Huolenpito Jumalan uskomasta omaisuudesta
Syreenit kukkivat kotopihallamme 4.6.2023
Elääksemme tarvitsemme ruokaa, juomaa, jonkinlaisen paikan, missä nukkua, sen verran vaatetta, ettei tule kylmä tai etelämpänä ihoa suojelemaan sekä ison määrän turvallisuutta, jotta jaksamme kestää arjen tilanteet.
Eri maissa edellytykset ovat erilaisia. Jossain ei ole riittävästi vettä. Toisin paikoin puuttuu ruokaa. Milloin sotaa, tai muuta rauhattomuutta esiintyy. Siellä täällä on petoja tai muuta ympäristön taholta tulevaa uhkaa.
Suomessa tuotetaan maailman puhtainta ruokaa. Olemme Euroopan metsäisin maa. Metsämme ovat erinomaisella ammattitaidolla hoidettuja. Ongelma vain on siinä, etteivät kaikki ymmärrä, miten korkea kotoisen ruuan taso on. Olemme kansainvälistä huippua. Suurin ongelma on, ettei tuottaja saa ruuasta riittävää korvausta.
Luken tieteellinen tutkimus näytti joku vuosi sitten,, että maataloustuottajien keskiansio oli kuusi euroa tehtyä työtuntia kohti. Silloin menoihin oli laskettu kaikki: Siementen hankinta, koneiden osuus, lannoitteiden, rehun, polttoaineen, sähkön ja kaikki tuotannon kulut vähennyksinä. Tuloksi myös oli laskettu kaikki: Oli laskettu mukaan myyntihinnan lisäksi EU tuet ja kaikki muukin, mikä ikinä oli tuonantoon liittyvää tuloa.
Siis 6 € / h oli Suomen maataloustuottajien keskipalkka,
kun oli laskettu tulot ja menot yhteen ja jaettu tämä tehdyillä työtunneilla.
Tässä olivat mukana kaikein parhaiten menneet ja miinuksen puolelle menneet, yhtä lailla kuin siinä välillä nippa nappa vielä eloon jääneet tilat.
Kun mietitään, miten sunnuntain tekstien puhe pienituloisten puolesta pitäisi kohdistaa meidän kotimassamme, niin Suomen perusturvallisuuden varmistamiseksi pitää parantaa tämän alipalkatun kansanosan tulotasoa. Vain näin voimme turvata, että meillä jatkossakin on saatavissa kotimaista ruokaa, joka on maailman puhtainta.
Vanhassa testamentissa Aamos 8:4–8 sanoo:
Kuulkaa tätä, te jotka poljette vähävaraisia
ja ajatte maaseudun köyhät perikatoon!
SUNNUNTAI 11.6.2023
2. sunnuntai helluntaista
Katoavat ja katoamattomat aarteet
Uudessa testamentissa 2. Kor. 8:1–9 Paavali muistuttaa, miten vaikeina aikoina on hyvä jakaa omastaan ja auttaa niitä, joille elämä on vaikeampaa. Antamisen ilo on elämää rakentava voima. Saa iloa, kun näkee lahjan auttavan saajaa.
Vaikka vaikeudet ovat raskaasti koetelleet niitä, uskovien ilo oli niin ylitsevuotava, että he äärimmäisessä köyhyydessäänkin osoittivat runsasta anteliaisuutta. Voin vakuuttaa, että he antoivat voimiensa mukaan, jopa yli voimiensa.
Ajankohtainen auttamisen kohde ovat keskuudessamme asuvat ukrainalaiset. Esimerkiksi: 30.5.2023 Someron vastaanottokeskuksessa oli noin 290 ukrainalaista asiakasta.
Evankeliumissa Luuk. 12:13–21 Jeesus teki rabbin tehtäviin kuuluvaa perinnön jakoa. Tässä yhteydessä hän tilanteeseen liittyen kehotti kohtuuteen ja tasapuolisuuteen. Hän varoitti väärästä rikkauden tavoittelusta, missä omaa varallisuutta kartutetaan muita riistämällä. Sellaisella ei ole siunausta.
