Ihmeellisiä ovat Jumalan teot

Villiruusu ei ole kurtturuusu.

Iloitkaamme luonnon ihmeistä Jumalan töiden ylistyksenä.

Maailma on täynnään suuria ihmeitä. Jumalan tekojen monimuotoisuus on hämmästyttävää.  Saamme ihailla kaikkea, minkä Jumala on tehnyt kauniiksi aikanaan.  Olkoon hänen kunniansa näkyvissä kaikessa. Saakoon hän sen palvonnan, mikä hänelle kuuluu.  Olemmehan me hänen tekoaan, hänen kuvakseen luotuja.

Aikoinaan eräs työkaverini kertoi Amerikan ajoistaan. Muuan teoreettisen fysiikan professori oli pitänyt  raamattuluentoa luomiskertomuksesta. Silloin joku kuulijoista, esitelmän pitäjän taustoista tietämättä,  oli ihmetellyt, miten tämä esitetty sopii yhteen tieteen kanssa.  Professori oli vastannut kysymykseen sanoen ystävällisesti: ”Luulen että minäkin tiedän jotakin näistä tieteen teorioista.”

Hypäten yli tuon tilanteen tarkemman kuvauksen, totean vain, että koko maailmankaikkeuden kaikkien suurten matemaattisten mallien laskemisten tulokset voidaan tiivistää lyhyeen Raamatun alkulehtien lauseeseen: ”Alussa Jumala loi taivaan ja maan.”

 

 

SUNNUNTAI 22.5.2022

5. sunnuntai pääsiäisestä eli Rukoussunnuntai eli Rogate

Sydämen puhetta Jumalan kanssa

Rukoussunnuntain psalmi Ps. 40:2–6

Kaikissa elämämme tilanteissa saamme kiittää Jumalaa. Hän antaa meille mitä tarvitsemme.  Kaikkea emme ymmärrä, mutta hän tuntee tarpeemme, Taivaan Isän rakkaudella.  Hänen huolenpitonsa on suurempi kuin käsityskykymme rajat. Sanamme eivät riitä kertomaan kaikkia hänen töitään, koska sanojen rajat tulevat vastaan ennen kuin Herramme suurten tekojen avaruus ja laajuus vielä ovat edes kunnolla avautuneet.  Inhimillinen tarkastelukulmamme on ikään kuin olisimme saaristossa, missä näkymät ulottuvat muutaman meripenikulman päähän, mutta   silmillämme  emme vielä voi  hahmottaa Tyynen valtameren mittaamattomia ulapoita.

Saamme vain ihastellen katsella saariston kauniita piirteitä ja kiittää Jumalaa silmiemme iloksi avautuvasta näköalasta.

Psalmissamme kerrotaan Jumalan suurista armoteoista. Jumala on tehnyt suuria tekoja.  Hän on antanut suurempia ihmetekoja, kuin mitä lausua saattaa.  Rukousvastaukset ovat Jumalalle helpompia, kuin pienen lapsen avunpyyntöön rakastavan äidin tai isän antamat rakkauden osoitukset. Herrallamme on kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Siksi hänen hyvyydessään jakamansa rajattoman rakkauden teot kuvastavat hänen omaa olemustaan: ”Jumala on rakkaus.”

Käykäämme siis rohkeasti ja luottavaisesti hänen eteensä hänen apuaan pyytämään.

Psalmimme laulaa Jumalan teoista. Hän on kuullut rukoukset, sekä kokonaisen kansan yhteiset pyynnöt että yksittäisten ihmisten erityiset anomiset.

Nykyisessä maailmantilanteessa rukoilkaamme erityisesti Ukrainan puolesta.

Yksittäisten ihmisten rukousaiheet vaihtelevat henkilöstä toiseen.  Älkäämme halveksiko kenenkään rukousaiheita.  Vaikka emme niitä pystykään yhteisesti kaikkia luettelemaan, niin Jumalamme kyllä tietää, mitä hänen lapsensa tarvitsevat. Siksi tukekaamme toinen toistamme rohkeaan rukoukseen.

