Jeesuksen takaisintulo rohkaisee Herran työhön

Kuva Edean kirkosta 16.4.2006

Sunnuntai 29.07.2018
10. sunnuntai helluntaista
Uskollisuus Jumalan lahjojen hoitamisessa
Evankeliumi: Luuk. 12:42-48

Jeesus tulee takaisin kirkkaudessaan. Silloin Jumalan valtakunta ilmestyy näkyvässä muodossa. Koko maailma kohtaa hänet samalla kertaa. Hänen tulonsa on kuin salaman leimahdus idästä länteen, niin että kaikki ilman erotusta näkevät hänet.

Kristuksen takaisin tulo on suuri rohkaisun aihe uskovalle. Se myös kannustaa ahkeraan työskentelyyn Herran työssä. On mielekästä palvella Jumalaa, koska hän saapuu kunniassaan ja me saamme käydä häntä vastaan taivaan iloon ja riemuun.

Esimerkkejä miten Jeesuksen odotus rohkaisee

Katsaus erään nuoren pariskunnan arkielämästä. Nuori rouva tulee kotiin asioiltaan. Hän löytää kotinsa huolellisesti siivotuksi. Hän kysyy mieheltään, miksi tämä on niin paljon ahertanut kotinsa siirtimisessä. Mies vastaa, että hän vain ajatteli, että Jeesus tapaa siivotun kodin, jos tämä tulee takaisin jo nyt.

Puolisot keskustelevat Kristuksen takaisintulosta. Molemmat iloitsevat siitä, että Jeesuksen paluu on heille elämän rohkaisua ja toivoa täynnä.

Muuan saksalainen teologi 1800 -luvulla piti aina yhtä hevosta ja ajopeliä valmiina. Se oli lähtökunnossa millä hetkellä hyvänsä. Jos joku kysyi, miksi näin, niin hän vastasi, että hän haluaa olla valmiina Jeesuksen takaisin tuloon. Jos silloin tarvitaan ajoneuvoa niin voi lähteä heti liikkeelle.

Nuoruudessani 1960 -luvulla opiskellessani tapasin useampia vanhoja kokeneita lähetyssaarnaajia. Kun heidän kanssaan tuli puhetta, miksi he olivat niin innostuneita Herran työhön, niin eräät vastasivat, että Kristuksen takaisin tulo rohkaisi heitä kestävyyteen ja uutteruuteen.

Kolme kuvaa Kristuksen takaisintulosta ja meidän vastuustamme

Ensimmäinen kuva

Ensimmäinen puhuu taloudenhoitajasta, joka hoitaa hommansa.
Evankeliumin sana ”vilja-annoksen jakamisesta” viittaa juutalaiseen tapaan, missä talon isäntä tai hänen määräämänsä taloudenhoitaja illalla annostelee seuraavan aamun ruokaa varten tarvittavat tarvikkeet.

Aamulla talon emäntä tai tehtävään vuorossa olevat palvelijatteret valmistavat ruuan ennen kuin toiset heräävät. Näiden noustessa aamupala on jo valmiina.

Uskollinen taloudenhoitaja pitää huolen, että ruoka-aineet riittävät seuraavaan satoon saakka ja että jokaiselle päivälle riittää jotain syötävää.

Hyvin hommansa hoitava taloudenhoitaja herättää luottamusta. Tästä puolestaan seuraa, että jatkossa hän saa hoitaakseen vieläkin vaativampia tehtäviä.

Tällä Jeesus kehottaa kaikkia, joilla on vastuuta seurakunnassa hoitamaan työnsä, niin että Jumalan sana pidetään esillä ja että ihmiset saavat hengellisen ravintonsa ja jaksavat elää elämänkutsumuksensa mukaisesti koko yhteiskunnan hyväksi.

Toinen kuva

Toinen kuva kertoo sellaisesta taloudenhoitajasta, joka käyttää asemaansa väärin. Tästä seuraa ongelmia. Työtoverit kärsivät hänen vääryydestään. Hän kiukuttelee ja kohtelee toisia epäoikeudenmukaisesti. Elää holtittomasti eikä hoida hommiaan.

Kun sitten isäntä palaa, niin velttous ja väärinkäytökset tulevat esiin ja tämä väärä taloudenhoitaja saa rangaistuksensa.

Tällä Jeesus tahtoo varoittaa Herran työssä olevia vääristä toiminnoista. Virkaa tai työtehtävää ei ole annettu vallanhalun tai väärän edun tavoittelun takia, vaan evankeliumin ja toisten palvelemista varten.

