Jumalan luoma

Tyhjästä Jumala loi sanallaan kaiken näkyvän ja näkymättömän. Koko maailmankaikkeus ja elämä maailmassa on Jumalan luomaa.

Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää. (1. Moos. 1:31 / FB38)

Kaikkivaltias Isä, taivaan ja maan Luoja. Miksi on tärkeää, että uskomme Isään Jumalaan?

Elämä maapallolla on Jumalan käsissä. Miksi luottamus Jumalaan on (tai ei ole) tärkeää?

Ihmisen Jumala loi kuvakseen, mutta synti turmeli ihmisessä olevan Jumalan kuvan. Pukekaat päällenne uusi ihminen, joka Jumalan jälkeen luotu on, totisessa vanhurskaudessa ja pyhyydessä (EF. 4:24 / Biblia). Miten tämä pukeminen tapahtuu tai on tapahtunut?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

 

  1. ”Kristittyinä me uskomme Jumalaan, joka on kaikkivaltias, taivaan ja maan luoja. Uskomme kolmiyhteiseen Jumalaan, joka oli olemassa jo ennen maailmankaikkeuden luomista ja jonka persoonien – Isän, Pojan ja Pyhän Hengen välillä – on ollut olemassa rakkaus ja kommunikaatio iankaikkisesti. Luodessaan Jumala ei muokannut jotakin jo olemassa olevaa. Hän loi kaiken itsensä ulkopuolelle, tyhjästä. Jumala on siis koko olemassaolon suhteen ensimmäinen. Kukaan meistä ei myöskään yksilönä päättänyt syntyä ihmiseksi. Olemme luotuja. Meidät synnytettiin tähän maailmaan. Jumala on meidänkin olemassaolomme suhteen ensimmäinen.” ( Lainaus ; Uudentien pääkirjoituksesta Leif Nummela )

    • Seppo, kiitos hyvästä kommentista, josta osaan en voi yhtyä.

      Verbiä (bārā’) käytetään herbrean kielisessä raamatussa Jumalan luomistyöstä, ei muusta. Tämä luomistyö on lähtöisin Jumalasta. Ihimisen tekemistä kyhäilemisistä sitä ei voi käyttää.

      bārā’ – tarkoittaa luoda tai tulla luoduksi ja tekijä on aina Jumalasta. Jumala ei luomistyöhön tarvitse mitään materiaa.

    • ”Verbiä (bārā’) käytetään herbrean kielisessä raamatussa Jumalan luomistyöstä, ei muusta.”

      Tässä puhut nyt vastoin parempas tietoasi. Bara verbiä käytetään jopa tienviitan veistämisestä. Ja synnytämisestä, vertaa aramean bar = poika, ruotsin barn joka on lapsi ja englannin birth, joka on syntymä. Kirjainyhdistemä beth ja resh merkitsevät talo ja pää. Lpsen ’talo’ on kohtu,josta lapsen pää syntyy ulos.

    • Seppo, niin – 1. Moos. 2:ssa; Ihmisen Jumala muovasi maan tomusta. Siinä käytetään aivan eri verbiä kuin ensimmäisen luvussa olevat luoda (bārā’)- verbit. Joku ( Seppo ? ?) voisi laskea monta kertaa siinä oli tämä Jumalan luomisteosta kertova verbi ja mitä lukumäärä voisi tarkoittaa. 1. Moos. 2:7 käytetään muovasi (vaiyitzer) -verbiä. Jae on hyvin tärkeä ymmärtää. Siitä voisi tehdä joskus blogin ja pohtia sitä tarkemmin.


      Ja Herra Jumala teki ihmisen, tomun maasta, ja puhalsi hänen sieraimiinsa elävän hengen: ja tuli ihminen niin eläväksi sieluksi. (1. Moos. 2:7 / Biblia)

      Yah·weh e·lo·him vai·yi·tzer ha·’a·dam a·far ha·’a·da·mah, vai·yip·pach be·’ap·pav nish·mat ha·’a·dam vay·hi chai·yim; le·ne·fesh

    • Hebrealaiskirjeessä on selkeästi, että Jumala on luonut kaiken tyhjästä.


      Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on Jumalan sanalla valmistettu, ja että kaikki, mitä me näemme, ne ovat tyhjästä tehdyt.
      (Hebr. 11:3 / Biblia)

    • Juha, vielä sen verran.,että huomaahan ,että kun ihmisen tkemisestä käyetään verbiä asa ja yetzirah niin käytetään m y ö s verbiä bara. Eli nämä verbit ovat synonyymisessä merkityksessä: Zakhar ve-nekevah b a r a otam (Gn 1:27) Otam = heidät = ihmiset.

    • Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on Jumalan sanalla valmistettu, ja että kaikki, mitä me näemme, ne ovat tyhjästä tehdyt.

      Käännös telogisoi vahvasti. Kreikkalaisesa tekstisä ei puhuta tyhjästä tekemisestä van näkyväisen tekemisestä näkymättömästä. Aineelliset alkuatomit eivät meille näy eivätkä aikaudet, eli ko. tekstissä ei ole sanaa maailma vaan ’aionas’ eli aikakaudet. (aioonit) Huoma että sana on monikossa, aikasyklit ei ainoonit syntyvät näkymättömistä ja tulevat näkyviksi niitä kuvaavien planetojen aikakautisissa liikkeissä.

