Jeesus – Jumala ja ihminen

Jumala syntyi ihmiseksi, meidän tähtemme.

Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa, että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen. (Room. 8:3-4 / FB38)

Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä. (1. Joh. 5:20b / FB38) Miksi on tärkeää, että Jeesus on tosi Jumala?

Sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi. (Room. 5:19 / FB38) Jeesus eli synnittömän elämän ihmisenä, mitä sinä voit tästä oppia?

Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet. (Jes. 53:3 /FB38) Miksi hoosiannan jälkeen samat ihmiset huusivat Jeesusta ristille? Mikä tai kuka Jeesus on sinulle?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

 

  1. Juha

    ”Tarja. Haluaisitko kertoa mitä uskontoa tunnustat? ”

    Ei minun tarvitse tunnustaa mitään, en ole tehnyt rikosta. Tutkin uskontoja ja historiaa.

    Juha
    ”Sillä kirjoitettu on: “Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, minun edessäni pitää jokaisen polven notkistuman ja jokaisen kielen ylistämän Jumalaa”. ”

    En ole koskaan tulllut uskoon, Jumala on aina ollut itsestään selvä asia. Elämä pistää polvilleen itsekunkin ajallaan, eihän muuten mitään opi. Mutta kuka muistaa kiittää silloin, kun hyvin menee.
    Voi vaikuttaa itsekehulta, mutta osaan olla kiitollinen siitä mitä on, olen hyvinkin kiitollinen. Olen kiitollinen myös siitä, että antisemitismi ei ole minuun koskaan tarttunut. Ei tulisi mieleenkään syyttää juutalaisia mistään Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta. Vainojen historia on liian pitkä ja synkkä. Ja juutalaisten kärsivällisyys ja uskollisuus uskomatonta, jopa yliluonnollista.

    Toivon todella, että vihan aika loppuisi.

    Juha
    ”Niin on siis meidän jokaisen tehtävä Jumalalle tili itsestämme. ”
    Niin on aikomus, mutta eikö teitäkään ole lunastettu ?

  2. Jumalan laki opettaa, mitä meidän pitää tehdä ja mitä ei. Jumala vaatii meitä olemaa täydellisisiä. Kun katsomme peiliin, niin huomaamme olevan syntisiä.

    Evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta opettaa, mitä Jumala on tehnyt ja mitä tekee pelastuksemme hyväksi. Evankeliumi näyttää meille Vapahtajamme ja Jumalan armon.

    Jumalan lakia pitää julistaa kaikille ihmisille ja evankeliumia ainoastaa syntisille.


    Nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä. (Joh. 20:31 / FB38)

  3. Jumalan poika.

    Sanat ’Jumalan poika’ esiintyy Danielin kirjassa, en tiedä miten se menee hepreassa.

    Daniel oli profeetta, kuningas Nebugadnessarin hallituskaudella, kun kansa oli eksiilissä hänen maassaan.
    Kuningas rakennutti suuren patsaan jumalaksi, ja kaiken kansan piti sitä kumartaman. Kolme juutalaista, Sadak, Mesak, ja Abednego eivät suostuneet kuvajumalan palvontaan.
    Kuningas käski kuumentaa pätsin ja käski heittää nuo miehet tuliseen pätsiin.

    Kun aika tuli ja pätsi oli kuuma, miehet viskattiin elävinä tuleen. Mutta sinne ilmestyi joku neljäs, joka oli näöltään kuin Jumalan poika, ja miehet käyskentelivät tulessa, sen polttamatta heitä. ” Vaikka sinä tulessa käyt, ei tuli sinua polta, eikä liekit kärvennä ”: Tämä lause sopineen tähän yhteyteen.

    Kuningas oli ihmeissään ja käski miesten tulla pois tulesta, mutta heitä tuli vain ne kolme, kuten oli mennytkin.

    Sama hahmo pelasti Danielin myös leijonien luolasta.

    ” Enkelin Danielille osoittamat sanat: ”Mutta sinä, mene, siksi kunnes loppu tulee; ja lepää, ja nouse osaasi päivien lopussa,”

    • Seppo, kiitos pohdinnasta. Tapahtuma on mielenkiintoinen. Kolme miestä heitetään tuliseen pätsiin ja miesten joukkoon ilmantuu Jumalan Poika. Miehet selviävät vahingoittumattomana. Jopa uskosta osattomat ymmärtävät, että jotain yliluonnollista tässä on, joten johtopäätös on ilmiselvä.

    • Ei ilmesty Jumalan poika van joku joka oli k u i n Jumalan poika. Kuin-sana vain vertaa jotakuta johonkin.

    • Seppo, sulla on ristiriitaisia kommentteja, edellä sanoit ettei näkijä tiennyt varmasti kuka neljäs mies oli ja nyt muka olisi varma ettei se ollut Jumalan ainosyntyinen Poika. Tää on vain sun tulkintaa.

