Jumala ilmestyy Moosekselle
"Riisu kengät jalastasi!"
Mooses eli noin 40 vuotiaaksi Egyptin hovissa. Sen jälkeen hänestä tuli pakolainen toiseksi noin 40 vuodeksi Midianin maahan. Sitten hän sai kutsu Israelin kansan johtajaksi. Hänen tehtäväkseen tuli kansansa vapauttaminen ja johtaminen luvatun maan rajoille asti.
Kirkastussunnuntain Vanhan testamentin teksti kertoo hänen kutsustaan kansan vapauttajaksi.
Kirkastussunnuntaita on perinteisesti vietetty 6. päivä elokuuta. Suomessa sitä vietetään 8. sunnuntaina helluntaista.
Sunnuntai 04.08.2019
Kirkastussunnuntai eli Kristuksen kirkastumisen päivä
Kirkastettu Kristus
1. lukukappale: 2. Moos. 3:1-6
Pakolaisena eläessään Mooses oli mennyt naimisiin midianilaisen papin Jetron tyttäsen kanssa. Koko tuon aikakauden hän käytti paimentaen appiukkonsa lampaita ja vuohia. Kuivahkossa maassa eläimille sopivia laidunmaita sai etsiä eri puolilta laajemmiltakin alueilta. Piti mennä sinne missä minäkin vuodenaikana syötävää löytyi.
Horebin vuori
Horebin vuori on samaistettu Siinain kanssa. Aivan tarkalleen ei tiedetä, tarkoitetaanko koko sitä vuoristoa, missä Siinai sijaitsi vaiko jotain Siinain vuoren erillistä huippua vai oliko kyseessä täysin saman vuoren toinen nimitys. Se vain on säilynyt tiedossamme, että tuota aluetta oli pidetty pyhänä paikkana ikimuistoisista ajoista alkaen.
Mooses paimensi appensa Jetron, midianilaisen papin, lampaita. Kerran hän vei lauman autiomaan toiselle puolen ja tuli Jumalan vuoren Horebin juurelle.
Enkeli Jumalan airueena
Jumala kutsui Mooseksen uuteen tehtävään. Aluksi hän lähetti läheisen enkelinsä, "Herran enkelin", esitelemään Moosekselle, että Jumala tahtoo puhua tämän kanssa.
Enkeli käytti välineenään palavaa pensasta. Tämä tuli oli siitä erikoinen, että tulen leimusta huolimatta pensas ei palanut poroksi. Autiomaan erikoisiin ilmiöihin tottuneen silmissäkin tämä herätti huomiota. Monenlaista voi autiomaassa nähdä, koska olosuhteet ovat muusta luonnosta poikkeavia, mutta tällaista Mooses ei ollut nähnyt aikaisemmin.
Pensaasta käytetään käännöstä "orjantappurapensas". Tämä kasvi on hepreaksi " səneh — סְנֶה ", jolla tarkoitettaneen Rubus sanctus pensasta. Se kasvaa wadien eli autiomaassa osan aikaa vuodesta kuivina olevien vesiojien varsilla. Sen kukat ovat pienten ruusujen kaltaisia.
Kun Mooseksen huomio oli saatu herätettyä, niin voitiin käydä itse asiaan. Mooses ymmärsi, että nyt seuraa todella tärkeä sanoma. Jumala itse saattoi puhua ja Mooses kuunteli.
Siellä hänelle ilmestyi Herran enkeli tulenliekissä, joka nousi orjantappurapensaasta. Mooses huomasi, ettei tuli kuluttanut pensasta, vaikka se oli liekeissä. Silloin hän ajatteli: ”Menenpä katsomaan tuota ihmettä. Minkä vuoksi pensas ei pala poroksi?”
Kun Herra näki hänen tulevan katsomaan, hän huusi pensaasta: ”Mooses, Mooses!” Mooses vastasi: ”Tässä olen.”
