Jumalan äiti Maria on Ikuinen neitsyt
Kuvassa Tamiolan talon isäntä miettii maailman menoa. Funtsii, tuumaa, ihmettelee. Aika kuluu, vuodet vierii, ajatukset päässä pyörii. Kaikkeuden upeus ja suuruus, mahtavina mieltä kiehtoo. Tekijästään muistuttavat, Jumalasta kuiskuttavat. Salaisuus on Herran ihme, ihmisille ilmoitettu, enkeleiltä julki tuotu: Vapahtaja verraton, armonsa on rajaton, ilo ihmisille suotu.
Minä tahdon muistella Herran tekoja
ja kertoa siitä, mitä olen nähnyt.
Kuukaudet kuluvat. Joulu on lähellä. Suuri juhla. Herramme syntymä on viikon päästä. Seimen lasta odotamme. Riemuun, toivoon kurotamme.
Katse kääntyy seimen suuntaan. Lapsen ihme. Jumalan kosketus. Maailman toivo. Ilo ihmiskunnalle on tulossa.
Kaikki on Korkeimman tiedossa,
hänen katseensa tavoittaa aikojen merkit.
Synnytys on lähellä. Neitsyt lasta odottaa, enkeljoukko valmistautuu, Vapahtajan syntymään, kiitostansa lausumaan, ylistystään laulamaan.
Täyttymys jo suuremmoinen, onpi aivan lähellä: Syntyy pieni inehmoinen, Jumalamme tykö käy, tulee luokse ihmisten, auttajaksi kaikkien, Vapahtaja verraton, Jumala ja ihminen.
Pyhät enkelitkään eivät pysty kertomaan
kaikkia ihmeellisiä tekoja,
jotka Herra, Kaikkivaltias, on vahvistanut,
jotta kaikki olisi omalla paikallaan hänen kirkkaudessaan.
Salaisuus on Herran suuri, ihmeellinen, verraton. Neitsyt lasta odottaa, hetken verran, jonkun päivän, ehkä viikko vielä. Sitten syntyy lapsonen, Herra maan ja taivasten. Pieni vauva, hoidettava, Herra koko luomakunnan.
Mutta nyt vielä malttakaamme odottaa: Jumalan äiti vasta vaeltaa Beetlehemiä kohti. Raskauden viime hetket, pian se koittaa, ihme rajaton, reimuisa ja suunnaton, ihmiskunnan toivo syvä, Jumalamme armo hyvä.
Kaikki on Korkeimman tiedossa,
hänen katseensa tavoittaa aikojen merkit.
Hän tuo julki menneet ja tulevat
ja paljastaa salattujen asioiden kulun.
Nostakaamme katse eteenpäin. Todellakin joulu on lähellä. Jumalansynnyttäjä saa lapsen. Neitseellinen lapsen saanti: Ikuisesta neitsyestä, syntyy Poika Jumalan. Täysi pelastus saapuu keskellemme. Maria hoitaa lasta, Vapahtajaamme. Autuas neitsyt hellii toivomme täyttymystä, Jumalan rakkauden ilmestystä. Vielä salattuna, vielä vain kuin aavistuksena, mutta kuitenkin jo niin todellisena luoksemme saapunutta.
Kuinka ihania ovatkaan kaikki hänen tekonsa –
ja niistä on näkyvissä vain kipinän verran!
Hyviä joudun eduspäiviä kaikille lukijoillemme!
SUNNUNTAI 18.12.2022
4. adventtisunnuntai
Herran syntymä on lähellä
Viikon apokryfiteksti Sir. 42:15–25
Minä tahdon muistella Herran tekoja
ja kertoa siitä, mitä olen nähnyt.
Herra teki luomistyönsä sanallaan,
sääti ja toteutti kaiken tahtonsa mukaan.
Valollaan aurinko luo katseensa kaikkeen,
Herran kirkkaus täyttää koko luomakunnan.
Pyhät enkelitkään eivät pysty kertomaan
kaikkia ihmeellisiä tekoja,
jotka Herra, Kaikkivaltias, on vahvistanut,
jotta kaikki olisi omalla paikallaan hänen kirkkaudessaan.
