Jumala on
Riisu kengät jalastasi sanottiin Moosekselle, kun hän tuli pyhälle vuorelle, missä hän sai kutsun johtaa kansansa vapauteen.
SUNNUNTAI 26.7.2020
Kirkastussunnuntai eli Kristuksen kirkastumisen päivä
Kirkastettu Kristus
Ensimmäinen lukukappale: 2. Moos. 3:9-15
Pyhän kansan virka on vapauteen johtamisen virka
Mene siis, minä lähetän sinut faraon luo. Sinun on vietävä minun kansani, israelilaiset, pois Egyptistä.”
Ja Mooses kasvatettiin kaikkeen egyptiläisten viisauteen, ja hän oli voimallinen sanoissa ja teoissa.
Jumala sanoi: ”Minä olen sinun kanssasi ja annan sinulle merkin siitä, että minä olen sinut lähettänyt: kun olet vienyt kansani pois Egyptistä, te saatte palvella Jumalaa tämän vuoren juurella.”
Jumalan nimessä pelastus on
Jumala sanoi vielä Moosekselle:
”Sinun tulee sanoa israelilaisille: ’Jahve, Herra, teidän isienne Jumala, Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, on lähettänyt minut teidän luoksenne.’
Pyhän kansan vapautuksestakoko maailman vapautukseen
Tässä kirkastussunnuntain
ensimmäinen lukukappale
Herra sanoi Moosekselle:
”Israelilaisten hätähuuto on nyt kantautunut minun korviini, ja olen nähnyt, kuinka kovasti egyptiläiset heitä sortavat. Mene siis, minä lähetän sinut faraon luo. Sinun on vietävä minun kansani, israelilaiset, pois Egyptistä.” Mutta Mooses sanoi Jumalalle: ”Mikä minä olen menemään faraon luo ja viemään israelilaiset pois Egyptistä?” Jumala sanoi: ”Minä olen sinun kanssasi ja annan sinulle merkin siitä, että minä olen sinut lähettänyt: kun olet vienyt kansani pois Egyptistä, te saatte palvella Jumalaa tämän vuoren juurella.”
Mooses sanoi Jumalalle: ”Kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille, että heidän isiensä Jumala on lähettänyt minut heidän luokseen, he kysyvät minulta: ’Mikä on hänen nimensä?’ Mitä minä heille silloin sanon?” Jumala sanoi Moosekselle: ”Minä olen se joka olen.” Hän sanoi vielä: ”Näin sinun tulee sanoa israelilaisille: ’Minä-olen on lähettänyt minut teidän luoksenne.’”
Jumala sanoi vielä Moosekselle:
”Sinun tulee sanoa israelilaisille: ’Jahve, Herra, teidän isienne Jumala, Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala, on lähettänyt minut teidän luoksenne.’ Se on oleva minun nimeni ikuisesti, ja sillä nimellä minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen.”
67 kommenttia
Matias
Sinun tulkintasi mukaan Jeesus saarnasi temppelissä ja oli aikansa oppinein mies.
No hyvä on, Josefuksen kirjassa on yksi Jeesus niminen ylimmäinen pappi, joka pitää fiksun puheen idumealaisille, niille hurjimmille kapinallisille. Jotka syyttivät pappeja maan kavaltamisesta, eli roomalaismielisyydestä. Maan luovuttamisesta roomalaisille. Olivat kokoontuneet kaupungin ympärille vihaisina, etten sanoisi raivostuneina.
Mutta olisko tämä mies mennyt temppeliin riehumaan, ei todellakaan. Kyllä hän ymmärsin rahan arvon, kun oppinut oli. Köyhistä ja orvoista piti pitää huolta ja joskus tarvittiin myös palkkasotureita. Se oli toinen Jeesus, joka temppeliin meni varoitushuutonsa kanssa. Varoitus oli temppeliä ja maata koskeva. ” ääni kuuluu idästä ja ääni kuuluu lännestä, ääni neljältä ilmansuunnalta, ääni Jerusalemia ja temppeliä vastaan. ” Jotenkin ajankohtainen vieläkin, vaikka oli vain yksinkertainen maalaismies.
Olisko pappi Jeesus mennyt Martan ja Marian luokse syömään, tai fariseusten luokse syömään pesemättömin käsin. Tai herättämään Lasarusta kuolleista. Eiväthän papit edes menneet kuolleiden lähelle. Tai olisko hän kuljeskellut miesjoukon kanssa paljain jaloin pitkin Galilean kyliä. Ei olisi, kyllä heillä muita hommeleita, niinkuin hallitushenkilöillä on.
