Ihmisviha – synneistä suurimpia
Ihmisviha, josta syrjintä ja rasismi kumpuavat, on synneistä suurimpia – ja sen katkerien seurausten lista on pitkä ja vanha. Se saa pojan murhaamaan veljensä. Se saa emännän lähettämään raskaana olevan palvelijan kuolemaan erämaahan. Se alistaa kokonaisen kansan orjuuteen – ja saa alistetun kansan nousemaan vuorostaan alistajaksi.
Se saa ihmisen keräämään itselleen vaurautta ja resursseja toisia tietoisesti köyhdyttämällä. Se varaa oikeudenmukaisuuden vain harvojen ylellisyydeksi. Se toimii polttoaineena väkivallan teoille.
Se pyhittää käsityksen oman sisäpiirin ylivertaisuudesta muihin nähden. Se asettaa kansallisuuden, etnisen alkuperän ja ihmisen ihon pigmentin määrän yhteisen ihmisyyden yläpuolelle. Se oikeuttaa yhteiskunnan syrjivät rakenteet ja poliittiset käytännöt.
Se alistaa, eristää ja demonisoi. Se synnyttää konfliktit ja sodat. Se ristiinnaulitsee sen ainoan, joka ei ihmistä vihannut. Se on saatanallinen tuhovoima, tämä ihmisviha.
Ihmisviha saa näkemään toiset mustina säkkeinä ja apinoina. Se synnyttää saastaisia kirjoituksia nettiin. On näet paikkoja ja tiloja, joissa ihmisvihaa ruokitaan tietoisesti, taitavasti ja järjestelmällisesti.
Näissä ympäristöissä ajatuksista ja sanoista tulee tunteita ja tekoja. Näissä tiloissa myötätunto nähdään heikkoutena, pilkka ja iva nokkeluutena ja ryönäinen puhe rohkeutena. Näissä tiloissa ihmisviha asettuu aatemaailman ytimeen, identiteetin kivijalaksi, poliittisen toiminnan motiiviksi. Näissä tiloissa paha on voimakkaampi kuin hyvä.
Kun vastustamme ihmisvihaa, puolustamme elämää
Martin Luther Kingin sanoin: ”Pahinta ei ole pahojen ihmisten pahuus, vaan hyvien ihmisten hiljaisuus.” Hyvien ihmisten moralismi ja moralisointi sokaisee heidätkin, jotka haluavat puolustaa ihmistä tunnistaessaan ihmisvihan. Mitä tarkoitan tällä?
”Moralismi on … etiikan vastakohta. Siinä missä etiikka pohtii hyvän ja pahan olemusta ja mahdollisia toimintavaihtoehtoja, moralisti tunnustaa vain yhden katsantokannan ja haluaa pakottaa muut toimimaan saman periaatteen nojalla”, kertoo Tieteen termipankki.
Jos ”hyvät ihmiset” keskittyvät mekkaloimaan niillä asioilla, jotka perinteisesti on nostettu syntilistojen kärkeen – kuten viina ja seksi – ihmisviha ja sen kauheat seuraukset saavat rauhassa voimistua toisaalla.
Jos ”hyvät ihmiset” eivät puolusta ihmistä ja ihmisyyttä, vaan eksyvät moralismin ryteikköön kasaamaan lisää taakkoja jo taakoitettujen kannettavaksi, heidän hyvyydellään ei ole mitään merkitystä.
Jos ”hyvät ihmiset” keskittyvät rakentelemaan neulansilmiä kameleiden käydä sisään, pahuuden vallat saavat siinä silmien alla mellastaa häiriintymättä.
Niinpä vetoan: sinä joka kannat kristityn nimeä ja siten edustat kirkkoa tai saat elantosi kirkon tai sen järjestön työntekijänä tai kannat luottamushenkilövastuuta kirkossa, havahdu viimeistään nyt!
Nimittäin, olemme nyt aivan kristillisen uskomme ytimessä. Kun puhumme ihmisoikeuksista, syrjimättömyydestä, tasa-arvosta ja kaikkien ihmisten yhtäläisestä ihmisarvosta, liitymme kahteen kristillisen teologian keskeiseen lähtökohtaan: luomisen teologiaan ja käsitykseen pelastuksesta.
Yksinkertaisesti todeten: jokaisen ihmisen arvo on yhtäläinen ja kiistämätön siksi, että jokaisen ihmisen on Jumala luonut ja jokainen on saanut elämänsä ja olemassaolonsa Jumalan tahdosta. Samaten tämä hyvä ja ihmisiä rakastava Jumala kaipaa ennen kaikkea sitä, että kaikki suostuisimme sovintoon Hänen kanssaan ja kohtalomme saisi olla elämä eikä kuolema.
