Kaksi Tooraa 50 päivää pääsiäisestä, toinen Siinailla ja toinen Jerusalemissa

Šavuot (hepr. ‏שבועות‎, ”viikot”) on yksi juutalaisten kolmesta pyhiinvaellusjuhlasta. Šavuot eli viikkojuhla päättää pesahista alkaneen omer-laskennan, joka kestää 49 päivää eli seitsemän viikkoa. Omerlaskentaa seuraava päivä Šavuot on myös sadonkorjuujuhla ja Tooran antamisen juhla.

Raamatussa juhlaan viitataan useilla nimillä: leikkuujuhla (חג הקציר, hag ha-katsir; 2. Moos 23:16), viikkojuhla (חג שבעות, hag šavuot; 5. Moos 10:16) ja ensihedelmien juhla (יום הבכורים, jom ha-bikkurim; 4. Moos 28:26). Uudessa testamentissa siitä käytetään nimitystä helluntai, kr. pentecoste, eli 50. päivä pääsiäisestä. Kristillinen helluntai onkin samaan aikaan kuin juutalaisten šavuot.

Šavuotia vietetään sivan-kuun kuudentena päivänä. Monissa juutalaisyhteisöissä Israelin ulkopuolella sitä vietetään kahden päivän ajan.

Šavuot on pesahin (pääsiäisen) ja sukkotin (lehtimajajuhla) ohella yksi Toorassa (viisi Mooseksen kirjaa) säädetyistä vuotuisista pyhiinvaellusjuhlista. Kysymyksessä ovat kolme juhlaa, jolloin juutalaisten tuli vaeltaa Jerusalemin temppeliin erityisiä juhlamenoja varten. Myös Jeesus noudatti tätä juutalaista tapaa.

Šavuotina juutalaiset juhlivat sadonkorjuun lisäksi myös kymmenen käskyn vastaanottamista. Tarkasta Tooran, eli opetuksen antamisen päivästä väitellään, mutta rabbit uskovat sen olleen juuri sivan-kuun kuudes päivä. Raamattu kertoo israelilaisten saapuneen Siinain erämaahan uuden kuun aikaan (2. Moos. 19:1), ja rabbiinisen kirjallisuuden mukaan Jumala antoi kymmenen käskyä Moosekselle seuraavana lauantaina.

Šavuotin viettämisen perinteisiin kuuluu yön valvominen synagogassa Tooraa lukien. Tanakhista, eli Vanhasta testamentista luetaan otteita tärkeimmistä kirjoista, Ruutin kirja kuitenkin kokonaisuudessaan, koska sen tarina sijoittuu sadonkorjuun aikaan. Tapana on myös koristella koti ja synagoga kasvein ja kukin.

Pääsiäisenä Israelin kansa vapautettiin faraon orjuudesta; Shavuotina heille annettiin Mooseksen kautta Toora, eli opetus, ja heistä tuli kansakunta, joka oli sitoutunut palvelemaan Jumalaa.

Helluntaina Jerusalemissa tapahtuneessa hengenvuodatuksessa opetuslapsille annettiin taivaasta Pyhä Henki, eli opetus, heidän sisimpäänsä.

”Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.” Joh. 14:26

Pääsiäisenä uuden liiton kristityt vapautettiin Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen kautta Saatanan orjuudesta; Helluntaina heille annettiin vanhurskauden opettaja, Pyhä Henki, ja heistä tuli seurakunta, joka on sitoutunut palvelemaan Jumalaa.

”Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.”Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: ’Oppikaa tuntemaan Herra!’ Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään.” Jer. 31:32-34.

Yad Hasmonassa,

Harri Ahdesmäki

 

 

 

 

  1. Mielenkiintoista miksi tuo luku on niin keskeisen tärkeä niin Dogoneile kuin muinaisille heprealaisille ja Jasonille ynnä muille.
    Epäilen kyseessä olevan NUN-kirjaimeen sisältyvä salaisuus. 50+6+50 = 106 x 2= 212, Nun= subs. kala,kuva soikio ja pikkukäärme(siittiö) ja verbinä ’lisääntyä’. Kymmenissä ns. Hedelmällisen puolikuun alueen jumala-nimissä on aina yksi tai useampi Nun-kirjain mukana…kuten annunnakeissa ja Nommosa,enkisä ja Enlilissä. Oanneksesta puhumattakaan. Koiran ’kuonon’ eli Pythagoraan kolmion pienimmät kokonaislukumitat antavat summan 50. Asia kiinnosti suuresti Filon Aleksandrialaista.

