Johtamisen muistilistaa YhteisToiminnallisesti

[Anna-Leena Klemetti-Falenius]
YT-neuvottelut näyttävät olevan synonyymi irtisanomisille ja lomauttamisille, mutta kyllähän YT-ajatuksen takana täytyy olla muutakin.

YT-lyhenne tulee juurikin sanoista YhteisToiminta ja sen pyrkimyksenä on yhteisen tekemisen, puheen ja toiminnan läpikäyminen ja kehittäminen ja sen myötä yhteinen sitoutuminen toimintaan. YT-toimintaa ohjaa laki, jonka henki on yhteisymmärrykseen tähtäävä. Agricolan edellisessä blogikirjoituksessa esitelty johtamisen muistilista keskittyi juurikin lain kahdeksannen luvun toimenpiteisiin eli siihen kun neuvotellaan väen vähentämisestä sekä toimeenpannaan päätöksiä: irtisanomisia, osa-aikaistamisia ja lomauttamisia.

Koulutusjohtaja Asteri Saarikkomäen rohkea ja ajankohtainen teksti YT ja johtamisen muistilista alkaa sanoilla: ”Ne järkyttävät aina.” Ymmärrän lukemani tekstin siten, että Asteri tarkoittaa niillä työntekijävähennyksiä ja ne todella järkyttävät aina. Jopa niiden uhka järkyttää, lamauttaa, ahdistaa, kiristää ja suututtaa. Eikä vain niitä, jotka joutuvat toimenpiteiden kohteeksi vaan myös työyhteisöä, perheitä ja laajempaa piiriä. Siksikin tiedottaminen ja viestintä nousevat keskeisen tärkeiksi kysymyksiksi. Isoissa työyhteisöissä eri työntekijäryhmillä voi olla hyvinkin eri määrä tietoa prosessin aikana. Hyvä vinkki on se, että tiedottamista pitää olla siihen pisteeseen, että laitimmainenkin henkilö pyytää, ettei enää jauhettaisi tätä samaa. Usein he, jotka ovat tiedon ytimessä sokaistuvat muiden todellisuudelle. Lisäksi työyhteisön kriisiin liittyvät tunteet ja ajatukset menevät työyhteisössä eritahtisesti. Useimmiten johto pääsee olemaan yhden tai kaksi askelta edellä, koska tieto ja päätökset tulevat sieltä käsin. Silloin johtamisen muistilistaan voisi lisätä sen, että eri tiimit, joukot ja porukat kulkevat muutosprosessissa eri tahtiin. Kun johto alkaa jo löytää työlleen iloa ja merkitystä, voi henkilöstö olla vielä täydessä kriisissä, tuskassa ja kiukussa. Prosessi on luonnollinen ja sitä ei tule väheksyä, vaan tiedostaa ja auttaa siirtymään vaiheesta toiseen.

YT ja johtamisen muistilista tulee olla käytössä työssä joka päivä, ei vain kriisin ja vähennysten aikana. Listakin on hyvä koota yhteistoiminnallisesti. Omalta osaltani lisäisin Asterin ansiokkaasti aloittamaan listaan:

  • muista johtajana, että luottamushenkilöt ovat oiva apu johdon ja henkilöstön väliseen keskusteluun
  • pidä työyhteisön työkykyisyyttä yllä jatkuvasti, ei vain kriisin aikana ja sen jälkeen vaan osana arjen työtä. Pienelläkin kiitoksella ja palautteella on valtava merkitys.
  • luota alaisten tieto-taitoon
  • rakenna johtajana tasapuolista johtamisen kulttuuria koko työyhteisöön
  • muista olevasi YT-prosessissa koko ajan.

Haluan uskoa siihen, että YT:t eivät järkytä aina vaan voisimme kasvattaa uskoa ja luottamusta siihen, että lain ajama yhdessä tekemisen ja keskustelun henki kasvaisi ja vahvistuisi työyhteisöissä ja voisimme todeta YT:iden myös ilahduttavan ja kannustavan työntekijöitä.

 

 

Kirjoittaja on Agricolan blogin vierailija.

