Homofoobinen heresia?
Suhtautumisessa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin Etelä- ja Pohjois-Amerikan sekä Länsi-Euroopan henkiset mannerlaatat ovat olleet vuosikymmeniä liikkeessä. Ymmärryksemme on muuttunut niin, että se, mikä ennen ymmärrettiin rikokseksi, synniksi, perversioksi tai sairaudeksi, ymmärretään ihmiselämän monimuotoisuudeksi. Tämä muutos näkyy myös siinä, että se, mikä ennen piti piilottaa kaappiin, on muuttunut sosiaalisesti hyväksyttäväksi. Tätä muutosta heijastaa lainsäädäntö. Kirkot ovat mukana tässä muutoksessa. Myös henkisiin mannerlaattoihin pätee: kun ne liikkuvat, maa järisee; mitä pitempään liike on estetty, sitä rajumpi on järistys.
Ennen kielletty voi muuttua sallituksi oikeastaan kahdesta eri syystä. Joko vahingollisen asian kieltäminen ja kiellon valvonta aiheuttavat enemmän ongelmia kuin itse asia, kuten kieltolaki. Tai sitten kollektiivinen ymmärrys muuttuu siten, että asia, jota luultiin vahingolliseksi ei olekaan sitä, kuten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohdalla. Toki tässäkin syrjinnän kielteiset vaikutukset ovat ilmeiset.
Torjuvan suhtautumisen eettiset perustelut ovat murentuneet ja asenteet yhteiskunnassa ja kirkoissa ovat muuttuneet hyväksyvään suuntaan. Tässä tilanteessa muutosta on vastustettu esittämällä torjumnnalle teologinen perustelu. Lyhyesti perustelu kuuluu suunnilleen näin: Klassinen kristinusko torjuu homoseksuaalisuuden Jumalan luomistarkoituksen vastaisena. Raamattu kieltää homosuhteet. Homous on synti, joka vie kadotukseen. Kysymys on pohjimmiltaan siitä, että kun eettiset argumentit osoittautuvat ontoiksi, väitetään, että kyse ei olekaan etiikasta vaan dogmista. Näin kirkkoon ollaan tuomassa klassisen kristinuskon nimissä uutta dogmia!
Teologisen perustelun lähtökohtana on, että Jumala on luonut ihmisen [heteroseksuaaliksi] mieheksi ja [heteroseksuaaliksi] naiseksi. Kun tämä ei vastaa havaittavaa todellisuutta, selitetään ero lankeemuksesta johtuvaksi. Kysymys on siis luomisen määrittelemisestä oman Raamatun-tulkinnan kautta vastoin luotua todellisuutta. Eli luonnollinen määritellään omien asenteiden kautta. Ilmeisesti tässä ollaan myös aidosti sokeita sille julmuudelle, että toisin ihmisen minuus määritellään synnin polttomerkillä.
Yksi kristinuskon keskeisistä periaatteista on, että evankeliumi kuuluu kaikille ihmisille. Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. Keskustelua seuratessa näyttää siltä, että laki heteroille on toinen kuin homoille. Tässä muutama esimerkki.
1) Raamattu kaivetaan perusteluksi vastustaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia. Kysymys ei todellakaan ole Raamatun keskeisestä sanomasta. Uuden testamentin osalta pikemminkin parista sivulauseesta aivan muuhun tähtäävissä argumentaatioketjuissa. Paljon yksiselitteisempi avioerokielto sen sijaan voidaan hyvin pitkälle unohtaa heteroiden kohdalla.
2) Homo- ja lesboparien liittoja vastustetaan, koska Jumala on siunannut miehen ja naisen parisuhteen eivätkä homo- ja lesboparit voi saada lapsia (ilman erityisjärjestelyjä). Tässä yhteydessä en näe kysyttävän, miten sen siunauksen on käynyt heteroparin kohdalla, kun haikara lentääkin ohi. Siis homolle voi sanoa: Jumala ei siunaa sinun liittoasi, kun et saa kumppanisi kanssa lasta. Mutta ei heterolle.
3) Kun mies ja nainen menee keskenään naimisiin, puhutaan keskinäisestä rakkaudesta ja huolenpidosta. Seksiin viitataan häveliäästi puhumalla 'avioelämästä'. Sen sijaan homo- ja lesboparin kohdalla pääpaino on seksissä.
4) Homo- ja lesboparien adoptio-oikeutta vastustetaan sillä perusteella, että lapsella täytyy olla sekä isä että äiti. Jostain syystä kukaan ei vaadi leskeä menemään naimisiin, että hänen lapsillaan olisi sekä isä että äiti. Eikä yksinäisen ihmisen adoptio-oikeuttakaan pidetä skandaalina.
Teologisesti perusteltu seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen polkeminen antaa kuvan, että kristillisessä uskossa keskeistä olisi ihmisen seksuaalinen suuntautuminen. Myös pelastuskäsitys vääristyy: Kristuksen työ riittää toisille; toisten pitää lisäksi kieltää oma identiteettinsä.
