Hokkus pokkus filiokkus

Älköön keskuudessasi olko ketään, joka panee poikansa tai tyttärensä kulkemaan tulen läpi, tahi joka tekee taikoja, ennustelee merkeistä, harjoittaa noituutta tai velhoutta, joka lukee loitsuja, kysyy vainaja- tai tietäjähengiltä tahi kääntyy vainajien puoleen. Sillä jokainen, joka senkaltaista tekee, on kauhistus Herralle, ja sellaisten kauhistusten tähden Herra, sinun Jumalasi, karkoittaa heidät sinun tieltäsi. Ole siis nuhteeton Herran, sinun Jumalasi, edessä. Sillä nämä kansat, jotka sinä nyt karkoitat, kuuntelevat kyllä merkeistäennustajia ja taikureita, mutta sinulle ei Herra, sinun Jumalasi, sitä salli. (5. Moos. 18:10-14)
Taikuus

Taikuudessa jotkut viittaavat Jeesukseen: latinaa ”Hoc est corpus meum” (Tämä on minun ruumiini), lisäksi ”Filioque” (ja Pojasta); miten sinä näet tämän? 

Miksi sinusta taikuus on (tai ei ole) väärin?

Mitä vaaroja on leikkiä pahojen henkien kanssa (vert. Apt. 19:13-20)? 

Mitä yhteyttä on kristinuskolla ja New age ilmiöillä? 

Miten olisi hyvä suhtautua Harry Potter kirjoihin (ja elokuviin), Halloween noitateemoihin ja nuorten suosimiin pakanallisiin koriste-esineisiin ja tatuointeihin? 

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Et siis uskaltanut Heinilä vastata suoraan, mutta riviesi väleistä voi lukea että hyväksyt siis esim.puolustussodassa tapahtuneen tappamisen eli on olemassa elämää suojelevaa tappamista joka ei siis ole murhaamista ja jonka Jumalakin kaiketi hyväksyy? Vai katsotko ettei Jumala hyväksynyt Suomen sotilaitten töitä?
    Aborit myös monesti suojaavat äidin elämää.

    • Poliisilla ja puolustusvoimilla voi tulla tilanteita, jossa aseistettu ihminen joka on tappanut tai todennäköisesti tappaa, tilanteessa mukana olevat joutuvat tekemään nopeasti isoja päätöksiä. Esim. poliisilla on selkeät ohjeet, milloin saa käyttää kovimpia otteita, mutta tappaminen ei kuulu näihin otteisiin. Lentokoneessa lentäjät ja matkustajat voivat joutua terrorin kohteeksi ja tällöin voi jäädä ainoastaan huonoja tai vielä huonompia vaihtoehtoja, kuten amerikassa muslimiterroristien iskuissa 11.9.2001. Tällaisissa tapauksissa ei paljoa pystytä harkitsemaan terroristin toiminnan estämisen aiheuttamia seurauksia. Mitä abortteihin tulee, niin äidin hengellä ei tarvitse leikkiä. Raskaus voi päättyä vaikka keisarileikkaukseen, jolloin todennäköisesti äiti ja lapsi selviävät hengissä. Toki joskus voi tulla tilanne, että äiti tai lapsi tai molemmat kuolevat, jolloin äidin henki menee etusijalle.

    • Siis voimme olettaa että Jumala hyväksyy näitä laillisia tappamisia. Voin oletta että Jumala hyväksyy laillisia abortejakin, koskapa hän abortoituttaa ranhgaistukseksi itsekin Vt.ssä raskaana olevia vaimoja vieläpä sallien vihollisten halkaista heidän vatsansa miekalla.

    • Luepa Heinilä Raamatusta kohta, missä sanotaan:

      ”Korkeimman suusta eikö lähde paha ja hyvä?” (Valitusvirret 3:37-38)

    • Ajattelen samoin kuin Job.

      Job sanoi: ”Alastonna minä tulin äitini kohdusta, ja alastonna minä sinne palajan. Herra antoi, ja Herra otti; kiitetty olkoon Herran nimi.” (Job. 1:21)

    • Jeesus sanoo: ”Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt. Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani. Joka omiaan puhuu, se pyytää omaa kunniaansa, mutta joka pyytää lähettäjänsä kunniaa, se on totinen, eikä hänessä ole vääryyttä.” (Joh. 7:16-18)

    • Ihme juttuja noi sun opit. Muistatko mitä 18. asteen vapaamuurari, joka haluaa eroon Saatanan opeista, rukoilee:

      Hylkään vapaamuurariuden Kahdeksannentoista Asteen valat ja kiroukset, Pelikaani Ritarin ja Ruusuristin Prinssin valat ja kiroukset.

      Sanoudun irti Pelikaani-noituudesta ja torjun sen hengen, samoin Ruusuristiläisten salaopin vaikutuksen ja Kolmanteen Asteeseen liittyvän Kabbalan.

      Sanoudun irti siitä väitteestä, että Jeesuksen Kristuksen kuolema oli pelkästään ´surkuteltava ja valitettava onnettomuus´ ja samalla tarkoituksellista kristillisen sovitusopin pilkkaamista ja vääristelyä.

      Sanoudun irti Jeesuksen Kristuksen jumaluuden pilkkaamisesta ja torjumisesta.

      Sanoudun irti salaisista IGNE NATURA RENOVATUR INTERGRA sanoista ja niiden polttamisesta.

      Sanoudun irti Kolmannessa Asteessa nautittavasta ehtoollisen irvikuvasta, johon liittyy keksin, suolan ja valkoviinin nauttiminen.”

    • Niinpä, ihmeellinen kieli se on esperantokin, mutta en mene väittämään ettei sitä ole olemassa vain sen takia että en itse sitä osaa…Minä en muuten ole vapamuurari, mutta se ettei minua enää polteta roviolla Vanhan kirkon edessä Tampereen Keskustorilla on kylläkin paljolti vapamuurariliikkeen ansio.

      Johanneksen Ilmestyskirja Raamatussa sisältää muuten Heinilä runsaasti kabbalaa suhtaudut sitten asiaan riehumalla tai kiehumalla.

  2. ”Toki Jumalan sana Vanhassa testamentissa on täyttä asiaa, mutta sitäkin on luettava Kristuksesta käsin.” Mitä tämä Kristuksesta käsin lukeminen on käytännössä? Esimerkiksi Mooseksen lain karuimpien määräysten kohdalla näen niiden kuuluvan ankarissa oloissa olemassaolostaan kamppailevan heimouskonnon tilanteeseen. Vauraan kuningaskunnan uskonto tai koti-ikävää tuntevan pakkosiirtolaisuuden uskonto edustavat uusia kehitysvaiheita. Jeesuksen opetukset, elämä, kuolema ja ylösnousemus synnyttivät uskon Häneen, kristinuskon. Luen Raamattua kuvauksena uskon kehittymisestä. Tähän kehitykseen kuuluu myös muutos siinä, millaisena Jumala näyttäytyy kansalleen.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.