Evankeliumin kirkkaus

Heinäpelto heilimöi.

Kesäinen kuva leikkuukypsästä heinästä

Juhannuksen tienoilla aurinko on korkeimmillaan armaassa kotomaassamme. Sydänkesä on käsillä. Heinäkuu on täynnään elämää ja vipinää luonnossa. Hyönteisten surina täyttää ilman. Vielä jonkun aikaa jatkuvat valoisat yöt luovat kirkkauttaan.

Afrikkalaiset vieraamme ovat ihmeissään, kun päivä on valoisaa vielä vähää vailla puoliyötäkin.

Kesän kirkkaus nostaa mielemme Jumalan ikikesän kirkkauteen taivaan asunnoissa. Miellyttävästi lämmittävä suven suloisuus tuo mieleemme Jumalan hyvyyden ja ihanan taivasvirren sanat:

1.
Sen suven suloisuutta
toivossa katselen,
kun kerran kaikki uutta
on maassa autuuden.
Jumala voimallansa
luo uuden taivaan, maan
ja kirkkaudellansa
ne täyttää kokonaan.

2.
Auringon uuden antaa
Jumala loistamaan,
hän, Kristus, itse kantaa
iäistä valoaan.
Kauniilta taivas näyttää,
maa hohtaa loistossaan,
riemulla mielet täyttää
ja suloisuudellaan.

Kirkastussunnuntain sanoma tulee esille, kun koemme kesän kosketuksen koko olemuksessamme.

Vanhastaan Kristuksen kirkastumisen päivää vietettiin 6. elokuuta. Nykyisin sitä vietetään 8. sunnuntai helluntaista. Sisarkirkossamme katolisilla Herran kirkastumisen juhlaa, transfiguratiota, vietetään vanhan perinteen mukaisesti elokuun kuudentena päivänä.

SUNNUNTAI 14.7.2024

Kirkastussunnuntai (Kristuksen kirkastumisen päivä)

Kirkastettu Kristus

Juhlapäivän epistolassa apostoli Paavali viittaa Vanhaan testamenttiin. Hän vertaa Moosesta ja Kristusta toisiinsa.

Siihen aikaan kun Jumala antoi Lain taulut Moosekselle, Jumalan läsnäolo näkyi jopa Mooseksen kasvoissa. Hänen kasvonsa alkoivat loistaa kirkkautta, joka sai ihmiset hämilleen. Niinpä Mooses alkoi pitää kasvoillaan peitettä. Näin hän helpotti ihmisten läsnä oloa luonaan. Tästä seurasi kahdenlainen käytös. Kun Mooses julisti Jumalan sanaa, hän piti kasvonsa avoinna, mutta muutoin hän piti peitettä kasvoillaan. Ilmiö tuli esiin Mooseksen ollessa Jumalaa kohtaamassa Siinain vuorella, mutta myöhemmin se lakkasi.

Paavali vertaa Mooseksen Siinailla kokemaa ilmiötä Jeesuksen kokemukseen Ilmestysvuorella. Siellä Jeesuksen olemus muuttui säteilevän kirkkaaksi. Juhlan evankeliumi kertoo Vapahtajastamme:

Jeesus — nousi vuorelle rukoilemaan.

Hänen rukoillessaan hänen kasvonsa muuttuivat

ja hänen vaatteensa sädehtivät kirkkaan valkoisina. 

Näihin apostoli viittaa ja julistaa Korinttilaisille esikuvan ja täyttymyksen välistä eroa. Mooseksen kirkkaus oli katoavaa. Sen tehtävänä oli viitata Jumalan Pojan täydelliseen kirkkauteen. Jeesus on Ikuinen Jumala, Jumala Jumalasta. Hän tuli luoksemme meidät pelastamaan. Hän toi koko maailmalle sovituksen. Hänessä kaikki ennustuksen Jumalan täydellisen työn koittamisesta toteutuivat. Mooseksen ja Elian ilmestyminen Kirkastusvuorella kertoo Jeesuksen olevan koko Raamatun täyttymys. Vapahtajassamme alkoi Pyhän Hengen kausi. Jumala on keskellämme. Pyhä Henki kirkastaa meille Jeesuksen täytetyn työn merkityksen. Meillä on armollinen Jumala, joka rakastaa meitä. Pyhä Henki johtaa meitä. Jumala on kanssamme joka hetki. Avoin rohkeus ja vapaus ovat Kristuksen lahja. Pyhän Hengen antina meillä on vapautunut elämä Jumalan rakkauden antamassa vapaudessa.

Herra on Henki,

ja missä Herran Henki on,

siellä on vapaus.

