Johannes Kastaja

Mutta Elisabetin synnyttämisen aika tuli; ja hän synnytti pojan. Ja kun hänen naapurinsa ja sukulaisensa kuulivat, että Herra oli tehnyt hänelle suuren laupeuden, iloitsivat he hänen kanssansa.  (Luuk. 1:57‭-‬58 / FB38)

Mitä ajattelet Johannes Kastajasta?

Siunattua Johannes Kastajan päivää ja hyvää juhannusta!

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Juhannuksen evankeliumi keskittyy Johannes Kastajaan. Oikeastaan se ohjaa huomiomme Johannes Kastajaan, joka kinnittää katseemmeJeesukseen. ”Hänen on tultava suuremmaksi, minun pienemmäksi” kuten Johannes opetuslapsilleen toteaa. Että Jeesuksen on tultava suuremmaksi, Johanneksen itsensä pienemmäksi. Siinä on meille jokaiselle esimerkki ja ainoa oikea järjestys,mikä on asioiden tärkeysjärjestys.

    • Martti, kiitos hyvästä kommentista. Meidän tulee katsoa Kristukseen, ei itseemme. Kristuksessa olemme autuaita.

    • Kun oivallatte, miksi Johannes syntyi juuri kesäpäivän seisauksena 6 kuukautta ennen Jeesusta, joka syntyi talvipäivän seisauksena, ja miksi Jeesus oli ristillä juuri 6 tuntia, saattatte ehken ymmärtää mitä tuo Johanneksen pieneminen ja Jeesuksen suurenemine oikeasti tarkoitti.

  2. Kuningas Herodes piti itsellään Herodiasta, veljensä Filippuksen vaimoa. Johannes Kastaja oli uskaltanut sanoa Herodekselle: ”Sinun ei ole lupa pitää häntä.” (Matt. 14:4). Johannes menetti lopulta päänsä tämän takia. Johannes myös sanoi fariseuksille ja saddukeuksille: ”Tehkää… parannuksen soveliaita hedelmiä.” Eli uudemman käännöksen mukaan: ”Tehkää hedelmää, jossa kääntymyksenne näkyy!” (Matt. 3:8)

    • Varmaankin Johannes tarkoitti myös meitä kaikkia, että tekisimme hedelmää, jossa kääntymyksemme näkyy.

    • Kun ihminen katuu syntejään ja tunnustaa syntinsä ja uskoo Jeesukseen ja Jumalan armoon Kristuksessa.

      Sanon vain tämän, Ari, enkä nyt enempää ala keskustelemaan kanssasi.

  3. Sain tänään todistaa ihanaa näkyä. Hain koivuja nuoresta koivumetsiköstä. Yhtäkkiä kuulin peuran huutoa. Kävelin sitä kohti ja jäin kiven taakse piiloon katsomaan, mitä tapahtuu. Peura synnytti vasan. Emo nuolaisi sitä muutaman kerran ja vasa nousi jaloilleen. Sitten seurasi imetys. Sen jälkeen he lähtivät peräkanaa kulkemaan syvemmälle metsään.

  4. Julistuksessa vaikeinta on käänttää kuulijoiden katse yksin Kristukseen. Siinä kohden saarnaaja joutuu kuolemaan itselleen. Vain julistajat itse tietävät kuinka vaikeaa on laittaa oma minä siinä syrjään ja kääntää kuulijoiden katse yksin Vapahtajaan. Oma minä on kovin rakas jokaiselle julistajalle. Sillekkin, joka tahtoo puhtain sydämin yksin Heraansa olla korottamassa.

    • Erinomainen kommentti, kiitos Pekka. Ehkä saarnaan voisi etukäteen pyytää kommentit luotettavalta henkilöltä esim. omalta aviovaimolta?

  5. Eilen Forssan rukoushuoneella pitämässäni puheessa toin esille miten hänen toimittamansa kaste sai täyttymyksensä Jeesuksen kasteessa.

    Siinä tuli esille kristillisen kasteen syvin olemus: Kristus itse on kasteessa kasteen keskus. Hän on siinä läsnä.

    Pyhä Henki laskeutui Jeesuksen ylle. Näin myös jokaisessa kasteessa ihminen saa Pyhän Hengen lahjan.

