Kaikki puhuu vaan pulluista

Sain yöllä unessa Karim Z. Yskowiczin haastattelun. Seuraavassa muistinvarainen taltiointi keskustelusta, jossa puhuttiin kerrankin täyttä asiaa.

 Karim: Mita sa mun jaakaapilla keskella uota? Ai sa tulit haastatteleen mua? Uuh, ihana juttu. Istutaan tahan, ma annan sulle maitoa. Maistapa. Tama ei ole kulla ihan lupsulamminta. Ma pidan eniten lupsulampimasta maidosta.

 T: Karim, en taida tietää uskonnostasi. Voitko kertoa siitä jotain?

 Karim: Tiedatko, mun on pakko kertoo tahan uks juttu. Multa on kusuttu: ” Karim, onko sut umparileikattu.” No mina vastasin etta se tuli kipeeksi ja se leikattiin pois.

 T: MITÄ?

 Karim: Juu juu. Viime suksuna se leikattiin. Se umppari. Nyt se ei vaivaa enaa. Uuh, ihana juttu olla taas terve.

 T: Niin, anteeksi vilkas mielikuvitukseni, minä jo luulin..

 Karim: Ha-haa (ottaa pääni käsiensä väliin). Mina ummarran. Somelainen sonni. Jatka siita. Mutta Timo, ma kerron sulle: monta mun ustavaa on tsuud. Monta on islaam. Moni on kristittu. Se on ihana juttu etta uskoo Jumalaan. Ja mina ajattelen etta se on uksi huva Jumala, johon kaikki uskoo. Vaikka ihmiset aatteleekin siita Jumalasta eri asioita.

 T: Mielenkiintoista. Sittenhän sinä kannatat ekumeniaa.

 Karim: Ma en oikein tieda mita se sana tarkoittaa. Somelainen ei tunne kovin huvin mita siina uskossa puhutaan. Mut sen ma sanon: ole ULPEA siita mika sa oot, mika on sun usko, rotu, kieli, isanmaa. Ole ulpea, ala halveksi sita.

 T: Niin, viime aikoina on keskusteltu Suomessa paljon siitä että kirkko menettää kannatustaan.

 Karim: Se on tosi ikava juttu, silla kirkko on huva ja tarkea. Siita pitaa olla ulpea vaikka siella puhutaankin valilla vaha sekavia.

 T: Kuten esimerkiksi?

 Karim: Saanko ma sanoa suoraan? Ma ihmettelen etta kirkossa puhutaan koko ajan vain pulluista.

 T: Puluista? Mitä sinä nyt tarkoitat?

 Karim: Ma tarkotan että pitas puhua sudamesta mutta puhutaan vain pulluista. Eksa ummarra? En ma sano, ettei pullut ole kivoja. Mutta eiko raamatussa sanota etta sudan on tarkee? Sudamenusko. Ei se milta sa nautat, mimmoseks sut on luotu ja  mika on sun sukupuoli ole niin tarkee. Jumala tukkaa sudamesta.

 T: Ahaa, nyt minä ymmärrän. Tarkoitat siis, että kirkossa puhutaan liikaa sukupuoliasioista.

 Karim: Niin. Ja musta tuntuu että nut kaikki on saaneet niista jutuista ihan kullikseen.

 T: Kiitos. Onko jotain mitä haluaisit vielä sanoa uskonasioista?

 Karim: Jari Saravuo laitto mulle kerran twitterissa  ”Puuda niin paljon saat. Etsi niin loudat tien. Kolkuta niin ovi aukee.” Se on mun missio. Siita ma pidan kiinni. Pida sakin.

    • Suha Daoud Arafat o.s. Suha Daoud Tawil on syntyjään kreikkalaiskatolinen kristitty, eikä kääntynyt muslimisi avioiduttuaan Jasser Arafatin kanssa.

    • Ei sama jumala voi olla kahdessa niin erilaisessa kirjassa, kuin Raamattu ja Koraani.
      Muslimien jumalasta Allahista saa tietoa googlaamalla: Allah kuun jumala. Taivas on myös erilainen.
      Hienoa, jos uutinen pitää paikkansa ja Jasser Jeesuksen luona.