    • Kolmen heprealaisen joutuessa kuumaan paikkaan, tilassa näkyi neljäskin: ”neljäs on näöltänsä niinkuin jumalan poika”.(Dan3:25) KR92 muotoilee havainnon, että ”neljäs näyttää aivan jumalolennolta”.

      Muutamaa jaetta myöhemmin Raaamattu kertoo kuningas Nebukadnessarin suulla sen mistä oli kysymys: ”Kiitetty olkoon Sadrakin, Mesakin ja Abed-Negon jumala!Hän lähetti enkelinsä ja pelasti palvelijansa, jotka luottivat häneen.”(3:28)

      Samaa laatua auttaja oli myös Danielin 6. luvussa, jossa Daniel selviytyi leijonien luolasta. ”Minun Jumalani lähetti enkelin sulkemaan leijonien kidan, todisteli uskollinen profeetta itse. (6:22)

    • Rauli, kiitos kommentista.

      Jumalan ainosyntyistä Poikaa Jeesusta Kristusta voi sanoa myös Herran enkeliksi. Kuitenkin on hyvä erottaa Jumalan luomat enkelit Jumalan Pojasta, jota ei ole luotu.

      Alla olevissa, kuten ylläolevissa Danielin kirjan kohdissa puhutaan Jumalan ainosyntyisestä Pojasta, joka on Herra Jeesus Kristus.


      Herran enkeli asettuu niiden ympärille, jotka häntä pelkäävät, ja pelastaa heidät. (Ps. 34:8 / FB38)

      Kaikissa heidän ahdistuksissansa oli hänelläkin ahdistus, ja hänen kasvojensa enkeli vapahti heidät. Rakkaudessaan ja sääliväisyydessään hän lunasti heidät, nosti heitä ja kantoi heitä kaikkina muinaisina päivinä. (Jes. 63:9 / FB38)

  4. Tarja, tuo sama Jumalan Poika on se mistä Juutalainen Paavali todistaa Korintolaisille: ”Jumala oli Kristuksessa.”

    ”Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.
    Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran.
    Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
    Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
    Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi. 2.Kor.5:17-21

  5. En minä sanonut, että kysymyksessä oli Jeesus, eihän jeesus ollut ollut vielä syntynytkään.

    Näöltänsä kuin Jumalan poika tarkoittanee, että kysymyksessä oli joku enkelihahmo, heitä on nimeltään paljonkin. Esimerkiksi Mikael, nimi tarkoittaa ” Kuka on Jumalan kaltainen )

    ”Pyhä arkkienkeli Mikael (hepreaksi מיכאל ”Kuka on kuin Jumala?”, latinaksi Michael, kreik. Μιχαήλ, Mikhaḗl, vuoden 1938 raamatun­suomennoksessa Miikael, ven. Михаил, Mixaíl, arab. ميخائيل‎, mīḵāʾīl) on enkeli, jota sekä juutalaiset että kristityt pitävät ylimpänä arkkienkelinä.[2] Roomalaiskatolisessa, ortodoksisessa, anglikaanisessa ja luterilaisessa traditiossa häntä kutsutaan ”pyhäksi Mikaeliksi”. Hepreankielinen nimi tarkoittaa ”Kuka on Jumalan kaltainen?” ja arkkienkeli kuvataankin joskus saman latinankielisen lauseen ”Quis ut Deus?” kanssa.

    Kristillisessä traditiossa pyhällä Mikaelilla on neljä eri tehtävää: (1) taistella paholaista vastaan, (2) pelastaa sieluja paholaiselta kuoleman hetkellä, (3) suojella Jumalan kansaa, eli juutalaisia Vanhassa Testamentissa ja kristittyjä Uudessa Testamentissa, sekä (4) kutsua ihmisten sieluja tuomiolle.[3] Kuvataiteessa arkkienkeli kuvataan yleensä miehenä tallomassa paholaista ja vaa’an tai miekan kanssa. ”

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Mikael_(arkkienkeli)

    • Jumalan Poika on aina ollut, häntä ei ole luotu. Enkelit taas on Kolmiyhteisen Jumalan luomia. Toki saat uskoa, että se oli luotu enkeli, vaikka minä uskon, että oli Jumalan Poika, Jeesus Kristus. Se että oliko hahmo sama, kuin Jeesuksella oli maanpäällä ollessa, niin sitä en tiedä.

      Tarja kiitos kommenteista ja pohdinnoista!