    • Seppo, niin onko tyhjä lasi oikeastaan tyhjä. Sitäkö tarkoitit? Mielestäni heprealaiskirjeen kohta 11:3 puhuu tyhjästä luomisesta.

      Laskin heb.Raamatusta 1 Moos 1. luvun bārā’- verbien lukumäärän. Niitä oli tarkalleen 3 kappaletta. Kolme on Kolmiyhteisen Jumalan luku. Tätä verbiä käytetään ainoastaan Jumalan yhteydessä.

      Kiitos kommenteistasi!

    • Bara-verbiä käytetään Raamatussa muuallakin kuin I Mooseksen kirjassa, missä se on myös a s a eli t e h d ä-verbin synonyymi. Ihminenkin tehtiin (asa) maan tomusta,ei siis tyhjästä.

    • Seppo, totta, bārā’- verbiä käytetään joitakin
      kertoja muualla Vanhassa Testamentissa kuin 1. Moos. 1. Tätä verbiä käytetään Raamatussa ainoastaan Jumalan yhteydessä.

    • Juha,en millään viitsisi jankuttaa samasta asiasta, mutta on väärin jättää ihmiset väärään käsitykseen, Raamatusa bara verbin subjektina kun on muukin kuin Jumala ja näissä merkityksissä
      1c1) to cut down 1c2) to cut out 2) to be fat 2a) to make yourselves fat

    • Seppo, bārā’- verbiä ja juuri tässä muodossa käytetään Raamatussa ainoastaan Jumalan yhteydessä.

      Yksi viittaamasi kohta oli ilmeisesti 1. Sam. 2:29. Siinä käytetään ( ləhaḇrî’ăḵem ) lihottaa.

      Miksi siis te potkitte minun uhriani vastaan ja ruokauhriani, jonka minä olen käskenyt uhrata seurakunnan majassa, ja enemmän kunnioitit poikias kuin minua, lihoittaaksenne teitänne kaikista minun kansani Israelin ruokauhrein uutisista? (1. Sam 2:29 / Biblia)

  2. Koska olemme olemassa, niin on meidän jollakin tapaa pitänyt alulle laittaa. Jos olisi aina jotain ollut, mitä se sitten olisi, siihen ei vastausta ole, joten luominen jää ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi.

    Jumalan puhe Raamatussa kertoo Jeesuksen tietävän kaiken menneestä ja myös tulevaisuudesta, niin että hän tietää myös sen, miten ihminen on saanut alkunsa.

    Jos oikein tarkkoja ollaan, niin Jumala ja hänen poikansa ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan. Silloin ei tietenkään kaikki tule tyhjästä, koska sana on kaiken takana, joka on Jumalan olemusta.

    • ”Isä hänestä tuli vasta saatuaan lapsia naisen kanssa.” Adamista tuli mies vasta, kun hänestä oli naisellinen puoli irrotettu omaksi olennokseen – miehen puolisoksi.

  3. Kirkossa me tunnustamme yhteisen kristillisen uskomme:”Minä uskon Jumalaan Isään,taivaan ja maan luojaan”. Miten itsessään näkymätön Jumala on ilmaissut itsensä ? Jumala on ilmaissut itsensä luonnossa,sillä ei voisi olla mitään luotua maailmaa,ellei joku olisi tehnyt sitä;luotujen olemassaolo todistaa Luojan olemassaolon. On mieletöntä hullutusta olettaa,että ne oliot ja elolliset eläimet,jotka näemme luonnossa saisivat alkunsa itsestään ja,että evotuutio ja sokea satttuma tuottaisivat koko maailman taitavasti järjestykseen. Elämää itseään ei voi selittää ilman elävää kaikkivaltiasta kolmiyhteistä Jumalaa. Jumala on kaiken luoja ja hän yksin hallitsee ja ylläpitää ,koko luomakutaa ja sen elämää.

    • Totta, näin on.

      Ihminen tuhoaa luontoa sen kun kerkiää, vaikka sitäkin pitäisi hoitaa hyvin. Jumala sanassa ei ole mitään käskyä turhaa.

      Martti, kiitos kommenteista.

  4. ”Herran sanalla ovat taivaat tehdyt, ja kaikki niiden joukot hänen suunsa hengellä.
    Hän kokoaa meren vedet niinkuin roukkioksi, panee syvyydet säiliöihin.
    Peljätköön Herraa kaikki maa, hänen edessänsä vaviskoot kaikki maanpiirin asukkaat. Sillä hän sanoi, ja tapahtui niin, hän käski, ja se oli tehty.” Ps.33:6-9

    Kristuksesta Paavali kirjoittaa Kolosealaisille: ”Hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa. Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen, ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.” Kol.1:15-17

    Kukaan meistä ei ole ollut paikalla, kun maailma ja ihminen luotiin. Meillä on vain sana, johon me voimme turvata. Jotain ihmeellistä on meiltä piilossa ja Jumala on halunnut sen salata ja siihen on varmasti oikeat ja hyvät syyt. Ihminen on ihmeellinen ja kuinka ihmeellinen voikaan olla ihmisen luoja?

    ”Hän sanoi ja tapahtui niin… Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!”

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.