Kolmas kuva

Kolmas kuva kertoo siitä, että eri tehtäviin tarvitaan erilaisia taitoja ja kykyjä. Kaikilta ei vaadita samoja lahjoja. Kenenkään ei tarvitse yrittää tehdä sellaista, mikä ei hänelle sovi.

Niin kuin ruumiissa on monenlaisia jäseniä, niin myös kirkossa ja jokaisessa seurakunnassa riittää valtava määrä erilaisia tehtäviä, joiden hoitamiseen Jumala kutsuu sellaisen, joka siihen parhaiten sopii.

Puussa juurten ei tarvitse olla lehtiä eikä lehtien juuria. Haavan lehdelle riittää kun se vain on lehti ja tekee lehden tehtävät, silloinkin kun se tuulessa värisee ja väpättää.

Lutherin suuri opetus meidän kutsumuksestamme on, että jokainen voi omassa työtehtävässään palvella Jumalaa. Täyttämällä arkisen työmme ja olemalla sitä mitä olemme, me omalla paikallamme saamme elää Herralle ja juuri sillä paikalla uskollisesti elämällä me olemme osana yhteistä Jumalan kansan palvelustehtävää koko maailman tavoittamiseksi Kristuksen evankeliumille.

Kristuksen tullessa takaisin kaikki salattu tulee esiin ja jokainen Herran oma saa kohdata Rakkaan Vapahtajamme suuren ilon ja riemun raikuessa.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. MatiAS Roto.

    Sinun teksteistäsi saa realistisen käsityksen, ettö sä uskot Jeesuksen jumaluuteen. Ja sä uskot kirkon opin perustaan tunnustukseen. Olet todennut, että se on saatan joka päättää tapahtumista maaplaneetallamme. Siis Jeesus on saatana.

    Olen valmis vaikka käräjäoikeudessa puolustamaan näitä vaikka herjaus ilomaisuja 8 vuoden lautamies kokemukseni pohjalta.

    • Reino

      Miksi tahallasi sekoitat käsitteitä?

      Väitteesi: ”Siis Jeesus on saatana”, on täydellistä käsitteiden sekoittamista. Sekoitat myös maailmankaikkeuden valtasuhteet.

      Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Hänellä on kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Koko maailmankaikkeus on luotu hänen kauttaan ja häneen. Jumalana hän on ollut ikuisuudesta jo ennen kuin mitään koko universumista oli luotu sen paremmin näkyvää kuin näkymätöntäkään ja kerran hän tulee kirkkaudessaan takaisin.

      Yllä oleva evankeliumiteksti kertoo myös sen että kerran kun Jeesus tulee takaisin, niin silloin hän tulee oikeudenmukaisesti tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, koko maailman.

      Saatana ei ole ollut ikuisuudesta. Se on luotu henkivalta, Jumalan yhteydestä pois langennut, kaikkivaltiasta Jumalaa vastaan kapinoiva henkivalta, elämän vastustaja, tuhon ja maailmankaikkeudessa esiintyvän pahan alkuperä. Ilmestyskirjassa todetaan ettei se koskaan pääse siihen valtaan, mihin se pyrkii. Jo puolessa välissä sen valta murretaan ja se saa tuomion pahuudestaan. Sen loppu on tulinen järvi, johon se heitetään yhdessä pedon ja väärän profeetan sekä kuoleman ja tuonelan kanssa:

      Ilmestyskirja

      20:10 Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.

      20:14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.

      Tämä merkitsee että evankeliumitekstissämme mainitun eskatologisen tapahtuman eli Kristuksen takaisin tulon yhteydessä kaikki paha saa loppunsa. Tästä kaiken pahan loppumisesta seuraa, että Jumalan omille, Jumalan kansalle, kirkolle, Jumalan lapsille, vertauksen uskollisille palvelijoille, niille, jotka uskossa ovat panneet toivonsa Jeesukseen ja häntä seuranneet, tulee iankaikkinen onni ja autuus taivaan kirkkaudessa.

      Puheellasi lautamiehenä toimimisestasi ei ole mitään liittymäkohtaa käsiteltävään asiaan. Se ei ole looginen peruste sen paremmin keskusteluissa käsittelemiemme väitteiden puolesta kuin vastaankaan.

      Aiheemme kannalta se on vain keskustelun toisen osapuolen esittelyä, johon voi verrata sitä, että edesmennyt ensimmäinen vaimoni oli juristi, joka noin nelikymppisenä valittiin korkeimman hallinto-oikeuden esittelijäksi.

    • Tiedemiesten mukaan 60 miljardilla ihmisellä ennen Jeesusta ei ollut ”uskossa ovat pnneet toivobsa Jeesukseen ja häntä seuranneet, tulee iankaikkinen onni ja auttuus taivaan kirkkaudessa ”.

