Jeesus Kristus – fundamentalisti

Kristus maailmaan tullessaan sanoi: ”Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit; polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt. Silloin minä sanoin: ’Katso, minä tulen – kirjakääröön on minusta kirjoitettu tekemään sinun tahtosi, Jumala.’” (Hepr. 10:5-7) Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti. (Heb. 13:8)

Fundamentalisti Jeesus Kristus

Jeesus Kristus oli Isän Jumalan tykönä ennen maailman luomista (vert. Joh. 17:5 ja Joh. 1:1-2); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?
.

Jeesus Kristus piti Jumalan sanaa kokonaan totuutena (vert. Joh. 17:17); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?

Jeesus Kristus sanoi olevansa Tie ja Totuus ja Elämä; Jeesus on ainut tie Taivaaseen (vert. Joh. 14:6); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?

Jeesus Kristus sanoi tulevansa kerran takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita (vert. Matt. 13:37-43); miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?

Jeesus Kristus sanoi olevansa ylösnousemus ja elämä ja joka häneen uskoo ei ikinä kuole (vert. Joh. 11:25-26): miksi tämä Jeesuksen fundamentti on tärkeä?

Mitä muita fundamentteja Jeesuksella oli?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Juha Heinilä, lainaat jotain Athanasioksen tunnustusta:

    ”…Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu – kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus….”

    Ja lopetat seuraavasti:

    ”Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua!”

    Entä siis kun Paavali kirjoittaa:

    27 Sillä: ”kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle”. Mutta kun hän sanoo: ”kaikki on alistettu”, niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
    28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa. (1.Kor.15)

    Eikö tässä Paavali selkeästi sano että Jumala on ylin, selkeästi ylempi kuin Poika???

    Eikö uskontunnustus ole ajalta jolloin Raamattua ei ollut tavallisella kansalla, kuinka joku voi uskoa ko lailla vielä nykyisin kun itse voi lukea ko harhan???

  2. Juha Heinilä, minä vaan sillä että kun tuossa jaetaan iankaikkisen elämän paikkoja PELKÄN litanian mukaan, niin kuinka on voiko ihminen ottaa tuomiovaltaa iankaikkisen elämän suhteen??

    Ja kovin sanoin sinäkin tunnut puolustavan näitä ”uskonpunnuksia”, ajatteletko tosiaan että pelkkä eritavalla uskova näistä asioista on kadotettu???

    Entä kuinka on Paavalin suhteen kun hän selkeästi sanoo edellä että Jumala on Poikaa ylempi????
    Onko Paavali siis ”harhaoppinen”??

    • Ari. Jumalalla on kolme persoonaa Isä, Poika ja Pyhä Henki. Yhtä hyvin voi sanoa. Isä Jumala, Poika Jumala, Pyhä Henki Jumala. Kuitenkin on ainoastaan yksi Jumala. Uskotko tämän?

  3. Kaikesta täällä käydystä keskustelusta huomaa, että vallalla on kaksi toisiaan vastaan käyvää linjaa.
    Kuten Jorma totesi: jos ei ymmärrä vanhurskautta uskon kautta, niin Raamattua on vaikea ymmärtää.

    Kun Jeesus sanoo:
    ”Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.” Joh.15:5

    Toinen ymmärtää tuon niin, että kun olen Jeesuksen kanssa, niin Jumalan Armo auttaa minua, että voin suoriutua kaikesta vaadittavasta ja elää kunnialista ja nuhteetonta elämää, jolloin Jeesus pysyy minussa ja saavutan lopulta pelastuksen.

    Toinen ymmärtää tuon niin, että kun olen Jeesuksen kanssa, niin Jeesus vaikuttaa minussa kaiken niin, että pelastun Jumalan Armosta.

    Nyt kysymys kuuluukin, pitääkö minun tehdä jotain pelastukseni eteen? Vai ei?

    Jos vastaan. ”Ei tarvitse, mutta…” Kuulun ensimmäiseen ryhmään.
    Jos vastaan. ”Ei tarvitse.” Kuulun jälkimmäiseen ryhmään.

    Päätelköön itse kukin tahollaan miten ymmärtää, mutta totuus ei voi olla monella tavalla.