Hän sanoi heille kaikille: ”Karttakaa tarkoin kaikenlaista ahneutta. Ei kukaan voi rakentaa elämäänsä omaisuuden varaan, vaikka sitä olisi kuinka paljon tahansa.”
Apokryfitekstissä kerrotaan miten ahneen ihmisen pyrkimys haalia aina vaan lisää ja lisää tekee omistajastaan unettoman. Elämän täyttää huoli omaisuudestaan. Vastakohtana taas köyhän ongelma on, että kovasta työstään huolimatta hän ei kuitenkaan saa mitään jäämään talteen. Kaikki kuluu pakollisiin menoihin, jos riittää edes niihinkään.
Kullan himoa Sirak käyttää esimerkkinä hamuamisesta, missä joku haluaa saada itselleen enemmän kuin hänelle aidosti on edellytyksiä. Sellainen ihminen väsyttää itsensä ja pilaa elämänsä turhan tavoittelulla. Näin elämä valuu hukkaan.
Terve varallisuuden käyttö on sellaista, missä oma elämä on tasapainossa yhteiskunnan elinolosuhteiden kanssa. Sirakin aikaan se oli köyhien ja sairaiden auttaminen. Varakkaammat ja terveemmät auttoivat niitä, jotka olivat köyhiä tai sairaita. Meidän aikanamme yhteiskunta huolehtii monista avun tarpeista, joten yksittäisten ihmisten apua ei tarvita samalla tavalla kuin aikaisemmin. Voipa väärä apu jopa viedä harhaankin, jos se yllyttää jotakuta elämään leväperäisesti yli varojensa. Tällöin näennäinen kaverin apu koituukin saajan ongelmien syventämiseksi eikä suinkaan auta häntä huolentimaan elämästään arkisten realiteettien mukaisesti.
Sitten on edelleen huomattava, että yhteiskuntamme ei vielä ole valmis. Pelkkä julkinen apu ei koskaan voi kehittyä täydelliseksi. Tarvitaan myös yksityistä ja vapaaehtoista avun antoa. Aina on niitä, jotka jäävät järjestelmien ulkopuolelle, joihin yhteinen apu ei ulotu. Siksi on pidettävä silmät avoimina huomaamaan lähimmäistemme hädänalainen tila. Toisinaan apu voi olla hyvinkin pientä, mutta silti vaikuttaa syvästi. Jokin ystävällinen ele, jokin ystävällinen palvelu, jokin toinen toisensa huomaaminen ja avun ojentaminen oikeaan aikaan oikeassa paikassa, voi muuttaa yhteisen elämän sydänten väliseksi kohtaamiseksi. Hyviksi naapurisuhteiksi, yhteisestä rinnakkainelosta syvään sopuun ja naapurirakkauteen. Toinen toisensa palvelemiseen ja auttamiseen. Aitoon lähimmäisen rakastamamiseen. Jumalan meille antaman hyvyyden jakamiseen meidän lähellämme elävien ihmisten elämään. Rakkauden lisääntymiseen, yhteyden kasvamiseen. Hyvän mielen jakamiseen keskinäisessä kanssakäymisessämme.
Pyhäpäivän apokryfiteksti Sir. 31:1–11
Kun rikkaus valvottaa, ruumis kuihtuu,
kun on vauraudesta huoli, uni kaikkoaa.
Huoli valvottaa ja pitää unen loitolla,
se vie unen kuin ankara sairaus.
Rikas raataa kerätäkseen varallisuutta,
ja jos hän lepää, hän ahnehtii nautintoja.
Köyhä raataa varattomuutensa vuoksi,
ja jos hän lepää, hänen puutteensa pahenee.
Joka rakastaa kultaa, ei selviä rikkomuksitta,
joka rahaa tavoittelee, kulkee sen myötä harhaan.
