Hiihtelyä piinaviikolla

Piinaviikon tiistaina hiihtelin Kallavedellä.

Aurinko lämmitti välillä kasvoja välillä selkää kadotakseen aika ajoin pilven taakse.

Kohtalainen tuuli puhalteli välillä edestä välillä takaa joko vauhdittaen tai jarruttaen laiskaa menoa.

Hiihdellessä muistui mieleeni parin vuoden takainen samanlaisissa oloissa syntynyt syvällinen ajatus: niinhän tämä on kuin elämä itse.

Saman tien mieleen nousi myös  toinen syvällinen ajatus: mieluummin tätä teen itse kuin tv:stä katselen.

Siinäpä piinaviikon saarnani. Sopii mietiskellä tai olla mietiskelemättä.

 

  1. Jooga on vanhan intialaisen uskonnon mukaista mietiskelevää uskonnon harjoituksta. Vanhassa intialaisessa uskonnollisuudessa sitä oli useita eri muotoja.

    Perinne on jatkunut sekä hindulaisuudessa että buddhalaisuudessa.

    Mikäli joogaa harjoitetaan sen varsinaisessa merkityksessä niin se on osallistumista intialaisperäisiin uskonnonharjoituksiin.

    Toisinaan eräänlaiseksi rentoutukseksi kehitetyissä joogan muodoissa saatetaan antaa mietittäväksi jokin intialaisperäinen sanonta, joka olemukseltaan on selkeästi uskonnollinen. Näin ihmiset saattavat tietämättään osallistua jonkun toisen uskonnon palvontamenoihin. Tällaisessa tapauksessa uskontosynkretismi hiipii salakavalasti keskuuteemme.

    Kun vanha kirkko eteni itään päin niin kirkon isät kohtasivat intialaisperäisiä buddhalaisia ja heidän mietintäperinteensä.
    Nopeasti he huomasivat että psykologisella tasolla noiden mietiskely on hyvin samanlaista kuin vanha kristillinen mietiskely, mutta että uskonnollisen sisältönsä puolesta kysymyksessä oli kokonaan toinen uskonto. Niinpä se saattoivat tiivistää buddhalaisuuden ja kristikunnan mietiskelyn erot ja yhtäläisyydet lauseeseen: ”Raamit ovat samat mutta ikoni on kokonaan eri.”

    Elikä huolimatta siitä, että psykologisesti mietiskely oli samanlaista, niin sisällöllisesti ne olivat täysin eri uskontojen palvontaa, toisaalla buddhajalisuuden uskonnollinen maailma ja siihen syventyminen sekä toisaalla kristinuskon Kristus-keskeiseen palvontaan syventyminen ja elävän Jumalan edessä olemiseen johtavaa. Eli siis nykyaikaisesti sanoen: Samalla menetelmällä marssittiin samaa psykologista tietä, mutta vastakkaisiin suuntiin.

    • Kiitos Matias R oivasta kommentista.

      On huomattava, että jos YK julistaa joogapäivän voi se pian olla osa koulujen ja päiväkotien ohjelmaa. Kristitytkin lapset siis joutuisivat osallistumaan hindu-uskonnon palvontamenoihin.

      Meidän kristittyjen on hyvä muistaa että kyse on taistelusta: toisella puolella ovat Kristuksen joukot, toisella siihen kuulumattomat eli pakanat. Pakanajoukkoihin lukeutuvat yhtä hyvin hindut, muslimit kuin ateistitkin. Selvyyden vuoksi vielä mainitsen sen itsestään selvyyden, että kyse on hengellisestä taistelusta.

      PS. ”Pakana” sanan lienee tarkoittanut alunperin Rooman armeijassa taistelujoukkoihin kuulumatonta. Eli niitä jotka eivät kuulu Kristuksen joukkoihin vielä (Lähde: Paul Johnson: History of Christianity).

    • Raamatussa pakanoita ovat ei-juutalaiset. Tämän määritelmän mukaan me kristityt olemme messiaanisia pakanoita.

      Raamatun ajan pakanat olivat polyteisteja. Nykyään jotkut ateistitkin kutsuvat itseään pakanoiksi. Muslimi sen sijaan ei ikäpäivänä kutsuisi itseään pakanaksi. Hänelle pakanat ovat polyteistejä.

    • Mikä tässä olisi ongelma? Onhan esim. meikäläisessä luterilaisuudessa virsi ihan määritelmällisesti laulettu rukous, eli palvontameno. Kuitenkaan Suvivirren laulaminen koulussa ei nykymääritelmän mukaan ole uskonnollista toimintaa. Miksi jooga olisi tässä suhteessa erilaista?