Hän tutkii merten syvyydet ja ihmisten sydämet,
hän näkee viekkaimpienkin aikeiden lävitse.
Kaikki on Korkeimman tiedossa,
hänen katseensa tavoittaa aikojen merkit.
Hän tuo julki menneet ja tulevat
ja paljastaa salattujen asioiden kulun.
Yksikään ajatus ei jää häneltä huomaamatta,
yksikään sana ei jää häneltä salaan.
Hän on pannut paikoilleen viisautensa voimannäytöt,
hän on yksi ja ainoa ikiajoista ikuisuuteen.
Mitään ei voi lisätä eikä mitään poistaa,
ei hän tarvitse neuvonantajia.
Kuinka ihania ovatkaan kaikki hänen tekonsa –
ja niistä on näkyvissä vain kipinän verran!
Ne kaikki elävät ja pysyvät ikuisesti;
kukin toteuttaa tarkoitustaan ja tottelee häntä.
Kaikkea on kaksittain, toinen on toisen vastapari,
mitään turhaa hän ei ole tehnyt.
Toinen täydentää toista parhaalla tavallaan –
kuka kyllästyisi katselemaan Herran ihanuutta!
232 kommenttia
Mietin tässä Jeesuksen tekemiä ihmetekoja, jotka on Raamattuun kirjoitettu. Sokeana syntyneen miehen parantamisen terveeksi ja Pietarin sivaltaman ylimäisen papin palvelijan oikean korvan hoitamisen ennalleen. Miksipä Hän ei olisi korjannut synnyksen aiheuttamaa vauriota äitinsä elimissä ja kalvoissa? Neitsyt Maria pysyi synnytyksen jälkeenkin neitsyenä. Näinhän on täällä todisteltu. Ehkä siellä on ollut paikallakin joku näkemässä. Tai sitten nuori Maria tai hänen sulhasensa ovat siitä muille julkisesti kertoneet? (Aika reilua uutisointia tähän päiväänkin verraten?)
Olen poistanut muutaman Arin kommentin, koska niissä vain inttävästi jankutetaan ties kuinka monta kertaa aikaisemmin toistamiinsa väittämiin pitäytyen ilman, että yhtäkään uutta näkökulmaa tulee esiin.
Lahja. Olet lahja meille, kun tuot keskusteluun uutta. En minäkään tajua miksi Jeesuksen syntymän jälkeen Maria on yhä neitsyt. Mitään todistetta Raamatusta en siitä ole löytänyt. Joten en usko, että se on kovin oleellinen asia. Harva keskustelu taitaa täällä mitään olennaisen merkittävää käsitellä.
Yritänpä tässä koota vielä muutaman ajatuksen mariologian asemasta pyhän kristikunnan pelastusopissa.
Olen tästä jo kirjoittanut edellä, mutta haluan sen kuitenkin toistaa niin, että se jäisi jokaiselle lukijalle avoimeksi ajattelun herättäjäksi ja mariologian eli opin Mariasta asemasta meidän opillemme Jeesuksesta eli kristologialle.
Vanhan kirkon keskeisenä keskustelunaiheena kreikkalais-roomalaisen kulttuurin keskellä oli oppi Jeesuksen persoonasta. Kreikkalainen kulttuuri teki voimakkaan eron aineellisen ja henkisen välillä, äärimmäisenä ajatus, että ruumis on sielun vankila. Tuossa yhteydessä ajatus Jumalan Pojan ihmiseksi tulosta tuotti vaikeuksia kreikkalaiseen joko sielu tai ruumis vastakohdasta, jjotka nähtiin toisensa pois sulkevina suureina.
Kristinusko puolestaan korostaa sitä, että Jumala on ottanut ihmisyyden omaan olemukseensa, ”sana tuli lihaksi”. Useampi ekumeeninen kirkolliskokous käsitteli tätä kysymystä. Erilaiset ylilyönnit torjuttiin, jotta sanoman vääristelyt voitiin torjua ennen kuin ne pääsivät johtamaan käsityksiä väärään suuntaan.
