Jeesuksen ja meidän ylösnousemus

Ensimmäiset apostolit olivat Jeesuksen ylösnousemisen todistajia. Juudaan tilalle valittu apostolikin valittiin juuri tähän tehtävään (Apt 1:22). Pietarin helluntaipuheen huippukohtana on Jeesuksen ylösnousemus: ”Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt, minkä todistajia me kaikki olemme” (Apt 3:32). Sama painotus näkyy Apostolien tekojen muissakin puheissa.

Tutkimuksen erityisen mielenkiinnon kohteena ovat varhaisimmat kristologiset muotoilut. Esimerkiksi Roomalaiskirjeen johdanto ja Filippiläiskirjeen Kristus-hymni keskittyvät ylösnousemukseen. Paavali itse asiassa esittää Roomalaiskirjeen kymmenennessä luvussa ylösnousemuksen kuuluvan kristillisen julistuksen opilliseen ydinsanomaan. Uskon ydin, ”uskon sana”, jota saarnataan, käsittää tunnustuksen Jeesus on Herra sekä opetuksen siitä, että Jumala on herättänyt Jeesuksen kuolleista.

Vaihtoehto kirkon parhaaksi, Suomen teologisen instituutin vuosikirja 1990, Timo Eskolan artikkeli ja kirjoitus, s. 85, SLEY-Kirjat, 1990. Otsikko on allekirjoittaneen.

1.Korinttolaiskirje:
15:20 Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.
15:23 mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan;

Jeesus on noussut kuolleista esikoisena eli ensimmäisenä. Ja me uskovaiset seuraamme kerran perässä. On pää ylös noussut ja nostaa myös mun, se riemu on sieluni armahdetun.

Johanneksen evankeliumi:
11:25 Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.

41 KOMMENTIT

  1. Eivät sovi, katsohan, rinnakkain olemaan nämä kaksi: kristittynä ja uskossa oleminen ja vastoin omaatuntoansa lihan mielitekojen mukaan synneissä ja paheissa eläminen.

    Martti Luther, Kirkkopostilla II, s. 290, SLEY, 1942.

    Niihin siis, jotka vastustavat synnin himoja, jääpi hyvä omatunto ja usko.

    Martti Luther, Kirkkopostilla II, s. 293, SLEY, 1942.

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.