Jumalan johdatus

Jumala saa teissä aikaan sen, että tahdotte tehdä ja myös teette niin kuin on hänen hyvä tarkoituksensa. Fil. 2:13

Yksi elämän suurimmista mysteereistä on Jumalan johdatus. Jumala lupaa sanassaan johdattaa meitä, kun me kuljemme rukoillen. (Jer. 31:9) Hän vaikuttaa silloin meissä mielensä mukaisen tahtomisen ja tekemisen. Tähän voimme todeta uskossa Lutherin tavoin: ”Tämä on varmasti totta.” Sen jälkeen mikään ei olekaan niin selvää.

Jumala johdattaa rukoilevia lapsiaan välillä aivan outoja teitä. Suuntaan, johon ei oltu ajateltukaan mentävän. Tapahtumien keskelle, joihin ei haluttaisi sormellakaan koskea. Kokemuksiin, joista johdatus tuntuu olevan varsin kaukana. Ja kuitenkin kaikki nämä tiet löytyvät Isän kartalta ja kaikki sujuu niin kuin pitääkin.

Juha Vähäsarja, tämän päivän teksti, Joka päivä Jumalan kämmenellä, SLEY, 2005. Sulku on allekirjoittaneen lisäys.

  1. Todellisessa synninhädässä (terrores conscientiae) ei ole lohtua mistään muusta kuin armosta, joka rajoituksetta koskee kaikkia syntisiä kuuluen yhtä hyvin ryövärille kuin Pietarille, portolle yhtä hyvin kuin pyhälle Neitsyelle (Marialle, sulku allekirjoittaneen lisäys), kuten Luther asian sanoo.

    Franz Pieper, Kristillinen Dogmatiikka, Lyhennetty laitos, s. 598, Sley, 1961.

  2. Usko saavuttaa todellisen vapauden, ilon ja voiman vasta silloin, kun ihminen saa levätä siinä että hänellä on syntien anteeksiantamus Jeesuksen tähden. Kristus on kuollut minun syntieni vuoksi, siksi minut on otettu Jumalan armoihin. Tämä on oikea – ja AINOA – perusta, jolle lunastusvarmuus voi rakentua.

    Fredrik Wislöff, Raitis usko (Sunn tro), s. 74, Kirjaneliö, 1977.

  3. Tuomas sanoi hänelle: ”Herra, emme me tiedä, minne sinä menet. Kuinka voisimme tuntea tien?” Jeesus vastasi: ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.” Joh. 14:5-6.

    Pidä uskossa Kristuksesta kiinni, sillä silloin aloitat hyvin; pysy hänessä, niin sinä vaellat tiesi oikein; kestä sillä tavalla loppuun asti, niin sinä tulet autuaaksi!

    Martti Luther, Hengellinen aarreaitta, s. 236, Aurinko Kustannus ja Arkki-kirjat, 2016.

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.