Jumalan hyvyys vetää meitä parannukseen

Kuvassa prinsessa Alice. Hän järjesti luterilaisen  seurakunnan omalle kotiseudulleen. Evankeliumi menee eteenpäin.

 

SUNNUNTAI 12.11.2023
24. sunnuntai helluntaista
Kahden valtakunnan kansalaisena

 

Suuri Jumalamme

Koko maailman on Jumalan edessä kuin kedon kukka meidän kädessämme.  Niin paljon suurempi, niin paljon väkevämpi Jumala on  maailmankaikkeuteen nähden.

Apokryfitekstimme sanoo sen selkeästi:

Kuin hiukkanen vaakakupissa
on koko maailma sinun edessäsi,
kuin maahan pudonnut aamukasteen pisara.

Armo antaa parannuksen

Jotkut ajattelevat, että  ihmisen on itse  ponnisteltava Jumalan  armon saamiseksi. Näin parannuksesta  tulee oma teko.  Raamatussa parannus on Jumalan teko.  Jumala itse on hyvä. Hän antaa armonsa. Näin hänen  tekonsa vetää meitä parannukseen. Olen kokenut  tämän. omassa: Jumalan  hyvyys on vetänyt minua parannukseen.

Tämän sanoo myös apokryfitekstime:

Mutta sinä olet kaikille armollinen,
koska kaikki on sinulle mahdollista,
sinä suljet silmäsi ihmisten synneiltä,
jotta he kääntyisivät.

 

Jumalan kutsuu

Jumalan kutsuu meitä. Pelastumme Jumalan armosta. Hän vetää meitä puoleensa. Elämäämme saapuu Jumalan rakkauden henkäys. Hänen hyvyytensä sulkee meidät syliinsä. Lapsen lailla sanomme Jumalalle: ”Rakas Taivaan Isä.”

Tämäkin ajatus esiintyy apokryfitekstissämme:

Mutta sinä säästät kaikki,
koska kaikki kuuluu sinulle,
sinä, Valtias, rakastat kaikkea elävää,
sillä sinun katoamaton henkesi on kaikessa olevassa.

Usko on luottamusta Jumalaan

Turvallinen olo on tärkeää. Elämän tarkoitus antaa mielekkyyden. Luottamus tulevaisuuteen avaa ovia eteenpäin.  Usko huomispäivästä antaa rohkaisua. Elämä maistuu, kun on luottavainen mieli.  Uskon suuri lahja on  luottamus Jumalaan. Hänen turvissaan olemme levollisia. Jumala on voimallinen.  Kaiken hän kääntää niiden parhaaksi, jotka häntä rakastavat,  häneen perustavat elämänsä.

Apokryfitekstimme sanoin:

jotta he pääsisivät pahasta eroon
ja uskoisivat sinuun, Herra.

Apokryfiteksti:  Viis. 11:22–12:2

Kuin hiukkanen vaakakupissa
on koko maailma sinun edessäsi,
kuin maahan pudonnut aamukasteen pisara.
Mutta sinä olet kaikille armollinen,
koska kaikki on sinulle mahdollista,
sinä suljet silmäsi ihmisten synneiltä,
jotta he kääntyisivät,
sillä sinä rakastat kaikkea olevaa
etkä inhoa mitään luomaasi –
jos jotakin olisit vihannut,
et olisi luonut sitä.
Jos et jotakin olisi halunnut,
kuinka siitä olisi tullut mitään pysyvää?
Jos et jotakin olisi kutsunut elämään,
kuinka se olisi säilynyt hengissä?
Mutta sinä säästät kaikki,
koska kaikki kuuluu sinulle,
sinä, Valtias, rakastat kaikkea elävää,
sillä sinun katoamaton henkesi on kaikessa olevassa.
Sen tähden sinä ojennat langenneita vähä vähältä,
varoitat heitä muistuttamalla heidän synneistään,
jotta he pääsisivät pahasta eroon
ja uskoisivat sinuun, Herra.

