Jumalaton saarnaa!

Mutta jumalattomalle Jumala sanoo: “Mikä sinä olet puhumaan minun käskyistäni ja ottamaan minun liittoni suuhusi?”
(Ps. 50:16)
Viimeisinä vuosina on kirkoissa käyntiä aktivoitu, kutsumalla jumalattomia saarnaamaan. Nämä henkilöt eivät yleensä ole ihmisinä pahempia kuin uskovat, jotka hekin ovat olleet erossa Jumalasta ennen uskoontuloaan.

Kohdistus on tässä se, että uskomattomalla ei ole yhteyttä Jumalaan ja hänen rukouksensakin on Jumalalle kauhistus. Jumala kommunikoi vain omiensa kanssa, mutta kutsuu jokaista ihmistä pelastukseen.

Raamattua siteerataan esimerkiksi eduskunnan puheissa ja useimmiten tarkoituksella keventää kertomusta.

Myös monissa uskomuksissa on Raamattu yhtenä työkaluna, vaikka suuntauksen “totuus” on epäraamatullinen, Jeesus-vastainen, kuten Vartiotorni-seuralla ja Mormoni-kirkolla.

  1. Ismo, lopuksi:

    Käännät ”kupin” nurinpäin.

    Olen moittinut, ja perustellut kantani, että puhut sekoittavasti Herran tiestä ja tämän Tien ohjeista, Raamatusta. Eli olen perännyt sinulta kunnioitusta Kirjoituksia kohtaan.

    Jos muualla, tällä foorumilla, kommentoit Raamatulla, niin laita tarkka viite ja jätä jaejako, sekä miten se liittyy meneillä olevan keskustelun tai blogin teemaan.

  2. Erikoista, että et luota Raamatun lainauksiini, en tohtisi niistä poistaa sanaakaan, numerot tosin poistan, koska ne monesti sekoittavat luetun asian ymmärtämistä. Ne on lisätty jälkikäteen Kirkon toimesta ja ovat apuna yksittäisten sanojen ja lauseitten tutkimisessa, mutta asia kokonaisuuden tähden ne ovat monesti turhia ja katkovat pitkiä lauseita osiin. Uudessa testamentissa on muuten valtavan pitkiä kappaleita ja lauseita, joiden sisältö on todella syvälle luotaavaa ja ytimekästä.

    ”Uudessa testamentissa jaon numeroituihin jakeisiin lisäsi ensimmäisenä Robert Estienne vuoden 1551 versiossaan kreikankielisestä Uudesta testamentista. Päinvastoin kuin Vanhassa testamentissa, kreikan kielen rakenne tekee sen herkäksi sille, että se hajoaa syntaktisesti epäsopiviksi tai jopa järjenvastaisiksi osiksi. Kreikankielisen tekstin epätarkka jakaminen jakeisiin voisi siis helposti hämärtää tekstin alkuperäisen tarkoituksen, painotukset, sen osien väliset suhteet ja sanojen oman voiman. Se, että Estiennen jaejako on jäänyt voimaan, on merkki siitä, että hän tunsi tekstit ja tavoitti muinaiskreikan vivahteet hyvin. Hänen työtään onkin arvostettu merkittävänä panoksena raamatuntutkimukseen, ja hänen jaejakonsa tuli pian käyttöön kaikissa sitä seuranneissa Raamatuissa. Uudessa testamentissa se otettiin käyttöön ensimmäisenä vuonna 1565 ja Vanhassa testamentissa 1571.” (Lainaus Wiki)

    • Vielä Ismolle,

      Olet kirjoittanut Raamatun tyylillä omia näkemyksiäsi ja lainaillut Raamattua ja sekoittanut siihen omaa ”runoa”. (Lisäys: siksi uskottavuutesi kärsii)

      Jakeet aina ilmoitetaan, että voi löytää kohdan ja voi tarkasti viitata toisen kommenttiin. Olen tätä patistellut aikaisemminkin, koska usein ”unohdit” mainita, että tekstisi on Raamattua tai ainakin melkein.

      Uskoisin, että tuo lainauksesi Wikistä on tarpeetonta ”täytettä”, koska Raamattua lukevat ovat asiasta erittäin tietoisia ja aina tarkistettavissa milloin jakeet tekevät sanoman järjenvastaiseksi. Ikävä sanoa, mutta jopa pastauksesi Raamatusta ilman jae-erotelua on tarpeetonta täytettä ja esitystä, mikä on Raamatun kannalta valitettavaa.

      Varmaan väittelisit tästä vaikka viikon, mutta mielestäni, jälleen kerran, kantasi on riittävän laajasti jo luettavissa.

Reijo Mänttäri
Reijo Mänttäri
Jo lapsena, aito usko ja sen ilmiöt, saivat minut viihtymään helluntalaisten kokouksissa. Otollisesta tilasta, omakohtaisen uskonlahjan sain vastaanottaa jo 10-vuotiaana. 4 vuotta myöhemmin halusin, että minut kastetaan vedessä, koska Jeesuksellekin se oli vanhurskautuksen täydellistyminen. Nyt lähes "koko maailman" kiertäneinä paluumuuttajina vaimoni kanssa, voimme todeta, että helluntalaisuudessa halutaan noudattaa Alkuperäisiä Ohjeita, vaikka yhtä puutteellisina kuin Alkuseurakunnassa.