Meidän rukouksemme voivat toisinaan olla hyvinkin heikkoja huokauksia, mutta hennoinpinakin ne kantavat Vapahtajamme korviin. Hän pystyy, hän voi, ja saamme luottaa, että hän myös haluaa kuulla kansansa pyynnöt.

 

Antakaamme rukoussunnuntain rohkaista meitä pelottomaan rukoukseen ja kaikessa Jumalamme turvallisten käsivarsien varaan heittäytymään.

 

 

Tässä Rogaten Psalmi:

Hartaasti minä odotin Herraa,
ja hän kumartui minun puoleeni ja kuuli huutoni.
Hän veti minut ylös syvästä kuopasta,
upottavasta liejusta.
Hän nosti minut kalliolle,
antoi lujan pohjan askelteni alle.
Hän antoi suuhuni uuden virren,
kiitoslaulun Jumalamme ylistykseksi.
Tämän kuulevat monet, tuntevat pyhää pelkoa
ja turvaavat Herraan.
Hyvä on sen osa,
joka luottaa Herraan,
ei etsi apua pahan voimilta
eikä käänny niiden puoleen, jotka valhetta palvelevat.
Herra, minun Jumalani,
kukaan ei ole sinun vertaisesi!
Sinä olet tehnyt suuria tekoja,
sinä ajattelet meidän parastamme.
Minä haluan kertoa teoistasi –
niitä on enemmän kuin voin luetella.

Ps. 40:2–6

  1. ”Ja Jumala näki että se oli hyvä” Jumalan täytyy avata ensin meidän hengelliset silmät, että osaamme nähdä Jumalan ihmeellisen luonnon kauneuden ja täydellisyyden.

    Kurtturuusu on helppo hävittää näin: Leikkaa ensin pensaat juuresta ja sitten nostaa juurimukulat yös ja kerää ne tarkasti pois. Sitten vain ruohikkoa tilalle. Sitä leikatessa katoaa loput kurtturuusun vesat, joita voi nousta vielä pari vuotta.

    • Pekka Veli

      Kiitos puheenvuorostasi

      Todellakin on ihanaa huomata, miten luontokin alkaa näyttämään kauniimmalta, kun ihminen havahtuu ymmärtämään Jumalan suuruuden. Hengellinen kypsyminen vapauttaa mielen näkemään ympärillämme olevan avoimin silmin. Silloin myös suumme voi laulaa Luojamme kunniaa ja Vapahtajamme kiitosta myös niinä päivinä, jolloin elämämme koettelemukset painavat ja vastoinkäymiset koettelevat voimiamme.

      Yhteiseltä Lapinjärven ajaltamme muistan paitsi ensimmäisen vaimoni sairauden kauden, myös sen miten lukemattomilla kävelyretkilläni ihastelin puiden oksien taideteoksia, tuomipihlajan herkkää kasvustoa, kukkien kauneutta, alkukesän linnunlaulua Vasarkylän rannoilla aamuviideltä, satakielen sointua kotimme puutarhassa, talvella lumen loihtimia valoja ja varjoja iltavalaistuksen loisteessa ja muuta sanomattoman kaunista, mitä Jumala kullekin vuodenajalle silmiemme iloksi soi.

      Kiitos Pekka Veli puheenvuorostasi

    • Pekka Veli

      Kiitos vihjeestä miten kurtturuusun voi kitkeä kotopuutarhasta.

      Isäni istuttamat kansanomaisesti kutsutut villiruusut erottuvat kurtturuususta helpoimmiten kerrottujen eli siis lukuisampien monessa kerroksessa esiintyvien
      terälehtiensä osalta. Kurtturuusussa terälehdet, yleensä viisi, ovat avoimemmin yhdessä kehässä.

      https://vieraslajit.fi/lajit/MX.38815

  2. Lapinjärven kirkossa sain kuulla yllättävän profeetaalisen sanan yhdeltä vierailijalta.. Olimme olleet siellä vasta vähän aikaa silloin. Se sana oli lyhyt ja tässä:” tämä seurakunta ei ole sinun ja sinä olet täällä oppimassa.” Niin sitten kävi, että opin siellä ollessa monia keskeisiä perusasioita, joiden merkitys myöhemmissä vaiheissani on ollut keskeistä. Yksi niistä on rakastuminen rippikoulu – ja nuorisotyöhön. Sitä Vähä-Martin Elli-mummo minulle rukoili ja sen sain koko elämäni matkalle.