Tämä sovinto on kallis, sillä sen maksoi Jumalan Poika hengellään. Kun vastustamme ihmisvihaa, puolustamme elämää, sovintoa ja Jumalan hyvyyttä ja rakkautta kaikkia luotujaan kohtaan. Tämä ei ole puoluepolitiikkaa tai arvoliberalismia, vaan Jumalan tahdon ja velvoitteen mukaista toimintaa.
Anteeksipyyntö ja -anto eivät voi olla automaatteja
Mitä sitten tarkoittaa anteeksianto tässä yhteydessä? Anteeksipyytäminen ja -antaminen ovat äärimmäisen vakavia ja tärkeitä tekoja. Siitä syystä on pidettävä huoli, että anteeksipyyntö on yksilöity, tarkka, konkreettinen ja aito: mitä on tehty väärin, missä, milloin, kuinka monta kertaa ja ketä kohtaan.
Anteeksipyyntö ei koskaan saa olla muka-anteeksipyyntö: ”Pyydän anteeksi, jos pahastuit” tai ”Pyydän anteeksi kaikilta, jotka kokivat pahaa mieltä.”
Anteeksipyytäjän on oltava aidosti hädissään, aivan kuin hänen koko elämänsä riippuisi siitä, saako hän anteeksi vai ei. Hänellä on oltava murtunut mieli ja särjetty sydän! Ja anteeksianto kuuluu vain ja ainoastaan asianomistajalle – sille, jota vastaan on toimittu tai puhuttu.
Sovintoa ei myöskään voi kiirehtiä: ”Johan tässä kuultiin anteeksipyyntö, hallituksen toimintakyky on siis turvattu, ja nyt vain katse eteenpäin”.
On luotava toimivat edellytykset sovinnolle, ja sovintoa on pidettävä yllä konkreettisin teoin. Pidän vakavana sitä, jos anteeksipyytämisestä ja -antamisestä tehdään jokin todellisuudelle vieras automaatti, jokin kertaluonteinen kevytversio, jonka ainoa tarkoitus on poliittinen tai imagollinen.
Sovinnonteko ihmisten välillä on prosessiluonteista, koska ihmisen muisti ja psyyke toimivat syklisesti: ihminen muistaa, mitä muistaa ja milloin muistaa, ja jo anteeksiannettu asia herää uudelleen henkiin uudessa asiayhteydessä. Hän, jota vastaan on rikottu, määrittelee, milloin asia on loppuun käsitelty.
Kasvattakaa hyvä puu ja hyviä hedelmiä tai huono puu ja pahoja hedelmiä. Hedelmistään puu näet tunnetaan. Te kyynpoikaset, miten voisitte puhua hyvää, kun olette pahoja? Suu puhuu sitä, mitä sydän on täynnä. Hyvä ihminen kaivaa varastostaan hyvää, paha ihminen pahaa. Minä sanon teille, että tuomiopäivänä peritään lasku kaikista ihmisten turhista puheista. Sanojesi perusteella sinut todetaan syyttömäksi, ja sanojesi perusteella sinut tuomitaan. Matt. 12:33–37
Kati Kemppainen, missiologian erityisasiantuntija, Suomen Lähetysseura
68 kommenttia
Suurin synti on epäusko.
”Anteeksipyytäjän on oltava aidosti hädissään, aivan kuin hänen koko elämänsä riippuisi siitä, saako hän anteeksi vai ei. Hänellä on oltava murtunut mieli ja särjetty sydän! Ja anteeksianto kuuluu vain ja ainoastaan asianomistajalle – sille, jota vastaan on toimittu tai puhuttu.”
Hädissään on oltava ja murtunut mieli on oltava Jumalan edessä. Kuka on näissä rasismi -syytöksissä asianomistaja?
Ongelmana tässä on se, että vaikka pyytäisi kuinka monta kertaa anteeksi ja kuinka hartaasti tahansa anoen, anteeksiantoa ei heru näiltä vallankäyttäjiltä (media, some, oppositio). Jatkuvasti kaivetaan ihmisestä negatiivista materiaalia internetin syövereistä, että voitaisiin tahrata ja mustamaalata ihminen. Kuka meistä ei joskus suutuspäissään ja ajattelemattomuuttaan tokaisisi tai kirjoittaisi jotain sopimatonta?
Rasismia edustaa ja rasisti on nyt se, joka vastustaa postmodernia identiteettipolitiikkaa ja sen arvoja eikä kumarra näiden itsekehiteltyjen identiteettien edessä. Rasisti on nyt isänmaallinen ihminen, joka haluaisi ajaa Suomen asioita oman maan parhaaksi.
