Kaikkisyntisyys
En ollut koskaan seurakuntanuori. Nuoruudessani pelattiin jalkapalloa, kuunneltiin Pink Floydia, kokeiltiin tupakkaa, maisteltiin Vinettoa ja pussailtiinkin. Tutustuin erilaisiin nuoriin armeija-aikana Haminassa. Jouduin terapoimaan entisiä seurakuntanuoria, jotka olivat ahdistuneita nautinnoista.
Arkkipiispa John Vikström tiivisti puheenvuoronsa 30 vuotta sitten ekumeenisen neuvoston syyskokouksessa lausumalla simul iustus et peccator. Ortodoksinen arkkipiispa Johannes kommentoi lauseen osoittavan, miten kaukana ortodoksinen ja luterilainen ihmiskuva todella ovat toisistaan. Simul iustus et peccator on varmasti perusteellisesti analysoitu aksiooma. Se on kuitenkin vuoren kokoinen ero kristillisten identiteettien välillä. Antropologia ja demonologia ovat vaihtaneet perinteissämme paikkoja.
Pietismin lahja ”kaikkisyntisyys” on ekumeeninen ilmaus. Igumeni Pjotr Meštšerinov on analysoinut oivasti sitä, miten kaikkisyntisyys (всегреховности) tekee kristityistä voimattomia fatalisteja.
Kaikkisyntisyys on tuonut myös ortodoksiseen perinteeseen heresian kristitystä sairaana ja kirkosta sairaalana. Ikään kuin me kaikki olisimme jonkinlaisen henkisen tai hengellisen terapian tarpeessa. Tällaiseksi mainostettavassa yhteisössä kilpaillaan siitä, kuka on huonoin hyveissä. Terveetkin muuttuvat sairaiksi ja kaikki ovat täydellisiä syntisiä.
Kirkko ei ole sairaala. Se on tila, jossa tapaamme pyhiä, asemoimme uudelleen hybriksemme ja suitsemme arroganssiamme. Yhteisöllä on terapeuttinen merkitys vain rajojen sisällä. Hatarana vertauksena voisi käyttää näitä Kotimaan blogeja: vapautta sisällön suhteen voi toteuttaa, mutta vain blogien alimman ja korkeimman merkkimäärän rajoissa.
Tällä semanttisella akrobatialla ei olisi mitään merkitystä, ellei siihen liittyisi mielenterveydellinen ulottuvuus. Kaikkisyntisyydellä on yhteys suomalaiseen alakuloisuuteen. Onko kristinusko pessimistisen vai optimistisen elämäntavan edistäjä? Suomalaisten saarnojen ydinsanoma tuntuu ainakin olevan omien voimien väheksyminen.
Perisuomalaista asennetta juhlimiseen kuvaa hyvin Erika Vikmanin ”Syntisten pöytä”. Amerikkalainen juhlii ilman tunnontuskia: ”Girls Just Want To Have Fun”. Sanalla ”morkkis” ei ole vastinetta muissa kielissä. Onko nykyinen tekopirteä kirkonmeno tuotettu humalahakuisen juhlimisen vastapooliksi?
Kuka muistaa, että ”armo” on etymologisesti iloa, nautintoa ja viehätysvoimaa. Ihminen siis ansaitsee armon ja sen myös saa!
128 kommenttia
Kuolema on synnin seurausta. Paavalin teologiassa synti asuu ihmisen sisällä… Raamatussa synti on laaja käsite ja yksi sen merkityksistä on ”synnissä eläminen”
Myös vastasyntynyt voi kuolla synnytysvuoteelle. Kuolema on vihollinen, ei siis evoluution väline Jumalalle.
Sami, keskustelitte armon ansaitsemisesta Pekan kanssa. Ainakin room.katolisessa kirkossa on voimassa meihin luterilaisiin kohdistuvat kiroukset. He ovat kironneet monia luterilaisia opin kohtia ja siis minun ymmärtääkseni samalla ihmiset, jotka niin uskovat.
