Jeesusta etsimässä

 

Viime kesään tiennoilla sain päähän saada Marian rinnalle myös Jeesuksen patsaan. Lähdin etsimään patsasta Helsingin keskustan kaupoista. Kerta olin nähnyt Marian patsaita, niin miksi ei yhtä Jeesusta löytyisi. Onhan hän yksi maailman kuuluisimmista ihmisistä. Lähdin todetakseen, ettei sitä ollutkaan niin helppoa saada. Kävin muutamissa paikoissa, joissa olin nähnyt uskonnollisia patsaita tai oletin näitä olevan. Koska nämä kaupat oli joko niin ahtaita tai oli askelmia, en itse pääsyt kysymään, sillä minulla on käytössä sähköpyörätuoli. Lähetin avustajan kysymään. Hän tuli päätä pyörittäen molemmista takaisin. Jeesus, missä olet? Aloin hämmästelemään ajatuksessa, että kyllä buddha-patsaita on tai Mariakin löytyy, mutta ei yhtäkään Jeesuksen patsasta, jonka olisin voinut laittaa Marian viereen.

En väheksy Mariaa. Hänen myötämäellisyyden takia meillä on pelastajamme. Gabriel tuli Maria luo aloittaen: (Luuk. 1:28):“ole tervehditty, Maria, sinä armon saanut! Herra sinun kanssasi”. Tähän perustuu Marian rukouksen alku. Tämä on Jeesuksen keskeinen. Ilmoitus Marialle pelaajasta, jonka hän tulee synnyttämään. Gabriel kertoi myös että hänen vanhempi sukulainen Elisabet oli myös raskaana, mikä oli todiste Marialle siitä, että Jumala voi tehdä mahdottomiakin ihmeitä. Marian saapuessa Elisabetin luo Elisabet täyttyi Pyhästä Hengestä huudahtaen (Luuk.1:42): “Siunattu olet sinä, naisista siunatuin, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä”. Tämä on jatke Maria rukouksessa, josta syntyy “Terve Maria, Herra sinun kanssasi, siunattu on sinä naisten joukossa, ja siunattu kohtu hedelmä, Jeesus. Loppujen lopuksi Jeesus on keskeinen tässäkin.

Kuitenkin, pohdin, miksi Jeesusta en löydy sieltä mistä Neitsyt Mariakin löytyy. En pidä Maria esoteerisena hahmona, jonain mystisenä olentona, joka synnytti Jeesuksen. Ilman Marian suostumusta emme voi todistaa ilosanomaa. Ei olisi sitä. Myös Maria olisi jäänyt tuntemattomaksi kuin jäi rikas mies, joka kohtasi Jeesuksen. Opetuslapsille Jeesus sanoi “monien on todella vaikea päästä taivaaseen. Helpommin kameli on päästä neulasilmästä”. Vaikka Jumala on kaiken ennalta suunnitellut, vapaa tahto voi muuttaa aikataulua kieltäytyessämme yhteistyöstä. Hän kuitenkin saattaa työnsä loppuun. Palvommeko Mariaa katolisessa kirkossa? Oma näkemys on, ettei kirkkomme palvo, vaan kunnioittaa häntä, sillä ilman häntä emme voi palvella Herramme Jeesusta.

En siis löytänyt Jeesuksen patsasta Helsingin keskustan liikkeistä. Se tilanne symboloi minulle sitä, ettei Herraan moni uskalla kurottaa syntisyyden paljouden takia. Mieluummin lempeä äitihahmo tai jokin mystinen tuomitsematon jumalkuva on helpompi sisäistää tässä ajassa hyvästä ilosanomasta huolimatta, joka pääsiäisalustavana aikana nousee kirkon suurimpana juhlana iloitsemaan Jeesuksen ylösnoususta. Patsaan tilasin lopulta Internetistä. Valikoimat sielläkin olivat kapeita, ja monet liian kalliita, mutta yhden sopivan löysin kristillisestä kaupasta. Toivottavasti Herramme ei ole niin tuomitseva, että uskaltaisimme korottaa häneen. Jokainenhan muistaa naisen, joka meinasi joutua kivitykseksi aviorikkomuksen takia. Jeesus ei tuominnut myös häntäkään. Ainut kehotus oli naiselle “mene, äläkä enää syntiä tee”.

Sallinen Katja
Sallinen Katja
Pyörätuolissa istuva katolinen kristitty.