Kristillisessä etiikassa keskeistä on lähimmäisen rakkaus. Yleensä puu tunnetaan hedelmistään. Tässä tapauksessa toisen polkemisen karvasta hedelmää pidetään hyvänä ja toisestä välittämisen makeaa hedelmää pahana.
Kristillisyyden nimissä ideologisoitu seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen torjunta, marginalisointi ja väärään parannukseen kutsuminen turmelevat uskon ja vääristävät rakkauden. Pitäisikö puhua homofoobisesta heresiasta?
94 kommenttia
”Elämme ylimenokautta . Homoseksuaalisuus ilmiönä tullaan hyväksymään niinkuin kaikki oireet viittaavat. Kristityt, jotka eivät tätä hyväksy, saavat kiltisti purra hampaitaan ja odottaa omaa sisäisen asenteensa kypsymistä todelliseen kristilliseen suuntaan”.(Hirn).
Tunnut kiihkoilevan itsevarmalta, samoin kuin Leppä. Ei siinä mitään, jos kuljettaa todistelua raamatunkohdin, mutta tätä ei voida asiassa tehdä. ”Hengellä” ei luterilaista kirkkoa velvoiteta tutkimaan kaikkia oppeja ja opettajia, vaan Raamatulla. Hampaita saavat kiristellä ne, jotka eivät saa jatkossakaan hiljennettyä niitä, jotka jatkavat julistustaan homoavioliittojen mahdottomuudesta Raamatun ja kristillisen uskon pohjalta.
Jos tämä jatkuu, mihin toimenpiteisiin pitäisi ryhtyä? Massateloituksiin?
Markku Hirn: ”Raamatussa on homoseksuaalisuutta kieltäviä kohtia joihin historian kuluessa on viitattu. Mutta ovatko nämä Raamatun kohdat tarpeellisen arvovaltaisia homoseksuaalisuuden tuomitsemiseksi?”
Jos keskustellaan Raamatun ja kristinuskon suhtautumisesta homoseksuaalisuuteen, ei siihen sisältyvien faktojen toteaminen ole heidän tuomitsemistaan. Tuomiovalta kuuluu vain Jumalalle ja hänen asettamalleen tuomarille ja hallitsijalle Jeesukselle Kristukselle.
Apostolien tekojen 17. luku (uusi kirkkoraamattu): ”31 Hän on näet määrännyt päivän, jona hän oikeudenmukaisesti tuomitsee koko maailman, ja tuomarina on oleva mies, jonka hän on siihen tehtävään asettanut. Siitä hän on antanut kaikille takeet herättämällä hänet kuolleista.”
Markku Hirn: ”Elämme ylimenokautta . Homoseksuaalisuus ilmiönä tullaan hyväksymään niinkuin kaikki oireet viittaavat. Kristityt, jotka eivät tätä hyväksy, saavat kiltisti purra hampaitaan ja odottaa omaa sisäisen asenteensa kypsymistä todelliseen kristilliseen suuntaan.”
Jos usko perustuu Raamattuun ja sen uuteen testamenttiin, ei kristittyjen ole syytä mitenkään järkyttyä nykyisen maailman erilaisten pahuuden ilmiöiden lisääntymisestä. Siellähän ilmaistaan muun muassa, että häviävä ”maailma” ja maailmanajat ”ovat pahan vallassa”, maailma on paholaisen vallassa” ja että Jumalan vastustaja Saatana Panettelija on nykyisen maailman ”jumala ja hallitsija.”
Varsin selväsanaisesti tämä osoitetaan esim. 2. Timoteuksen kirjeen 3. luvussa (uusi kirkkoraamattu):
”1 Sinun on tiedettävä, että viimeisinä päivinä koittavat vaikeat ajat. 2 Silloin ihmiset rakastavat vain itseään ja rahaa, he ovat rehenteleviä ja pöyhkeitä, he herjaavat ja ovat vanhemmilleen tottelemattomia. He ovat kiittämättömiä, jumalattomia, 3 rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelevia, väkivaltaisia ja raakoja, kaiken hyvän vihollisia, 4 petollisia, häikäilemättömiä ja järjettömiä. He rakastavat enemmän nautintoja kuin Jumalaa, 5 he ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman. Karta sellaisia!”
”12 Mutta vainon kohteeksi joutuvat kaikki ne, jotka haluavat elää hurskaasti Kristuksen Jeesuksen omina. 13 Kelvottomat ihmiset ja petkuttajat menevät pahuudessa yhä pitemmälle, eksyttäen muita ja eksyen itse.”
Aika suurta murhetta tuntuvat suomalaiset kantavan. Kannattaa muistaa että ev-lut kirkko on lahko ja lahkolaiset joutuvat kaikki sinne kuumaan paikkaan, Raamatun, Jumalan sanan mukaan.
Millaista mielihyvää kotoinen kristitty saa tuntiessaan itsensä muka paremmaksi kuin jokut toinen ja mätkiessään tätä Raamatulla päähän?
Onko nähtävissä että kristityn moraali on muita heikompi ja huonompi?