Olisko pappi Jeesus antautunut naisen voideltavaksi kuolemaa varten, ei hän olisi edes ehtinyt, kapinalliset surmasivat hänet ja muitakin pappeja. Ja yllätys, yllätys, yksi kapinapäälliköistä oli myös Jeesus niminen.
Näin voisimme todeta, että Jeesus surmasi Jeesuksen ja Paavali sanoo: ”Jos joku julistaa teille toista Jeesusta, niin sen te hyvin kestätte.” Hän siis tiesi, että muitakin Jeesuksia oli.
Tietysti voidaan väitellä siitä, että evankelimin Jeesus oli jo kuollut tuossa vaiheessa, mutta kuka sitä huomasi, kun Jeesuksia vilisi siellä ja tuolla.
Tämä pappi Jeesus olisi tietysti voinut sanoa kapinallisille; ” te olette isästä perkeleestä, kyykäärmeen sikijöitä, murhaajia alusta asti, ettekä voi välttyä helvetin tulelta,,. ”
Mutta ei hän sano, hän puhuu hyvin fiksusti ja asiallisesti kiihtymättä ollenkaan, hän hallitsee itsensä ja selittää asiallisesti, että teillä on väärä käsitys , eivät he ole luovuttaneet kaupunkia kenellekkään.
Matias
” Mitä kieltä on sana ” baa”
Sanotaan sitten, pa, tai papa. Jos se selventää asiaa.
Matias
Minulla on Raamatussa Siirakin kirja.
Hän pitää avioliiton ulkopuolella syntyneitä lapsia äitinsä häpeämerkkinä, joilla ei ole mitään toivoa, ei elämässä eikä kuolemassa.
Kannattaa muistaa, että Jeesuksella ei ollut maallista isää, ei minullakaan, meillä on vain isäpuoli.
Matias Roto toteat:””On muistettava Paavalin sana, että jos meillä ei olisi uskoa ylösnousemukseen, niin olisimme muita ihmisiä onnettomampia. Niin merkittävässä asemassa meidän uskossamme on usko iankaikkiseen elämään.””
Mitä Paavali sanoo:
1. Kor. 15:19 Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.
Siis mikä on se toivo ”tämän elämän ajaksi”?
Sanohhan nyt mikä on se toivo josta Paavali puhuu, siis täällä maan päällä elettävä?
Matias
Minunkin äitini oli neitsyt, eikä vielä miehestä mitään tiennyt. Hän ei siis pettänyt ketään. Hän ei vain halunnut avioitua minun isäni kanssa, ei halunnut koskaan puhuakaan hänestä mitään. En siis tiedä mitä oli tapahtunut.
Hän ei kuitenkaan tehnyt aborttia, vaan antoi minulle elämän, mikä ei tullut olemaan helppoa uskonnon luoman yleisen mielipiteen takia. Se tietysti heijastui myös minuun, kuten niin moniin muihinkin kaltaisiini. Ihailen kuitenkin äitini rohkeutta uhmata aikaa ja sen asenteita.
Ei kukaan tullut sanomaan että Jumala on sinun isäsi, orpojen isä, kuten kirjoitit psalmin sanoin. Ei todellakaan, vaan isättömänä tunsi olevansa kuin hylkyvesa, ilman omaa syytä. Sisuhan siinä kasvoi ja selvitty on.
Parhaalla ystävälläni oli erittäin ankara ja voimakasääninen isä, joka oli väkivaltainen myös heidän äitiä kohtaan. Koska he kuuluivat kylän ns, eliittiin, ja näyttivät ulospäin ihanneperheeltä kivitaloineen, ei muulla ollut merkitystä. Hänet katsottiin kunnon mieheksi, vaikka vaimo kärsi mielenterveysongelmista ja lapset elivät pelossa ja aikuistuttuaan muuttivat mahdollisimman kauas ulkomaille.
Luulen, että he saivat enemmän traumoja lapsuudestaan kuin minä. En nähnyt lapsuudessa kavereillani yhtään sellaista isää, joka olisi herättänyt isäikävän ja kaipauksen. Edes taivaallisen isän, uskonnoista kiinnostuminen tapahtui ihan muista syistä. Äiti oli itsenäinen ja erittäin työteliäs ihminen, joka hoiti aina asiansa ja velvollisuutensa niissä tapahtumissa mitä milloinkin eteen tuli. Hän oli hyvä esikuva. Uskonnosta hän ei halunnut puhua mitään, ymmärrettävistä syistä.
Tarua vai totta ?