    • Paavalin aikaan kyse oli myös liittoteologiasta. Uusi liitto oli Kristuksessa ja Pyhässä Hengessä, Jumalan ilmoituksena, vanhurskaita ne jotka tuon ymmärsivät. Toki sitten jokainen kirkkokunta tai uskonyhteisö tai lahko on aina pohjimmiltaan nähnyt itsensä pelastusteologisesti. Jehovantodistajalaisuudessa katoaa painotus liittoon Kristuksessa ja Pyhässä Hengessä.

    • Tarvittais vissiin lisää noita kolminaisuuden tekijöitä. Itse kun olen joskus ajatellut ettei kolminaisuusoppi ole sen vaikeampi kuin ynnälasku. 🙂

  4. Kieltäessään Jeesuksen jumaluuden jehovalaiset ovat astuneet
    kristillisten kirkkojen ja tunnustuskuntien ulkopuolelle. Mieletöntä ja hyödytöntä on jatkaa jehovalaisten kanssa keskustelua muustakaan kristinuskoon liittyvästä ( kuten tämäkin ”keskusteluputki” on vastaansanomattomasti osoittanut ). Joskus menevät ajatukset perusteellisesti ristiin ns. kristillistenkin kirkkojen välillä, että yhteinen teologinen pohja pettää kuten nyt Suomen luterilaisen kirkon ja Venäjän ortidoksisen kirkon välillä ( uutinen Kotimas 24 ).

  5. Juha Heinilä: ”Jokainen, joka uskoo Jeesukseen Kristukseen pelastuu!”

    Jeesuksen opetuksista käy ilmi mitä ”Jeesukseen uskomiseen” sisältyy. Muun muassa seuraavaa. Jeesus vuorisaarnassaan Matteuksen 7. luvussa (vanha kirkkoraamattu):

    ”21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
    22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
    23. Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät”

    Matteus 10:22 ”Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu” (Alkukielen sana, joka on tässä käännetty vahvana pysymiseksi voidaan kääntää myös pysymiseksi uskollisena).

    Jaakobin kirjeen 2. luku: ”19. Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.”

    Raamattu kehoittaa myöskin tottelevaisuuteen Jehovaa ja Jeesusta Kristusta kohtaan. Olemalla sitä, ihminen osoittaa heille, että heidän uskonsa on aitoa ja tulee oikeista vaikuttimista, vaikka eivät teoillaan pystykään ansaitsemaan iankaikkisen elämän palkintoa, vaan se on lopulta vain Jumalan rakkauden ja Kristuksen lunnaiden ansiota. Riivaajat/demonit, vaikka uskovat, eivät ole uskollisia ja tottelevaisia, vaan kapinallisia. Siksi Jumala lupauksensa mukaan tulee lopulta tuhoamaan heidät.

    2. Pietarin kirjeen 3. luku ” 9. Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen.” (Alkukielen sana, joka on käännetty parannukseksi, voidaan myös kääntää katumuksen osoittamiseksi).

    Heprealaiskirje 10:26 ”26. Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,”

    • Vanha kirkkoraamattu käännöksessä esim. Tituksen kirjeen 2:11:ssä, puhutaan ”pelastuksesta kaikille ihmisille.”

      Jotkin muutkin kohdat, esimerkiksi Roomalaiskirjeen 5:18 ja 1. Timoteuksen kirjeen 2:3, 4 esittävät saman ajatuksen.

      Alkukielen asiantuntijoiden mukaan Kreikkalaiset ilmaukset, jotka on näissä kohdissa käännetty sanalla ”kaikki”, ovat sanan pas taivutusmuotoja. Raamatun tieto- ja hakuteos Vinen Expository Dictionary of New Testament Words (Lontoo 1962, I osa, s. 46) osoittaa, pas voi merkitä myös ”kaikenlaista”. Edellä olevissa jakeissa voitaisiin siis käyttää sanan ”kaikki” tilalla myöskin ilmausta ”kaikenlaiset”.

      Viime mainittu on sopusoinnussa sen kanssa, että Raamattu osoittaa, että kaikki ihmiset eivät tule pelastumaan ja eivät ota vastaan Kristuksen lunnaiden hyötyä.