  2. Nunilla on lukuarvo 50 heprealaisessa numerojärjestelmässä. Siksi luvatun maan valloittaja, Joosua Nunin poika, kuvaa Jeesusta, joka sikisi Pyhästä Hengestä helluntaina (pentekoste, kr. 50). Joosua ja Jeesus kirjoitetaan täsmälleen samoin hepreaksi.

    Israelin kansasta vain Jeesus ja hänen seuraajansa (Kaleb=koira), eli Joosua ja Kaleb pääsivät luvattuun maahan, eli symbolisesti taivaaseen.

    • Niinpä, siihen viittasin ja ilmaisin sen summassa 50+6+50 eli nun+vav+nun on NVN. Kun siis nun kirjaimen nimessä on kaksi nun kirjainta ja niissä taas kaksi jne jne tule loputon sarja nun kirjaimia ja arvoja 106, jolloinei ihme että verbinä NUN merkitse ’lisääntyä’ kuvaten miljardeja lisääntymisiä lisääviin siittiösoluihin eli pieniin ’käärmeisiin’ joina nun sekä Egyptissä että hepreassa piirretiin.
      Jeesuksen kr. lukuarvo 888 on 8×106 /848 +pluraali M 40= 888.

    • Seppo

      Olen useasti huomannut sinun puhuvan asioista siten, ettei ole huomioitu asioiden oikeaa historiallista kehityskautta.

      Olen jo ennenkin huomauttanut, että Raamatun teksteissä suullinen kertomus on ollut jo paljon ennen sen kirjalliseen asuun saattamista. Niinpä sellaisella ilmiöllä kuin kirjainten käyttö myös numeroina ei oikeuta niiden numeroarvon lukemista selkeästi kirjainten varsinaista käyttöä eli tekstin tuottamista vastaan.

      Tällä kertaa nostan esille toisen ilmiön. Puhut nun -kirjaimesta ikään kuin siittiöiden kuvana. Konsonanttikirjoituksesta on vanhimpia tekstejä löydetty Siinailta toisen vuosituhannen ennen Kristuksen syntymää alkupuolelta. Siellä ne olivat ainoastaan yksinkertaistettuja hieroglyfejä, mutta sittemmin niistä on kehittynyt konsonanttikirjoitus ja siitä edelleen mm. meidänkin länsimainen kirjaimistomme.

      Tuosta ajasta pitää tulla yli puolitoista vuosituhatta Kristuksen syntymän jälkeiseen aikaan, siis vajaa kolme vuosituhatta myöhempän aikaan ennen ensimmäiseen siittiöistä tehtyyn tieteelliseen havaintoon.

      Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että tutkimuksen historiassa siittiöt löydettiin vasta vuonna 1677 pienessä Delftin kaupungissa Hollannissa. Löydön teki Antoni van Leeuwenhoek itseoppinut tiedemies omatekoisen mikroskooppinsa avulla.

      Tästä esim seuraava juttu

      https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/06/08/huomenna-et-muista-tata-enaa-mies-joka-naki-ensimmaisena-siittiot

      Toki et ole ainoa joka tällä tavoin sekottaa aikakausia miten sattuu. Esim Teosofian keksijä HB saattoi teoksissaan väittää, että hänen siteeraamansa tekstit, jotka reaalimaailmassa olivat 1870 -luvun amerikkalaisissa lehdissä esiintyneitten artikkeleitten teksteistä peräisin, hän muka olisi ottanut noin 10 000 vuotta vanhoista tiibetiläisistä teksteistä. Joten tämän tason väitteiden esiintyminen hänen teksteissään riittänee perustelemaan, minkä vuoksi en juuri alkuunkaan pane arvoa hänen kehittämälleen järjestelmälle.