  1. Matias Roto tuot kauniita lausahduksia kuten tuolla aiemmin:

    ””Jumalan rakkaus ja hänen huolenpitonsa tulee ensiksi ja sitten tästä Jumalan rakkaudesta seuraa ihmisten keskinäinen rakkaus.

    Me siis pelastumme yksistään Jumalan armosta ja hänen anteeksiannostaan. Kun tämä sitten on saanut tulla meille ilman meidän pienintäkään omaa ansiotamme, niin tämä ei jää toimettomaksi, vaan saa aikaa rakkauden meidänkin sydämeemme.””(Matias Roto)

    Sitten kun nuo yrittää liittä niihin lausahduksiin jota olet aiemmin päästänyt näppäimistöllesi ja tuonut ne tänne kaikkien luettavaksi, siis kuinka perisynti hallitsee ja saa tekemään mitä suurempia syntejä, siis en saa mitenkään näitä sopimaan samaan lähteeseen eli voiko Jumalan rakkaus ja perisynti olla samassa ihmisessä, ei voi.

    • Ari

      Sanoessasi, ettei perisynti ja Jumalan rakkaus voi olla samassa ihmisessä, kiellät JUMALAN VOIMAN JA RAKKAUDEN.

      Roomalaiskirje:

      3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

      3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,

      3:25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit

      3:26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

      5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet –

      5:15 Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi.

      5:16 Eikä lahjan laita ole, niinkuin on sen, mikä tuli yhden synnintekijän kautta; sillä tuomio tuli yhdestä ihmisestä kadotukseksi, mutta armolahja tulee monesta rikkomuksesta vanhurskauttamiseksi.

      5:17 Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta. –

      5:18 Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;

      5:19 sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.

      Tässä se on sanottu. Se mikä ihmisen synnin tähden on turmeltu, se Jumalan armon ansiosta on pelastettu.

      Puhut siis Jumalan sanaa vastaan ensinnäkin kieltäessäsi perisynnin todellisuuden ja toiseksi kieltäessäsi Jumalan armon rajattoman rakkauden meitä syntisiä ihmisiä kohtaan.

    • Matias Roto kuinka ihmeessä saat minut kieltämään Jumalan voiman, eikö asia ole juuri täysin päinvastoin, sinähän kiellät Jumalan voiman perisyntio opillasi.

      Tuot Roomalais kirjettä ja sieltä ”3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla””,
      siis tuossa on jokaisen aikuisen tila, eiväthän vauvat ole mitään syntiä tehneet, eihän.

      Sitten tuot:””3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,””

      juuri n äin ja jatkat:””3:25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit

      3:26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.””

      Huomaatko nyt mitä olet itse esille tuonut eli tuossa sanotaan ”jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit” siis niiltä joilla on usko Jeesukseen, vau, siis kun ihminen on tehnyt syntiä ja on Jumalan kirkkautta vailla saakin armosta ennen tehdyt synnit anteeksi, upeaa, mahtavaa, siis kun uskoo Jeesukseen Kristukseen.

    • Ari

      Oma harhaileva ennakkoluulojesi haihattelu saa sinut epäilemään KAIKKI -sanan merkitystä muotoon ”jokainen aikuinen”, mutta sellaista ajatuksen rajausta tuohon KAIKKI -sanaan ei sisälly.

      Et näytä välittävän Raamatun sanoista yhtään mitään, kun annat oman järkeilysi kumota selkeän KAIKKI -sanan merkityskenttää.

      Jo Aadamissa KOKO ihmiskunta lankesi syntiin.

    • Matias Roto jun kerran sanot etten minä välittäisi yhtään mitään Raamatun sanoista niin selitäppä nyt tässä oleva ”jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit””, siis eikö tuossa ole selkeästi ettei tulevista synneistä ole puhe?

      Entäpä kun Paavali sanoo selkeästi:

      8 Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme.(Room.5)

      Eikö tuossa Paavali selkeääkin selkeämmin sano että ”OLIMME” eli eipä ole enää?

    • Ari

      Mää itte -ajattelu kuuluu pienen vauvelin sanavarastoon, kun se vähitellen alkaa kehittyä isommaksi jötikäksi.