Kulta on vienyt monet perikatoon,
he ovat kohdanneet tuhonsa.
Kulta on ansa rikkauden riivaamille,
jokainen typerys takertuu siihen.
Onnellinen se rikas, joka havaitaan nuhteettomaksi
ja joka ei eksy kullan houkutuksiin.
Kuka hän on? Häntä voimme ylistää onnelliseksi,
sillä hän on todella tehnyt ihmeitä kansansa keskuudessa.
Kuka on onnistunut välttämään kullan kiusaukset?
Sellainen ihminen voi olla ylpeä itsestään.
Kuka olisi voinut poiketa tieltä mutta ei ole poikennut,
kuka olisi voinut tehdä pahaa eikä ole tehnyt?
Joka niin elää, pysyy vauraana,
ja kansa kiittää hänen runsaita almujaan.
93 kommenttia
Matias
Kirjoitat aivan kuin äitini olisi tehnyt aviorikoksen. Ei ole kysymys aviorikoksesta, äitini kohdalla, hän ei ollut aviossa kenenkään kanssa. Eikä hän halunnut avioitua myöskään isäni kanssa.
Sanottakoon vielä kerran, että ei ollut kysymys aviorikoksesta äitini kohdalla.
En halua puhua henkilökohtaisista vaikutuksista sen enempää, koska en muutenkaan tykkää puhua itsestäni mitään.
Sana rikos on nykyisin harhaanjohtava, koska aviollisesta pettämisestä ei tule oikeudellisia seuraamuksia, eikä tapauksia viedä oikeuteen. Uskovaiset voisivat tietysti puhua synnillisestä ja haureellisesta elämästä ja helvetin tulesta, mutta se tuskin olisi kovin suosittua enää, kun maa on täynnä uusioperheitä ja kaikkien pitää toteuttaa unelmiaan.
Ja mitä se Jeesus tekikään, kun hänen luokseen tuotiin itseteosta tavattu nainen. ’Joka teistä on synnitön, ja niin edelleen……’
Matias Roto toteat aiemmin:””) Uskon perusta on Jumala itse. Kysymys siis on Pyhän Hengen työstä hänen oman kansansa eli kirkon keskuudessa. Hänen työtään kukaan ei voi estää. Hän tekee työtään missä ja milloinka hän itse tahtoo.””
Avaisitko tuota nyt hiukan kun tuosta tulee mieleen että tapahtuuko nyt todella Pyhän Hengen työ kirkon jäsenien keskuudessa?
1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. 2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. 3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa, 4 että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen. 5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli. 6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha; 7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan. 8 Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.(Room.8)
Matias Roto siis väkivalta ja kaikkinainen pahuus on sallittua kun kukaan ihminen ei elä täydellisesti, siis kirkon jäsenet ovat vastuuttomia (vastuusta vapaat) Jumalan edessä eli heille ei ole mitään vaaraa menettää pelastusta jonka ovat mielestään saaneet kasteessaan?
Ajatteletko todella ettei ihminen itse voi vaikuttaa pelastukseensa, siis väitätkö että Pyhä Henki tekee kaiken uskovissa, tekeekö myös sen pahan jota ns ”kristityt” tekevät?
Papille antaa viran toinen pappi, joka uskoo olevansa suurempi kuin tuo toinen. Kaverit valitsevat keskuudestaan ja siihen vaikuttaa paljon se, millä tavalla on onnistunut valitsijoita ja kirkkoa miellyttämään ja kuinka vahvasti on sitoutunut kirkon kantaa noudattamaan.
Muuta et saa nahdä raamatussa, kuin sen, mitä on sovittu, vaikka se ei täsmäisi totuuden kanssa. Jos joku ei täsmää, se ohitetaan, tai paetaan paikalta, tai selitetään valheilla ja väärillä todistuksilla.
Tämä toimii monissa muissakin yhteisöissä.
Ilmoita asiaton kommentti