    • Matias, Väinö Aaltosen poika lääkäri Matti Aaltone oli vaimoinee käymässä Egyptissä. Denderan tai olik Luxorin temppelinerään pylvään vierellä hän oli hätkähtänyt ja ihmetellyt, että ’tuossahan on miehensiittiön kuva!” Hänoli nähnyt egyptiläisen sanan NUN kuvan, jota esitti ’pienoiskäärme’ aivan uivan siittiön näköisenä. Nun oli myös yksi Egyptin jumaluus.
      NUN/50
      Heprean aakkoston toistaiseksi varhaisimmat merkit ovat nähtävissä Isbeth Sartasta v. 1976 esiin kaivetussa ns. ostrakonissa. Tässä pienessä keramiikan palasessa on viidellä rivillä 8o merkkiä, joissa on 22 alkeellista aakkosta. Tämä on toistaiseksi vanhin muinaishepreaa sisältävä tekstilöydös, sillä ko. ostrakon ajoittuu noin 1100-1000 luvulle eKr. ja saattaa olla jonkun koululaisen kirjoitusharjoitus. Aakkostossa on ollut mukana myös kirjain NUN, jota käymme nyt analysoimaan ja jonka nykyinen piktogrammi on on ao. Kuvassa:https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=lfak19wN&id=C053ECD74B6C83B131B61DACF489E9957308C712&thid=OIP.lfak19wNzi6wwTTy0JPOKgAAAA&mediaurl=https%3A%2F%2Fi.pinimg.com%2Foriginals%2F30%2F33%2Fc0%2F3033c0a35898f6857378a60b6fb03324.jpg&cdnurl=https%3A%2F%2Fth.bing.com%2Fth%2Fid%2FR.95f6a4d7dc0dce2eb0c134f2d093ce2a%3Frik%3DEscIc5XpifSsHQ%26pid%3DImgRaw%26r%3D0&exph=733&expw=474&q=Nun+seed+serpens&simid=608015886192101472&form=IRPRST&ck=ACB361018D6779FAE0C3A2C1803581E0&selectedindex=6&ajaxhist=0&ajaxserp=0&vt=0&pivotparams=insightsToken%3Dccid_O349ZbfE*cp_AF7FAB65755F2482C6EB048E697AF25C*mid_BCD5E7751F92C35D26B4A00B4F2AFDA94CFF6ADC*simid_608047497162728622*thid_OIP.O349ZbfEObv3s!_hmJxjvQgHaFV&sim=11&iss=VSI
      Nun on heprean aakkoston 14. merkki ja sen lukuarvo on 50 ja sanan viimeisenä ns. sofit-merkkinä 700. Lukuarvonsa 50 ja kirjaimensa vav yhteisarvona nvn nvn on 106. (nun 50+vav 6+nun 50=106). Verbinä nun saa taikakirjain vav edessään nvnv merkityksen ’siitti’ tai ’lisääntyi’ ja sen arvo on tällöin 112. Luvulla 112 onkin monta biologiaan liittyvää merkitystä ja ’jumalallinen’ nimipari Jehovah elohjim eli Herra Jumala ilmaistuna numeroin 26 ja 86 saa summana juuri tämän arvon.
      Nun’n kirjainkuva eli piktogrammi on kuin kaksi vastakaista jod-kirjainta ja sen nimi tulee kalaa tai käärmettä tarkoittaneesta sanasta. Ja tuo ’käärme’ voi viitata myös siittösoluun, sillä nun sekä egyptiläisenä hieroglyfinä että heprealaisena kirjaimena kuvatiin selkeästi siittiönä. Lisäksi Nun’n järjestysluku 14 on heprean kättä ja siitintä kuvaavan kirjainnimen Jud lukuarvo. Näin Nun ja Jud liittyvät yhteen sukupuolisissa erityismerkityksissään, sillä pystynä soikiona/kalakuviona nähtynä heprean Nun viittaa vaginaan ja kirjainkuvana siittiösoluun eli ’käärmeeseen’. Kirjainkuva Jud/Jod on siis se elin miehen ruumissa, jonka avulla siittiöt ujutetaan vaginan kautta uimaan kohti munajohtimessa päivystäviä munasoluja. Munasolu hedelmöityy ja seurauksena voi olla ko. munasolun omaavan yksilön lisääntyminen. Näin onkin johdonmukaista, että kirjain nun saakin verbinä juuri merkityksen lisääntyä. Ja tässä mielessä ja tarkoituksessa Nun tulee mukaan myös ihmisen kehityshistoriaan, sillä Genesiksen ihmistä kuvaavista sanoista adam, isha, ish ja enosh tarkoittaa vasta nun kirjaimen sisäänsä saanut enosh lisääntymiskykyistä ihmistä, sillä adam ei tällainen aluksi ollut, ja isha oli nainen ja ish mies. Nun sanassa Enosh edustaa siis sekä vaginaa että siittiötä ja sana on voitu johtaa miestä tarkoitavasta juuresta ajish sya. Informaation täydentää siittämisestä ja synnyttämisestä saatava lapsi hepreaksi ben nb, jonka alkaa kohdun symboli b beth ja päättää siittiön symboli kirjain nun n. Siittiö on saanut kohdun kantaman ja lapsi on syntynyt. Siksipä verbi bara merkitse myös esiin vetää ja synnyttää.
      Kala edusti myös salaisuutta ja alitajuntaa; kala ui pinnan alla ja sitä symboloiva Vesica Piscis on myös kuin silmä ja siemen. Pystyssä olevana soikiona () kala oli kohdun portti.
      Huomattava, että myös Egyptin nun kuvattiin eksaktisti samannäköisenä ’käärmeenä’. Nūn oli heille myös alkumeri, josta käsin Atum alkoi luomistyönsä.
      Heprelaisille nun saa – kuten egyptiläisillekin – yllämainittujen vaginan ja siittiön lisäksi myös muita aiheemme kannalta paljon puhuvia sekä kielellisiä että numeraalisia merkityksiä, sillä Jeesus-epiteettinä Uudessa testamentissa ja Vanhassa testamentissa yksi varhaisimmista Jeesus-esikuvista on nimeltään Joosua Nunin eli Joosua Kalan poika ja myös Jeesusta sanottiin ’suureksi kalaksi’! Joosua oikeana kätenä toimi Kaaleb, jonka nimi merkitse koira, ja Orion metsästi Härkää kahden ’koiransa’ eli kirkkaimman tähtensä kanssa.