    • Olet oikeilla jäljillä. Meillä kaikilla syntisillä ihmisillä on todella sama Jumala uskontokunnastamme riippumatta. Kaikki ovat syntyneet Jeesuksen kautta (Joh.1:3) ja Jeesuksen veressä on myös koko maailman syntivelka sovitettu (1.Joh.2:2). Islaminuskossa tätä ilosanomaa ei tosin julisteta oikein ja puhtaasti, mutta se on kokonaan toinen asia. Muslimit ovat samanlaisia Luojan luomia syntisiä kuin me kristitytkin ja myös heidän syntinsä on Kristus sovittanut. Korjaan sen verran kommenttiasi, että Jumalan ohella myös taivas on muslimeilla ja kristityillä sama. Taivaaseen pääsevät ne pyhät ja uskovaiset karitsaiset, jotka kuulevat Hyvän Paimenensa ääntä ja jotka ovat Kristukseen kastettuja. Ne, jotka epäuskossa torjuvat Kristuksen, eivät pääse taivaaseen vaan joutuvat helvettiin.

      On hyvä, että otit tämän asian esille, koska tässä kysymyksessä esiintyy paljon tarpeetonta sekaannusta meidän kirkkommekin piirissä, muista uskontokunnista puhumattakaan. Termit ovat menneet aikojen saatossa sekaisin: on alettu nimittää Jumaliksi sellaisia, jotka eivät mitään Jumalia ole ja tämä epäjumalien nimittäminen Jumaliksi saa monet ymmälle ja eksyksiin. Näin on käynyt islaminuskossa: se ”Jumala”, tai ”Allah”, josta islaminuskossa puhutaan ei ole meidän Taivaallinen Isämme, vaan epäjumala. Epäjumalia on monia muitakin, mutta ei niistä oikeastaan tarvitse välittää. Riittää, kun on rauha elävän Jumalan kanssa. Hänen rakkaudestaan voi sitten levollisin mielin iloita ja kertoa siitä muillekin!

  1. Piiparisen luonnehdinnat eivät seuraa totuutta. Ilman uskoa Kristukseen henkilökohtaisena Vapahtajana ei kukaan voi päästä taivaaseen. Ilman Kristusta muslimeilla on vain kuujumalansa.
    Tie Jumalan yhteyteen käy vain Kristuksen kautta. Hän on tie, totuus ja elämä.

    Muslimit eivät usko edes Jeesuksen nousseen ylös.
    Pelastuksen tähden meidän olisi tehtävä työtä maassamme asuvien muslimien keskuudessa.

    • Mietipä nyt asia kertaalleen uudelleen. Kuka tässä uskosta on puhunut? Risto Korhonen ei aprikoinut sitä, uskovatko muslimit ja kristityt samaan Jumalaan, vaan kysymys oli siitä, onko muslimeilla ja kristityillä sama Jumala, johon vastasin aivan totuudenmukaisesti, että kyllä taatusti on. Usko on asia erikseen, eikä se luo todellisuutta. Kaikkivaltias Jumala on ja pysyy meidän uskostamme tai epäuskostamme riippumatta. On selvää, että kristityt ja muslimit eivät usko samaan Jumalaan. Muslimien uskon kohteena on epäjumala, mikä on surullista. Mutta tähän en viitannut edellisessä kommentissani, vaan siihen, että koska ei ole olemassa muita jumalia, kuin yksi elävä Jumala, on epäjumalien nimittäminen jumaliksi – vaikkapa sitten kuujumaliksi – mielestäni väärin ja harhaanjohtavaa.

    • Jos kerran Kristus on sinun henkilökohtainen vapahtajasi, niin mitä mieltä jonkun muslimin on uskoa Kristukseen omana henkilökohtaisena vapahtajanaan? Toisaalta miksi pitäisi kertoa Kristuksesta jollekulle sellaiselle, jonka henkilökohtainen vapahtaja Kristus ei ole? Tuleeko Kristuksesta henkilökohtainen vapahtaja vasta siinä vaiheessa kun häneen uskoo? Eikö evankeliumia viedä kaikkeen maailmaan juuri siitä syystä, että Kristus ei (onneksi) ole kenenkään henkilökohtainen vapahtaja vaan nimenomaan koko maailman vapahtaja?

      Raamattu ja katekismuskin käyttävät paikoitellen ”jumala”-termiä epäjumalien yhteydessä, joten kaipa tuollainen on sitten kieliopillisesti ihan hyväksyttävää ja puhdasoppista. Ajattelin vain, että epäjumala-termin suosiminen vieraista uskonnoista puhuttaessa selkeyttäisi nykyajan sekavaa uskonnollista tilannetta.

Kirjoittaja

Timo Juntunen
Timo Juntunen
Saaristorovasti. Runoilija. Elämän taiteilija. Tapaamisiin pappilan sillalla!