Ihmisvihamielistä ja rasistista näyttää olevan nyt, jos kannattaa oikeistopuolueita ja kansallisvaltioita, on isänmaallinen, kannattaa konservatiivisia perhearvoja (koti, ydinperhe: isä ja äiti ja lapset) ja on kristitty (klassinen kristinusko). Hänestä tehdään väkipakolla natsi. Mikään anteeksipyytäminen ei riitä näille kulttuurimarksisteille. Olet aina syyllinen, teit mitä tahansa.
Mitä tulee KD:n reagointiin aborttiin, on selvää että abortti, joka tarkoittaa sikiön murhaamista äitinsä kohtuun, ei voi millään painia samassa sarjassa kuin ne muut esille tulleet asiat.
Prideen osallistumisella taas siien osallistuneet poliitikot nähtävästi halusivat mielistellä ko. aatteen kannattajia. Heidän olisi pitänyt osallistua sinne vain omissa nimissään eikä valtioneuvoston nimen alla, koska osallistumisesta ei oltu sovittu hallituspuolueiden kanssa.
Riitta Sistonen toteat:””Mutta olen pienestä pitäen uskonut Jumalaan ja että Raamattu on Jumalan totuudellista sanaa meille. ””
Oletko siis rottant pienestä pitäen valheen Totuudesta? Kinka olet saanut tämän kyvyn? Eikö Jeesuksen ole tarvinnt parantaa sinun paatuntta sydäntäsi?
Matt. 13:15 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’
Siis kuinka olet kääntynyt ja siten Jeesus on sinut parantanut?
Erilaiset seksuaaliset suuntautumiset eivät ole ”aatteita”, vaan ihmisyyteen kuuluvia normaaleja asioita. Natsismi on ihan muuta kuin ”isänmaallinen” ihminen. Kannattaa katsoa vaikka Babylon Berlin, jos historia ei ole hallussa. Viimeisen gallupin mukaan kokoomus on pudonnut. Naiset ja nuoret jättävät puolueen. Terve suunta. Sen sijaan Perussuomalaisissa perusrasisteja riittää.
Eikö esim. KD sotke seksuaalisuuden paitsi uskontoon, myös politiikkaan. Seksuaalisuus ja sen ilmenemismuodot ovat puhtaasti biologiaa. Mitä hyväksyttävyyteen tulee, kenellekään ei kuulu, miten kukin seksuaalisuuttaan ilmentää, ellei tapahdu rikosta.
Mitkä ovat SETAa myötäilleet puolueet ? SETAn toimintaa sen kummemmin tuntematta minulla on käsitys, että se on tuonut näkyväksi ja hyväksytyksi ihmiset, joita ei haluta nähdä ja hyväksyä. Ei liene poliittista toimintaa kuin siltä osin, että lainsäädäntöä on jouduttu tarkistamaan. Miten niin uskonnoilla olisi yksinoikeus etiikkaan? Valtauskonnot ovat syntyneet tuhansia vuosia sitten, jolloin ihmisen biologian monimuotoisuudesta ei ollut mitään tietoa. Kaikki, mikä meni normien yli, oli syntiä. Vieläkin jotkut piirit ajattelevat näin. Päivi Räsäsen oikeudenkäynnin lopputulos selventää toivottavasti sitä, miten raamattua ei pidä käyttää. Kristillinen usko on kokonaisvaltainen, sieltä tulisi löytyä myös lähimmäisenrakkauden pointti ja se koskee myös ihmisen biologian monimuotoisuutta.
Jopa kaikkien radikaalimmat teologit pitivät aiemmin kiinni siitä, että Raamattu yksiselitteisesti kieltää homouden. Nyt se mitä Raamatussa sanotaan ei yllättäen merkitsekään tässä kohdin mitään. Jopa kuvitellaan että kirkon yhtenäisyys voidaan saavuttaa sillä että annetaan lupa opettaa kahdella vastakkaisella tavalla ja molemmat on sitten oikein.
”Toki Raamatun sana merkitsee jotain”. Ei kai. Oletko ihan varma Martti Pentti? Et kai vain anna liikaa periksi Jumalalle?
Kiitos Kati Kemppainen hyvästä blogistasi.
Oikeastaan kaiken rasismikeskustelun keskellä ihmettelen lähinnä KD:n ylimalkaista huomautusta rasismin tuomittavuudesta. Ponteva kannanotto sen sijaan tuli heti, kun muun metelin keskellä vilahti sana abortti ja ilmeni joidenkin hallituksen jäsenten osallistuminen Pride-kulkueeseen. Mutta kyllähän toisaalta puheenjohtaja hymyillen hallitusneuvottelujen kuluessa mainitsi, että heille kaikki kelpaa. Mikähän lopulta kelpaa ja mikä ei?
Ilmoita asiaton kommentti