    • Pieni korjaus, siittiön kuvan Egyptissä nähnyt Matti Aaltonen oli arkkitehti, hänen 2 vaimoansa olivat myös arkkitehteja.

  3. Harri Ahdesmäki

    Jos nimi Joosua muutetaan Jeesukseksi, myös sen merkitys muuttuu, ja silloin se on Jumalan sanan väärentämistä.

    Nunnaya ( kalan torni )

    Talmud ( s. Pesaḥ . 46b) viittaa Magdalaan nimellä Nûnnaya (”Kalan torni”). Josefus ( Juutalaisten sodat , 2.21.8; 3.9.7–3.10.5) tunnistaa kaupungin Taricheaesta (kreikaksi ”suolattua [tai ”marinoitua”?] kalaa). Magdala-Taricheaesta tuli merkittävä kalanvientikeskus Rooman aikana. Ensimmäisen juutalaisten kapinan aikana Josephus linnoitti Magdala-Taricheaen (66 jKr), mutta Vespasianus valloitti sen vain vuotta myöhemmin. Se oli myös ”ainoan meritaistelun paikka roomalaisten ja juutalaisten kapinallisten välillä”. Se oli katastrofi juutalaisille”

    Kristillisesti Nun tai Nunnaya on muuttunut tietysti Nunnaksi,
    Ja ehkä Magdala, eli Migdal, torni, on kirkon tornin alkuperäinen esikuva.

    Olen joskus lukenut, että Egyptissä Nun tarkoitti alkumerta, ja Joosua joka oli syntynyt Egyptissä sanottiin sen takia Nunin pojaksi.

    https://drbarrick.org/2020/11/israel-research-trip-post-9/

    • Juuri noin Tarja. Maria M oli tornin Maria, paikka oli Migdal Eder, vartiotorni mistä vartioitiin papistolle kasvatettavia ’parempia’ uhrilampaita. Maria kuului siis ylhäisöön.

    • Tarja

      Otan vain yhden kohdan esille useammasta historiallisen todellisuuden vastaisista väitteistäsi. Kirjoitat:

      ”Jos nimi Joosua muutetaan Jeesukseksi, myös sen merkitys muuttuu, ja silloin se on Jumalan sanan väärentämistä.”

      Aivan historiallisesti Mooseksen seuraajan nimen lausunta ”Joosuana” on peräisin vasta masoreettien kaudelta noin vuosina 600 – 1 000 jKr. Vasta tuolloin nimittäin heprean kieleen alettiin merkitsemään vokaaleita. Sitä ennen hepreaa kirjoitettiin vain konsonanttikirjoituksena.

      Sen sijaan jo kolmannella vuosisadalla ennen Kristuksen syntymää alettiin kääntämään Vanhan testamentin teoksia kreikaksi. Näin syntyi Septuaginta käännös.

