Johannes Kastaja
Mutta Elisabetin synnyttämisen aika tuli; ja hän synnytti pojan. Ja kun hänen naapurinsa ja sukulaisensa kuulivat, että Herra oli tehnyt hänelle suuren laupeuden, iloitsivat he hänen kanssansa. (Luuk. 1:57-58 / FB38)
Mitä ajattelet Johannes Kastajasta?
Siunattua Johannes Kastajan päivää ja hyvää juhannusta!
34 kommenttia
Juhannuksen evankeliumi keskittyy Johannes Kastajaan. Oikeastaan se ohjaa huomiomme Johannes Kastajaan, joka kinnittää katseemmeJeesukseen. ”Hänen on tultava suuremmaksi, minun pienemmäksi” kuten Johannes opetuslapsilleen toteaa. Että Jeesuksen on tultava suuremmaksi, Johanneksen itsensä pienemmäksi. Siinä on meille jokaiselle esimerkki ja ainoa oikea järjestys,mikä on asioiden tärkeysjärjestys.
Kuningas Herodes piti itsellään Herodiasta, veljensä Filippuksen vaimoa. Johannes Kastaja oli uskaltanut sanoa Herodekselle: ”Sinun ei ole lupa pitää häntä.” (Matt. 14:4). Johannes menetti lopulta päänsä tämän takia. Johannes myös sanoi fariseuksille ja saddukeuksille: ”Tehkää… parannuksen soveliaita hedelmiä.” Eli uudemman käännöksen mukaan: ”Tehkää hedelmää, jossa kääntymyksenne näkyy!” (Matt. 3:8)
Sain tänään todistaa ihanaa näkyä. Hain koivuja nuoresta koivumetsiköstä. Yhtäkkiä kuulin peuran huutoa. Kävelin sitä kohti ja jäin kiven taakse piiloon katsomaan, mitä tapahtuu. Peura synnytti vasan. Emo nuolaisi sitä muutaman kerran ja vasa nousi jaloilleen. Sitten seurasi imetys. Sen jälkeen he lähtivät peräkanaa kulkemaan syvemmälle metsään.
Julistuksessa vaikeinta on käänttää kuulijoiden katse yksin Kristukseen. Siinä kohden saarnaaja joutuu kuolemaan itselleen. Vain julistajat itse tietävät kuinka vaikeaa on laittaa oma minä siinä syrjään ja kääntää kuulijoiden katse yksin Vapahtajaan. Oma minä on kovin rakas jokaiselle julistajalle. Sillekkin, joka tahtoo puhtain sydämin yksin Heraansa olla korottamassa.
Eilen Forssan rukoushuoneella pitämässäni puheessa toin esille miten hänen toimittamansa kaste sai täyttymyksensä Jeesuksen kasteessa.
Siinä tuli esille kristillisen kasteen syvin olemus: Kristus itse on kasteessa kasteen keskus. Hän on siinä läsnä.
Pyhä Henki laskeutui Jeesuksen ylle. Näin myös jokaisessa kasteessa ihminen saa Pyhän Hengen lahjan.
Siinä myös sanotiin että Jeesus on Jumalan poika. Kristillisessä kasteessa meidät julistetaan Jumalan lapsiksi, joita Jumala rakastaa.
”Hänen on tultava suuremmaksi, minun pienemmäksi”
Juhannuksesta päivä alkaa lyhenemään, ( pinemmäksi) kun taas joulusta pitenemään ( suuremmaksi ). Syntymiset on ajoitettu auringon mukaan.
Johannes Kastajan syntymä vasta 300- luvulla, ja Jeesuksen syntymä 500-luvulla. …………………
”Kuningas Herodes piti itsellään Herodiasta, veljensä Filippuksen vaimoa.”
Minulla sattuu olemaan Herodesten sukuluettelo. Jos tässä on kysymyksessä Herodes suuri, niin hänellä ei ollut Filippus nimistä veljeä, vaan Fasael, Joosef ja Feroras. Kaiken lisäksi Herodes suuri oli kuollut neljä vuotta ennen Jeesuksen syntymää.
Herodes suuren ja hänen neljännen vaimonsa Kleopatran poika oli nimeltään Filippos, mutta hänellä ei ollut vaimoa. Filippos oli Batanean ja Trakhonitiksen tetrarkki. Kuoli 34 jKr.
Herodes suuren ja hänen toisen vaimonsa Mariamnen pojan Aristobuloksen vaimo, oli Herodes suuren sisaren tytär Berenike. He olivat siis serkkuja.
Herodias oli Herodes Antipaksen, ( Galilean ja Perean tetrarkki ), toinen vaimo ja tytär oli Salome. Erään toisen tulkinnan mukaan Johannes Kastaja olisi tuominnut juuri Herodes Antipaksen naimakaupan veljensä tyttären kanssa, mutta sukuluettelo ei kerro, että Herodias olisi ollut Antipaksen veljen tytär.
Herodes Arkelaos, Juudean käskynhaltija, vaimo oli velipuolensa leski Clafira. Tämä on ehkä ainoa joka voisi sopia lauseeseen, ”Sinulla ei ole oikeutta pitää veljesi vaimoa.” Mutta ajoitus ei siinäkään osu kohdilleen, 4 eKr.-6 jKr.
Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen. Ilm. 22:21
Mika Rantanen ”Kyseessä on siis neljännesruhtinas Herodes Antipas, joka oli Herodes Suuren poika.”
Filippos oli Antipaksen velipuoli, heillä oli eri äiti, ja Filippoksella ei ollut vaimoa, joten ei voi olla tytärtäkään, jonka Antipas olisi nainut.
Yleisemmin kielto liittyy Mooseksen lakiin, jossa liian läheisten sukulaisten kesken avioituminen on kieletty, se ei siis ole uusi asia, tai Johannes Kastaja keksimä uusi laki.
Johannes Kastaja sanoi Jeesusta tarkoittaen: Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin! Joh. 1:29
Ilmoita asiaton kommentti