” Muinaisilla ihmisillä oli kiehtovia teorioita. Eräs sisilialainen lääkäriryhmä väitti, että pojat kehittyvät kohdussa nopeammin kuin tytöt, koska he ovat kohdun oikealla puolella, eli lämpimämmällä puolella. Monien mielestä sukupuoliyhteys ja hedelmöittyminen eivät mitenkään liittyneet toisiinsa. He ajattelivat, että tuuli, vesi, kasvit, tai eläimet hedelmöittivät naiset.
Hindut syyttivät – tai kiittivät- iibis lintua, japanilaiset perhosta ja kurkea, jotkut Amerikan intiaanit punakapustahaikaraa ja muinaiset saksalaiset uskoivat haikaraan.
Uudesta-Guineasta itään sijaitsevien Trobriandsaarten asukkaat eivät ilmeisesti myöskään uskoneet, että sukupuoliyhteydellä olisi mitään tekemistä lasten syntymän kanssa; he ajattelivat että lapset saavat alkunsa henkimaailmasta.
Uuden-Guinean papualaisilla oli ilmeisesti kahdenlaisen ajatuksen kannattajia; toiset uskoivat , että virran ankeriaat hedelmöittivät naiset, mutta vielä useammat olivat yllättäen sitä mieltä, että lapset muodotuvat siemennesteestä, joten tiheät yhdynnät olivat välttämättömmiä. ”
Monet suuret kreikkalaiset kirjailijat – tavallisista ihmisistä puhumattakaan – olivat sitä mieltä, että äiti ei ollut lapsen vanhempi, hän oli vain ravinnon antaja- pelto – johon isä oli kylvänyt siemenensä. ( ajatus on voimassa vielä koraanissa ) Aristototeleskin kannatti samaa yleistä käsitystä; lapsi ei saanut mitään naisesta.
Toisaalta Hippogrates, Pythagoras ja Plutarkhos olivat sitä mieltä, että sekä miehissä, että naisissa muodostuu siementä ja että hedelmöittymiseen tarvitaan jonkinlaista eritettä molemmista. ”
Aikojen arvoituksia.
Matias
Tuosta saa sen käsityksen, että sielu on sukuelimissä .
Eikö se ole kuitenkin henki joka eläväksi tekee, ja sen lapsi, oli sillä sitten mitkä elimet tahansa, vetäisee vasta ulos tullessaan, sitä ennen se on kuin kala vedessä.
Kaloissakin on naaraita ja uroksia, mutta emme kai ajattele että heillä siitä syystä on myös sielu. Tietysti heillä on omanlaisensa tietoisuus, kuten vaaran pelko ja pikkukaloilla turvan etsiminen laumasta, sekä lisääntymisen ja ravinnon tarve, mutta se on aina ollut samanlainen ja perustuu vaistoon tai ohjelmointiin, joka pysyy aina samana, ei kehity tekemään uudenlaisia ratkaisuja.
Ihmisen kehitys kohdussa on ihme sinänsä, koska ihmisruumis on hyvin monimutkainen ja arvoituksellinen ja yksilöllinen myös. Toinen kehitysvaihe ja kaksitahoinen kasvu alkaa sitten synnytyksen jälkeen, ja siihen tarvitaan taito hengittää ilmaa. Siinä me eroamme kaloista, koska kala kuolee jos se joutuu maalle.
Matias
”Sen sijaan kuvitelma, että Vapahtajamme kuvaukset olisivat sekaannusta useammasta samannimisen elämän kuvauksesta, on yhtä mieletöntä, kuin sekottaa maamme lukuisat Pekat tai Matit keskenään. Kyllä kaikki tietävät että Matti Nykänen on aivan eri henkilö kuin Matti Vanhanen tai aikoinaan kuuluisa radioääni Pekka Tiilikainen eri henkilö kuin Pekka Vennamo. ”
En puhunut sekaannuksesta vaan tietoisesta toiminnasta, sinähän kerroit että kaikki kirkkoisät ovat lukeneet Josefuksen teoksia.
Kyllä monista henkilöistä voi ottaa ominaisuuksia ja liittää ne yhteen henkilöön, jolloin siitä tulee yhdenlainen, joka on vähän kaikenlainen. Puhutaan yhdestä niinkuin monesta. Kun se vielä on hengestä syntynyt, ei tarvita fyysisesti naista ja voidaan puhua neitseeellisestä syntymästä. Kuten sanotaan ”Yksin isästä syntynyt. ” Yksi isä, vaikka kirkkoisiä on paljon. Baa on isä ja siitä myös paavi.
Mikä noita luettelemiasi henkilöitä yhdistää, niin ainakin sana ’mies’, ja miehiä on monenlaisia. Aina ne jossakin hyppelee, tai jotakin selostaa.
Ilmoita asiaton kommentti