      Sen sijaan pelastukseen ei moinen lisuke tuo mitään hyvää. Sellainen vain tuhoaa luottamuksen JUMALAN ARMON avaraan armauteen. Noissa Paavalin sanoissahan annetaan kunnia YKSIN JUMALALLE.

      Roomalaiskirje:

      4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;

      2.Korinttolaiskirje:

      10:17 Mutta joka kerskaa, hänen kerskauksenaan olkoon Herra.

    • Ari

      Kypsymättömän kakaran tavoin kuvittelet itsestäsi suuria, kun vastoin Jumalan sanaa kuvittelet itseäsi synnittömäksi.

      Sen sijaan Pyhä Paavali uskaltaa myöntää totuuden itsestään. Hänellä on uskallusta tunnustaa olevansa SYNTISISTÄ SUURIN.

      1.Timoteuksen kirje:

      1:15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.

    • Matias Roto kuinka monta kertaa olen sanonut etten ole synnitön, mutta tuleeko minusta koira jos sanoon hau hau eli ei se että lankeaa tee uskovaa syntiseksi (erossa Jumalasta elävää).

    • Ari

      Tuleepa tuosta ilmauksestasi ” eipä ole enää ” mieleeni se aika, kun nyt jo edesmenneen pikkusiskoni Evan kanssa pieninä taaperoina olimme sotkeneet kotimme tavarat pitkin lattiaa ylt’ympäriinsä. Tätini tuli käymään. Hänellä ei ollut lapsia. Hän kauhistui epäjärjestystä ja lupasi, että siivoaa kodin äitini keittäessä kahvia. Kaun kahvi oli valmista, niin myös tavarat oli pantu paikoilleen. Tätini sanoi tuohon, että nyt tuo siivous riittää jopa kahdeksi viikoksi. Äitini ja tätini joivat kahvinsa. Kun kahvihetki oli päättynyt, niin tätini huomasi meidän pikku siskoni kanssa sotkeneen koko lattian yhtä sotkuiseksi kuin, mitä se oli ennen hänen siivoustaan.

      Vaikuttaa että sinun synti-käsityksesi on yhtä epärealistinen kuin tuo tätini kuvitelma siivoamisensa vaikutuksesta. Missä on realistinen taju meidän ihmisyytemme olemuksesta?

    • Matias Roto vai en tietäisi inhimillisyydestä, mielestäni Paavali sanoittaa inhimillisen elämän hyvin seuraavassa jakeessa:

      Tit. 3:3
      Olimmehan mekin ennen ymmärtämättömiä, tottelemattomia, eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme

      Siis allekirjoitan oman elämäni ensimmäiset 40 vuotta eläneeni täydellisesti tuon mukaan.

      Nyt sitten onkin kyse siitä mitä tapahtuu kun syntyy Jumalan hengestä, enää ei olekkaan inhimillisten rajoitteiden alla vvan osallin Jumalallisesta luonnosta.

      2 Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.
      3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,
      4 joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,(2.Piet.1)

    • Ari

      Tässä keskustelussa kirjoitat: ”— monta kertaa olen sanonut etten ole synnitön, —”

      Toisaalla kuitenkin kinaat perisyntioppia vastaan.

      Siis kumpi näistä väitteistäsi on sinun oma mielipiteesi? Ja kumpi on vain ilmaan huikattua ulinaa ”hau, hau”:

    • Ari

      Sinun vastustamasi perisyntioppi on perusteellisesti tutkittu jo vuosituhansien ajan.