    • Haukka: ”Pakanajoukkoihin lukeutuvat yhtä hyvin hindut, muslimit kuin ateistitkin.”

      Olisi sivistyneempää olla luokittelematta ihmisiä pakanoiksi ja ei pakanoiksi. Oman luokittelusi mukaan olet siis pakana hindujen, muslimien ja ateistien silmissä, koska et kuulu heidän joukkoonsa.

      Hindulaisuus on tiettävästi maailman vanhin uskonto. Miten voit väittää, että se on muka vääräuskoisuutta ja kristinusko oikeauskoisuutta??? Jos olisit syntynyt hindu- tai muslimiperheeseen, pitäisit automaattisesti kristinuskoa vääräuskoisuutena ja omaa uskontoasi oikeana.

      Kaikki uskomukset ja uskonnot ovat ihan samanarvoisia, mitä niiden uskottavuuteen ja sisällön todellisuusarvoon tulee. Sitä mukaa kun tieto maailmassa lisääntyy, uskontojen asema pienenee ja niihin uskovien määrä vähenee vääjäämättä.

    • Eri kommentoijille. Määrittelin sanan ”pakana” ihmiseksi joka ei ole kristitty, ilman sen kummempia arvolatauksia. Kaikki ihmiset ovat pakanoita syntyessään. Kasteessa liitymme Kristuksen joukkoihin, eli pois pakanuudesta.

      PS. Pyydän kaikkia tämänkin blogin lukijoita ymmärtämään että koko ajan on käynnissä – tälläkin palstalla – ankara hengellinen taistelu jossa ovat vastakkain Kristuksen Kirkko ja pakanuus (ateismi ja muut uskonnot). Vaikka vastustajien joukko näyttääkin äkkiseltään monenkirjavalta, on heillä kuitenkin yhteinen tavoite: Kristuksen Kirkon vastustaminen. Meillä Kristuksen tunnustajilla on oikeus ja velvollisuus rukoilla kaikkien kääntymättömien puolesta, että Herra valaisisi heidän sielunsa, ja tietysti rakastaa heitä.

    • Jari, korjaan vähän omalta kohdaltani käsitystäsi. Tavoitteeni ei ole Kristuksen kirkon vastustaminen, eikä varsinaisesti myöskään Suomen evlut-kirkon tai minkään muunkaan kirkon. Vastustan kyllä sitä, että uskonnollisia asioita pyritään sotkemaan sinne minne ne eivät perustellusti kuulu (esim. lainsäädäntö ja julkisen vallan käyttö). Uskon, että juuri näin on laita monilla muillakin, joita sinä pidät turhankin sotaisasti vastustajinasi.

      Eli pidetään vaan ne sormet siellä hengellisen regimentin puolella, niin homma on ihan jees 😉

    • Hyvä Risto Korhonen,

      Tottakai Sinulla ja aatetovereillasi on oikeus levittää omaa sanomaanne. Meillä kristityillä Kristus on toimeksiantaja. Kenen asiaa Sinä ja toverisi ajatte?

      Ihan selvyyden vuoksi, emme me kristityt pidä ketään ihmistä vastustajanamme vaan vastustamme asioita ja aatteita (ahneus, raha ,materialismi, ylpeys jne.) jotka vieraannuttavat ihmiset Jumalan kohtaamisesta. Ja tietysti koko ajan nämä ovat jokaisen kristitynkin henk.koht. riesana.

    • Hindulaisuuden eli uskonnon harjoittaminen on jo osa koulun toimintaa. Liikunnan tunneilla harjoitetaan joogaa. Tunti alkaa aurinkotervehdyksellä jne. Jos joku väittää, että joogassa ei ole kyse uskonnon harjoittamisesta, niin sitten kannattaa tutustua jooga-sanaan ja sen merkitykseen.

      Miksi muuten käytetään jooga-nimikettä, jos se ei sitä sitten varsinaisesti ole? Kun on kyse hindulaisuuden harjoittamisesta, niin kukaan ei varmaan tee kantelua eduskunnan oikeusasiamiehelle uskonnon harjoittamisesta.

    • Kun on kyse hindulaisuuden harjoittamisesta, niin kukaan ei varmaan tee kantelua eduskunnan oikeusasiamiehelle uskonnon harjoittamisesta.