      Septuagintassa Mooseksen seuraajan nimi oli Jeesus -muodossa. Jeesus muoto siis on noin tuhat vuotta VANHEMPI muoto Mooseksen seuraajan nimestä kuin Joosua muoto.

      Tämä vain yhtenä osoituksena miten asenteelliset kannanottosi vääristelevät historian todellisuutta.

      Tämä sama historian todellisuuden muuntelu omien asenteellisten kannanottojen takia tulee näkyviin myös siinä, ettet ole huomannut että Vapahtajamme Jeesuksen koko toiminta nousi ikivanhasta juutalaisesta perinteestä. Aikansa oppineimpana miehenä hän myös otti kantaa oman aikansa kirjanoppineitten yleisimpiin kysymyksiin ja toi niihin oman ratkaisunsa, joka johti kehitystä eteenpäin tavalla, josta vielä nykyisinkin meidän kristillinen perinteemme ammentaa voimansa evankeliumin julistukseen.

  4. Yleisesti ottaen, se, että kristilliset juhlat on sijoitettu juuri juutalaisten juhlien päälle, kertoo vain halusta mitätöidä ja haudata juutalainen kulttuuri pois kokonaan ja ottaa sen saamat siunauset ja lupaukset itselle ja väittää sen kertovan meistä.
    Ja yritys tappaa vielä ihmisetkin, kertoo jo roistomaisuudesta ja maailmanhistorian suurimmasta ja julmimmasta vielä olemassa olevasta uskonnosta ja sen jäsenistä.

    Jos todella usko Jumalaan olisi ollut olemassa ja sen kautta toteutuva oikeus ja oikeamielisyys, se vanhurskaus, niin tällaista pahuutta ja ilkivaltaa ei olisi tehty.

    Nappaamalla yksi juutalainen poika ja antamalla hänelle suuri valta kirjallisesti, taivaassa ja maan päällä, on saatu ihmiset uskomaan, että teimmepä mitä tahansa juutalasille, tai yleensä, poika antaa aina anteeksi. julistaa meidät syyttömiksi.

    Sopii katsoa itseään jokaisen ja miettiä kaikki uusiksi.

    • Kiva lukea myös Sinun Tarja oivaltavista havainnoistasi. Siteeraisin olennaisin osin tuota ’kalan torni’ viestiäsi kirjassani nimesi mainiten, jos sopii? Jos sopii, mitä ’titteliä’ voisin Sinusta käyttää: ’tutkija’, tms?

  5. Seppo Heinola

    Älä anna minulle kunniaa ’kalan tornista’ ne tiedot löytyvät sieltä DrBarrick.org linkistä jonka laitoin, sen lopussa on myös pitkä lähdeluettelo.

    Herra on kuulemma Kristus tutkija.

    Minä en ole mikään, enkä kukaan, mutta minulla olisi aineistoa, joka voisi kumota Jeesuksen ihmisenä olemisen ja tehdä hänestä todella henkisen tuotteen, eli vain kirjallisen hahmon, eli ei naisesta syntyneen, vaan miesten päästä, neitseellisesti. Suurin osa Jeesustarinaa löytyy muista uskonnoista ja henkilöistä, sekä muiden jo aiemmin sanomisista ja ylöskirjatuista ajatuksisista.

    Evankeliumi on eräänlainen kooste, jonka palaset eivät edes sovi yhteen, tarina ontuu hyvin pahasti, mutta niin niitä uskontoja tehdään.

    • Ei toki tarkoitukseni ollut panna kalantornia sinun nimiisi vaan se, että Sinä kiinnitit siihen huomiota :-

      Kirjassani tule esille monta erilaista Jeesus-tulkintaa ja myös se, että evankeliumeissa esiintyy mahdollisesti kaksi eri Jeesusta. Odotettiinhan Qumranissa ainakin kahta Messiasta, papillista ja kuninkaallista. Historiallisesta esikuvasta tehdyssä narraatiossa on sitten tod. näk. Aleksandriasta tulleiden älykkö-kirjoittajien toimesta hyödynnetty mysteeriuskontoja, kabbalaa, astronomiaa ja politiikkaa.

    • Pieni oikaisu, en ole Herra vaan eläkkeellä oleva työläisperheen kakara ,joka monenmoisten eso-teerissävyteisten kohteittensa joukossa katsahtaa joskus myös Jeesus-motiiveihin 🙂 Enin kiinnosta ns. literaali kabbala, jonka sisältöjä Jeesuskin näyttää hyvin tunteneen.