      Panenpa tähän pienen katsauksen sekä 1500 -luvun että 400 -luvun suuriin Raamattua tutkineisiin viitate Philip Melanchthonin kertomana:

      ” (Joistakin vastaväitteistä huolimatta ) Luther pysyy kannallaan: Paha himo on synti. Yllä on esitetty, että Augustinus määrittelee perisynnin pahaksi himoksi. Jos tässä lausumassa on jotakin vialla, rettelöikööt Augustinusta vastaan. Paavali sanoo sitä paitsi: (Room. 7:7) ”Minä en olisi tiennyt himoa synniksi, ellei laki olisi sanonut: ’Älä himoitse'”, ja vielä: (Room. 7:23) ”Minä näen jäsenissäni toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.” Selvästi hän nimittää pahaa himoa synniksi, jota tosin ei lueta syyksi niille, jotka ovat Kristuksessa, vaikka se luonnostaan ansaitsisi kuoleman, jollei sitä anneta anteeksi. Tämä on isien kiistaton mielipide. Augustinushan on laatinut pitkän kirjoituksen kumotakseen sen harhakäsityksen, että ihmisen paha himo ei ole mikään vika.

  2. Arin ”synti” käsitys on hyvin valinnainen sillä Raamattu tuntee ja erottaa tekosynnit ja synnin, joka tekee meistä syntiset. Olemme Aadamin synnin tähden syntyneet synnin alle. Kuolemme, koska olemme syntiset. Ihminen voi kuolla, vaikka ei olisi tehnyt mitään hyvää, taikka pahaa.

    Tämä syntymässä meihin tullut synti on myös uskottava Raamatun ilmoituksen mukaan. Emme aina edes ymmärrä syntiä ja näe sitä, olemme sille sokeita. Kristillisen uskon yksi keskeinen asia on tunnustaa Jumalan ilmoitus ihmisestä. Koko ihmissukupolvi on syntinen Aadamin tähden. Jos tämä kielletään, niin eksytään ohi Raamatun Sanan. Tämä ohi meneminen on myös yksi synnin merkitys. Synnymme ja kuljemme luonnostamme vääryydessä. Teemme syntiä, koska olemme syntisiä.

    Jumala on jättänyt rankaisematta maailman synnin (Aadamin kautta tulleen synnin) ja Lähettänyt meille Pelastuksen Poikansa Evankeliuimin kautta. Ihminen kokee synnin omassa elämässään ja näkee sen seuraukset itsessään ja maailmassa. Synti myös syyttää meitä ja saa meidät syynalaiseksi Jumalan Lain kautta. Lailla on kuoleman virka. Miksi? Se paljastaa meidän tilamme, jos ja kun Pyhä Henki Valaisee meidät. Pyhä Henki asuu Sanassa ja sakramenteissa.

    ”Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!”

    Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?”

    Tuossa Jeesus sitoo synnin ja kuoleman yhteen siinä merkityksessä, jota Paavali toistaa monin paikoin, eli kuolemme sen tähden, että olemme syntiset. Emme kuole sen tähden, että olemme tehneet syntiä, vaan sen tähden, että olemme syntiset.

    Kristitty kuolee, mutta, Kristuksen tähden hän elää ja Hänen kauttaan Jumalaan luottaen ihminen ei ikinä kuole. Kristuksen salaisuus on suuri.

    • Ismo Malinen onko ihminen syntinen jo syntyessään, mikä on syntisen määritelmä, eikö se ole juutalaisille kuuluva eli ne jotka ovat tehneet syntiä joka erottaa Jumalasta?

      Eihän fariseukset ja kirjanoppineet tunnustaneet olevansa syntisiä.

      Määritelkää nyt selkeästi syntinen sana.

      Onko pakana automaattisesti syntinen?

    • Ari

      Lue Raamattua niin kuin se on kirjoitettu. Erityisesti huomaa tuo kaikki sana tässä Roomalaiskirjeen jakeessa:

      3:12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.

    • Ari

      Sinä näytät lukevan Raamattua, mutta luetun ymmärtämisen kanssa sinulla on vaikeuksia. Otapa todesta miten Raamattu sanoo, että PALJON fariseuksia tuli Johannes Kastajan luo saamaan parannuKSEN kasteen eli siis saamaan syntinsä anteeksi pyhän kasteen välityksellä. Johanneksen sanat sitten kuuluvat hänen kastetoimituksen yhteydessä pitämäänsä kastepuheeseen, missä kerrottiin kastamattoman ihmisen olevan saatanan lapsi, ”kyykäärmeen sikiö”.