      Vai kävikö Jeesus useasti maan päällä kertomassa autuudestaan ? Luomakunnalle miljardien vuosien aikana isänsä käskystä ? Siis ihmiset, pari miestä, pyhän hengen siivittämänä ovat tauvasten, maailmankaikkeuden luoneet ja valtiaat ?

      En sekoita käsitteitä vaan kerron suomen kielellä niin sinun kuin tiedemiesten käsityksiä. Muuten et vieläkään sanonut mitä , keitä, Jeesus tuomitsee elävinä ja kuolleina?

    • Reino

      Jumala on YKSI. Puheesi kahdesta miehestä ei siis osu maaliinsa. Lueppa Athanasiuksen uskontunnustus, niin ymmärrät, mitä tarkoittaa, että Jumala on yksi ja hän ilmoittaa itsensä kolmessa persoonassa.

      Mitä tulee universumien syntyyn ja voimassa pysymiseen, niin kaikki on saanut alkunsa Jumalan luomisesta ja kaikki myös pysyy voimassa hänen huolenpitonsa ansiosta. Jos Jumala jättäisi ylläpitonsa edes sekunnin murto-osaksi, niin koko universumi häviäisi jo tuon tauon ensimmäisen mikrosekunnin alkutaipaleella.

      Jumala tuntee meidät paremmin kuin me utse. Hän tuntee jokaisen atomimme, näiden ytimet ja vieläpä kvarkitkin niiden jokaisessa värähdyksessäänkin. Ja kaiken tämän hän ylläpitää sulasta rakkaudestaan.

    • Matias Roto.

      Noilla tiedoillasi toivon kirkon johdon tekevän valtiolle ehdotuksen sinun nimeämisessä Nobel palkinnon ehdokkaaksi. Katson mahdollisuutesi erittäin hyväksi.

      Minun resurssini eivät enää riitä keskusteluumme.

    • ”Jos Jumala jättäisi ylläpitonsa edes sekunnin murto-osaksi, niin koko universumi häviäisi jo tuon tauon ensimmäisen mikrosekunnin alkutaipaleella.”

      Luepa Matias esim. D avid Bodaniksen hieno teos E=mc^2 , Historien om världens mest kändä ekvation. Kileimiehenä se onsinulle helppo mutta saatta tuottaa mailmankatsomuksellisia yllätyksiä

    • Seppo

      Kiitos kirjavihjeestäsi.

      Teos on myös suomennettu nimellä: E = mc[sup 2] : maailman kuuluisimman yhtälön elämäkerta

      Alanimeke irtopäällyksessä: Maailman tunnetuimman yhtälön elämäkerta.

      379 s. : kuv. ; 22 cm

      Julkaisija: Helsinki : Tammi 2001

      Luokitus: Fysiikka (udk 53) tai tarkemmin Suhteellisuusteoria (ykl 53.11)

      Aiheet: Einstein, Albert, suhteellisuusteoria, energia, massa → fysiikka, fysiikka,
      fyysikot, historia

      Suomentanut: Ilkka Rekiaro

      ISBN 951-31-2040-6 (sid.)

      Alkukielellä: E = mc[sup 2]. A biography of the world most famous equation

      David Bodaniksen uudempi kirja Einsteinista on

      Einstein’s greatest mistake : the life of a flawed genius
      Kirja

      Abacus 2017. Paperback edition

    • Seppo

      Käytetäänkö myös ruotsinnoksessa valon nopeudesta yksikkönä km/t, vai puhutaanko siinä tavanomaista m/s yksiköin?

      Onko ruotsinnoksessakin käytetty c:n pyöristyksenä

      1, 080 miljardia

      sen sijaan että olisi kirjoitettu vähän tarkemmin 1 079 252 848,8 km/h ?

      * * *

      Muutoin yllä lähtökohtana olevan eskatologisen sanoman tulevaisuuden näkymän edessä mielenkiintoinen on suomennoksen lause, jossa Einsteinin tulevaisuuden odotusta kuvataan sanoin:

      ”Silloin hän pystyi jälleen lukemaan kirjoja siinä jumalallisessa kirjastossa, jonka uskoi häntä odottavan.”

  2. Kiitos kovasti Matias Rotolle tämän aiheen esille ottamisesta. Jeesuksen tulemus on kiehtova asia ja on iloista saada uskoa siihen ja Jumalan iankaikkiseen valtakuntaan. Eskatologiset asiat ovat minusta sellaisia, että voimme rauhassa jättää paljon tilaa erilaisille oletuksille. Ei meidän täydy tähän liittyviä asioita mitenkään yksityiskohtaisesti tietää. On kuitenkin hienoa elää tämä elävä odotus sydämessä.

