Jumalan koti keskellämme
Ukrainalaisten tultua Somerolle kutsuttiin heidät mukaan meidän kirkkoomme. Järjestettiin messu jossa heidät oli huomioitu. Kuvassa Raamatun luku ukrainaksi.
Kirkko on paikkakunnan elämän keskus. Kirkossa kastetaan. Siellä vihitään. Myös hautaan siunataan kirkossa. Koko elämän kirjo koetaan pyhäkön suojissa. Elämä eletään Jumalan kasvojen edessä. Kirkko on Jumalan asunto. Hänen nimeensä kokoontumisen paikka.
Kirkko on vihitty käyttöönsä. Se on rukouksin ja siunauksin erotettu, pyhitetty Jumalan kodiksi. Hänen tykönään koko kansa kokoontuu: Elämäämme siunausta pyytämään ja saamaan.
Pyhän huoneen pyhitys on ikivanha tapa. Näin oli jo muinaisilla sumerilaisilla. Hekin vihkivät kaikki pyhäkkönsä omille jumalilleen. Sumerin kielen pyhäkkö sano "egal" on kulkeutunut myös heprean kieleen. Jerusalemin temppelistä käytettiin saman sanan myöhempää muunnosta. Myös Jerusalemin temppeli oli virkaansa vihitty. Jumalalle pyhitetty. Sama tapa elää yhä edelleen keskuudessamme. Pyhät rakennukset vihitään käyttöönsä.
Muinaiset sumerilaiset siunasivat myös omat kotinsa ja muut rakennukset. Heidän tiilissään oli ristin muotoinen merkki, jo muotista alkaen. Risti kuvasi sanaa "elämä". Jokainen talo oli elämän merkillä merkitty, elämää varten pyhitetty. Meille kristityille ristin merkki syventää elämän sanomaa Jeesuksen sovintotyön takia. Golgatan ristillä Jeesus sovitti koko maailman synnit. Näin ristin merkki kertoo sovinnon ja Jumalan rauhan sanomaa.
Vanhastaan meilläkin oli talojen seiniin merkitty ristin merkki. Se on peräisin samasta perinteestä. Jokainen rakennus on pyhitetty Jumalan nimeen. Häneltä siunauksen saamiseksi. Myös kodin siunaamisen toimitus puhuu samaa. Meillä luterilaisilla kotien siunaamisen kaava oli välillä unohduksissa. Nyt se on uudelleen otettu käyttöön kirkkomme käsikirjassa. Suosittelen sen ahkeraa käyttöä.
Myös kirkkojen uudelleen käyttöön ottamisessa käytetään samaa vihkimystä. Olin paikalla Viipurissa kun Pietarin-Paavalin kirkko vihittiin uudelleen käyttöönsä. Se oli toiminut välillä toisissa tehtävissä, mm upseerikerhona yhteen aikaan. Toimitukseen osallistuivat niin Leningradin sotilasjohto kuin ortodoksien metropoliitta meidän luterilaisten lisäksi.
Talmudin mukaan psalmia 30 käytettiin Jerusalemin temppelin uudelleen vihkimisen juhlassa 160 -luvulla ennen Kristusta. Antiokus IV Epifanes oli saastuttanut temppelin. Hän oli pystyttänyt sinne Zus Olympoksen patsaan, epäjumalan kuvan, "turmeluksen iljetyksen". Tämän takia temppeli oli käyttämättä vuosina 167-164 eKr. Kun makkabealaiset onnistuivat vapauttamaan juutalaiset, niin temppeli saatiin uudelleen käyttöön. Silloin vietettiin Temppelin uudelleen vihkimisen juhla. Tuosta alkaen juutalaiset ovat juhlineet Hanukkaa: Uudelleen vihkimisen muistoksi. Juutalaisten Hanukasta on peräisin meidän kristittyjen tapa sytyttää adventtikynttilöitä.
Ensimmäisen Hanukan, temppelin uudelleen vihkimisen muisto on säilynyt psalmin 30 alkusanoissa: "Daavidin psalmi. Temppelin vihkimisjuhlan laulu."
SUNNUNTAI 4.9.2022
13. sunnuntai helluntaista
Jeesus, parantajamme
Pyhäpäivän psalmi on Ps. 30:3–6, 12–13
Kirkko on kristityn elämän keskus. Kirkossa tuomme Herran eteen kaiken, mitä elämäämme sisältyy. Ilomme, riemumme, menestyksemme, kuin myös vastoinkäymisemme, ahdistuksemme ja surumme. Myös kansalliset vaikeat kaudet tuomme Jumalamme eteen. Käymme hänen eteensä kertomaan kaikki, niin hyvät kuin huonot tapahtumamme.
Tänä vuonna sunnuntai osuu sotiemme aselevon päivään . 4.9.1944 saatiin Neuvostoliiton kanssa aseleposopimus. Sen jälkeen 19.9.1944 välirauha. Somerolla olemme jo pitkään viettäneet Korpikirkkoa tämän muistopäivän kunniaksi. Tänä vuonna messu on samalla kutsujumalanpalvelus Someron sotaveteraanit ry:n 60v. juhlajumalanpalvelukseen.
