja puoleen vuotta nykyisestä.

      Miten Lutherin mukaan Oikea Usko vaikuttaa on hyvä asia katsoa.

      Hyvä kysymys on miten Jumala luomansa ilman kastetta heittäisi pelastuksen ulkopuolelle.

      Blogistin kysymykset ovat hyviä.

      Näin kyse olisi syntyneen ottamisesta seurakunnan kummijäsenyyteen opetuksessa ja hengellisessä tiennäytössä, ja tämän jälkeen katsottaisiin onko oppi kantanut hedelmää kasteeseen asti yhdessä uskontotuuksien ”sisäsyntyisen” konfirmaation tunnustuksien uskomisen merkityksessä.

      Kirkko ei vain taida tykätä kommentistani.

    • Suurta vahinkoa ei ole syntynyt.

      Koulun monikatsomellinen nykyajatus haastaa nuoret useammanlaisia henkisiä katsomuksia arvioimaan itselle myöhemmin kutsuvana.

      Miksi Kristinusko ei saisi kilpailla nuorten sielusta katsomuksen sisäsyntyisestä omistamisesta kun yhteiskunta muutenkin opettaa nuoria omaehtoiseen riskien arvioimiseen.

  2. Tässä yhteydessä jokainen voisi ajatella mikä on yhteiskunnan lakien tarkoitus ihmisten tietämättömyyden hyväksiläyttämisessä taloudellisissa kuvioissa. Talouselämässä tätä kutsutaan pyramidi huijaukseksi.

    Totean tässä uudestaan että kaste on kirkon oppia mutta siihen eisaa sisltyä mitään sitoumuksia. Toimenpide pitää kastettavan itsensä hyväksyä.

  3. Mikä pelastaa vääristä uskomuksista? Tietysti se, että ei usko niihin, ryhtyy järkeväksi.
    Ikuisesta Helvetistä pelastuu samalla tavalla, ei usko niin julmaan jumalaan, joka heittää tulijärveen. Vaikka periaatteessa sillä, mihin kuolleen heittää, ei ole mitään merkitystä, ei se enää tunne mitään.
    Pelotteena Helvetti on menettänyt merkityksensä.

  4. SAHAMA
    ”Pelastus edellyttää kastetta jonkin, siis myös esim. ns. vapaiden suuntien, kristillisen seurakunnan jäseneksi.”

    Ei edellytä, koska uhka, josta pitäisi pelastua on teidän itse keksimä täysin epätosi eli käytänössä täysin mahdoton olotila, aivan samoin kuin myös universaali Kristuksen kirkko, sellaista tarinaa ei löydy edes Raamatusta, vaan sanonta, Jumala ei asua käsillä tehdyissä rakennuksissa.

    KOhtu ei myöskään ole perkeleen valtakunta, josta kasteessa siirrytään jumalan valtakuntaan, eikä luonnollinen lisääntyminen johda perisyntiin, perinteiset synnit opitaan vasta aivopesun kautta ja ympäristön vaikutuksesta.

    • Maailmankatsomuksesi on jokin muu kuin kristinusko. Kommenttini perustui tietenkin kristinuskon itseymmärrykseen, jota muiden katsomusten kannattajat luonnollisesti pitävät vääränä. Sen verran oikaisua, että en kirkolla tarkoittanut mitään konkreettisia rakennuksia, vaan Kristukseen uskovien yhteisöä.

  5. Aiemmin pärjäsimme hyvin päänimellämme mitä haasteet kruunun verotuksessa, ja isojako myöhemmin kirkastivat.

    Vanhimmat sukunimeen tunnistautumiset lienevät jo 1200.aa luvulta. Toki 1500.aa ja 1600.aa luku olivat nimemme asiassa kulta·aikaa Turun päästä alkaen jolloin numero ja kirjainyhdistelmää ei huomattu ottaa käyttöön. Toki tällöin sukunimien käyttöönotto oli asiaa vaikka numeroviitteittä olisi huomattu käyttää.

    Tänä päivänä pärjättäisiin hyvin lapsen vanhempien antamalla päänimellä mihin valtio ystävällisesti antaa numeron ja kirjaimen.

    Mutta sitten edellä esittämääni seurakuntakummius asiaan.