    Minua odotukseesni inspiroi Israelin ilmestyminen kansojen joukkoon vuonna 1948 ja toisaalta seuraan lähetyskäskyn toteutumista mielenkinnolla. Kolmas kiinnostuksen kohde ovat ns. transformaation kokeneet kaupungit tai paikakunnat, joita on aika paljon pitkin maailmaa. Nämä ovat parhaimmillaan jonkunlaisia Jumalan valtakunnan profeetallisia merkkejä, samaan tapaan kuin se, että meille yksilönä luvataan, että saamme kokea tulevan maailmanajan voimia.

    Eiköhän uudestisyntyneen uskovan sydämessä ole tällainen Jeesuksen tulon kaipuu. Minusta se liittyy siihen, että Jumalan valtakunta on jo nyt sisesti meissä ja keskelämmekin. Jumalaln valtakunta on näin jo meille koettavalla tavalla läsnä tässä ja nyt ja samalla se on lopulta tuleva täydessä voimassaan.

    • Lisään tähän vielä pienen asian joka on minusta tärkeä. Jeesuksen tulemuksen odotus innostaa herran työhön. On myös tärkeää, että kun teemme eri tavoin Herran työtä joudutamme Hänen paluutaan.

    • Antti

      Kiitos puheenvuoroistasi

      Odotuksesta ja jouduttamisesta puhuu seuraava raamatunkohta:

      2.Pietarin kirje:

      3:12 teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat!

    • Heinola.”Niin, tämä ‘teidän’ tarkoitti tietenkin Paavalin aikana eläneitä ihmisiä”.

      Sanottaisiinko, että aivan varmasi se ei tarkoittanut herra Heinolaa.

    • Ei tarkoittanut ketään muita kuin niitä, jotka Jeesuksen puheen tuolloin paikalla kuulivat.
      Asioiden universalistamine oli myöhäsyntyine katolinen keino kirkon vallan ja kasvamisen takaamiseksi.

    • Seppo

      Väität: ”Asioiden universalistamine oli myöhäsyntyine katolinen keino kirkon vallan ja kasvamisen takaamiseksi.”

      Tässä väitteessä esität asenteellisesi värittyneen tapahtumien kuvauksen.

      Jokaisen sukupolven on vietävä sanoma eteenpäin ja siksi myös uudelleen tulkintaa tarvitaan jokaisen sukupolven aikana, jotta sanoman alkuperäinen ajatus tulisi vastaanottajille selväksi.

      Itämaiseen kerrontatyyliin kuuluu erittäin konkreettisten kuvien käyttö. Kaikkein abstraktisimmat ilmaukset kerrottiin erittäin konkreettisin kuvin ja puolestaan erittäin konkreettiset ilmaukset toisinaan saatettiin kertoa mitä yleistävimmältä vaikuttavilla ilmauksilla. Tämä kuului itämaiseen kerrontatekniikkaan.

      Näin myös Herramme käytti hyvin konkreettisia ilmauksia Jumalan valtakunnan tulosta.

      Kun sitten siirryttiin toisten kulttuurien pariin, niin silloin toisinaan oli välttämätöntä nostaa noiden kertomusten sanoma yleistävimmillä kuvilla. Esimerksi juuri keskustelemassamme aiheessa se oli sitäkin tärkeämpää, koska kreikkalainen maailmankuva oli hyvin toisenlainen kuin juutalaisten tapa asioiden sittämiseen. Mikäli sanoman sopeuttamista kreikkalaiseen ympäristöönsä ei olisi tehty niin Jeesuksen valtaisaa tulevaisuuteen tähtäävä näköala olisi kokonaan jäänyt kuulijoilta ymmärtämättä.

      Tavoitteena siis oli evankeliumin eteenpäin meno niin että koko kirkko rohkeasti voi kurottautua kohti Kristuksen loistavaa takaisin tuloa suuressa kirkkaudessaan.

  3. Reino Sunilta tekee mieli vielä kysyä, jos Matias Roto sallii, että kun olet gnostikko, niinkuin annat ymmärtää, onko sinulla mitään tapaa saada mystisiä kokemuksia, lähestyä hengellistä todellisuutta tms. ihan kokemusperäisesti. Nyt annat käsittää, että lähestymistapasi on etupäässä tieteellinen ja perustuu tutkimustulosten analysoimiseen ja ymmärtämseen. Eikä gnostilaisuus korosta suoraa henkilökohtaista mystistä kokemusta?

Kirjoittaja

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25