Pyhä Jumala elää kautta kaikkien sukupolvien
Afrikassa on perinteisiä heimopäällikköjä, joiden eteen tultaessa on riisuttava kengät. Tämä on kunnioituksen merkki. Samallainen käytäntö oli käytössä aikoinaan myös Lähi-Idän hallitsijoiden eteen tultaessa. Muslimit käyttävät edelleen samaa tapaa moskeijaan mennessään. Tavan tehtävänä on osoittaa syvää kunnioitusta Allahin edessä.
Mooses ymmärsi tämän käytännön paikan pyhyyden kunnioitukseksi. Tuon paikan pyhyyden sisältönä oli, että Jumala itse puhui ja antoi tehtävän juuri tuossa paikassa. Kaikki valta, voima, kunnia ja ylistys kuului yksistään Jumalalle. Pyhän paikan kunnioitus on Pyhän Jumalan palvontaa.
Pyhän paikan erityisenä tehtävänä on elävän Jumalan kohtaaminen. Jumala on elävä ja hän herättää elämään, myös kuolleet.
Jumalan voima ulottuu yli sukupolvien. Hän on kaikkina aikoina sama väkevä Jumala. Hänen edessään kuolleetkin heräävät eloon ja koko ihmiskunta pitää yhtä hänen uutta luovan voimansa vuoksi.
Moosekselle tämä merkitsi, että Abraham, Isak ja Jakob jo olivat eläneet tämän saman Jumalan edessä ja palvoneet häntä, elävää Jumalaa, ja koska Jumala on ikuinen ja alati elävä, niin myös häneen toivonsa panneet elävät hänen kanssaan alati, aina ainaisuuteen. Jumalan voima ulottuu kautta kaikkien sukupolvien maailman alusta sen loppuun saakka - jopa iankaikkiseen ikuisuuteen asti.
Vapahtajamme Jeesus sisällytti tähän Jumalan itsensä ilmoitukseen iankaikkisen elämän lahjan. Koska Jumala on ikuinen, niin myös hänen kansansa elää ikuisesti.
Herra sanoi: ”Älä tule lähemmäksi! Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhä.” Herra sanoi vielä: ”Minä olen sinun isäsi Jumala, Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala.” Silloin Mooses peitti kasvonsa, sillä hän pelkäsi katsoa Jumalaa.
27 kommenttia
Mooseksen kutsuminen on yksi Vanhan Testamentin hienoimpia kohtia. Paikka oli pyhää maata ja kenkien riisuminen oli siksi välttämätöntä.
Se mitä sen jälkeen seuraa, kertoo Jumalan tavasta toimia. Palava pensas oli merkki jolla Jumala sai herätettyä Mooseksen täyden huomion.
Jumala kutsuu Mooseksen tehtävään, mutta merkillistä kyllä Mooses kieltäytyy. Hän ei tunne olevansa oikea mies niin suureen tehtävään vaikka hän ymmärtää, että juuri Jumala hänelle puhuu! Nähdään, että hänet olikin perusteellisesti nöyryytetty, hänhän joutui aikanaan pakenemaan Egyptistä Midianiin ja hänestä Faraon tyttären pojasta oli tullut lammaspaimen! Hänen uskonsa omaan itseensä oli todella kokenut kovan kolauksen, sitä ei käytännössä siis ollut lainkaan. Keskustelu Jumalan kanssa paljastaa tämän tosiasian. Näin Jumala tietää riisua ihmisen omista mahdollisuuksistaan, jotta ihminen oman itsensä sijasta luottaisi yksin Häneen. Tämä on välttämätöntä, jotta Jumalan tahto voisi toteutua.
Mooses ensin kieltäytyi, niin että Herra jopa vihastui häneen, mutta uskon, että Hän oli kuitenkin tyytyväinen siihen asenteeseen, jota Mooses osoitti. Hän oli valmis suureen tehtävään ja Jumala antoi sen hänelle. Samoin Herra toimii tänäkin päivänä. Aina kun Hän kutsuu jonkun tehtäväänsä, voi olla varma siitä, että ihminen joutuu ensin nöyryytyksen laaksoon, jossa ihmisen omat mahdollisuudet tehdä yhtään mitään loppuvat. Tämä on välttämätöntä, jotta hän oppisi luottamaan yksin Jumalaan. Ihmisestä itsestään sitten riippuu, haluaako hän elämässään toteuttaa Herran tahtoa vai ei.