      Matteuksen evankeliumi:

      3:7 Mutta nähdessään PALJON fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: ”Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?

    • Matias Roto lueppa nyt ITSE tuo niinkuin se on kirjoitettu eli

      ”3:12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.””

      puhutaanko tuossa että kaikki olisivat jo syntymässään nuo kaikki vai että

      KAIKKI ovat pois poikenneet

      KAIKKI tyynni kelvottomaksi käyneet

      ei ole KETÄÄN, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään

      Siis en millään saa tuota sopimaan että vauva olisi jo syntymässä pois poikennut, kelvottomaksi käynyt tai ei tee hyvää

    • Matias Roto otat taasen yhden jakeen yrittäessäsi todistella oppiasi, siis kun tuon kohdan muita jakeita lukee niin mitä ne kertovat:

      2 ja sanoi: ”Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle”.
      3 Sillä hän on se, josta profeetta Esaias puhuu sanoen: ”Huutavan ääni kuuluu erämaassa: ’Valmistakaa Herralle tie, tehkää polut hänelle tasaisiksi’.”
      4 Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hänen ruokanaan oli heinäsirkat ja metsähunaja.
      5 Silloin vaelsi hänen tykönsä Jerusalem ja koko Juudea ja kaikki Jordanin ympäristö,
      6 ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
      7 Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: ”Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?
      8 Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä,
      9 Älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne: ’Onhan meillä isänä Aabraham’; sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
      10 Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen.

      Siis Johannes kastoi ne jotka tunnustivat syntinsä, tuossa ei ole että fariseukset ja saddeukset olisivat tunnustaneet syntejä vaan halusivat vain tulla kasteelle eli eivät olisi tehnett parannusta.

    • Ari

      Sisältälukemisen taitoasi pitää kehittää!

      Tekstissä sanottiin jo edellä että Johannes KASTOI.

      Sitten tuli erityistapausten kuvaus. Mutta eivät nuo erityistapausten kuvaukset mitätöineet edellä sanottua yleislauseketta vaan ainoastaan lisäsivät muutamia lisänäkymiä tuohon kastamisen yleiskuvauksen liitteeksi.

    • Ari

      Niin kauan kuin kiellät KAIKKI -sanan todesta ottamisen omilla vänkäämisilläsi, et pääse totuuuden tuntoon, vaan käy kuin 1. Johanneksen kirjeessä että oman syntisyytensä kieltäjÄt EKSYTTÄVÄT ITSENSÄ

      ja kaiken lisäksi vieläkin pahempaa: He tekevät JUMALASTA VALEHTELIJAN.

      1.Johanneksen kirje:

      1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

      1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

    • Matias Roto ei nyt kyllä menee tää ”keskustelu” ihan ihmeelliseksi kun et näy ymmärtävän selkeää suomen kieltä, siis

      5 Silloin vaelsi hänen tykönsä Jerusalem ja koko Juudea ja kaikki Jordanin ympäristö,
      6 ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.

      Tuossa on selkeästi että Johannes kastoi ne jotka tunnustivat syntinsä

      sitten tulee MUTTA

      7 Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: ”Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?
      8 Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä,
      9 Älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne: ’Onhan meillä isänä Aabraham’; sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
      10 Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen.

    • Ari

      Et näytä huomaavan, että Johannes piti kastetoimitusten yhteydessä kastepuheensa kuten yhä edelleekin kasteen liturgiaan kuuluu puheen pitäminen.

      Siinä puheessaan Johannes painotti sitä, että ei pidä kuvitella kastetta vain menneitten pois pyyhkimiseksi vaan myös tulevan elämän jokapäiväisenä kilvoituksena eteenkin päin niin, että hyvät hedelmät voivat näkyä koko elämän ajan.

    • Ari

      Viisauden kirjasta saat tietää, miten viisaus on Jumalan antama, jotta maailma oppisi tuntemaan Jumalan.

      Viis. 6:

      22 Mitä viisaus on? Mistä se on tullut?

      Minä teen nyt selkoa siitä.