    • Pekka Veli

      Ihanaa kuulla todistuksesi selkeästä ja elämänläheisestä profetiasta.

      Pidän suuressa arvossa sitä, että tuona kautena sain tutustua sinuun. Teidän perheenne toimi tavalla, josta saan olla kiitollinen.

    • Kaisu

      Kiitos kommentistasi

      Kiitos kauniiseen lauluun opastaneesta linkistäsi

      Koen että Jumala johdatti meidät yhteen rakkaan Colette puolisoni kanssa. Ensi vuonna meille tulee 20 vuotta yhteistä elämää täyteen.

      Terveisiä ja siunauksen toivotukset myös teidän perheellenne!

    • Kaisu

      Kiitoksia Klausin terveisistä

      Onnittelut teille yhteisen taipaleenne merkkipäivän juhlaanne

      Valtavan paljon terveisiä Helgelle. Minulla on ollut ilo tuntea hänet jo helluntaista 1968 alkaen, kun kävin Pyhtään kirkossa saarnaamassa ruotsinkielisessä messussa.Hän oli tuolloin Pyhtään kirkkoherra.
      Olen aina pitänyt hänestä paljon. Olen ihaillut hänen Luther tuntemustaan ja muutakin syvällistä teologista asioihin paneutumistaan. Jokainen vierailuni hänen kotonaan on ollut erittäin antoisa. Niin hyvin hän oli perillä niin monista kysymyksistä.

    • Pekka Veli

      Saatte iloita jokaisesta päivästä mitä teille toinen toisenne seurassa annetaan.

      Ensimmäisen vaimoni kanssa ehdimme elää aviossa 31 vuotta. Puolet tuosta ajasta hän sairasteli. Toisinaan saatoin aamulla rukouksissani huokaista Jumalalle: Kiitos että hän vielä elää.

      Nykyinen vaimoni prinsessa Coletten kanssa ensi vuonna tulee 20 vuotta täyteen. Olen onnellinen että hän on elämäntoverini.

    • Antero

      Kiitos puheenvuorostasi

      Kiitos että tuo esille malarian merkityksen maailmanhistorian kululle viittaamalla mielenkiintoiseen linkkiin

      Afrikassa lähetystyössä toimiessamme koko sen ajan, kuin olin siellä, malaria oli kaikkien kuolinsyytilastojen kärjessä. Meillä oli käytössämme monenlaisia torjuntakeinoja samanaikaisesti: alkuaikoina ehkäisevä lääkitys päällä koko ajan, asunnoissa hyttysverkot, ulkona liikkuessamme ohvia jne. Myös käyntejä paikalliselle katolisten terveysasemalle, jossa annettiin kiniiniä tiputuksella, oli tehtävä jonkun kerran.

      Nyt viime aikoina en ole enää seurannut sikäläisiä terveystilastoja, koska meillä Suomessa on pohdittavana toisenlaiset terveysalan kysymykset.

      Erilaiset sairaudet ja muut vastoinkäymiset ja niistä selviämiset voimme sijoittaa psalmissamme seuraavaan ilmaukseen:

      Hän veti minut ylös syvästä kuopasta,
      upottavasta liejusta.
      Hän nosti minut kalliolle,

    • Antero

      Viittaamassasi tekstissä kerrotaan monen muinaisen suuren valtakunnan voimien heikkenemisestä tai loppumisesta malarian tähden.

      Muuten tänään 18.5.2022 tulee kahdeksan vuotta siitä kun Somerniemen kirkossa pidin saarna, jossa kerroin esimerkkeinä käytin Heettien ja Urartun valtakuntien historiaa. Kerroin miten tässä maailmassa ihmispolvet vaihtuvat ja valtakunnat vaihtuvat, mutta Jumalan sana pysyy iäti.

      Tästä jatkoin kertoen Jumalan sanan varassa elämisen tuovan tullessaan ikuisen elämän. Iankaikkisen Jumalan vanhurskauden varaan rakentaen meillä on pysyvä perusta ja tulevaisuus aukeaa Jumalan käsivarsien kannattamana.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25