Kiitos Matias,
ja kiitos myös Jorma.
Tämän blogin teemaan sopivat erinomaisesti Raamatussamme peräkkäin olevat psalmit 66 ja 67, joista jälkimmäisessä on hyvin nähtävillä mielestäni, ei vain Israelille, vaan Jumalan koko maailmalle tarkoittama ja lahjoittama autuus!
Taivaallinen Isä siunatkoon sinua ja läheisiäsi Matias ja kaikkia tämän blogisi lukijoita!
Palava pensa selittyy ilkmiön väärintulkinnalla; kun esim. aikamme alkuasukkaat näkivät taannoin pimeällä lähetyssaarnaajan kädessa heille tuntemattoman taskulampun valon, he luulivat että saarnaan käsi palaa… Pensaasen kohdistui siis tai siitä hohti kirkas valo.
Blogistin mukaan Mooses sinä aikana yli 80 vuotiaana tule juutalaisen kansan johtajaksi ja tapasi ainoana ihmisenä Jumalan. Tapaamine perustuu Raamatun sanomaan siis ihmisten kirjoituksiin. Jumala tällöin varmasti kertoi Moosekselle käsityksensä elämän sisällösta. Moosen jatloi kirjoituksillaan saamaansa oppia ja kirjoitti laissaan mm. että vanhemmat saavat tapattaa murrosikäisen poikansa jos hän käyttäytyy heidän tahtonsa vastaisesti.
Tämä on Raamattua, kirkon opin perustaa.
Matias, tuo mainitsemasi kohta kertookin juuri sen miten Mooses tarvitsi erityisominaisuuksia voidakseen hoitaa saamansa tehtävän. Jumala teki hänestä nöyrän ja hän sai elää niin lähellä Jumalaa kuin se inhimillisesti on mahdollista. Raamatussa sanotaan, että ”nöyrät perivät maan”(PS. 37)
Jumala kuljetti kansaansa erämaassa, eikä se ollut mikään sopuisa seurakunta vaan napiseva ja valitteleva joukko, joka varmasti kävi monet kerrat Mooseksen hermoille niinkuin Jumalankin.
Joskus mietin tuota kansaa. He olivat nähneet Jumalan suuria ihmeitä heti Egyptistä lähdön jälkeen ja myöhemminkin. He näkivät miten Jumala kulki heidän edellään päivät ja yöt ja silti he vaipuivat epätoivoon ja epäuskoon ja suoranaisen kapinaan Jumalaa kohtaan.
Mutta eikö tämä ole tuttua monille meistä? Varmasti on niitäkin, jotka ovat vahvoja uskossaan, mutta luulen, että suurin osa jossain vaiheessa kokee jotain samankaltaista. Koko elämä voi alkaa tuntumaan erämaalta, ei näy edessä yhtäkään keidasta ja Jumalakin on vaiti kuin pilvenpatsas.
Tämä on sitä koulua johon jokainen Herran kansaan kuuluva jossain vaiheessa väistämättä joutuu. Siinä Jumala kuljettaa omansa oudoille teille, jossa oma ymmärrys lakkaa ja vaivutaan epätoivoon ja jopa kapinaan Jumalaa kohtaan.
Sitten jossain vaiheessa yhtäkkiä kirkastuukin se mihin Jumala on koko ajan pyrkinyt ja oudot sattumukset ja vaikeat asiat saavatkin merkityksensä ja voipa käydä jopa niinkin ja varmaan moni voi sen todistaakin, että juuri niistä koetuista vaikeuksista alkaa kiittämään Jumalaa!