    Nythän lapsen kristilliseen kasvatukseen luvataan lupauksien tahtomisessa yhtä ja toista.

    Voitaisiin myös ajatella seurakunnan olevan mukana lapsen seurakuntakummiuden vahvistamisessa annetulla siunauksella muiden kummien ohella.

    Yhteys jatkuisi, ja kahdentoista kolmentoista iän saavuttaminen tarkoittaisi nykyistä rippikoulua, ja toivottavaa lapsen kastamista. Tällöin nimikirjaan voitaisiin lisätä vielä yksi nimi yhteisesti hyvänä asiana katsottuna.

    Edellä kirjoitettu on haasteellinen kulma, mutta miten muuten kirkko terävöittää opetusta ja hengellistä tiennäyttöä kuin tahtomalla avata uutta.

    Nyt papin tarvitsee seurakuntalaisen kysymyksiin vastata kasteen Armolupauksilla, ja kuoleman kohdatessa, Kasteen Armolupauksilla ja Iänaikaisen Toivon mahdollisuuden hyväksymisellä, ja siihen turvautumisella.

    Teologian Maistereilta edellinen ei ole paljon vaadittu.

  6. Reino, Pekka. Erikoista on lukea tuollaisia juttuja ja joutuu toteamaan ettei noissa kirjoituksissa ole mitään järkeä. Raamattu ei ole ollut tärkeä, kun tuollaista soopaa kirjoitatte. Ihmiskuntana elämme lopunajassa ja meiltä odotetaan oikeaa tietoa Jeesuksen opetuksista ja taivasasioista yleensä.

    Jeesuksen tuoma lupaus pelastuksesta ja iankaikkisesta elämästä pitäisi olla tärkein asia, josta meidän pitäisi olla kiinnostuneet. Kannattaa lukea Joh.3:16, ja seuraavat jakeet Matt.16: 16–18. 1Pietari 3: 19–22. ajatuksella.

    Liittyykö teidän mielestänne nuo kirjoitukset jotenkin otsikkoon, KASTE ??

    • Lontoon Jeesus seminaarissa 1985 200 tiedemiestä, tutkijaa, mainitsi, että Johanneksen evankeliumissa on noin prosentin verran realistisuutta. Uskon tiedemiesten ja tutkijoiden realistisiin tutkimustuloksiin 2000 vuoden aikaisista tapahtumista. Tämä yksi esimerkki elämän realistisuudesta.

      Jos sinun mielestäsi tiedemiesten ja tutkijoiden tuloksissa ei ole mitään järkeä niin se on sinun elämän käsityksesi.

    • Itsekin uskon Raamattuun otettuun Markuksen kirjoittamaan evankeliumiin, jonka perustana on Jeesus tavallinen ihminen.

    • Reino S. Myös Markus kertoo Jeesuksen tyynnyttäneen myrskyn, mikä osoittaa Hänen täyden jumaluutensa. Jeesus-seminaarikaan ei taida edustaa Jeesus-tutkimuksen valtavirtaa.

    • Myrsky oli metafora, minkä esim. kristinuskon symbolismiin hyvin perehtynyt Shakespeare (Francis Bacon) ymmärsi kirjoittaessaan näytelmän Myrsky ,jota vapamuurari Jean Sibelius ei suinkaan sattumalta myös säveltänyt.
      Jeesus tyynnytti mielen myrskyn. Mutta jos nämä symbolit kirkkokansalle avattaisiin nousi asiasta teologien keskuudessa Möhkön Majoista puhumattakaan kaamea myrsky…

    • Markuksen mukaan Jeesus tyynnytti myrskyn, käveli veden päällä ja kirkastui vuorella. Kaikki nämä kolme esimerkkiä osoittavat Hänen jumaluutensa. Tähän ei tarvita Shakespearea, Sibeliusta eikä salatieteellisiä metaforaselityksiä. Tarkka Vanhan testamentin lukeminen ja Uuden testamentin aikaisen juutalaisuuden tuntemus riittävät.

    • ”Tarkka Vanhan testamentin lukeminen ja Uuden testamentin aikaisen juutalaisuuden tuntemus riittävät.”