Tänä vuonna saamme myös esirukoukssissamme kantaa Herran eteen Ukrainan ja sen kansan.
Sunnuntain introituspsalmin teksti kuuluu näin:
Herra, minTun Jumalani, sinua minä huusin avuksi,
ja sinä teit minut terveeksi.
Herra, sinä pelastit minut tuonelasta.
Hautaan vaipuvien joukosta sinä toit minut takaisin elämään.
Laulakaa Herralle, te Herran palvelijat,
ylistäkää hänen pyhää nimeään!
Hänen vihansa kestää vain hetken,
hänen hyvyytensä läpi elämän.
Illalla on vieraana itku
mutta aamulla ilo.
Sinä muutit itkuvirteni karkeloksi,
riisuit yltäni suruvaatteen ja puit minut ilon pukuun.
Siksi minä laulan sinulle kiitoslaulun,
laulan koko sydämestäni enkä vaikene.
Herra, minun Jumalani,
sinua minä ylistän nyt ja aina.
Ps. 30:3–6, 12–13
128 kommenttia
Matias
Kiitos sinulle sananvapaudesta ja mielipiteenvapaudesta ja joskun myös hyvin suorasta puheesta, jota olen saanut tässä erilaisenakin esittää. Annan sille hyvin suuren arvon. Hyvää yötä tälle päivälle.
Koska Reijo aikaisemmin tässä keskustelussa kuvitteli, etten ole tutkinut Raamattua riittävän hyvin, niin mainitsin ohimennen heprean kielisestä lukemisestani.
Tässä vähän täydennystä. Olen jo vuodesta 1964 lukenut Vanhaa testamenttia hepreaksi ja keväästä 1965 alkaen myös arameaksi. Nuo ovat Vanhan testamentin alkukielet.
Tässä aivan hetki sitten – jälleen ties kuinka monennen kerran uuden kierroksen ollessa menossa alusta alkaen – sain päätökseen 4. Mooseksen kirjan tutkimisen, tällä kerralla hepreaksi Rabbi Dan Be’erin äänityksiä kuunnellen.
https://archive.org/details/TanakhAudioRecordingByRabbiDanBeeri-BookByBook/04_numbers.mp3
Matias,
Yritin pitää asian yksinkertaisena ja mainitsin toisen käskysanan puuttumisesta, jonka puuttumista kaikella epäraamatullisella puolustelit.
Vielä kerran pyyntö: Miksi ei toista käskyä ole RKK/evlut opissa. Kummankin Raamattulaitoksessa se on mutta huomautuksella (RKK), että sitä ei enää tarvita, koska kuvat vain edesauttavat Jumalaa lähestyttäessä.
Mitä idän katolisten kymmeneen käskyyn tulee, niin siitä ei ole kysymys. Ei kaikkea asiaankuulumatonta, eli sellaista mistä en mainitse, tarvi kasata ”vastauksiisi, ikäänkuin olisin niihin puuttunut.
”Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista,”
Onko tämmöinen toisen teoista lapsille ja lapsenlapsille ja lapsenlastenlapsille kostaminen vanhurskasta eli oikeudenmukaista?
Matias Roto 02.09.2022 08:04 ja 10:59.
Mitä näillä on tekemistä minun kommenttiini kommentoinnin ja meneillään olevan keskustelun kanssa??!!
RKK:n toinen käsky on Jumalan kolmas käsky. Älä lähde Jumalan ”kelkasta” pois ja liukastelemaan itseksesi, vaikka RKK:n kanssa.
Myös: ” Viittaat johonkin italiankieliseen raamattujulkaisuun ja sen sivunumeroon. Olisi mielenkiintoista tietää mistä käännöksestä tai kommentaarista on kysymys.” ei edusta asiasta, RKK:n Raamatuista, perilläoloa. Ei tietysti tarvikkaan olla niistä perillä, mutta sinun sadat eri kieliset raamattu-kopiot velvoittavat enempään asiantuntemukseen. Palaan kun ehdin, eli laitan sinulle tietoja tästä 1968 laitoksesta ja sen merkityksestä RKK:ssa.
”Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista,”
Tämä näyttää ainakin kristillisessä kontekstissa pitävän paikkansa, se on otettu omaksi ohjenuoraksi. Eräs varhainen kirkkoisä loihe lausumaan, että Kristuksen murha on anteeksiantamaton ja se koskee jokaista juutalaista. Kaikkialla, ja kaikkina aikoina, he ovat siihen syyllisiä. Siksi he kirjoittivat juutalaisia herjaavan uskonnon, koska halusivat ilokseen katsella, kun juutalaiset menevät ikuiseen piinaan.