Tämä on mielestäni mitä suurinta ihmettä, joka ylittää jopa sen, että Jumala halkaisee meren voimallaan.
Seppo H. Kirjoittaa Matias Roto 02.08.2019 00:17 Seppo
Oppi helvetistä ei ole sadistinen, vaan päin vastoin. Jumala on valmistanut helvetin kaiken pahan lopulliseksi ja täydelliseksi kukistamiseksi.
Helvetin tehtävänä on valheen, vääryyden, Saatanan, kuoleman ja muiden pimeyden valtojen lopettaminen. Ne heitetään ikuiseen tuleen eli siis niiden valta murtuu ikuisesti.
Näin taivas tulee oleman Jumalan ihmisen ikuisen onnen olotila, kun mikään tuska, vääryys, vaiva eikä murhe tai muukaan paha enää ole ikuista iloa turmelemassa.
Ilmoita asiaton kommentti Seppo Heinola 02.08.2019 12:16
“Ehkä juuri siksi on Raamattu, Jeesus eri tavoin ilmoittanut, että Totuus on kätketty viisailta ja ymmärtäväisiltä.”
Katsotko Reijo siis että esim. kaikki teologisen tiedekunnan opetus ja teologine tutkimus jota akatemiset viisaat tekevät, on este heidän mahdolisuudelleen saada Pyhän Hengen valaisua? Ja katsotko, että ilman tätä valaisua heidän kaikki tutkmuyksensa on arvotonta ja virheellistä? —— Jumala ei hae ihmisen ymmärrystä tai ymmärtämättömyyttä. Raamatun mukaan, niin VT:N kuin UT:kin puolella Jumalaan yhteys on viritettävissä vain ihmisen puolelta. Tämä ‘viritys’ on asenne, mielen- eli sydämen- eli sisimpämme tila. Blogissani ja vastauksessani Freija Özcanille näin tärkeäksi tuodan esille Freija Ö:n täydellinen raamatunvastaisuus. Tämän perustelen sillä, mitä esimerkiksi Daavid painottamalla painottaa, johtoajatuksena “Sinun Sanasi on minun jalkaini lamppu”. (Ps.119:105)
Jeesus lähetti Pyhän Hengen toimimaan, avaamaan ja opastamaan kaikkeen Totuuteen ja totuuteen:
“ .. ja minä johdatan heitä, kun he kulkevat rukoillen..” (Jer. 31:9) “Hän johdattaa nöyriä oikein, hän opettaa nöyrille tiensä” (Ps. 25:9)
Teologinen tiedekunta on selkeimmin keskittynyt nimenomaan Raamatun, Kirjoitusten turhentamiseen. Ei ole enää Sana, jota tutkitaan, vaan mitä siitä tulkitaan. Meidän monen valmistautuminen ammattiin sisältää tietämistä ja osaamista, mikä tähän aikaan riittää ja rajottuu, parhaimmillaankin. Se tieto ja viisaus ei parhaimmillaan turhenna Sanaa, ellei se sitä syrjäytä.
Annan suuren ja realistisen arvostukseni teologian tutkimusten tuloksille. Useiden blogistien ja kirjoittajien ainoa totuus on ihmisten kirjoittama Raamattu. Tästä on vaikka kuinka paljon esimerkkejä, mutta otan tässä nyt vain yhden esille. Johanneksen evankeliumi.
Tosiaan ei anneta voisi sanoa mitään arvoa tutkijoiden tuloksille vaan sokeasti viittataan vaan jatkuvasti Raamattuun ja 2000 vuoden takaisiin ihmisten kirjoituksiin kirkolliskokouksineen.
Kirkastussunnuntain tekstit ja juhlan esittelyä voi lukea osoitteesta
http://notes.evl.fi/Evkirja.nsf/keFI?OpenPage&dindex=20190804
På svenska
Kristi förklarings dag
http://notes.evl.fi/Evkirja.nsf/keSV?OpenPage&dagindex=20190804
Ilmoita asiaton kommentti