      En kätke teiltä sen salaisuuksia

      vaan seuraan sen jälkiä aikojen alusta asti.

      Kaiken, mitä siitä tiedän,

      tuon avoimesti päivänvaloon.

      Totuuden tieltä en poikkea,

      23 matkakumppanini ei ole kalvava kateus –

      eihän kateudella ole mitään tekemistä

      viisauden kanssa.

      24 Viisaiden paljoudessa on maailman pelastus,

      kuninkaan järkevyys takaa kansan hyvinvoinnin.

      25 Ottakaa siis vastaan minun sanani,

      ne ovat teille opiksi ja hyödyksi.

      Viis. 7:

      7. ja hän antoi minulle ymmärrystä.

      Käännyin hänen puoleensa

      ja sain viisauden hengen.

      8 Minä asetin sen valtikoiden ja valtaistuimien edelle,

      rikkaus ei ollut siihen verrattuna mitään.

      9 Kalleintakaan jalokiveä en pitänyt sen vertaisena,

      sillä maailman kaikki kulta

      on sen rinnalla ripaus hiekkaa

      ja hopea silkkaa savea.

      10 Minä rakastin viisautta

      enemmän kuin terveyttä ja ulkoista kauneutta

      ja pidin sitä päivänvaloa tärkeämpänä,

      sillä sen loiste ei mene mailleen.

      11 Viisauden myötä sain kaiken muunkin hyvän,

      onhan sillä hallussaan mittaamattomat aarteet.

      12 Minä iloitsin kaikista hyvyyksistä,

      koska tiesin viisauden tuovan niitä,

      mutta en vielä tiennyt,

      että se on myös synnyttänyt ne.

      13 Minkä olen vilpittömin mielin oppinut,

      sen jaan nyt auliisti eteenpäin.

      Näitä rikkauksia en halua piilotella,

      14 sillä viisaus on ihmisille ehtymätön aarreaitta.

      Ne, jotka saavuttavat viisauden,

      saavuttavat Jumalan ystävyyden,

      sillä lahjat, jotka opetus on antanut,

      puhuvat heidän puolestaan.

      15 Antakoon Jumala minun tuoda ajatukseni julki,

      tehköön hän niistä antamiensa lahjojen arvoisia.

      Häneltähän ihmiset oppivat viisauden,

      hän ohjaa viisaat oikealle tielle.

      16 Hänen varassaan me kaikki olemme,

      me ja meidän sanamme,

      ymmärryksemme ja kaikki taitomme.

      17 Juuri häneltä sain vankan tietämyksen

      kaikesta mitä on:

  3. Matias Roto ”keskustelu” kanssasi on mahdotonta koska ajattelet/uskot lihallisesti, et ymmärrä hengellisiä asioita niinkuin ne Raamatussa on vaan tuot kaiken niin kuin sinulle on opetettu ihmisten kautta.

    Siispä parempi jättää tämä keskustelu, olen varmaankin jo toteuttanut Paavalin ajatusta tarpeeksi.

    23 Mutta vältä tyhmiä ja taitamattomia väittelyjä, sillä tiedäthän, että ne synnyttävät riitoja.
    24 Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään;
    25 hänen tulee sävyisästi ojentaa vastustelijoita; ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden
    26 ja selviävät perkeleen pauloista, joka on heidät vanginnut tahtoansa tekemään.(2.Tim.2)

    • Ari

      Paavali puhuu siitä, ettei Herran palvelijan sovi riidellä.

      Valitettavasti sinun tapasi tölviä toisten uskovien uskoa on esimerkki mitä syvimmIstä riitelyn siemenistä. Olisi aihetta sinunkin huomata, että keskinäisellä kunnioituksella keskusteluista tulisi paljon hedelmällisempiä. Nyt sinulla on tapana kinata aivan perustavia raamatunkohtiakin vastaan inttäen omia oikosulkujasi muka oikeina tulkintoina.