  6. ” Jolla Poika on,sillä on elämä;jolla Jumalan Poikaa ei ole,sillä ei ole elämää” ( 1. Joh.5:12 KR 33/38 ) ”Jumala ei tahdo,eikä Johannes 1:18 mukaan:”Poika,joka on Isän helmassa” on hänet ilmoittanut. Jumala ei voikkaan tulla tunnetuksi muulla tavalla,kuin Kristuksen kautta. Hän on se Aabrahamille luvattu siemen,johon Jumala on perustanut kaikki lupauksensa. Sen tähden Kristus yksin on väline,elämä ( niin sanoakseni) se kuvastin,jonka avulla näemme ja opimme tuntemaan hänen tahtonsa” ( WA 40 1,602 )

  7. Jeesus on ijankaikkinen Jumala, joka syntyi ihmiseksi Neitsyt Mariasta.


    Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti.
    (Hebr. 13:8 / FB38)

    Alussa oli sana, ja se Sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se Sana.
    (Joh. 1:1 / Biblia)

    Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
    (Joh. 1:14 / FB38)

  8. Kysyit myös: ”Jeesus eli synnittömän elämän ihmisenä, mitä sinä voit tästä oppia?”

    Paljonkin. Esimerkiksi sen, että Jumala aina palkitsee uskollisensa. Näin tapahtui myös Pojalleen Jeesukselle, kuten seuraavat jakeet Raamatussa osoittavat:

    ”Toimitettuaan puhdistuksen synneistä hän on asettunut korkeuksissa istuimelleen Majesteetin oikealle puolelle. Näin hänestä on tullut enkeleitä suurempi, yhtä lailla kuin hänen saamansa nimi on enkelien nimiä ylhäisempi.”(Hepr1:3b,4)

    ”Jumala on alistanut kaiken hänen valtaansa ja asettanut hänet kaiken yläpuolelle seurakuntansa pääksi.”(Ef1:22)

    • Kiitos Rauli hyvästä kommentista.

      Hebrealaiskireen jatko kuulu seuraavasti:


      Sillä kenelle hän on koskaan enkeleistä sanonut: sinä olet minun Poikani, tänäpänä minä sinun synnytin! ja taas: minä olen hänen Isänsä ja hän on minun Poikani! Ja taas: koska hän tuo esikoisen maailmaan, sanoo hän: häntä pitää kaikki Jumalan enkelit kumartaen rukoileman.
      (Hebr. 1:5‭-‬6 / Biblia)

    • Aiheellinen jatko sitaattini. Hyvin Heprealaiskirjeessä kuvataan sitä korotettua asemaa, johon Jeesuksen tottelevaisuus johti.

      Ja tuon tottelevaisuusmallinsa hän anto meille reilun kolmen vuosikymmenen aikana, jota Heprealaiskirje seuraavassa luvussa kuvailee näin: ”Lyhyeksi aikaa sinä asetit hänet enkeleitä alemmaksi, mutta sitten seppelöit hänet kirkkaudella ja kunnialla.”(Hepr2:7)

      Ja eikö olekin Juha hieno asia, että tuo taivaallinen kuninkaamme tulee käyttämään asemaansa meidän ihmisten hyväksi, jotka olemme vain maan tomua.

    • Rauli kiitos, pohdintojesi jatko ja kysymyksesi on hyvä. Joten jatkan sitä. En tiedä vastaako tämä pelkästään meidän kristittyjen käsitystä vai voitko sinäkin kokosydämisesti siihen yhtyä.

      Todellakin Jumalan Pojan alennustila kesti ainostaan 33 vuotta. Ennen ihmiseksi syntymistä Jumalan Poika oli kaikkivaltias Jumala. Maanpäälisen vaelluksen aikana Jeesus Kristus ei käyttänyt tätä valtaa, vaan oli lain alainen ja teki kaikessa Jumalan tahdon 100% eli täytti pyhyyden vaatimuksen. Tämä taas meille on mahdonta, joten ovityö ja muu pisteiden keruu oman pelastuksemme edestä on turhaa. Jeesus on tehnyt kaiken puolestamme ja ansainnut meille pelastuksen. Jeesus nousi kuolleista ja astui ylös Taivaisiin. Jumalan Poika Jeesus Kristus on tänäpänä ja ijankaikkisesti kaikkivaltias Jumala.


      Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: ”Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit; polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt. Silloin minä sanoin: ’Katso, minä tulen – kirjakääröön on minusta kirjoitettu tekemään sinun tahtosi, Jumala’.” Kun hän ensin sanoo: ”Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt”, vaikka niitä lain mukaan uhrataankin, sanoo hän sitten: ”Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi”. Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen. Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan. (Hebr. 10:5-10 / FB38)

    • Kannattaa muistaa että Jumalan Pojan armon Pietari vakuuttaa totiseksi Jumalan armoksi. Meillä ei ole kahden persoonan armoa.

      1. Piet. 5:12 ” kehoittaen teitä ja vakuuttaen, että se armo, jossa te olette, on Jumalan totinen armo” 2. Piet. 3:18 ”kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa. Hänen olkoon kunnia sekä nyt että hamaan iankaikkisuuden päivään”

      Pyhän kirjan viimeinen jae: ”Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen”.

    • Reijo, kiitos hyvästä kommentista.

      Jumalan Poika on lunastajamme. Hänessä on armo ja totuus! Kiitos Jeesus!


      Totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
      (Jes. 53:4‭-‬5 / FB38)

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.