”Jospa eksyttäjä on niin katala, että eksyttää uskovat fundamentalismin avulla pois Jumalan rakkaudesta ja armosta saatanalliseen syyttelyyn? Tätäkin vaihtoehtoa kannattaa arkana miettiä”. (M.Pentti)
Mitä se fundamentalismi on?
Eihän sinulla M. Pentti ole mitään fundamentalismi -sanan lkopullista ja ainoaa oikeaa määritelmää, vaan ainostaan itse sana, ja sen epämääräisyyden kohdentaminen joihinkin muihin.
Fundamentalismi ja vastaavat sanat ovat käteviä keskustelussa, mutta ne eivät ole mitään todistavia argumentteja. Ainahan sanoja voi käyttää.
Huikean osuva, analyyttinen ja syvällinen blogi Heikiltä.
Vaikka joku muka irvaili argumentaatiota ”heikohkoksi”. Kuvaavaa on, ettei kritisoija argumentoinut itse ollenkaan.
Kiitos Heikki Leppä hyvästä kirjoituksestasi. Allekirjoitan jälleen ajatuksesi kuten joskus aiemminkin. Kymmenet miehet ovat käyttäneet runsaasti aikaa sorvatakseen Sinulle vastauksia aina maapallon muodosta lähtien.
Olen joskus kirjoittanut näillä sivuilla, että jos pallomme olisi litteä pannukakku, olisi helppoa ajaa ei toivotunlaiset ihmiset pannukakun reunalle ja tönäistä avaruuteen.
Mielestäni fundamentalismissa ollaan joko tai eli eletään mustavalkoisessa maailmassa eli esim ”unohdetaan” ne lapset, jotka eivät ole seuranneet isän oppeja, käyneet seuroissa tai eläneet ilman solmiota. Blå, blå är kärleken laulettiin jossain laulussa, mutta mielestäni rakkauden kaksoiskäskyssä on kaikki maailman ihanat värit.
Leimoja on helppo lyödä. Voisiko sanoa, että Heikin blogilla on fundamentalistit ja luopiot keskustelleet keskenään? Jokainen keskustelija kuuluu jompaan kumpaan näistä ryhmistä. Mihin sinä?
Tämä oli leikkiä, mutta minusta tämmöinen kanssakeskustelijoitten leimaaminen ei ole mistään kotoisin.
Tavattoman hyvä lähtökohta aina ajankohtaiselle homo-keskustelulle.
Homoseksuaalisuus on tosiasia. Se on olemassa. n 2- 10% väestöstä on sitä tai siihen voimaakaasi taipuvaisia. Tämän tosiasian tunnustamisella on seurauksensa yhteiskunnalle ja kirkolle.
Ydinkysymys on se ,että kun nyt homoseksuaaliset ihmiset ovat joukossamme, niin millaisen yksityisen ja yhteisöllisen elämän voimme heille sallia?
Vahingoittaako heidän elämän muotonsa heitä tai yhteiskuntaa? Vastaus on itsestään selvä: Ei tietenkään.
Ongelma ei siis ole käytännöllinen vaan periaattellinen. Homoseksuaalisuus on kirkolle ongelma jos se katsotaan synniksi. Synti on tekijä X joka tulee ihmisen ja Jumalan väliin ,ajaen ihmisen kristillisen käsityksen mukaan kadotukseen.
Raamatussa on homoseksuaalisuutta kieltäviä kohtia joihin historian kuluessa on viitattu. Mutta ovatko nämä Raamatun kohdat tarpeellisen arvovaltaisia homoseksuaalisuuden tuomitsemiseksi? Joillekin tulkitsijoille on joillekin ei.
Loppujen lopuksi päädytään Raamattu -keskusteluun. Miten ja missä hengessä Raamattua on tulkittava? Lakikirjana elämälle, vaiko pyrkimällä ymmärtämään sen sisäisintä henkeä? Niinkuin maallisilla lailla on sekä kirjain että sen henki niin samoin on Raamatun suhteen.
Onko siis Raamatun hengen mukaista tuomita muuttumattomat elämän tosiasiat? Onko Raamatun hengen mukaista vaikeuttaa 2- 10 % väestön elämää periaatteen vuoksi?
Jos sitten tuomitsemme homoseksuaalisuuden niin mihin toimenpiteisiin tulisi ryhtyä? Massateloituksiinko? Vai vaatisimmeko heidä pidättäytymistä sukupuolielämästään, mikä olisi vain oireen peittämistä, koska homoseksuaalisuus ei ole vain sukupuolista käyttäytymistä vaan se on osa kokonaisesta ihmisyyden muodosta?
Elämme ylimenokautta . Homoseksuaalisuus ilmiönä tullaan hyväksymään niinkuin kaikki oireet viittaavat. Kristityt, jotka eivät tätä hyväksy, saavat kiltisti purra hampaitaan ja odottaa omaa sisäisen asenteensa kypsymistä todelliseen kristilliseen suuntaan.
Ilmoita asiaton kommentti