Jeesus – ylipappimme

Herramme Jeesus Kristus on iankaikkinen ylipappimme. Isä Jumala on vannonut Kristuksen pappeudesta: ”Sinä olet pappi iankaikkisesti, Melkisedekin järjestyksen mukaan.” (Ps. 110:4 / FB38) Jeesus opetti Jumalan sanaa vaeltaessaan maan päällä. Hän uhrasi itsensä ja sovitti koko maailman synnin kertakaikkisella uhrillaan Golgatalla ja toi meille iankaikkisen sovinnon ja anteeksiantamuksen. Jumala, Herra Jeesus Kristus on Taivaissa meidän armon valtaistuimemme. Meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas. (1. Joh. 2:1b/ FB38)

Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: ”Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini”. Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: ”Juokaa tästä kaikki; sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa.” (Matt. 26.26-29 / FB38) Miksi Herran ehtoollinen on tärkeä sinulle niin täällä maanpäällä kuin sitten Taivaissa?

Mitä ajatuksia risti tuo sinulle?

Millä perusteella ruumiin ylösnousemus on (tai ei ole) totta?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

 


  1. ”Miksi Herran ehtoollinen on tärkeä sinulle niin täällä maanpäällä kuin sitten Taivaissa?”

    Herramme Jeesus Kristus on itse asettanut alttarin sakramentin ja haluan noudattaa Hänen tahtoaan:


    ”Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä.” (Matt. 11:28-30 / FB38)

    Näin poikkeustilanteessa en voi itse nauttia Jeesuksen ruumista ja verta, mutta voin netin välityksellä osallistua ja kokea pyhän kommuunion. Tämäkin poikkeusaika poistuu aikanaan ja silloin haluaisin osallistua viikoittain luterilaiseen messuun ja samoin tämän ajan päätyttyä Taivaissa suurelle Karitsan hääaterialle!

    Meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. (1. Joh. 1:7)

  2. ” Miksi Herran ehtoollinen on tärkeä sinulle niin täällä maanpäällä kuin sitten Taivaissa? ”

    On se ainakin poikinut paljon Vampyyritarinoita jo Odysseuksen manalassa kohtaamat aaveet joivat verta.
    Roomalainen Strx- lintu joi verta ja söi ihmislihaa.
    Egyptin jumalatar Sekhmet joi vereen sekoitettua alkoholia.

    Zombit huutavat verta, muuten niiden on palattava takaisin hautaan. Heissä ei ole elämää ilman verta.

    • Hyvä kohta Raamatusta, kiitos Tarja.


      Tuomas sanoi hänelle: ”Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?” Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet.”

      Filippus sanoi hänelle: ”Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme”. Jeesus sanoi hänelle: ”Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: ’Näytä meille Isä’? Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen. Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.
      (Joh. 14:5‭-‬11 / FB38)

  3. Ehtoollinen on teon saarna siitä mysteeristä, miten Kristus uudestisyntymisesä asettuu asuman uskovaan sisäisesti.

    ”33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini (Raamattu kansalle käännös: opetukseni) heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
    34 Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: ’Tuntekaa Herra’. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.” (Jer. 31)

    Ehtoollinen nautitaan Lutherin mukaan uskon vahvistamiseksi.

  4. Ei tästä kannata inttää, sinä olet lukenut yhden kirjan, minä ole lukenut aika monta kirjaa, siksi me olemme kaukana toisistamme.
    Jeesus oli nuorukainen ja minä jo sen ikäinen, että hän sopisi minulle pojaksi.

    Tämäkin aika osoittaa, että nuoret miehet ovat vaarallisia, jos he ovat joutilaita, kapinallisia ja fundamentalisteja, he voivat jopa räjäyttää itsensä jumaliensa tiellä . Vanhemmat vieä kannustavat ja hurskastelevat silpoutuneesta pojastaan, josta näin tuli kunnioitettu marttyyri. Käsittämätöntä elämän tuhlausta.

    • Tarja, kiitos vastauksesta. Meidän iällä tai kirjojen lukemisen tai kirjoittamisen määrällä ei välttämättä ole merkitystä siihen, miten hyvin tunnemme Kolmiyhteisen Jumalan. Moni pyhäkoulua käyvä lapsi tuntee hyvin Kolmiyhteisen Jumalan. Samoin monella vanhemmalla ihmisellä Kolmiyhteinen Jumala on vieras ja täysin tuntematon.

  5. Kysyt Juha, että ”Millä perusteella ruumiin ylösnousemus on (tai ei ole) totta?” Seuraavassa oman uskoni perusteita Raamatusta poimittuna.

