HELLUNTAIN IHME JA LÄHI-ITÄ

Kesän tulon varma merkki on helluntain juhlapäivän saapuminen. Onhan kulunut 50 päivää pääsiäisen ihmeestä.  Tänä helluntaina Israelissa soditaan. Maassa on kaaoksen aineksia liikkeellä. Helluntaihin liittyvä Raamatun profeetallinen teksti on näinä päivinä todella ajankohtainen:
Profeetta Joel ennustaa Raamatussa helluntain ihmeestä (Joel  3-luku). Joelin kirja on siitä merkillinen, että se näyttää ilmoittavan myös tämän ajan, eli 2020-luvun tapahtumia: heinäsirkkavitsaukset,  aikakaudesta ilman temppeliä ja uhreja, ennen viimeistä päivää tulevasta nälänhädästä ja kaiken huippuna Joelin kirja kertonee myös drone-asein käytävästä sodasta (Joel 2:7-10)!!! Tutki ja katso mitä mieltä olet asiasta.
Joel kertoo, että Israeliin hyökätään Libanonista ja Gazasta käsin (Joel 4:4). Joel kutsuu kansaa yhteiseen rukoukseen, ja lupaa lopulta koittavan Messiaanisen – kultaisen ajan (Joel 2:18-). Joel ennustaa ensimmäisen helluntaipäivän (Joel 3), mutta samalla myös rauhanajan, jolloin Jumalan Henki lepää kaiken yllä.  Josafatin laaksossa (Öljymäen ja Jerusalemin välinen laakso) Jumala tuomitsee Israelin kimppuun hyökkäävät (Joel 4:2, 12). Seuraa Messiaan aika, jolloin Israelin pyhällä vuorella ei tehdä enää mitään pahaa, luontokin asetetaan sopuun ihmisten kanssa, kun tapahtuu Herran Hengen vuodatus (Joel 4:17-21). Ovatko nämä tapahtumat mielestäsi ajankohtaisia? Parasta on myös uskoa, että Jumala lupaa kaikille Pyhällä Maalla asuville yhtäläisen
asuinoikeuden, salaperäinen jae Jes 14:1-2.
Ensimmäisen helluntain ihmisiä pilkattiin sanoilla: ”He ovat juovuksissa, makeaa viiniä täynnä. ” Epäuskon keskellä Jumalan tekoja voi ymmärtää vain se, jolla on Jumalan Henki. Raamattu ja rukous avaavat tietä Jumalan Hengelle. ”Kun sitten koitti helluntaipäivä, he olivat kaikki yhdessä koolla. Yhtäkkiä kuului taivaalta kohahdus, kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska, ja se täytti koko sen talon, jossa he olivat. He näkivät tulenlieskoja, kuin kieliä, jotka jakautuivat ja laskeutuivat itse kunkin päälle. He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä, mitä Henki antoi heille puhuttavaksi.” Helluntain epistola:  (Ap. t. 2:1–13)
Apokryfinen Patriarkkojen testamentti kertoo seuraavan ennustuksen: ”Kuitenkin Jumalan temppeli rakennetaan teidän osaanne, ja se tulee olemaan loistelias keskuudessanne. Sillä Hän ottaa sen, ja sinne kootaan yhteen kaksitoista heimoa, ja kaikki pakanat, kunnes Korkein lähettää pelastuksensa Hänen ainokaisensa vierailussa. Ja Hän astuu temppelin eteen, ja siellä Herraa kohdellaan raivolla, ja Hänet nostetaan puuhun. Ja tuon temppelin verho repeää, ja Jumalan Henki laskeutuu pakanoiden ylle, kuin tuli, jota kaadetaan. Ja Hän nousee haudasta ja nousee maasta taivaaseen, ja minä tiedän, kuinka alhainen Hän tulee olemaan maan päällä, ja kuinka ylistetty taivaassa.” (Benjaminin testamentti Patriarkkojen testamenteista).
Ennustuksia profetoi myös kuhmolainen Mehtolan Saara (Saara Malinen) näki myös paljon helluntain kaltaisia asioita. 23.5. on kulunut 160 vuotta Saara Malisen syntymästä, tämän johdosta on Kuhmon kirkossa muistoseurat helluntaina. Hänen elämäänsä voi tutustu mm. kirjasta Saara-Äiti (Evankeliumiyhdistys) sekä muista pienkustanteista tai nettiartikkeleista.

Siunattua helluntain juhlaa – Shavuot tov!

1 KOMMENTTI

  1. ”Jumala tekee ihmeitä ilman määrää” vt. Job 9:10, toteaa mm. Job ennen omaa ihmettään.

    Niin Jobin ihmeet kuin Saara Malisen vaikutus ovat todistuksia, että Jumalalla on meneillään koko ajan kaikkialla ihmeitä. Yleisessä luokittelussa suurin ihme ei ”pärjää” sille avulle, minkä Jumala antaa jokaiselle, joka häntä hädässään avuksi huutaa. Itse koen vielä tänäänkin ”selkäpiissäni” suurimpana kokemuksena, tunteitten, hengen ja ruumiillisena vaikutuksena sitä hetkeä, kun nostin käteni merkiksi, että haluan alkaa seurata Jeesusta, tulla uskoon. Tätä kädennostoa ei kukaan huomannut, eli toimii ja oli merkki ihmeestä itselleni ja sitten myöhemmin muillekin.

    Jumala tekee ihmeet ja pyytää omiaan ”suorittamaan” niitä kanssaan.

    Jeesus ilmoitti muutamaa päivää ennen, kun Pyhän Hengen kaste vuodatettiin ensin n. 120 päälle ja sitten niiden päälle, jotka ottivat vastaan parannuksen saarnan ilmoituksen, mikä alkoi uskoontulolla jatkui kuuliaisuuden seuraamuksilla, kuten Pyhän Hengen kaste. Pyhä Henki vuodatettiin kasteenoamaisesti uskovien päälle ja ”sisälsi” voiman ja tulen. (Tulesta voisi sanoa muutaman sanan, mutta vain, jos se näyttää tarpeelliselta.)