Jäsenmaksu?

Tässä nippu lapsellisia kysymyksiä yksinkertaiselta uskonnottomalta viisaille uskoville kirkonmiehille (tai kelle tahansa vastaamaan kykenevälle) koskien Suomen suurinta ”vapaaehtoista” yhteisöä.

Pitääkö olla kirkko, seurakunta, herätysliike, uskonyhteisö? Jos, ja kun monien mielestä pitää, niin miksi?

Miksei voi vain uskoa ilman kirkkoa tai seurakuntaa jos uskotuttaa tai tuntuu muutoin tarpeelliselta uskoa johonkin yliluonnolliseen?

Eikö Jumala kutsu kaikkia luomiaan luokseen taivaan iloon jos on kutsuakseen? Eikö se uskon lahja ja kutsu kuulu yhtälailla patamustille pakanoille, kuin äärikonservatiivi-kreationisti-fundamentalistiuskovaisillekin? Voiko sen kutsun ottaa vastaan vain kuulumalla kirkkoon?

Pitääkö oikeudesta uskoa ”oikein” ja siitä paljonpuhutusta pelastuksesta maksaa kirkon jäsenmaksun muodossa? Jos pitää, niin miksi kirkon seinistä, organisaatiosta ja hallinnosta pitää maksaa jotta pääsisi taivaaseen kuoltuaan?

Eikö voi ”pelastua” – jos vain ihan yksinkertaisesti uskoo – ilman loitsuja, ristinmerkkejä ja muita poppakonsteja, jotka pitää suorittaa tarkalleen määrättyjen kaavojen ja rituaalien mukaan ja joita jossain kirkossa voivat suorittaa vain naimattomat, teologisesti oppineet miehet, joissain toisessa samaa kristillistä Jumalaa palvovissa kirkoissa jopa naisetkin ja joissain herätysliikkeissä myös maallikkomiehet, joilla ei ole minkään sorttista teologista koulutusta? Onko noiden rituaalien oikein suorittaminen tai yleensä suorittaminen ”pelastuksen” ehto?

Miten ne miljardit tai kymmenet miljardit (ei heidän lukumäärästään kukaan tolkkua ota) homo erectukset ja homo sapiensit – jotka elivät ennen kuin minkään merkkisiä uskontoja oli keksittykään – voivat ”pelastua” ilman kirkollisia rituaaleja, evankeliumia, jeesususkoa ja ilman kirkon/uskonyhteisön jäsenmaksuja?

Eikö yhteiskunnalla olisi vähäosaisten auttamiseen ja lähimmäisen rakkauteen käytettävissään paljon enemmän varoja (kuin nyt esim. diakoniatyöhön) ilman kirkko-organisaation raskasta hallintoa, sen tekemää täysin tuottamatonta työtä sekä kirkko- ja muiden rakennusten rakentamista ylläpitoineen?

Lieneekö vanha sanonta ”kun raha kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa” sittenkin totta?

Mitä muuta sillä jäsenmaksulla saa kuin epävarman ja kyseenalaisen taivaspaikan?

  1. Rauli Toivonen, Raamattu on selkeä myös ottamallasi kohdalla, uskovana en voi puolustaa itseäni tai läheisiäni tai asuin maatani väkivallalla, siis en voi tarttua aseeseen puolustaakseni eli tappaakseni, luotan täysin siihen että kun elän Jeesuksen Sanan mukaan eli rakastan myös vihollisiani niin Jumala kyllä pitää kaikissa olosuhteissa minusta huolen eikä Jumalan sallimatta mitään pahaa tapahdu minulle eikä läheisilleni. JOS alkaisin vastoin Jeesuksen Sanoja puolustamaan itseäni tai läheisiäni tai asuin maatani niin silloin olisin oman voimani varassa.

    • Ismo: ”Sanokaapas, onko lapsi tyhmä, kun uskoo joulupukkiin? Ja onko viisas jos ei usko?”

      Ei lapsi tee eroa Jumalaan tai joulupukkiin uskomisen välillä. Ei siinä viisaudesta tai tyhmyydestä ole kysymys. Lapsi uskoo määrättyyn ikään ja kehitysvaiheeseen asti ihan mihin tahansa vanhemmat huijaavat hänet uskomaan. Kun lapsi alkaa ajatella itsenäisesti omilla aivoillaan, joulupukkiin uskominen jää, mutta Jumalaan uskominen jatkuu, jos häntä aikuisten toimesta jatkuvasti aivopestään ja manipuloidaan jatkamaan sitä.

    • Ari: ”ihminen nöyrtyy parannukseen ja ottaa evankeliumin lapsenmielisesti.”

      Ajattelematta itse mitään, mitä tekee, mitä hänelle yritetään syöttää, tai mihin häntä yritetään manipuloida? Eipä osoita kovinkaan vastuullista aikuisuutta moinen käyttäytyminen.

      Saattaa osoittautua jopa vaaralliseksi.

    • Ari: ”Kimmo Wallentin sanoPPa mitä vaarallista on KUN rakastaa lähimmäistä niin kuin itseään?”

      Kristinuskon nimissä ja sen levittämisen yhteydessä suuret joukot ihmisiä on historian saatossa manipuloitu tekemmään pahaa toisilleen. Entä eri sorttiset lahkot ja kuppikunnat, jotka harjoittavat aivopesullaan laajamittaisesti hengellistä- ja henkistä väkivaltaa jäsenilleen.

      P.S. ”Sanopa” kirjoitetaan muuten yhdellä p:llä.

      Kliittiset sävypartikkelit ovat liitepartikkeleita, jotka liitetään osaksi sanaa, esimerkiksi mene-pä-s ja oli-pa-s. Kliittisiä sävypartikkeleita ovat Ison suomen kieliopin mukaan -pa, -s ja -han. Sanassa ”sanopa” on siis yksi kliittinen sävypartikkeli: -pa.

  2. Kun ajattelee lapsenmielistä ajatuksen juoksua niin kun lapsi näkee tappelun niin kyllä selkeä ajatus on ettei noi rakasta toisiaan.

    Kun otetaan Jeesuksen Sanat lapsenkaltaisesti niin kyllä samoin kun näkee tai lukee kun ”oikean” uskon puolesta on taisteltu ja vainottu niin ainoa oikea päätelmä on ettei näissä ole Jumalan rakkautta eli ovat uudestisyntymättömiä saatanan sotureita.

Kirjoittaja

wallentin kimmo
wallentin kimmo
Nakuklabbina landestadissa -46 födannu telluksendallaaja, giftiksessä snygin donnan kans snadisti yli viiskytkaks suuliksen rundii, kolme skloddii 52, 49 ja 42 v gamloja boitsuja, budjaa landestadissa, luudailee skutseissa kondiksen takii, entinen reklaamihemmo ja dirika, nykyne eläkestara ja tsyrkasta eronnu pakana.