Jeesus

Tosiaan sen niminen ihminen eli planeetallamme noin 2000 vuotta sitten. Syntyi Matian ja Joosefin lapsena heidän perheeseensä. He kasvattivat ja elättivät lapsensa äidinmaidoista alkaen aikuiseksi. Hän eli siloista normaalia elämää ystäviensä, tuttaviensa, kanssa harrastuksineen ja vaikka kaljoitteluineen. Tietysti työelämässä mukana.

Hän eli ehkä noin kolmikymppiseksi viimeiset vuotensa rakastettavan elämänkumppaninsa Marian kanssa. Silloim hän sai todennäköisesti kutsun Korkeimmalta tulla hänen sanansaattajakseen. Keskusteltuaan elämän kumppaninsa Marian kanssa he ymmärsivät mahdolliset seuraukset, jotka sitten valitettavasti toteutuvatkin.

Tutkijoiden mukaan Jeesuksen toiminta-aika sanansaattajana kesti noin runsaan vuoden verran. Tosin hän oli uskottsvasti myös normaalityössä sinä aikana. Sanansaattaja toiminnasta on kirjoitettu 20 evankeliumia, joista ihmiset ovat valinneet omansa omien tarkoitusperiensä mukaisesti. Tosin kaikissa on kirjoittajien omia näkemyksiä.

Maria oli täysin rakastettavan elämänkumppaninsa tukena ja tällöin oli täysin ymmärrettävää että hän joutui jatkaakseen elämäänsä muuttamaan muualle, tutkijoiden mukaan Ranskan Provenceen.

Elämän realismi on elämän rikkautta ja tarkoitusta ja se saa Korkeimman hyväksymisen.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Reino Suni: Sinä olet kirjoitellut ja lukenut monia kirjoituksia. Kirjoituksistasi päättelen neuvoa sinua lukemaan Raamattua. Seurakunta on tärkeä opiskelussa sekä uskossa oleva ystävä, jonka kanssa jakaa vaikka kipeitäkin asioita. Oman pelastumisenkin vuoksi kannattaa luoda suhde Herraamme Jeesukseen Kristukseen, jotta saisimme syntimme anteeksi ja saisimme iankaikkisen elämän.
    Kannattaa rukoilla asian puolesta, esim. Tule Herra Jeesus elämäni Herraksi. Jeesus kyllä kuulee rukoukset ja vastaa jokaisen pyyntöön.

    • Edellinen kommenttini tuli väärään osoitteeseen ja en valitettavasti osaa poistaa sitä tästä.

      Raamattu on oma luku sinänsä !

    • Pystykkö kertomaan? Mitä tuo kirja kertoo Jeesuksen elämästä ikävuosien 12 ja 30 välillä? MEille joilla ei ole mahdollisuutta tutustua tuohon kirjaan.

      Pitääkö siinä lukea enklantia?

    • Kaikilla on mahdollisuus tutustua tähän kirjaan. Minäkin tilasin sen USA:sta. Kuten nimikin saanoo teksti on englantia. Siitä saatu yleiskuva on kyvykkään ajattelun pohjalta realismia. Muuten siinä on kaksi lapsuus evankeliumia, jotka ainakin minun mielestäni ovat utopiaa.

  2. Reino

    Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi neitsyt Mariasta.

    Maria oli neitsyt ennen synnytystä.

    Maria säilytti neitsyytensä synnytyksen aikana.

    Maria on ikuinen neitsyt.

    Kaikki tämä on historiallisen kirkon opetuksen todellisuutta.

    Evankeliumeiksi nimitettyjä kirjoituksia on syntynyt eri aikoina. Ensimmäinen oli Markuksen evankeliumi ja vielä viime vuosisadallakin niitä syntyi, yksi jopa Nobelin palkinnon saajan kirjoittama Saramagon Jeesuksen evankeliumi.