  6. Kenen torni

    Migdalan torni ja Herodeksen palatsin tornit, voivat sekoittua toisiinsa, koska Herodes rakennutti neljä tornia ja yksi niistä oli ’Mariamnen torni,’ eli hänen suuren rakkautensa Mariamnen, joka oli juutalainen prinsessa, hänelle omistettu torni.

    Herodes surmasi Mariamnen ja myös kaksi heidän poikaansa, seottuaan ennen kuolemaansa täysin ja kokonaan. Herodes oli surmauttanut myös Mariamnen veljen Joonatanin, koska naiset halusivat hänet ylimmäiseksi papiksi, sekä Mariamnen äidin isän Hyrkanoksen.

    • Niinpä:
      Joonatan ylipuhui tai lahjoi seleukidit nimittämään hänet ylimmäiseksi papiksi ja Joonatanin kuoltua veli Simon nimitettiin paitsi ylimmäiseksi papiksi myös kuninkaaksi ja profeetaksi aina siihen aikaan asti ”kunnes nousee luotettava profeetta.”
      Simon Makkabeus jatkoi sotimista, kunnes hänen vävynsä Egyptin Ptolemaios murhasi hänet ja kaksi hänen poikaansa. Mutta tämä vallankaappausyritys epäonnistui. Simonin jäljelle jäänyttä poikaa Johannes Hyrkanosta, jolle pappeus siirtyi, varoitettiin, että hänetkin aiottiin tappaa. Hyrkanos reagoi heti ja vangitsi mahdolliset murhaajansa. Johannes Hyrkanoksen hallituskaudesta tuli hyvä ja hänestä itsestään suosittu, olihan hän onnistunut hankkimaan maalle takaisin sen itsenäisyyden ja aloittanut myös maan laajentumisen.
      Hyrkanos tuli isänsä tilalle myös kuninkaaksi ja ylimmäiseksi papiksi ja profeetaksi. Tämä tapahtui n 134 eKr. Nyt alkoi noin 80 vuoden hasmonien dynastian johtama itsenäisyys!
      Riemu itsenäisyydestä ja kansallinen vapaus ei kuitenkaan kestänyt kauan, sillä jo vuonna. 63 eKr. Pompeiuksen komentama Rooman armeija valtaa Jerusalemin ja asettaa sen maaherraksi Herodes Suuren (37-04 eKr.) On tultu siis ajanlaskumme alun aikaan. Herodes nauttii aluksi alamaistensa suosiota, mutta kun hän Jerusalemin toisen temppelin valmistuttua ripustuttaa sen sisäänkäynnin ylle Rooman kotkan, suosio sammuu. Poliittisen itsenäisyyden lisäksi oli menetetty hengellinen itsenäisyys.
      Tarvittiin uusi Messias.
      Siksi valitaan Egyptissä therapeuttien luona tehtävään kasvatettu Jeesus ja hänen nimelleen omistettu liike saa alkunsa.

  7. Ei toki tarkoitukseni ollut panna kalantornia sinun nimiisi vaan se, että Sinä kiinnitit siihen huomiota :-

    Kirjassani tule esille monta erilaista Jeesus-tulkintaa ja myös se, että evankeliumeissa esiintyy mahdollisesti kaksi eri Jeesusta. Odotettiinhan Qumranissa ainakin kahta Messiasta, papillista ja kuninkaallista. Historiallisesta esikuvasta tehdyssä narraatiossa on sitten tod. näk. Aleksandriasta tulleiden älykkö-kirjoittajien toimesta hyödynnetty mysteeriuskontoja, kabbalaa, astronomiaa ja politiikkaa.

  8. Mariamnen torni

    Minun mainitsemani Joonatan vaikutti Herodeksen aikana ja Mariamne oli Herodeksen vaimo, kerrotun mukaan kaunis nainen, prinsessa ja suuri Rakkaus, josta Herodes ei koskaan päässyt henkisesti vapaaksi, vaikka hänellä oli paljon muitakin vaimoja ja naisia.

    Ja lause ” sinunkin sydämesi läpi on miekka käyvä,” sopii paremmin häneen, kuin Jeesuksen Mariaan, jonka surmaamisesta ei mitään tiedetä.