Jumalan turvaa pyytäkäämme

 

Lännen vuoristot ovat upeita Kamerunissa. Tässä kuvassa 2.5.2006 maja on vuoristossa.  Voimme sanoa, että kotini on linnani.  Sunnuntain psalmi puhuu Jumalan antamasta turvasta.  Suojelkoon hän meidän kotejamme.

 

Tällä kertaa luin psalmin 91 kolmena eri käännöksenä ukrainaksi ja kahtena käännöksenä naapurimaiden kielillä puolaksi ja romaniaksi.  Onhan viime päivinä paljon pakolaisia siirtynyt Ukrainasta sekä Puolaan että Romaniaan.   Sunnuntain introiturpsalmin olen toki muutoinkin lukenut noin  tusinalla muullakin  kielellä.

Meillä ihmisillä on tarve turvalliseen asumiseen ja turvalliseen kotiin.  Silloin kun tätä uhataan syntyy suuri hätä.

Rukoilkaamme Ukrainan ja sen naapurimaiden puolesta.  Rukoilkaamme niiden puolesta, jotka ovat joutuneet lähtemään kotoaan uusiin olosuhteisiin turvaa hakemaan.

SUNNUNTAI 6.3.2022

1. paastonajan sunnuntai, latinaksi Invocavit

Jeesus, kiusausten voittaja

Sunnuntain psalmi: Ps. 91:1–4, 11–12

Psalmimme puhuu Jumalan turvallisuudesta. Häneen saamme turvata silloinkin, kun kaikki muut turvan tekeet sortuvat.  Jumalaan turvansa paneminen on uskoa.  Siksi psalmin  91 turvallisuutta huokuva sisältö on ensi sijassa oikean Jumala -uskon julistusta. Meidän Herraamme ylistetään hänen ystävällisyydestään ja uskollisuudestaan.  Tämä sanotaan monin eri sanoin ja monin eri kääntein.

Meidän uskomme ei ole meidän omassa varassamme.  Uskon antaman luottamuksen ainoa lähde on Jumalan antama lahja.: Hänen uskollisuutensa ja huolenpitonsa on meidän apumme ja turvamme ainoa perusta.

 

Hän levittää siipensä yllesi, ja sinä olet turvassa niiden alla.
Hänen uskollisuutensa on sinulle muuri ja kilpi.

Meidän vastauksemme tähän Jumalan lahjaan on kiitollisuus.  Annamme hänelle ylistyksen kaikesta hänen antamastaan armosta ja hyvyydestään.

Hädän ja ahdistuksen hetkellä käännymme tuskiemme ja ahdistustemme kanssa häneltä apua pyytämään.  Silloinkin kun ihmiset ympärillämme eivät meitä ymmärrä, hän joka meidät on luonut, tuntee jokaisen mielemme liikkeen ja kaikki meidän tarpeemme.  Siksi saamme jättäytyä hänen väkemien käsivarsiensa kannettavaksi ja  kertoa hänelle vaivamme kuin pieni lapsi äidilleen tai  isälleen.

”Sinä, Herra, olet linnani ja turvapaikkani.
Jumalani, sinuun minä turvaan.”

Monesti pakolaiset ovat ilman kunnon yöpaikkaa.  Tilapäisesti pitää nukkua olosuhteissa, joissa lepo ei tule kunnolliseksi. Näin väsymys painaa samalla, kun sisäinen ahdistus painaa mieltä.  On vaikeaa suunnitella mitään eteenpäin, kun ei voi tietää edes seuraavan päivänkään tilanteita.

Vasta sitten kun saadaan joku paikka mihin voidaan sijoittua, voi kallistaa päänsä turvallisesti ja levätä kunnolla.  Tähän todellisuuteen havahduin 1990 -luvun alussa. Silloin  sain läheltä seurata somalipakolaisten asettumista Lapinjärvelle.  177 nuorta ihmistä oli päässyt niin pitkälle, että saatiin tilapäinen  mahdollisuus sijoittua vastaanottokeskukseen. Lopulliset sijoituspäätökset tulivat vasta jälkeenpäin sitä mukaan, kuin kaikki tarvittava paperisota oli saatu valmiiksi.

Ongelmana ei ollut vain se, miten itse selviää eteenpäin. Myös uutiset kotimaasta tulivat toisinaan järkyttävinä iskuina.  Viestit läheisten omaisten ennenaikaisista kuolemista ahdistivat.  Oman elämänsä järjestelyistä ei voinut päättää.  Silloin ei myöskään voinut mennä mihinkään töihinkään, kun varsinaista sijoituspaikkaa ei vielä ollut selvillä. Monet huolet painoivat tilanteen epävarmuuden ja liian monien avointen kysymysten edessä.

Emme nytkään voi arvioida, kuinka pitkään Romaniasta lähteneet pakolaiset joutuvat oleskelemaan turvaa antaneissa maissa ja kuinka heidän elämänsä jatko tullaan järjestämään.  Ystävällistä asennetta toki on monin paikoin osoitettu tulijoita kohtaan.  Siitä huolimatta on myös pidettävä huolta niistä, joille uusiin olosuhteisiin joutuminen ei ole yhtä helppoa, kuin toisille. Yksi  tai toinen kynnys on ylitettävä, jotta elämä alkaa asettua paikoilleen.

 

Meille siis riittää paljon rukoiltavaa ja myös tehtävää sen mukaan, mitä itse kullekin on mahdollista.

Rukoilkaamme Ukrainan ja sen naapurimaiden puolesta.

Kirkon ulkomaan apu on jo lähtenyt liikkeelle Ukrainan ja sen kansan auttamiseksi.

 

Tässä pyhän psalmi:

Se, joka asuu Korkeimman suojassa
ja yöpyy Kaikkivaltiaan varjossa, sanoo näin:
  ”Sinä, Herra, olet linnani ja turvapaikkani.
  Jumalani, sinuun minä turvaan.”
Herra pelastaa sinut linnustajan ansasta
ja pahan sanan vallasta.
  Hän levittää siipensä yllesi, ja sinä olet turvassa niiden alla.
  Hänen uskollisuutensa on sinulle muuri ja kilpi.
Hän antaa enkeleilleen käskyn varjella sinua, missä ikinä kuljet,
ja he kantavat sinua käsillään, ettet loukkaa jalkaasi kiveen.

Ps. 91:1–4, 11–12

  1. Tässä tarjotaan neljä osoitetta, jotta voi lukea ukrainan kielistä Raamattua.  Muutamista näistä voi edelleen vaihtaa kieliä haluamilleen .  On lukuisia muitakin osoitteita, joista voi hakea ukrainan tai naapurivaltioiden kielisiä Raamattuja, mutta tässä ikään kuin alkupaloina muutama.

    Aloitussivuksi ohjaan psalmin 91 kohdalle:

    https://live.bible.is/bible/UKRO30/PSA/91

    https://www.biblegateway.com/passage/?search=%D0%9F%D1%81%D0%B0%D0%BB%D0%BC%D0%B8+91&version=UKR

    https://www.htmlbible.com/sacrednamebiblecom/ukrainian/B19C091.htm

    https://www.bible.com/bible/186/PSA.91.UBIO

     

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25