    Nänä erilaiset evankeliumit ovat historialliselta arvoltaan hyvin erilaisia. Jo hyvin varhain erittäin etevät kirkon oppineet osasivat tehdä eron aidon historiallisen tiedon omaavien ja vapaasti sepitettyjen tarinoiden välillä. Tähän auttoi piispallinen jatkumo, successio apostolica, joka painottaen todistajien ketjun aukottomuutta apostoleista omaan aikaansa pystyi erottamaan toden ja tarun välillä.

    Puheesi 20 eri evankeliumista sisältää neljä aitoa evankeliumia, osa on näiden aitojen evankeliumien uudelleen kirjoittelua ja osa on täysin vapaasti sepitettyjä omiaan kertovia tarinointeja tai jalat irti maasta olevien filosofisten spekulaatioiden tasoa olevia juttuja, toiset enemmän ja toiset vähemmän omien kuvitelmien muovaamina perinteen uudelleen tulkintoina.

    Epähistoriallinen tarina Magdalan Mariasta muka Jeesuksen rakastettuna on syntynyt vasta lähes neljä vuosisataa Jeesuksen syntymän jälkeen. Siinä historian vaiheessa alkuaan seksuaalikielteinen gnostilaisuus oli joissakin piireissä synnyttänyt vastareaktion ja niinpä silloin syntyi sepitetty tarina Jeesuksen b ja Magdalan Marian välisestä suhteesta. Tämä tarina ei saa historiallista tukea vanhemmista ja luotettavimmista lähteistä.

    Kertomasi tekaistu tarina Jeesuksen muutosta Provenceen on saman arvoinen tekele, kuin Englannissa Cornwallissa tavattu tarina että Jeesuksen kasvatusisä Joosefin puuseppä olisi Jeesuksen syntymän jälkeen siirtynyt sinne puusepänliikettä pitämään ja että tässä muka olisi selitys siihen, ettei häntä enää mainita evankeliumeissa Jeesuksen perheen yhteydessä.

    Olen pitänyt luentosarjan gnostilaisesta Tuomaan evankeliumista. Tarkistin kaikki siinä mainitut kohdat koptiksi, koska se on luotettavin nykyaikaan säilynyt evankeliumin kokonaisteksti, vain katkelmia on säilynyt kreikaksi. Nostin esille, miten tässä osa on kanonisten evankeliumien perinteen edelleen muotoilua, osa eri suuntiin muuttuneita rinnakkaisia kerrontoja ja osa luonteeltaan aivan erilaisen filosofisen ja teologisen gnostilaisuuteen päin olevan opin muovaamia muutoksia. Yksinään sillä ei ole historiallisen Jeesuksen elämän kuvaukseksi, mutta evankeliumitutkimuksessa se luo valoa siihen miten joissakin toisissa piireissä alkuperäisten evankeliumien esiin tuoma sanoma on uudelleen muotoutunut toisenlaisissa kulttuurisissa ympyröissä.

    Joten Reino

    En pidä tarinointiasi historiallisena elämänkuvauksena, vaan täysin historiallisista yhteyksistään irrallisena fabulointina.

    • En ole tekaissut mitään tarinaa Jeesuksen muutosta Provenceen. Tämä riittäköön valehteluusi ja utpistisiin ajatuksiin ilman mitään realistisuutta.

    • Matias,

      ”Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi neitsyt Mariasta.”
      ”Maria oli neitsyt ennen synnytystä.”
      ”Maria säilytti neitsyytensä synnytyksen aikana.”
      ”Maria on ikuinen neitsyt.”

      Mitkä näistä 4 väitteestä allekirjoitat itse?

    • Roto: ”Maria oli neitsyt ennen synnytystä.Maria säilytti neitsyytensä synnytyksen aikana.Maria on ikuinen neitsyt.

      Kaikki tämä on historiallisen kirkon opetuksen todellisuutta.”

      Varmaankin näin, mutta on sitten kokonaan toinen asia vastaako tämä kirkon opetus todellisuutta.