Toinen sanoi, että heitä ei kuitenkaan pitäisi tappaaa, koska heissä on Kainin merkki, mutta piinatkaamme heitä alati. He voivat olla keskuudessamme, mutta eläkööt he köyhyydessä ja kurjuudessa, näin he todistavat, että jumala on heidät hyljännyt ja kristinusko on oikea uskonto.
Sitten laadittiin juutalaisvastainen lainsäädäntö joka levisi koko Eurooppaan.
Vaikuttaako oikealta uskonnolta tämä ?
Eellä kuvaamani tapaus ’Kristuksen murha’ on itseasiassa tuntematon käsite, koska evankeliumin tarinassa oli nasarealaisen lahkon jäsen Jeesus, Iesous, jonka roomalaiset ristiinaulitsivat kahden muun kanssa, ja hyvin monen Tuhannen muun kanssa, koska se oli roomalainen rangaistustapa. Kristus on joku arvonimi, miten sen voi murhata. Kristus on kirjoitettu sanan Messias päälle.
Murhaa voimme kutsua myös teloitukseksi, koska se oli Rooman lain mukainen, ei siis varsinaisesti mikään summittainen murha, vaan lakisääteinen rangaistus.
Kaiken lisäksi, Päähenkilön kerrotaan elävän, vielä kahdentuhannen vuoden jälkeenkin, joten siinäkin mielessä hänen kuolemansa rankaiseminen sukupolvelta toiselle ja vielä syyttömille ylittää jo kaiken ymmärryksen. Miten te koskaan voitte saada anteeksi ajattelemattomuuttanne, kun teille on kuitenkin järki annettu ajattelemista varten.
Matias, sinulla on mahtava tietomäärä. Voisitko laatia vaikka tietokirjan tuosta jatkuvasti ajankohtaisesta lapsikaste – uudestisyntyminen -aiheesta? En oikein tiedä, kuinka paljon aikaa ja vaivaa kannattaa uhrata näihin blogeissa tapahtuviin mielipiteen vaihtoihin. Argumentointisi valuu täällä kuin vesi hanhen selästä ja saat koko ajan kohdata samoja väitteitä ja argumentteja, joiden perusteelliseen perkaamiseen tarvittaisiin aikamoinen helluntailaisen teologian ja suoraan sanottuna jargonin tuntemus. Teologiaa opiskelleet helluntailaiset osaavat kirjoittaa huomattavasti asiallisempaakin lapsikasteen kritiikkiä anglosaksisen baptistisen tutkimustradition pohjalta. Mutta nämäkin veljet ovat tainneet saada osansa Reijon vuodatuksista.
Reijo M, suosittelen vielä kerran, että lukisit läpi 1-2 kirkkohistorian peruskurssikirjaa, niin ymmärtäisit paremmin, miksi emme innostu väitteistäsi. Silloin voisit myös paremmin ymmärtää niitä helluntailaisia, jotka opiskelevat teologiaa. Emme me yritä pimittää Raamattua vaan ymmärtää sitä paremmin. Koska monet meistä ovat myös kokeneet, kuinka Jumalan sanassa on voima pelastaa meidät ja varjella pelastuksemme täyttymyksen asti.
Matias ”Olisi hyvä, että palaisit näissä kannanotoissa nykyajan tasolle. Jo natsien aikaisissa juutalaisten vainoissa monet kristityt auttoivat lukemattomia juutalaisia pelastumaan. Silloisessa poliittisessa tilanteessa se vain oli todella vaikeaa ja toisinaan myös auttajalle hengenvaarallista.”
Kyllä minä nykyajankin tunnen, kerroin sinulle vasta että juutalaispalstalla on eräänä otsikkona Saatanan synagoga, ja karmeita kommentteja löytyy pilvin pimein jos haluat, että siirrän tänne, mutta tuskinpa kukaan haluaa. Voi olla, että niitä on mennyt myös poistoon.
Muutamat tavalliset ihmiset ovat toki voineet auttaa myös natsiaikana, eiväthän kaikki ole evankeliumin ja Lutherin oppien läpitunkemia, tuskin ovat koskaan lukeneet kumpaakaan, Mutta kirkko institutiona ja suurena mielipidevaikuttajana ei ole tehnyt selvää eroa natsien ideologiaan vaan myös Suomessa on ollut mielipiteitä pappien taholta ikäänkuin hyväksyvänä tapahtumille. Viitaten juuri ”Kristuksen murhaan ”ja sen aiheuttamaan muka ikiaikaiseen onnettomuuteen heidän osalleen. Siihen sisältyy ikäänkuin uhka, että tulette kärsimään siihen saakka kunnes otatte Kristuksen vastaan. Toisin sanoen, käännytte kirkon uskoon.
Ei vaikuta armolliselta poppoolta.
Kaikille keskusteluun osaa ottaneille runsaat kiitokset ahkerasta osallistumisestanne keskusteluun.
Luulen että olemme pystyneet valottamaan monia erilaisia kysymyksiä, jotka mielissämme ovat liikkuneet.
Kiitos aktiivisuudestanne!
Ilmoita asiaton kommentti