JOULUN KEIDAS

Olemme kulkemassa kohti joulua. Pimeän ajan keskelle tuleva joulu on eräänlainen keidas, jolta odotamme virkistystä – niin ruumiin kuin sielunkin puolesta. Raskaat tosiasiat ja Ikävien uutisten virta tahtovat kuitenkin tulla kutsumattomina vieraana mukaan juhla-aikaankin.

Siksi on tärkeätä muistaa kaikkialla Raamatussa esiin tuleva perusasia: Jumala antoi Poikansa syntyä pelastajaksi langenneeseen maailmaan, ei mihinkään idylliin. Profeetta Jesajan joulun profetiassakin puhutaan kansasta, joka vaeltaa pimeydessä, mutta joka näkee suuren valon.

Ympärillämme olevan todellisuuden ei tarvitse ensin muuttua, jotta me voisimme löytää keitaan. Nykyisessä maailmanajassa ei ole olemassakaan kertakaikkisia ongelmanratkaisuja, niiden aika on vasta kun Jumala luo uudet taivaat ja uuden maan.

Tässä ajassa keidas on siellä missä rohkaistutaan uskomaan, että Jumala ei ole hylännyt luotujaan, vaan on tullut yhdeksi meistä, että Kristus on lupauksensa mukaan kanssamme joka päivä. Tämä sanoma parantaa ihmistä sisältäpäin, niin että hyvä voi alkaa kasvaa hänessä. Evankeliumin vaikutusta on sekin, että omassa povessamme oleva paha pysyy aisoissa.

Vaikka emme pääsekään pahasta kokonaan irti, olemme Jeesukseen turvautuessamme armon ympäröimiä ja vapaat synnin tuomiosta. Tämä on se hyvä sanoma, josta itse kukin saamme tänäänkin elää. Se tuo meille sisäisen vapauden.

Se antaa meille mahdollisuuden katsoa todellisuutta sellaisena kuin se on, toivoa menettämättä. Antakoon se meille myös halun toimia lähimmäistemme parhaaksi omalla paikallamme.

Siunattua juhla-aikaa!

(Julkaistu samanaikaisesti myös Hämeenkyrön seurakunnan ”Kirkkoherran kynästä” – palstalla)

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Tosiaan Maria niminen nainen synnytti planeetallemme Kolmiyhteisen jumalan Jeesus jumalan ja näin tuli ihminen tavallinen nainen jumalan äidiksi. Tiedeihmisten käsityksen mukaan syntymä tapahtui tosin syksyllä.

    Filippuksen evankeliumi. Vapahtajan puoliso oli Maria Magdaleena. Jeesus itse vahvisti tämän

    Oliko heillä lapsia ? Julkisuudessa ei ole kerrottu mutta Vatikaanin holveissa voi vaikka löytyä tietoa.

    Jeesuksen noustessa taivaan paratiisiin hän jätti puolisonsa täysin heitteille, joka joutui jatkaakseen elämäänsä pakenemaan tiedeihmisten mukaan pakenemaan Ranskan Provenceen.

    Jeesuksen rooili kolmiyhteisen jumalan toiminnassa. Kirkin opin uskontunnustus.

Seurakunta Hämeenkyrön
Seurakunta Hämeenkyrön
Olen Jorma Pitkänen, Hämeenkyrön kirkkoherra 1.4. 2019 alkaen. Pappisviran hoito alkoi 1989 Korsossa Vantaalla, josta tie vei v. 2000 Tampereen Pyynikille. Jämijärven kirkkoherrana palvelin 1.4. 2013 alkaen 6 vuotta ennen kuin aloitin nykyisessä virassani. Väitöskirja herännäisjohtaja Jonas Laguksesta 2013. Harrastuksista mainittakoon Israelilainen tanssi, valokuvaus, lintujen tarkkailu ja kitaran soittelu.