      Harry, luultavasti kuvaamaasi ongelmaa ei yleisesti pidetä todellisena. Jos se sinusta on todellinen, voithan myös itse kannella. Mikä estää?

    • Salme: ”Vastapainoksi voidaan ehdottaa kansainvälistä Kristus-päivää, mitä jo vietetäänkin joissakin maissa.”

      Äläs nyt sentään ala liioitella. Eikö joulu riitä???

    • Salme, sinulta taisi jäädä huomaamatta, että tässä ei olla puuhaamassa uutta uskonnonharjoituspäivää, vaan joogapäivää.

    • Päivä kun päivä. Kun kaikenlaisia päiviä puuhataan, niin miksei myös Jeesus-päivää?
      Uskonnon harjoittamistahan se joogakin alunperin on.

    • Onhan meillä jo esimerkiksi koulujen kevät- ja joulujuhlat, joissa harjoitetaan kristillisiä palvontamenoja. Olisikohan tosiaan jo aika kohtuutonta vaatia vielä lisää?

    • Juha, hyvä huomio. Mutta entäs Jumala-päivä? Kaikilla on Jumala (paitsi ateisteilla) ja jokainen voisi sitten asettaa Jumalan kohdalle oman jumalansa.

    • Ymmärtääkseni uskonnollisessa toiminnassa jo lähtökohtaisesti koko elämä ja kaikki aika käytetään mahdollisuuksien mukaan kulloinkin kyseeseen tulevien jumalien palvontaan. Lisäksi eri uskonnoilla on jo paljon pyhinä pidettyjä päiviä. Mitä lisäarvoa saataisiin esim. kristinuskon harjoittamiseen erityisestä Jumala-päivästä?

    • Juu. Lisää vaan kaiken sorttisia jeesus- ja jumalapäiviä sun muita töistä vapaita pyhiä pippaloita, niin siitä se suomalaisen työn tuottavuus nousee uuteen uljaaseen kukoistukseen.

    • Avaatko vähän, mitä tarkoitat islamistien erivapauksilla? Onko sellaisia Suomessa? Homoliittojen ja joogapäivän suhdetta en ihan heti keksi, miten ne sinusta liittyvät toisiinsa? Ainakaan Suomessa ei ole kielletty uskonnonopetusta koulussa. Onko sellainen ilmiö jossain erityinen ongelma? (Enkä tietenkään tarkoita teokratioita, joissa luonnollisesti muun kuin valtauskonnon opetus kielletään.)

    • Älä yritä leikkiä tietämätöntä.

      Islamistiopettajat kulkevat kouluillamme opettamassa sotaista uskontoaan maahanmuuttajataustaisille tuleville isis-sotilaille samaan aikaan, kun suomalainen koululaitos miettii suvivirren ja joululaulujen poistamista.

      Tänne hyväksytään homoilijat, joogaajat ja kaikenkarvaiset moraalittomat tiateilijat sanavapauden nimissä. Samaan aikaan Raamattu Jumalan sanana hylätään jopa kirkon toimesta

      Yhteiskuntamme rapautuu. Sen peruspilarit murretaan maahan. Perkele on irti.

    • Suomen kouluissa on toistaiseksi järjestettävä oman uskonnon opetusta, eikä sitä oikein voi kieltää niiltäkään uskonnoilta, jotka tuntuvat vierailta tai uhkaavilta. Islamin opettaminen on yhtä lailla oikeutettua kuin kristinuskonkin.

      Jos oppilaita suomalaisissa kouluissa rohkaistaan Isis-sotilaiksi, syyllistytään virheelliseen toimintaan ja todennäköisesti rikokseen. Jos sinulla on näyttöä siitä, ilmoita tietosi viranomaisille.

    • Sahimaa: ”Islamistiopettajat kulkevat kouluillamme opettamassa sotaista uskontoaan maahanmuuttajataustaisille tuleville isis-sotilaille ”

      Oho! Onpa törkeää vihapuhetta kristityksi itseään kutsuvalta. Enää en ihmettele yhtään mistä uskonsodat saavat alkunsa.

      Sahimaa: ”Tänne hyväksytään homoilijat, joogaajat ja kaikenkarvaiset moraalittomat tiateilijat sanavapauden nimissä. Samaan aikaan Raamattu Jumalan sanana hylätään jopa kirkon toimesta”

      Pekka Sahimaa, ellet ole tietoinen, teokratia ja demokratia ovat ihan eri asioita. Arvaa, ellet tiedä, kumpi Suomi on. (Vihjeenä voin kertoa, että Suomi ei ole teokratia.)