Anna-Leena (Annu) Klemetti-Falenius
lehtori
työsuojeluvaltuutettu
Seurakuntaopisto
Järvenpää

    • Profetialla tarkoitetaan Jumalan viestiä, jonka profeetta välittää. Jesaja siis ei tarkoita itseään, vaan lause on Jumalan puhetta kansalleen, Jesajan aikana siis Israelin kansalle, mutta kristillinen vanhan testamentin tulkinta lähtee siitä, että profetioilla voi olla sanoma myös kaikkien aikojen uskovaisille, niin juutalaisille kuin meille pakanakristityillekin.

    • Jumala puhuu Jesajalle ja Jumala on kolmiyhteinen. Suosittelen Raamatun selityskurssiin osallistumista.

    • Missään Raamatussa EI sanota että Jumala on kolmiyhteinen. Pelkkää dogmaattista spekulaatiota.

    • ”kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”. (Matt. 28:19) Tässä on selvästi kolmiyhteinen Jumala.

    • ”Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne.” (2. Kor. 13:13)

    • Sananmukainen käännös on nimelle (to) ja koska siinä on kolme kpl eri nimiä, ei tyylillisistä syistä muotoa ’nimelle’ toisteta kolmasti vaan yksi ilmaus kattaa nuo kaksi muutakin nimeä. Ajatus on siis: Nimelle Isä ja (nimelle) Poika ja (nimelle) Pyhä Henki.

  1. Sahama

    ”Profetialla tarkoitetaan Jumalan viestiä, jonka profeetta välittää. ”
    Niin, mutta profeetat ovat ihmisiä, Jumala ei kirjoita mitään.

    ”Jesaja siis ei tarkoita itseään, vaan lause on Jumalan puhetta kansalleen,”
    Teidän mielestä hän siis tarkoittaa Jeesusta, sanomalla Minä olen. Jesaja on sillä hetkellä jumalan ääni, mutta Jeesus ei ollut vielä syntynytkään.

    ” Jesajan aikana siis Israelin kansalle, mutta kristillinen vanhan testamentin tulkinta lähtee siitä, että profetioilla voi olla sanoma myös kaikkien aikojen uskovaisille, niin juutalaisille kuin meille pakanakristityillekin.”

    Päätettiin siis tulkita uusi testamentti, vaikka vanhan kirjoittajat olivat kuolleet ja testamentti siten pätevä.
    Eikö se ole maallisesti rikollista toimintaa kajota toisten testamentteihin, jossa perintöosa on säädetty.
    Jesaja oli ihminen, hänellä oli kaksi poikaa, mutta eivät he silti ole mikään kolmiyhteinen jumala.

    • Auranen voisi myös ymmärtää lukemansa, sillä Jeesus rukoilee myös että opetuslapset olisivat yhtä: ”niin kuin sinä Isä olet minussa ja minä sinussa.” Tuskin edes Auranen ajattelee että opetuslapset polisivat tämän johdosta 13 yhteisiä?

  2. Seppo. Jeesus tarkoittaa, että Jumala, siis kolmiyhteinen Jumala, on meissä jokaisessa erikseen. Pyhä Henki yhdistää meidät. Siis uskovat. Saivartelu ei tässä auta eikä ”pikkufiksuus”. Asiaa ovat tutkineet meitä paljon viisaammat miehet jo yli 2000 vuotta, ja tulleet tähän käsitykseen. Jos se ei miellytä, voi aina siirtyä toiseen leiriin ja antaa meidän pitää käsityksemme.

    • Sanan ’niin kuin’ samaistava/yhdenmukaistava merkitys jää näköjään Auraselle epäselväksi. Oikeasti Jeesuksen ja isän yhteys on Jeesuksesta tässä samaa kuin mihin opetuslapset voisivat keskenään päästä. Se ei siis tarkoita että jokainen opetuslapsi olisi toisenkin opetuslapsen olemusta eli kaikki 12 opetuslasta olisivat osa kaikkien muiden olemusta. Merkillepantavaa pyrkimys rajoittaa palstalla sananvapauttani, jonka tulisi vain sanoittaa dogmaattisen samanmielisyyden mantraan. Muuten saan käyttää ovea.
      Vertauksen ’niin kuin’- nivel vingahtaa ikävästi ja näyttää kolminaisuusopin onttouden.