    Jeesus antoi puolestamme uhrin, siitä lienemme kaikki samaa mieltä. Lunastus oli tarpeen sen vuoksi, mitä Aadam oli aikanaan tehnyt.

    Mutta minkä uhrin Jeesus antoi? Raamattu puhuu ”veren ja lihan juomisesta ja syömisestä” eli olemmeko samaa mieltä myös siitä, että Jeesus uhrasi täydellisen ihmiselämän, juuri sellaisen vastaavan kuin mitä Aadam oli tuhlannut?

    Kun jotakin uhraa, sitä ei tietenkään voi ottaa enää takaisin. Kun Jeesus ”herätettiin kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu”, se ei tapahtunut enää ihmiseksi. Hän ei saanut sitä vartta, joka on lihaa ja verta vaan sen ”taivaallisen varren”, joka Raamatussa mainitaan toisena vaihtoehtona ylösnousemuksessa.(1.Ko15:4,38,40)

    Raamattu kertoo Jeesuksen kuolleista herättämisestä, että ensimmäisen Aadamin vastakohtana ” viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki.”(45) Sama asia kerrotaan myös näin: ”hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä”.(1. Piet3:18) Folkbibelnin alaviite antaa myös käännösvaihtoehdot: ” levandegjord genom Anden.” (Annan översättning: ”till anden)

    Mutta Jeesushan toisaalta sanoi Tuomaalle: ”ei hengellä ole lihaa eikä luita, niinkuin te näette minulla olevan”. Jeesuksesta tuli ylösnousemuksessa ”eläväksi tekevä henki” eikä hän omien sanojensa mukaan ole henki? Tulisiko tämän näennäisen ristiriidan unohtaa toteamuksella: ”Jumala on salaisuus”. Vai antaako Raamattu järkevän selityksen?

    Raamattu kertoo vanhalla puolellaan, että niin Lootille, Jaakobille ja muille ilmestyi enkeli, taivaallinen henkiolento tuomaan viestejä. Nuo ”henget” ruokailivat ja jopa painivat lihaa ja verta olevien ihmisten kanssa. Tottelemattomat noista ”Jumalan pojiksi” kutsutuista saivat jälkeläisiä ihmistyttärien kanssa.

    Kun Jeesus ylösnousemuksensa jälkeen ilmestyi useille, jopa ”yli 500:lle” kerrallaan, niin vaikuttaa siltä, että joka kerta erilaisessa ulkoasussa. Naulanreiät käsissä olisivat kertoneet heti olennaisen, mutta usein hänen lähimmätkään eivät tunnistaneet Jeesusta kuin ulkoisista eleistä. Ja ei ole mahdollista, että liha ja veri ilmestyy äkillisesti ”lukittujen ovien takana” olevien keskelle. Tästä Raamatun infirmaatiosta voi vetää sen johtopäätöksen, että Jeesus menetteli täsmälleen samoin kuin Jumalan sanansaattajat muinaisuudessa.

    Kun Jeesus sitten kohosi taivaaseen hän palasi Isänsä luo sellaisessa muodossa, joka siellä on mahdollinen: taivaallisena henkiolentona. Vastaavalla tavoin taivaaseen poistuivat muinaiset Kaikkivaltiaan sanantuojat. ”Sanottuaan tämän kaiken Abrahamille Jumala kohosi hänen luotaan pois”, kerrotaan esimerkiksi Jumalan edustajasta, joka kerto Abrahamille viestin taivaasta.(1. Mo17:22)

    Siis: Jeesus herätettiin kolmantena päivänä taivaallisena henkiolentona, mutta hän aineellistui seuraajiensa nähden jonkun aikaa ennen taivaaseen poistumista. (Tuomas piti äkillisesti ilmestynyttä Jeesusta aaveena, jollaisena ”henki” voidaan tuollaisessa asiayhteydessä ymmärtää.) Sen jälkeen ollessaan tekemisissä Paavalin ja Johanneksen kanssa, Jeesus pysyi ihmissilmille näkymättömänä.

    Millaisia ajatuksia herää tällaisesta kokonaiskuvasta Raamatussa?

    (Tämä on mukailtu versio kommentista keskusteluun Matias Roton blogin alla. Kerrankos eri blogeissa samoihin aiheisiin saadaan näkemyksiä ja tuntemuksia esittää.)

    • Kiitos kommentista, Rauli. Sinun käsitys poikkeaa paljon minun käsityksitä. Jeesus ilmestyi yläsalissa opetuslapsille ja näytti käsiään Tuomakselle. Minulle tämä on selkeä todiste. Myönnän, että tämä vaatii uskoa.

      Samoin seuraava on selkeä toidiste ylösnousseesta Jumalan Pojasta, Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta.