    Siinä myös sanotiin että Jeesus on Jumalan poika. Kristillisessä kasteessa meidät julistetaan Jumalan lapsiksi, joita Jumala rakastaa.

  6. ”Hänen on tultava suuremmaksi, minun pienemmäksi”

    Juhannuksesta päivä alkaa lyhenemään, ( pinemmäksi) kun taas joulusta pitenemään ( suuremmaksi ). Syntymiset on ajoitettu auringon mukaan.

    Johannes Kastajan syntymä vasta 300- luvulla, ja Jeesuksen syntymä 500-luvulla.
    …………………

    ”Kuningas Herodes piti itsellään Herodiasta, veljensä Filippuksen vaimoa.”

    Minulla sattuu olemaan Herodesten sukuluettelo. Jos tässä on kysymyksessä Herodes suuri, niin hänellä ei ollut Filippus nimistä veljeä, vaan Fasael, Joosef ja Feroras. Kaiken lisäksi Herodes suuri oli kuollut neljä vuotta ennen Jeesuksen syntymää.

    Herodes suuren ja hänen neljännen vaimonsa Kleopatran poika oli nimeltään Filippos, mutta hänellä ei ollut vaimoa. Filippos oli Batanean ja Trakhonitiksen tetrarkki. Kuoli 34 jKr.

    Herodes suuren ja hänen toisen vaimonsa Mariamnen pojan Aristobuloksen vaimo, oli Herodes suuren sisaren tytär Berenike. He olivat siis serkkuja.

    Herodias oli Herodes Antipaksen, ( Galilean ja Perean tetrarkki ), toinen vaimo ja tytär oli Salome. Erään toisen tulkinnan mukaan Johannes Kastaja olisi tuominnut juuri Herodes Antipaksen naimakaupan veljensä tyttären kanssa, mutta sukuluettelo ei kerro, että Herodias olisi ollut Antipaksen veljen tytär.

    Herodes Arkelaos, Juudean käskynhaltija, vaimo oli velipuolensa leski Clafira. Tämä on ehkä ainoa joka voisi sopia lauseeseen, ”Sinulla ei ole oikeutta pitää veljesi vaimoa.” Mutta ajoitus ei siinäkään osu kohdilleen, 4 eKr.-6 jKr.

    • Kyseessä ei ole Herodes Suuri, vaan Herodes, joka oli Galilean neljännysruhtinaana ja hänen veljensä Filippus Iturean ja Trakoniitiinmaan neljännysruhtinaana. Johannes Kastaja ilmeisesti aloitti julkisen toimintansa keisari Tiberiuksen viidentenätoista hallitusvuotena. Luuk. 3:1

    • Keisari Tiberius hallitsi vuosina 14-37 jKr. Eli silloin saadaan Johannes Kastajan toimintavuodeksi 29 jKr.

    • Tarja, kiitos kommentista. Heredoksen suku oli mielenkiintoinen, mutta ei missään mielessä Jumalan tahdon mukainen. Mikan vastaukseen minulla ei ole lisättävää. Kiitos Mika.

    • Kiitos Mika. Raamatun kuuluu päättyä Aamen sanaan. Joistakin käännöksistä Aamen on poistettu. Mitä ajattelet poistosta?

    • Tässä sama jae alkukielellä: Ἡ χάρις τοῦ κυρίου Ἰησοῦ μετὰ πάντων.

    • Kiitos vastaukista, Mika. Nestle-Aland Novumin valitussa tekstissä ei ole Amen sanaa. Näyttää siltä, että se puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista, jotka eivät ole olleet pohjana vanhoissa Raamatun käännöksissä.

  7. Mika Rantanen
    ”Kyseessä on siis neljännesruhtinas Herodes Antipas, joka oli Herodes Suuren poika.”

    Filippos oli Antipaksen velipuoli, heillä oli eri äiti, ja Filippoksella ei ollut vaimoa, joten ei voi olla tytärtäkään, jonka Antipas olisi nainut.

    Yleisemmin kielto liittyy Mooseksen lakiin, jossa liian läheisten sukulaisten kesken avioituminen on kieletty, se ei siis ole uusi asia, tai Johannes Kastaja keksimä uusi laki.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.