Kaarneenkin poika hoivaajaansa luottaa

 

Kulunut kesä on ollut nannaa uskontokeskusteluille. Piispa ei päästänyt synneistä  kaikkien mielestä pätevästi. Sisäministeri kävi puhumassa hengellisessä tilaisuudessa. Kurkku&Kupongissa ei sisäministerin viisautta ylistetty. Piispat antoivat lausuntoja. Imatralla oli ilmeisesti joku sairasloma päättynyt liian aikaisin. Jotkut katsoivat, että edellä mainituissa oli sisältöäkin. Eroakirkosta.fi –sivuston ylläpitäjät pitivät varmaan bileet.

 

Älä stressaa ihmisten puheista, kirjoitti Kari Peitsamo jossain kommentissaan. Yritän kovasti noudattaa tuota neuvoa, vaikka taitaa olla elämänpituinen opettelutehtävä. Rauhoittumiseen kuulemma auttaa, jos varaa sitä varten jonkin esineen tai paikan.

 

Keväällä sainkin kosteusvaurioiden takia tyhjennetyltä seurakunnan nuorisotilalta tänne Hopealammelle alttaripöydän. Siinä oli ilmeisesti joskus ollut köydestä solmittu krusifiksi, mutta sitä ei enää löytynyt. Laitoin tilalle kopioikonin, jossa kaimaprofeetta istuu synkän luolan suulla. Luolaa reunustavat jyrkät kalliot ja oikeanpuoleisen kalliolla ylinnä istuu musta korppi leipäpala suussaan. Elia katselee korpin tuomaa leipää epäuskoisesti.

 

b2ap3_thumbnail_Elias-luolassa.jpg

 

 

Oikeastaan mielenkiintoisimpia eivät olleet uutismaailman reagoinnit vaan niitä seuranneet vastareaktiot. Pudasjärven seuroissa oli taas ollut niin rentouttavaa ja virkistävää kuulla Jumalan valtakunnan asiaa, ei moisesta piispaepisodista olisi kannattanut kirjoittaakaan kaiken sen ihanuuden rinnalla, mitä siellä saimme kokea. Päivi Räsäsen puhe oli totuudellista, jopa profeetallista julistusta. Juuri Imatralla kuultujen saarnojen kaltaisia tässä onkin kaivattu ja odotettu.

 

Näistä vastakommenteista välittyi se, että ihmiset tulivat oikeasti ravituiksi ja kokivat saaneensa jotain itselleen rakentavaa niin Ranuan suviseuroista, Päivi Räsäsen puheista kuin Imatran saarnastakin. En varmaan lähtisi hengen ravintoa mistään noista suunnista hakemaan, mutta toisaalta enpä vaivautunut Herättäjäjuhlillekaan.

 

Sen sijaan olen usein iltojen pimennyttyä sytyttänyt kynttilän ikonin eteen alttaripöydälle. Musta korppi, pahuuden ja pimeyden symboli, tuo Jumalan lähettämää leipää, jotta profeetta pysyy hengissä. Sitä kai on vain sopeuduttava siihen ajatukseen, että ihminen saa ravintoa kummallisilta tahoilta, sellaisiltakin, jossa itse näkee vain tiukkapipoisuutta tai mielenterveysongelmia.

 

 

Selvyyden vuoksi muuten omat mielipiteeni kesäkohuihin:

 

1) Ajatus, jonka mukaan synninpäästö olisi jotenkin riippuvainen sen julistajan kuulumisesta johonkin, on luterilaisen uskon mukaan harhaoppi ja sitä tulisi sellaisena käsitellä.

 

2) Päivi Räsäsen puheessa ei sen sijaan ollut mitään luterilaisen opin vastaista eikä mitään, mitä hän ei olisi saanut sanoa. No, ehkä aborttikannoissaan hän kärjisti, mutta koska samaa teen tässä itsekin, niin menköön. Olen hänen kanssaan eri mieltä monesta asiasta ja asioita olisi voinut painottaa toisin, mutta se ei tee hänen puheestaan harhaoppista.

 

3) Imatralla kohusaarnan pitänyt pappi ei selvästikään ollut työkuntoinen. Oli väärin sekä tätä pappia että seurakuntaa kohtaan päästää hänet työhön.

 

 b2ap3_thumbnail_psykiatri-kyselee-unista_20130801-133620_1.gif

 

 

 

 

 

 

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Minä olen taas ihmetellyt tätä yhden jakeen käyttöä aivan käsittämättömänä, jollei se puhu itselle. En enää paljon viiti huomauttaa siitä, kun menisi hokemiseksi. Oikeastaan yllätyin, kun juuri tajusin sen tulevan myös noista postilloista. Siitä jää tärkeä kulma pois ja siksi tuntuvat armottomilta, vaikka eivät sitä ole. tuo uudesti syntymisjuttu, josta Jeesus puhuu Nikodeemukselle, jolle joutuu toistamaan hitaan sytytyksen takia. En usko Jorman pahaa tarkoittavan. Meidän on vain ymmärrettävä tämä sukupolvien kuilu.

    Samassa luvussa kerrotaan tuulen puhaltavan missä tahtoo. Yhtä hyvin sen vois ymmärtää hengen puhaltavan missä tahtoo. Samaten kuinka kuulemme sen huminan, mutta emme tiedä mistä se tulee ja mihin se menee. Samoin hän kertoo hengestä syntyneen laidan olevan. Toistossa Jeesus vääntää rautalangasta verraten Vanhan Testamentin kertomuksesta Mooseksen pelastus operaatioita Israelilaisille.
    Kertomus on yksinkertainen. Mooses nosti vaskikäärmeen tikun nenään. Jokainen joka katsoi siihen jäi eloon. Aivan samoin on Jeesus ylennetty. Armoa me tarvitaan kaikki ja yhtä paha on tuomita kovaksi vilpitön vanha pappi, joka ei oikein selviä täällä netissä kuin ihmiset, joita Jumala kutsuu. Mitä lie tuo tuomitseminen tarkoittaa. Oikeastaan vain ihminen itse voi tuomita itsensä eroon Jumalasta.

Tanni Elias
Tanni Eliashttp://www.hopealampi.fi
Tampereelta Pohjois-Karjalan kautta Inariin päätynyt erityisluokanopettaja, seikkailupedagogi, teologi ja kokki, joka rakastaa kieltä, kielioppia ja on muutenkin rasittava tyyppi.