Esim. ”Jos joku sanoo jumalattoman tulevan vanhurskautetuksi pelkästään uskosta, niin että hän sillä tarkoittaa sitä, ettei vanhurskauttamisen armon saamiseen tarvita uskon lisäksi mitään muuta yhteistyötä ihmisen taholta ja ettei ihmisen tahtomisensa tasolla miltään osalta tarvitse valmistautua ja asettautua armon vastaanottamiseen: hän olkoon erotettu.” (DV kaanon 9)
Samoin ”Jos joku sanoo, ettei vanhurskauttava usko ole mitään muuta kuin luottamus jumalalliseen laupeuteen, joka antaa synnit anteeksi Kristuksen tähden, tai että vanhurskauttamisemme tapahtuu pelkästään tämän luottamuksen kautta: hän olkoon erotettu.” (DV kaanon 12)
Lainaan Olavi Peltolan artikkelia ”Miten pelastun? Pohdiskelua katolisen uskonnäkemyksen äärellä”, Ajankohtainen teologia -julkaisu:
”Toisin sanoen tarvitaan jotain muutakin kuin vain uskoa Jeesukseen Kristukseen. Avaintermi onkin ”uskonkuuliaisuus” ja vasta se sinetöi Paavalin sanoman Roomalaiskirjeessä. (KP 100). Äsken sanottiin, että usko on armon vaikuttama lahja (KP 100), mutta nyt se onkin ihmisen ymmärryksen ja tahdon yhteistyötä Jumalan armon kanssa (KP 101). Lahja vaatiikin minulta yhteistyötä, joka on tietenkin jotain enemmän kuin yksinkertainen lahjan vastaanottaminen.
”Yksi uskosta” katolisesti ymmärrettynä voi tarkoittaa ’vain uskomalla ihminen tulee vanhurskaaksi’, mutta silloin on opetettava myös, että tällainen usko on vasta pelastumisen alku ja se kelpaa vain, jos se samalla sisältää toivon ja rakkauden. ’Jos joku sanoo, että Jumala on antanut Jeesuksen Kristuksen ihmisille Vapahtajaksi johon heidän on pantava luottamuksensa, mutta ei samalla lain antajaksi, jota heidän on toteltava: hän olkoon etotettu’. (DV 21). Lahja annetaan vain ehdollisena ja ehtona on lain totteleminen.”
Pelkkä usko Kristukseen ei siis riitä. Katolisen opin mukaan en pystyisi pelastumaan. En pysty täyttämään heidän oppinsa velvoituksia. No heidän mielestään olenkin kirottu luterilainen.
Mutta minä iloitsen ja ylistän Kristusta Vapahtajaani ja Herraani!
En puhu omahyväisistä kristityistä vaan kaikista kristityistä. Kaikki me olemme omahyväisiä ja armon varassa siinäkin.
Sami, kysyit Ismolta synnin asumisesta ihmisessä ja Raamatun paikkaa: ”Niinpä en enää teekään sitä itse vaan synti, joka minussa asuu.” Room. 7:17 RK Etkö ymmärrä kuvainnollista kieltä?
Miksi Riitta innostat Samia väittelyyn? Siitä kun on vain vahinkoa, niille jotka ulkopuolisina seuraa keskustelua.
Pekka taitaa puhua ”omahyväisistä” ihmisistä ja Kristityistä? Paljonko heitä on?
”Omahyväinen” on hyvin kuvaava sana, kun puhutaan ihmisestä. Ihminen joka ensinnäkin kieltää ”perisynnin” ja sen syvyyden, vetoaa aina johonkin ihmisen mahdollisuuteen ja operointiin siten, että se luettaisiin ihmisen luontaiseen hyvään Jumalan edessä. Hyvää tulee kaikkien ihmisten tehdä, se on laki, mutta yleensä ihminen unohtaa sen, että jos on rikkonut yhdessä kohdin, niin on koko laki rikottu. Näin ollen ihmisen mahdollisia hyviä tekoja ja hurskautta ei lueta meidän vanhurskaudeksi koska synti estää meitä olemasta täydellisiä, vaan mahdollinen vanhurskaus (Rakkaus ja täydellinen oikeudenmukaisuus ) täytyy saada ihmisen ulkopuolelta. Ihmisessä ei ole vanhurskauteen riittävää kykyä synnin tähden. (Näin siis Raamattu opettaa meitä ihmisestä)
Omahyväinen ihminen, ei siis tunne omaa kelvottomuuttaan, koska laki ei ole tehnyt ihmistä kuolleeksi itselleen. Ihminen elää vielä omasta voimastaan ja luottaa itseensä, eikä Jumalaan. Paavali sanoo selvästi itsestään: ”Minä kuolin” ja näin Paavali myös antaa ymmärtää, jollei vanha ensin kuole, niin ei voi myöskään uusi syntyä.
”Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi, ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi. Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta. Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta. Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen. Room. 7:9-14
Synti ei siis ole pelkästään tekemistä ja ajattelemista, tahtomista ja tekemättä jättämistä, vaan olemista. Synti asuu ihmisessä, eli on meissä syntymästä lähtien.
Kun Jumalan Vanhurskaus luetaan ihmiselle, niin siinä ei ole mitään ihmisen omaa.
Ilmoita asiaton kommentti