      Niin Jeesus sanoi heille: ”Lapset, onko teillä mitään syötävää?” He vastasivat hänelle: ”Ei ole”. Hän sanoi heille: ”Heittäkää verkko oikealle puolelle venhettä, niin saatte”. He heittivät verkon, mutta eivät jaksaneet vetää sitä ylös kalojen paljouden tähden. Silloin se opetuslapsi, jota Jeesus rakasti, sanoi Pietarille: ”Se on Herra”. Kun Simon Pietari kuuli, että se oli Herra, vyötti hän vaippansa ympärilleen, sillä hän oli ilman vaatteita, ja heittäytyi järveen.

      Mutta muut opetuslapset tulivat venheellä ja vetivät perässään verkkoa kaloineen, sillä he eivät olleet maasta kauempana kuin noin kahdensadan kyynärän päässä. Kun he astuivat maalle, näkivät he siellä hiilloksen ja kalan pantuna sen päälle, sekä leipää.

      Jeesus sanoi heille: ”Tuokaa tänne niitä kaloja, joita nyt saitte”. Niin Simon Pietari astui venheeseen ja veti maalle verkon, täynnä suuria kaloja, sata viisikymmentä kolme. Ja vaikka niitä oli niin paljon, ei verkko revennyt. Jeesus sanoi heille: ”Tulkaa einehtimään”. Mutta ei kukaan opetuslapsista uskaltanut kysyä häneltä: ”Kuka sinä olet?”, koska he tiesivät, että se oli Herra. Niin Jeesus meni ja otti leivän ja antoi heille, ja samoin kalan. Tämä oli jo kolmas kerta, jolloin Jeesus noustuaan kuolleista ilmestyi opetuslapsillensa. (Joh. 21:5-14 / FB38)

    • Juha. Epäilemättä meillä on näkemyseroja Jeesuksen herättämisen yksityiskohdista. Onneksi ei kuitenkaan siitä tärkeimmästä, nimittäin olemme yhtä mieltä, että Jeesus kuolemallaan sovitti meidän kaikkien synnit.

      Huomasitko tuossa Johanneksen sitaattiasi edeltävässä tekstissä sen mielenkiintoisen piirteen, että Jeesuksen ulkoasu eikä kenties äänikään ollut sama kuin ennen. Nimittäin: ”Aamun koittaessa Jeesus seisoi rannalla, mutta opetuslapset eivät tunteneet häntä.”(Joh21:4) Vasta poikkeuksellisen kalaonnen jälkeen meille kerrotaan, että ”Kukaan opetuslapsista ei rohjennut kysyä: ”Kuka sinä olet?”, sillä he tiesivät, että se oli Herra.”(12)

      Vastaavanlainen opetus Jeesuksen ulkoisesta olemuksesta löytyy myös Raamatun edellisestä luvusta. Magdalan Maria ” näki, että siinä, missä Jeesuksen ruumis oli ollut, istui kaksi valkopukuista enkeliä, toinen pääpuolessa ja toinen jalkopäässä.” Sitten Maria ”kääntyi ja näki Jeesuksen seisovan takanaan, mutta ei tajunnut, että se oli Jeesus… Maria luuli Jeesusta puutarhuriksi ja sanoi…”(Joh20:12-15)

      Mitä sinä Juha ajattelet tästä usein toistuvasta ilmiöstä: edes Jeesuksen lähimmät eivät tunteneet Mestariaan ylösnousemuksen jälkeen? Paitsi Tuomas, jolle varta vasten Jeesus esitteli lävistetyn habituksen.

    • Rauli, – niin en tiedä kysymykseesi varmaa vastausta. Jos ei usko, jonkun elävän, niin vaikea on nähdä häntä, vaikka näkeekin. Usko, on jännä asia. Uskovaisen ja ei uskovan näkökyky on aivan erilainen.

      Meillä Lähetyshiippakunnassa on erinomainen katekismus, jossa on uskon perusasiat kerrottu yksinkertaisesti ja selvästi. Ihan kaikkea meidän ei tarvitse varmasti tietää. Tärkeintä on uskoa Jumalaan, Herraan Jeesukseen Kristukseen!

    • Tarja kiitos kommentista. Nyt ei pohdita islamilaisuutta. Se olisi ihan eri juttu. Toki on hyvä tietää muista uskonnoista, mutta ne kannattaa aina pitää etäällä, eikä sekoittaa niitä omaan uskontoon. Pyhä Raamattu on viimeinen Jumalan ilmoitus, eikä sen jälkeisillä uskonnoilla tai niiden kirjoilla ole meille mitään hyvää tarjottavana.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.