Jumalan koulussa opittu viisaus

Jumala antaa omilleen kaikkea, mitä he tarvitsevat, ei kaikkea, mitä he haluavat. God gives to His own people everything they need not everything they want.

  1. Leinosen venkoilu on sitten aina yhtä huvittavaa. Armenian tapauksen pihvi on se, että kun Jehovan todistajien siviilipalvelusmahdollisuudesta on keskusteltu Suomessa, niin Jehovan todistajat ovat (Leinosen suulla) kieltäytyneet siitä omantunnon syihin vedoten. Armeniassa Jehovan todistajat taas iloitsevat siviilipalvelusmahdollisuudesta (joka on täysin vastaavalla tavalla järjestetty kuin Suomessa, eli siviilipalvelusta hallinnoi muu kuin sotilaallinen taho). Tässä on perustavaa laatua oleva ristiriita, jonka Leinonen kyllä tietää, mutta ei – ymmärrettävästi – halua enää puhua siitä.

    • Uskallan sanoa, että kärsimyksetkin voivat olla joskus hyödyksi, jos ne ajavat ihmiset Jumalan luokse Jeesuksen kautta.

    • Enpä oikein jaksa uskoa että Intian ja Afrikan miljoonat nälkää näkevät lapset ymmärtäisivät nälkänsä vuoksi lähetä Jeesusta hakemaan.

    • On tietysti olemassa selittämätöntäkin kärsimystä, johon täällä ajassa ei saa vastausta.

    • Jumala hukutti kaikki ihmiset, kahdeksaa lukuunottamatta. Vaikuttanee törkeältä teolta.
      Ennen vedenpaisumusta Jumala opasti ohjasi ja osoitti hyvän tien, tavan elää. Jumala myös kertoi, osoitti seuraamukset Hänen ohjeistaan poikettaessa, vt. Paratiisi ja kehoitus Kainille, luopua pahoista suunnitelmistaan.

      Tekikö Jumala tyhmästi luodessaan ihmisen lähes Jumal’olennoksi, tahtomaan ja tekemään niinkuin halusi!
      Mielestäni se oli käsittämätöntä reiluutta Jumalan puolelta. Tätä samaa reiluutta Hän osoitti kaikkea luotua kohtaan.

      Jumala ei uudelleen ohjelmoitunut ihmistä, vaikka näki, että ihmisen ajatukset olivat kaiken aikaa vain pahat. – Löytyi Nooa, hurskas ja nuhteeton Jumalan edessä, joka suostui Jumalan työkumppanuudessa rakentamaan arkin ja saarnaamaan pelastautumisesta, koskien tulevaa tuhoa.

      Näyttää kuin enää ei tarvittaisi Jumalaa tuhoamaan tämä maailma, kun ottaa huomioon ettei huomioida edes omaa, ihmisen etua, vaikka vain ajallisuudesta puhuttaisiin.

      Tulee mieleeni Asterix-kirjasesta merirosvot, jotka aina kohtasivat täydellisen tuhon Gallialaiset kohdattuaan. Sitten he ikäänkuin hoksasivat tuhota itsensä, laivansa, kun gallialaiset näkyivät lähestyvän. Eli rosvot eivät uskotelleet edes itselleen, viimein, että pahan tekemisellä olisi hyvä palkka, ajallisestikaan.

      Tänään kaikki käännetään nurinniskoin, moraalisesti, taloudellisesti, ympäristön suojelullisesti jne. Vaikka ihminen tekisikin kaikki oikein, ja ruokkisi Intian ja muut nälkäänäkevät, se ei mitään hyödyttäisi, vaan saisi tuhon sielulleen, eli sille osalle, mikä elää ikuisesti.

      Nälkään kuollut kolmannen maailman lapsi päätyy taivaaseen ja hänen vanhempansa, jotka eivät ole kuulleet Evankeliumia, kohtaavat Jumalan, ja Hänen edessään heidän tuomionsa ja armahtamisensa kohtaa Jumalan reiluuden.

    • Jumala opasti ohjasi ja osoitti hyvän tien, tavan elää. Jumala myös kertoi, osoitti seuraamukset Hänen ohjeistaan poikettaessa,…

      Mite esim. ne Jumalan hukuttamat sikiöt ja muutaman kuukauden ikäiset vauvat olisivat voineet osoittaa etteivät ole poikenneet Jumalan asettamista ohjeista. Ei hyvä mies, ei tuo yo. sanomasi selitä mitenkään sitä, että Jumala abortoi tuhansia lapsia kohtuihin ja antoi vauvojen ja imeväisten ja pikkulapsien kärsiä hirvittävän hukkumiskuoleman. He eivät olleet tehneet mitään ansaitakseen moisen.

    • Muistaakseni myös äiti Teresa on joskus sanonut jotenkin näin, että maailmassa on niin paljon köyhiä, koska me emme ole antaneet tarpeeksi.

    • Kettunen, ei täällä kukaan Jumala syytä, kritiikin kohteina ovat milloin ovat enemmän tai vähemmän suorasti ihmisten tekemät opit ja käsitykset Jumalasta.

    • Jokaisella ihmisellä on kyllä luonnostaan sydämessään jonkinlainen taju siitä, että lähimmäiselle tulee tehdä hyvää. Room. 2:14-16. Mutta Jumalan armon evankeliumia ei kukaan ihminen luonnostaan tai itsestään käsitä ja ymmärrä, vaan se on Pyhän Hengen työtä.

      Jeesus itse sanoi totuuden Hengen todistavan hänestä opetuslapsille ja myös kirkastavan hänet opetuslapsille. Joh. 15:26, 16:14

  2. Uskovaisella kristityllä on siis Kristuksessa kaikkein syntien anteeksi saaminen, joka kelpaa iankaikkisuudessakin, jolla hän voi lohduttaa itseään, vastoin kaikkia syntejä.

    Uskovaisella on iankaikkinen lunastus

    Todellakin! sillä lunastus, jolla Herramme Kristus on verellänsä vapahtanut rakkaat valittunsa heidän synneistänsä, on iankaikkinen lunastus, joka on ikuisesti pysyvä. Sillä niin on selvästi kirjoitettuna Hebr. 9:12 ”Kristus on kerran oman verensä kautta mennyt pyhään ja iankaikkisen lunastuksen löytänyt.” Ken siis on puhdistettu synneistänsä, hän on puhdistettu kaikista synneistä, joita hän kaikkena elinaikanansa on tehnyt, ja on täydellisesti puhdas. ”Sillä Kristus on yhdellä uhrilla iankaikkisesti täydelliseksi tehnyt ne, jotka pyhitetään”, Hebr. 10:14.

    Stefan Prätorius, Uskovaisten Hengellinen Aarre-aitta, s. 9, SLEY, 1925. Sana syntein on muutettu muotoon syntien ja sana ijankaikkinen muotoon iankaikkinen.

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.