Jeesuksen sijainen

Periaatteessa ateistin kannalta kaikki jumalausko on samalla viivalla. Silti joku pysäyttää aivan erityisesti.

Musta savu on noussut Sikstuksen kappelista, paavi on valitsematta. Huomenna on uusi vaali ja ehkä uusi paavi, mutta vielä tänään eletään sedisvakanssin aikaa. Miljardi katolista ympäri planeetan odottaa uutta hengellistä johtajaa itselleen. Ja luultavasti pian kuuluvat latinaksi lausutut sanat, niinkuin ne ikiajat ovat kuuluneet: ”Annuntio vobis gaudium magnum – -”.

Mitä tämä tarkoittaa?

Että nyt muutama kardinaali miettii onko hän huomenna Jeesuksen sijainen maan päällä.

Hullu, hullu maailma.

 

  1. @ Jari Niemelä

    Mielestäni Jorma osuu tismalleen asian ytimeen. En minäkään roiku vapaa-ajattelijoiden tai ateistien sivuilla kommentoimassa ”Jumala on, Jumala on..”

    Miks’et roiku, jos kantti kestää? Vapaa maa. Vapaa sana.

    Paras tapa ottaa uskonasioista selvää on kysyä itse suoraan Jumalalta. ”Te etsitte minua ja löydätte minut, kun te etsitte minua kaikesta sydämestänne.” Jer. 29:13. Testaa itse!

    Kyllä silloin ennen muinoin nuorna miesnä, rippikoulun jälkeisenä ”etsikkoaikana” tuli ihan oikeasti kolkuteltua ja etsittyä ja huudeltua ja aneltua, mutta eipä tainnut olla ketään kotona tuolla yliskammarissa, kun mitään ei kuulunut eikä näkynyt. Sittemmin vanhempana ja viisaampana totesin, että taitaa olla ylimainostettua kuluttajan harhaanjohtamista koko uskonhommat ja erosin kirkosta. Eikä ole senkään jälkeen mitään mistään kuulunut.

  2. No niin, ystävämme ateistit kuitenkin norkoilevat täällä, todistelemassa itselleen, että Jumalaa ei ole. Kovaa todistelua se tuntuu vaativan…
    Mieleeni tulee kulkumies ovensuuussa kuivaamassa jalkarättejään.
    Tulisitte nyt tänne peremmälle norkoilemasta, ihan tänne uunin viereen, jossa leimuaa koivuinen pysty, tänne Jumalan armon ja rakkauden piiriin.
    Se on teillekin ilmainen!
    Taidatte kuitenkin syrjäkarein katsella paikkoja pahemman myrskyn varalle. Muutenhan olisitte jo jatkaneet matkaa….

  3. Ihan turha väittää, usko tulee säilymään. Ei tarvita muuta kuin vähän isompi tulva, suurempi kuin lapsilisän leikkaus, niin moni alkaa tutkimaan, missä se elämän oikea perustus onkaan. Monet etsivät ja aika moni löytää.

    Ateismi on elon tiellä vähän niin kuin kulkumiehen saunapaketti: se ei sisällä yhtään mitään.

    Silloin ennen vanhaan kun mentiin launtaina suoraan sorvin äärestä saunaan, kuului työmihen saunapakettiin kolme tärkeää asiaa: saippua, harja ja puhtaat kalsarit. Kaikki nämä olivat käärittynä Kansan Uutisiin.
    Kulkumiehellä ei näitä tarvikkeita ollut, hän sai mennä saunaansa, jos sinne pääsi, tyhjin käsin.

  4. Me ateistit olemme yleensä hyvin perillä eri uskonnoista tai ainakin kulttuuripiirimme valtauskonnosta. Väitän, että suurin osa ateisteista ei luule uskon tai uskonnon harjoittamisen loppuvan Suomesta pitkään aikaan, jos koskaan. Väitän myös, että enemmistö ateisteista uskoo meitä ateisteja tai uskonnottomia olevan vähintään kolmannes suomalaisista 30 vuoden kuluttua. Henkilökohtaisesti arvelen, että kristinuskoon uskovia on myös kolmannes suomalaisista 30 vuoden kuluttua. Pelko pois jumaluskovat; uskovia tulee kyllä riittämään, vielä jopa niin paljon että heidän mielipiteillään on yhteiskunnallista merkitystä. Mutta enemmistö te ette tule olemaan ja jos sisäinen hajaantumisenne jatkuu kristinuskon painoarvo hiipuu alemmaksi kuin sen jäsenmäärälle kannalta olisi tarkoituksenmukaista. Jos muuten ette ole sattuneet huomaamaan, elämme renessassin kaltaista yhteiskunnalista muutosaikaa. Jos kristinusko ei muutu yhteiskunnan mukana, se hiipuu pois. En usko näin käyvän.

  5. Tässä näkyy argumentti, jonka mukaan ateisti toimii aina jotenkin hassusti. Jos ei ole lainkaan kiinnostunut uskonnosta, ei ole oikein kunnolla ateisti vaan ei vain ole pohtinut asiaa. Jos kirjoittaa kotimaa24:lla tms, on kiinnostunut uskonnosta ja siinä on jotain kovin epäilyttävää, ateisti halunnee vahvistaa horjuvaa epäuskoaan.

    Kääntäen kukaan ei kysy miksi minut pyydettiin blogistiksi. Ettei vain Kotimaan toimituksessa on piilossa orastavia ateistisia ajatuksia…?

  6. Toisaalta ortodoksisesta näkökulmasta katsottuna ateismi edustaa yhdenlaista absurdiutta, oletusta siitä, että ihmisjärki on riittävä ymmärtämämään ja arvioimaan jumaluuden. Ateismiin sisältyy ainakin implisiitisti oletus siitä, että järki ja aistit riittävät tiedon lähteiksi. Transendentalista ei ole, koska keinomme sen havaitsemiseen ovat riittämättömät.

    Itse en toisaalta voi olla uskomatta Jumalaan; jos tekisin niin joutuisin tekemään joukon tieto-opillisesti vaikeita hypoteeseja havaintomaailmamme ja logiikan riittävydestä.

  7. >>>Pelko pois jumaluskovat>>>

    Poika uskoo, että hänellä ei ole isää. Äiti on sanonut, ei tässä ole isää tarvittu.
    Mehän tiedämme, ettei se siihen jää, se tyytyminen.

    Sitten saakin poika tietää, että hänellä on isä, joka rakastaa ja tahto hyvää. Eikö se ole ilo, joka vetää isän luo, kaipaus joka muuttui iloksi.

    Lopetetaan se pelosta puhuminen