      Panenpa tähän vielä Viisauden kirjasta muutaman rivin luvusta 7, jotta ymmärtäisit avautua asiallisen tiedon hankintaan. Kun annat Jumalan avata ymmärryksesi ja mielesi, niin toivon mukaan sinunkin silmäsi aukenevat TOTUUDEN NÄKEMISEEN TOTUUDEN HENGEN LAHJANA.

      29 Viisaus loistaa aurinkoa kirkkaammin

      ja voittaa kauneudessa taivaan tähdet.

      Se on vahvempi kuin valo,

      30 sillä valo antaa aina tilaa yölle

      mutta viisautta ei paha saa valtaansa.

    • Ari

      Vertaus virheittesi luonteesta. Vanhastaan autoissa oli käynnistystä varten ryyppyhana. Ostaja meni valittamaan myyjälle auton kuluttavan liiaksi. Mentiin koeajolle. Ostaja pani laukkunsa roikkumaan ryyppyhanan varaan ja lähti ajamaan. Myyjä huomautti ettei hanaa ollut tehty laukunpitimeksi vaan käynnistystä varten.

      Ostajan hyvä havainto hanan käytöstä oli kyllä mainio oivallus käytön kannalta, muttei vastannut hanan tarkoitusta, vaan aiheutti mielettömiä vahinkoja kulutukseen.

      Samaa luokkaa ovat sinun muka hengen antamiksi nimittämäsi havainnot Raamatun teksteistä. Näennäisesti oivia tulkintoja, mutta valitettavasti koko Raamatun sanoman kannalta täysin alkuperäiselle tarkoitukselle vieraita käytäntöjä.

      Syyksi olen huomannut sinun lausumasi kieltäytymisesi ottamasta vastaan asiallista opastusta Raamatun sanomasta ja sen sijaan turvautumisesi täysin omiaan olettaneitten opastajien mielikuvituksellisiin tulkintoihin.

      Panenpa tähän kehotuksen aidon tiedon hankkimiseksi. Edelleen Raamatun Viisauden kirjasta, muutamasta sen luvusta:

      LUVUSTA 1:

      6 Viisaus on henki, joka rakastaa ihmistä

      mutta ei jätä rankaisematta sitä,

      jolla on rienaus huulillaan.

      Jumala tutkii hänen sisimpänsä,

      pitää tarkoin silmällä hänen sydäntään

      ja kuuntelee, mitä hänen kielensä puhuu.

      7 Herran henki täyttää kaiken maan,

      se pitää kaiken olevan koossa

      ja tietää kaiken, mitä puhutaan.

      8 Siksi ei pysy salassa yksikään,

      joka puhuu vastoin totuutta,

      yksikään sellainen ei vältä tutkintaa ja tuomiota.

      LUVUSTA 3:

      11 Kurjasti käy niiden, jotka halveksivat viisautta ja kasvatusta!

      Turhaan he toivovat, turhaan näkevät vaivaa.

      Tyhjiin raukeaa kaikki, mihin he ryhtyvät.

      LUVUSTA 8:

      2 Viisauteen minä rakastuin,

      sitä tavoittelin nuoruudestani asti,

      sen pyrin kihlaamaan morsiamekseni.

      Minä rakastuin sen kauneuteen.

      3 Viisaus on jaloa, ylivertaista syntyperää,

      sillä se elää Jumalan luona

      ja kaikkeuden valtias rakastaa sitä.

      6 Jos jotain tehdään ymmärtäen ja taitavasti,

      mikä muu sen takana on kuin viisaus?

      7 Jos joku rakastaa oikeudenmukaisuutta,

      se vaatii vaivaa ja ponnistelua,

      hyveitä, joita juuri viisaus opettaa:

      kohtuutta ja ymmärrystä, oikeamielisyyttä ja rohkeutta –

      mitään niitä hyödyllisempää ei elämässä ole.

      LUVUSTA 10:

      8 Halveksiessaan viisautta

      he eivät oppineet tuntemaan hyvyyttä.

      Lisäksi he jättivät mielettömyydestään jälkimaailmalle muiston,

      jotta he ja heidän väärät tekonsa eivät unohtuisi.

      9 Mutta omat palvelijansa viisaus pelasti ahdingosta.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25