Oppi Mariasta liittyy näihin kysymyksiin. Vain ottamalla Autuaan neitsyen asema Jumalan äitinä todesta, voidaan välttää väärä opetus Kristuksen persoonasta. Jeesus Kristus Vapahtajamme on ikuinen Jumala ikuisesta Jumalasta. Hän on samaa olemusta kuin Isä. Jumala on yksi Jumala kolmessa persoonassa: Isä, Poika ja Pyhä Henki. Ihmisyyden Jeesus otti Autuaassa Neitsyessä. Jeesus Vapahtajamme sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi neitsyt Mariasta. Pyhän perheen keskuudesta peräisin oleva perinne toimi tukena, kun alkukirkon ajoista lähdettiin määrittelemään Jeesuksen, ikuisen Jumalan ajallisen elämän omaan olemukseensa ottamista.
Näistä vanhan kirkon ajan perinteistä kertovista teksteistä haluan tässä tuoda esille Itä-Suomen yliopiston professorin Serafim Seppälän teoksen Elämän äiti – Neitsyt Maria varhaiskristillisessä teologiassa. Siinä mennään läpi kaikki vähääkään merkittävämmät Marian asemaa käsittelevät tekstit aivan alusta alkaen aina seitsemänsataaluvulle asti. Onnistuneesti hän on tuonut esille kullekin ajankohdalle tyypillisimmät keskustelunaiheet samojen kansien sisälle.
Serafim Seppälä: Elämän äiti – Neitsyt Maria varhaiskristillisessä teologiassa
ISBN 978-952-5652-87-1
Julkaisija/kustantaja: Maahenki Oy
Julkaisupäivämäärä: 12.3.2010
Sivumäärä: 383
Koko: 150 x 175 mm
Ehkä asialla on jokin suuri merkitys. Kerroin vain etten tiedä mikä se voisi olla.
Onkohan tämä ollut jokajouluinen väittely/ todistelu Mariasta? Harmi kun en hoksannut. Olisin kiertänyt kaukaa koko ketjun. Aihe on niin uskomattoman outo minulle.
En ihmettele, jos miehinen mielikuva ja innostus ikuisesta neitsyestä on keskustelun arvoinen. Toihan se minullekin ajatuksen siitä, että enkä Jeesuskin oli kehollisesti täysin ’eheä’ ja koskematon – ikuisesti, vaikka hänet oli juutalaiseen tapaan vauvana ympärileikattu. Esinahan palasiakin on pyhäinjäännöksenä ollut pitkin Eurooppaa pyhissä paikoissa? Toki joku irvileuka on tuollasen valheen voinut keksiä.
Onneksi ei ole pakko uskoa, jos ei halua tai ei ole saanut ymmärrystä ’viisaampien’ todisteluista huolimatta!
. Ennen Vapahtajamme syntymää Marian neitseellisyydellä on tietenkin valtava merkitys. Koko kristillinen usko nojaa vahvasti siihen. Miksi pitää kieltää se, että Maria on Jeesuksen veljien ja sisarten oikea äiti. Sitä vain en käsitä.
Matias Roto Jeesus parantaa ja vapauttaa, ennen synnin orjana vaeltanut pääsee vapauteen orjuudesta ja saa voiman elää Jumalan lapsena.
Tuot esille että puolet maailman ihmisistä uskoo ikuiseen neitseen Mariasta, jos näkisin tämän ”uskovan” porukan keskinäisen rakkauden niin silloin uskoisin että he seuraavat Jeesusta, mutta kun en sitä näe niin tuolla neitsyyteen uskolla ei ole mitään arvoa. Evankeliumin sanoma on rakkaus, ensin Jumala rakastaa ihmistä ja antaa rakkautensa tälle ja näin tämä valtava rakkaus saa uskovan rakastamaan Jumalaa ja lähimmäistä ja tämän saa aikaankeskinäisen rakkauden ja rakkauden myös vihollisia kohtaan.
Matias,
Otsikkon väittämä on julkea! Se kuitenkin sopii kaikkeen, mitä Raamatusta ei löydy. ”Herrani äiti” kyllä ilmaisuna on profetaallinen muoto Messiaasta, joka syntyi ihmiseksi, joka Isä teki teki vähäksi aikaa enkeleitä halvemmaksi, vrt. Hebr.2:7.
Ilmoita asiaton kommentti