Jeesus otsikossa vähentää klikkejä

Verkko-otsikot herättävät tunteita. Otsikot ovat joko klikkihuoraamista tai sitten ne estävät  jutun lukemisen, koska ovat niin tylsiä. Minkälainen verkko-otsikon siis pitäisi olla?

”Hyvä verkko-otsikko houkuttelee klikkaamaan ilman, että se on kryptinen tai katteeton. Otsikko kertoo jutun olennaisen sisällön, ja lisäksi siinä mahtuu vaikkapa tuomaan esiin ristiriidan tai kertomaan jotain yllättävää. Otsikko on painokas ja oivaltava”, kirjoittaa Anna-Sofia Nieminen Journalisti-lehden kolumnissa.

Se mikä toimii lehdessä, ei toimi verkossa.  Nettiotsikoita ei tehdä printtityylillä. Verkko mahdollistaa pitemmän ja kertovamman otsikon kuin lehden sivu. Nettiotsikointi on kokeilulaji.

”Klikkijournalismi on sitä, että huono juttu naamioidaan hyväksi keksimällä siihen valheellisen houkutteleva otsikko. Laatumedioissa paljon suurempi ongelma on yhä se, että hyvät ja kiinnostavat jutut naamioidaan huonolla otsikolla huonoiksi ja tylsiksi”, kirjoittaa puolestaan Teppo Moisio blogissaan.

Mutta miten otsikon Jeesus liittyy tähän juttuun? Siten että kirjoittamalla noin, saa klikkejä. Ainakin tässä mediassa. Ainakin uskon niin (voin olla väärässäkin, otetaan riski, katsotaan). Samalla lukija houkuteltiin olennaisen ja kiinnostavan pohdinnan äärelle. Kelju temppu?

Klikkiotsikko on hyvä asia. Blogissakin. Se houkuttelee peremmälle ja tarjoaa vastinetta kiinnostukselle. Toivottavasti.

Olli Seppälä

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Pelastuksen kannalta oleellista on, että tunnustamme Jeesuksen pelastajaksemme.

      Vaikka olen naimisissa naisen kanssa (asuinmaassani o.k.), sillä ei ole mitään tekemistä sieluni pelastuksen kanssa.

Kirjoittaja

toimitus Kotimaa
toimitus Kotimaa
Blogissa katsellaan ohitsekiitävää maailmaa yksityiskohtien ja yleistyksien kautta. Erityisesti kirkon ja uskontojen asiat ovat luupin alla. Yhteiskuntaa unohtamatta.