      Apostolien tekojen 10: 34, 35 ”Niin Pietari avasi suunsa ja sanoi: ”Nyt minä totisesti käsitän, ettei Jumala katso henkilöön,
      35. vaan että jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen.”

    • Jumalan sanan mukaisesti, jokainen joka uskoo Jumalan Poikaan Jeesukseen Kristukseen pelastuu.

      Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi. (Joh. 3:16-17)

  6. Vesa Ahlfors on meille jo kertonut, ettei jehovantodistajilla ole tätä uskoa.

    Tuossa yllä on kyllä luettelo tekemisestä, mutta kuten Paavali meille opettaa (esim 1 Kor 13), nae eivät ole yhtään mitään kun oikea rakkaus puuttuu.

    Jehovantodistaja halveksii Jeesuksen Kristuksen sovintoarmoa ja perustaa uskonsa tottelemiseen.
    Jehovantodistaja ei kunnioita Jeesusta, ei maallista esivaltaa, ei toisia ihmisiä ja heidän uskoaan, ei toisten halua elää rauhassa.
    Jehovantodistaja ei kunnioita Raamattua, vaan lukee sitä sarvipään tavalla ja jopa väärentää sitä harhaoppinsa tueksi.
    Nämä teot ovat merkki epäuskosta, eivät uskosta..

  7. >>>Apostolien tekojen 10: 34, 35 “Niin Pietari avasi suunsa ja sanoi: “Nyt minä totisesti käsitän, ettei Jumala katso henkilöön, 35. vaan että jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen.”>> Vesa Ahlfors

    Jehoantodistaja luulee, että tässä on kysymyksessä tekeminen,
    vaikka kysymyksessä on usko.
    Vesa hyvä, Jumala ei hyväksy sinua ja ihmisten keksimää pelastusfilosofiaasi!

    • jorma ojala: ”Vesa hyvä, Jumala ei hyväksy sinua”

      Jätetään nyt se tuomioiden langettaminen Jumalan asettaman ”tämän maailman” tuomitsijan Jeesuksen Kristuksen tehtäväksi.

      ojala: ”ja ihmisten keksimää pelastusfilosofiaasi!”

      ??!! Minähän olen koko ajan tässä ketjussa siteerannut Raamattua ja sillä perustellut asioita. Eikö se riitä?

  8. jorma ojala :”Jehovantodistaja ei kunnioita Jeesusta, ei maallista esivaltaa, ei toisia ihmisiä ja heidän uskoaan, ei toisten halua elää rauhassa. Jehovantodistaja ei kunnioita Raamattua, vaan lukee sitä sarvipään tavalla ja jopa väärentää sitä harhaoppinsa tueksi. Nämä teot ovat merkki epäuskosta, eivät uskosta.”

    Ja höpö-höpö. Ainakin oma kokemukseni Jehovan todistajista on aivan toisenlainen. Oletko koskaan keskustellut heidän kanssaan uskosta face-to-face?

  9. No, sen voi vielä toistaa tässä loputtomalta tuntuvassa ”keskusteluputkessa”, että jehovalaiset kieltäessään totaalisesti Jeesuksen jumaluuden, joutuvat väkipakonomaisesti hylkäämään ainoan pelastuksen tien: Jeesus täytti täydellisesti lain ( sen täyttämiseen ei enää tarvita jehovahenkistä kuuliaisuutta, joka oikeastaan Jeesuksen persoonan ja työn halventamista).Usko Jeesukseen Kristukseen ristiinnaulittuna ja ylösnousseena Vapahtajana riittää täydellisesti pelastuksemme perustaksi.
    Ne ovat faktoja, joiden kumoamiseksi jehovalaiset ja heidän henkisensä ovat paljon tehneet ”työtä”, täysin turhaa ja hyödytöntä.

    • Sakari Pöyhönen :”Ne ovat faktoja, joiden kumoamiseksi jehovalaiset ja heidän henkisensä ovat paljon tehneet “työtä”, täysin turhaa ja hyödytöntä.”

      Mielestäni ei ole kysymys pyrkimyksestä toisin uskovien ”faktojen kumoamiseksi”, vaan ainoastaan siitä, että he haluavat kertoa oman näkökulmansa asioista. Mutta tällaistahan tämä on…

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.