      Niinpä- Tarkka Vt.n lukeminen tunnistaa myös sieltä vertauskuvia ja salakirjoituksia ja juutalaisuuden tuntemuksen tulisi kattaa myös juuri kabbalististen juutalaisten narraatiolajien tuntemuksen. Aloittaa voisi vaikkapa tunnistamalla ja ymmärtämällä Joh ilm. 13:18 todellinen merkitys.

    • Raamatun ”avain” on kylläkin Joh. 3 16. Hämärät kohdat – joiden olemassa oloa kukaan ei kiistä, tulkitaan selvistä käsin

    • Korostan uudelleen, että Lontoon Jeeus seminaaru 200 tiedemiehen, tutkijan , mukaan Johanneksen evankeliumin 90 luvulla rakennenetusta ainoastaan noin yksi prosentti tuntuu realistiselta.

    • Korostan sitä, että Jeesus-seminaaria ei oikein enää noteerata erityisen luotettavana eksegetiikan auktoriteettina. Antiikin kirjallisuudessa käytettiin yleisesti esitystapaa, jossa merkittävien henkilöiden suuhun ”laitettiin” pitkiäkin puheita. Niiden avulla esitettiin tulkinnat ja näkemykset tapahtumista. Vastakkainasettelu Jeesuksen ’omien’ sanojen ja vaikkapa evankeliumien kuvauksen välillä on keinotekoinen länsimainen konstruktio. Olennaista on, että meillä on neljä luotettavaa evankeliumia, jotka ovat oman syntyaikansa kriteerien mukaisesti tallentaneet Jeesuksen opetuksen ja toiminnan.

    • Jeesus itse näytti mikä on se avain, jonka kautta Raamattua voi avata moittiessaan oppineita tämän ’gnosiksen avaimen’ kätkemisestä. Tämä sana he klein eli avain lukuarvo 273 avaa monia Raamatun suljettuja ovia.
      Kreikan avain he kleis on siis num. 273 ja heprean avain maphtah on num. 528, molemmat liittyvät astronomiaan: kuuvuoden säätelyyn, 27,3 on sideerinen kuuvuosi, joka eroa 52,8 tuntia synodiosesta. 52,8 tuntia on 3168 minuuttia: Herra Jeesus Kristus!

      Jeesus ei selvästikään tarkoita avaimella vain konkreettisia vihkimyskammioitten avaimia vaan myös niitä peite- ja salakieliavaimia, joiden avulla avautuisi ”toinen Toora” eli vanhan testamentin kätketyt sisällöt ja merkitykset, joita kirjanoppineet eivät enää tunteneet tai joiden olemassaolon he halusivat kieltää. Ja joita edelleen salaillaan ns. seurakuntateologisellla tasolla tavallisilta uskontokuluttajilta.

    • Me emme seurakunnissa salaile yhtään mitään. Kristinusko perustuu Raamatun profeetallisille ja apostolisille kirjoituksille. Kristinusko ei kuitenkaan ole mitään salatiedettä, jossa Raamatun tekstistä etsitään salakieliavaimia, joiden avulla kertomus Jumalan toiminnasta historiassa meidän pelastukseksemme muunnetaan ties miksi kosmiseksi hölynpölyksi.

    • No oliko Jeesus sis hölynpölisti kun antoi gematrian salaisuudesta esimerkin ja moitti nimenoman GNOSIKSEN AVAIMEN kätkemisestä? Sama kätkemispyrkimykseen liittyy Marko minusta viestisi.
      Esim. pappislupaukset estävät tuomasta seurakuntateologiaan kaikkea Raamatun kätkettyä sisältöä.

Suni Reino
Suni Reino
Uskon rehelliseen ja realistiseen Jeesuksen sanomaan. Kirjoitin kirjan " Kristinuskon kirja " 2010, josta käsitykseni ovat huomattavasti tarkentuneet perustan ollessa sama. Minusta saatietoa Googlesta haulla " Reino Suni ", josta osoite muuttunut ja yritykseni lopetettu. Koulutukseltani Ekonomi ja minua voi lähestyä e-mailin kymp.net kautta. Elämäni hallinnassani aktiivisen liikuntaharrastuksen myötä mutta yksinelo ei sovi minun mentaliteettiin etenkään kun lapset perheineen asuvat muualla.