Jumalan valtakunta tuo tulevaisuutemme onnen

Kukka ruokapöydällämme Kamerunissa Yaoundessa

Monen sortin kauhukertomuksissa puhutaan maailmanlopusta synkin värein. Ruokitaan ihmisten pelkoja ja roikutaan ihmisten tunne-elämän heikkoja kohtia.

Kristillinen uskos antaa toivon ja tulevaisuuden näköalan. Jumala pitää meistä huolta ja tulevaisuus on hänen käsissään. Saamme nostaa silmämme rohkeasti eteenpäin. Kristus tulee takaisin. Hänen täyteytensä tulee hänen mukanaan. Jumalan Pojan rakkauden valta tulee näkyviin ja ihmiset siirretään tästä vaivojen aikakaudesta ikuisen onnen kauteen. Uudistettu Paratiisi on silloin osanamme ja taivaan salien ihanat asuinsijat ovat lepopaikkamme.

Otan tarkasteluuni toisen adventtisunnuntain Vanhan testamentin tekstin.

Sunnuntai 09.12.2018
2. adventtisunnuntai
Kuninkaasi tulee kunniassa
1. lukukappale: Hoos. 2:20-22

Hoosea nimi merkitsee ”Herra pelastaa”. Se on sama nimi kuin Joosua ja Jeesus, yksi muoto monien joukossa.

Varoituksia ja lupauksia

Hoosean kirjassa on sekä varoituksen sanoja että suuremmoisia tulevaisuuden näköaloja.

Siinä varoitetaan epäjumalan palveluksesta. Vieraiden jumalien palvontaa nimitetään aviorikokseksi. Syynä on se että Jumala on rakkaus ja Jumalan hylkäämisellä ihminen hylkää Jumalan rakkauden. Koko kansa on kuin Jumalan vaimo. Koko kansan on oltava uskollinen Jumalalle. Jumalan hylkääminen tuo tullessaan tuhon. Rikaskin kansa köyhtyy kun Jumalan hyvyys torjutaan. Jumala on kaiken Luoja. Siksi kaikki hyvä tulee häneltä ja loogisesti tästä seuraa, että hänen hylkäämisensä merkitsee myös hänen siunauksensa menettämistä.

Toisaalla Hoosean kirjassa kerrotaan Jumalan suuresta armosta ja rakkaudesta. Ihmisiä pyydetään tekemään parannusta pahuudestaan ja luopumaan epäjumalanpalveluksestaan. Se kansa joka palaa Herran tykö saa osakseen Jumalan hyvyyden. Rakkauden Jumala antaa rakkautensa osoitukseksi kaikkinaista siunausta ja elämän yltäkylläisyyden.

Rauhan liitto Jumalan kanssa

Hoosean kirjan toisen luvun lopussa on kuusi onnen ja autuuden lupausta, kaksi niistä tekstissämme.

Kolmas onnen kuvaus kertoo, että Jumalan lupaaman autuuden aikana Jumala tekee liiton koko luomakunnan kanssa. Niin eläimet kuin ihmiset elävät rauhassa, kun Jumalan liiton antama rakkaus tulee osaksemme. Aseita ei taivaassa enää tarvita, eläimetkin elävät rauhassa ihmisten kanssa.

Paavali jatkaa tätä teemaa tulevasta kirkkaudesta seuraavasti

Room. 8: 18-24

18 Minä päättelen, etteivät nykyisen ajan kärsimykset ole mitään sen kirkkauden rinnalla, joka vielä on ilmestyvä ja tuleva osaksemme. 19 Koko luomakunta odottaa hartaasti Jumalan lasten ilmestymistä. 20 Kaiken luodun on täytynyt taipua katoavaisuuden alaisuuteen, ei omasta tahdostaan, vaan hänen, joka sen on alistanut. Luomakunnalla on kuitenkin toivo, 21 että myös se pääsee kerran pois katoavaisuuden orjuudesta, Jumalan lasten vapauteen ja kirkkauteen. 22 Me tiedämme, että koko luomakunta yhä huokaa ja vaikeroi synnytystuskissa. 23 Eikä vain luomakunta, vaan myös me, jotka olemme ensi lahjana saaneet omaksemme Hengen, huokailemme odottaessamme Jumalan lapseksi pääsemistä, ruumiimme lunastamista vapaaksi. 24 Meidät on pelastettu, se on varma toivomme.

Neljäs onnen kuvaus kertoo siitä, miten Jumala kihlaa pyhän kansansa ja lahjoittaa tälle ikuisen onnen.
Jumala itse antaa ikuisen elämän. Silloin oikeus vallitsee, kun pahasta on tehty loppu. Hän itse julistaa meidät vanhurskaaksi Vapahtajamme tähden. Hän itse liittää meidät yhteyteensä. Rakkaudessaan ja hyvyydessään hän pitää meistä huolta ikuisen elämän taydessä onnessa.

Ilmestyskirja jatkaa tästä. Se tuo esille kuvauksen siitä, että kirkko, Jumalan kansa, saa taivaallisen ilon, onnen ja autuuden.

Ilmestyskirja 21:9- 11

9 Yksi niistä seitsemästä enkelistä — tuli luokseni ja puhui minulle. Hän sanoi: »Tule, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon.» 10 Henki valtasi minut, ja enkeli vei minut suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui taivaasta, Jumalan luota. 11 Se loisti Jumalan kirkkautta, se säihkyi kuin kallein jalokivi, kuin kristallinkirkas jaspis.

Toinen adventtisunnuntai puhuu Kristuksen takaisintulosta

Adventti puhuu meille Kristuksen tulosta luoksemme, hänen tulonsa kolmesta näkökulmasta: Hän tuli luoksemme kun hän syntyi Beetlehemissä. Hän tulee luoksemme jokaisessa messussa ja hänen nimessään kokoonnuttaessa ja kerran hän tulee kirkkaudessaan.

Toinen adventtisunnuntai kertoo Jeesuksen takaisin tulon tapahtumista.
Vanhan testamentin teksti kertoo siitä autuudesta joka meitä odottaa taivaassa, kun usko muuttuu näkemiseksi ja täydellisen elämän onnellinen ikuisuus meille lahjoitetaan.

  1. Tänään toisena adventtisunnuntaina luin Hoosean kirjan hepreaksi samalla kuunnellen tekstiä sisältä luettuna. Näin koko kirjan sanoma tuli mieleeni ikään kuin stereona, sekä korvien että silmien välityksellä.

    Tässä viite päivän lukukappaleen sisältävän toiseen lukuun.

    http://listen.bible.is/HBRHMT/Hos/2/D

    Tänään luin samaa menetelmää käyttäen myös Jeremian kirjan, koska kolmannen adventtisunnuntain lukukappale on Jer. 3: 21-25,

    sekä

    vielä Sefanjan kirjan samaan tyyliin, josta on otettu neljännen adventtisunnuntain lukukappale Sef. 3:14-17.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25