  3. Neitsyt

    Jos äiti Maria oli syntynyt syksyllä, neitsyen tähtimerkissä, kuten meidän presidentti, ovat he ikuisia neitsyitä, taivaallisissa tarinoissa. Myös mies voi olla ikuinen neitsyt.

    Ja hengestä syntynyt tarkoittaa sitä, että joku syntyy ihmisen päästä/mielestä, kuten kreikkalaisessa mytologiassa Zeus, ja Zeus tarinassa Athene syntyy Zeuksen päästä. Se selvittää hengessä syntymistä, kuten myös se, että Aleksisi Kivi synnytti seitsemän poikaa omasta päästään.

    Jeesus tarina on syntynyt monen miehen päästä, kukaan heistä ei ole koskenut Mariaan, joten kyllä Mariaa voi sanoa neitsyeksi. Tässä on kysymys siitä, että miehet voivat synnyttää jumalia ja myös ristiinnaulita heitä. Ja tehdä heistä myös epäjumalia, kuten Zeus ja Athene.

    • Parahin Tarja !

      Huumorilla kommenttiisi. Minäkin olen neitsyt, syntynyt 25 elokuuta.

      Vakavasti, arvostan kirjoituksiasi.

  4. Noin muuten, olen aina ihmetellyt sitä, että miten miehet haluavat tehdä mahdolliseksi sen, että lapsia voisi syntyä ilman heitä, ikäänkuin sananvoimalla.
    Tulevaisuudesta emme tietenkään tiedä, mutta en halua sellaista tulevaisuutta, jossa joku ulkoavaruudellinen voisi saattaa raskaaksi ihan vain ajatuksen voimalla kenet tahtoo. Näin kävi Maanoahin vaimolle, hän tosin kipeästi halusi lasta. Marian emme tiedä kaivanneen se tuli pyytämättä ja yllätyksenä.

    Apokryfikirjassa joku on kirjoittanut Jeesukselle sanat: ” Ne jotka sanovat, että Maria sikisi pyhästä hengestä, eivät tiedä mistä puhuvat. Vai oletteko kuulleet, että nainen voisi tulla naisesta raskaaksi.”
    Joku on vähän kunnioittanut naisia, kirjoittaessaan näin ja antaessaan tässä naiselle pyhän hengen roolin.

    Meillä on ikäänkuin kaksi pyhää, Pyhä henki ja Pyhä maa. Maa on aina käsitetty femiksi, Äiti-maa, Äiti Israel, Emouskonto, ja niin edelleen. Ja vaikka pyhä henki synnyttäisikin poikia, kyllä pyhä-äiti maa ne helmaansa poimii kuitenkin, vaikka kiipeäisivät äitikirkon torniin.

    • Niinpä. Heprean Pyhä Henki eli kirjaimellisesti ’puhdas tuuli, on feminiini kadosh ruach. Gezeniuksella on erinomainen selvitys käsitteen ruach eri merkityksistä ja käyttötavoista kts. hakusana 7307. Ruach sana lukuarvo on redusoituu arvoksi 16 ,joka on h a p e n atomipaino. Siksipä Jumalapuhalsi tämän ’hengen’ juuri adamin yhteen hengityselimeen eli sieraimeen.

Suni Reino
Suni Reino
Uskon rehelliseen ja realistiseen Jeesuksen sanomaan. Kirjoitin kirjan " Kristinuskon kirja " 2010, josta käsitykseni ovat huomattavasti tarkentuneet perustan ollessa sama. Minusta saatietoa Googlesta haulla " Reino Suni ", josta osoite muuttunut ja yritykseni lopetettu. Koulutukseltani Ekonomi ja minua voi lähestyä e-mailin kymp.net kautta. Elämäni hallinnassani aktiivisen liikuntaharrastuksen myötä mutta yksinelo ei sovi minun mentaliteettiin etenkään kun lapset perheineen asuvat muualla.