Toinen lukukappale eli epistola: 2. Kor. 3:7–18

Toisesta kirjeestä korinttilaisille, luvusta 3

Jo kuolemaa palveleva virka, jonka säädökset oli kaiverrettu kivitauluihin, säteili sellaista kirkkautta, että israelilaiset eivät voineet katsoa Moosesta kasvoihin. Ja kuitenkin hänen kasvojensa kirkkaus oli katoavaa. Kuinka paljon suurempaa kirkkautta säteileekään Hengen palveluvirka! Jos kerran tuomion julistamisen virkaa ympäröi kirkkaus, paljon kirkkaampi loiste ympäröi silloin vanhurskauden julistamisen virkaa. Sen kirkkaus on niin ylivoimainen, että sen rinnalla himmenee se, mikä ennen säteili kirkkaana. Sillä jos sekin, mikä on katoavaa, säteilee kirkkautta, vielä paljon kirkkaampaa on se, mikä on pysyvää.
    Koska meillä on tällainen toivo, esiinnymme aivan avoimesti, toisin kuin Mooses, joka pani kasvoilleen peitteen, jotteivät israelilaiset näkisi katoavaisen loisteen häviämistä. Heidän mielensä paatuivat. Sama peite pysyy edelleenkin paikoillaan, kun he lukevat vanhan liiton kirjoituksia, sillä vasta Kristus sen poistaa. Yhä vieläkin heidän sydämensä päällä on peite Mooseksen lakia luettaessa. Mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran puoleen, peite otetaan pois. Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siellä on vapaus. Me kaikki, jotka kasvot peittämättöminä katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kirkkauden kaltaisiksi, kirkkaudesta kirkkauteen. Tämän saa aikaan Herra, joka on Henki.

60 KOMMENTIT

  1. Minä kerron teille positiivisen tarinan.

    Olipa kerran mies, joka eleli ihan normaalia elämää, kunnes eräänä päivänä kyllästyi kaikkeen, hän kirosi ja sadatteli, kun elämä oli pelkkää puiden hakkaamista ja veden kantamista, hän löi hanskat tiskiin, sanoi eukolle hyvästit ja lähti maailmalle etsimään täyttymystä ja todellista sisältöä.

    Mies kulki ja kulki, näki maita ja mantereita, ja välillä hetken luuli, että tässä se nyt oli, onni. Mutta onni otti siivet ja lensi muualle. Mies tutustui eri uskontoihin ja filosofioihin, mutta mikään ei kirkastunut, eikä valaistunut, mies ei tullut hullua hurskaammaksi, kuten tapana on sanoa. Toinen kumosi toisen ja kolmas aikoi hävittää muut, ja sata muuta oli jo kadonnut. Oli sotia ja tuhoutuneita kaupunkeja, palaneita metsiä ja kuivuneita uomia, kurjia rukoilijoita ja mahtavia rikkaita palatseissaan, ja miehellä oli jo keinot vähissä ja jalat rakkuloilla ja hänellä tuli huumaava koti-ikävä.

    Mies palasi takaisin, eukko odotteli tuoreen pullan ja höyryävän kahvin kanssa. Mies istui mökin portaille, ruusut tuoksuivat hiukan lahonniden kaiteiden lomassa ja kissa tuli tervehtimään tulijaa. Ja silloin se tapahtui, VALAISTUMINEN , kuin virta se lävisti miehen kantapäistä päälakeen asti, hetkessä mies oivalsi, että kaikki oli tässä, onni ja täyttymys, rauha ja ystävyys, olivat juuri tässä, ei missään muualla, vaan kotona.

    Nyt mies oli löytänyt onnen ja mielenrauhan ja niinpä hän jatkossa hymyillen kantoi vetta ja hakkasi puita, kevyesti ja iloisesti, hän ei tarvinnut enää muuta.

    • Tarjalle! Tuo Sinun positiivinen tarinasi muistuttaa osaksi Augustinuksen nuoruuden aikaa. Pitkän etsimisen jälkeen Augustinus näki näyssä pienen lapsen, joka toi hänelle kirjan ja sanoi: ”Tolle, lege!”(Ota, lue). Augustinus sai rauhan Jumalan Sanan kautta. Taustalla vaikutti uskova (kristitty) äiti Monica, joka ahdistuksessaan kävi purkamassa huoltaan kirkkoisä Ambrosiukselle. Tämä vastasi meitä kaikkia äitejä lohduttavalla tavalla: ”Niin monien rukousten lapsi ei voi joutua hukkaan.”
      Jeesus tuli maailmaan aikana, jolloin Rooman maailmanvaltakunnassa elettiin syvää synkretismin(uskontojen sekoitus) aikaa. Siitä Jesaja oli ennustanut tutussa jouluajan ennustuksessa: ”Kansa, joka pimeydessä vaeltaa näkee suuren valkeuden. Niille, jotka elävät kuoleman varjon maassa loistaa valkeus.”. – Nykyisin voisi sanoa, että tuo ajatus: ”Herran Henki lepää Pohjanmaalla” ei enää toimi, vaan evankeliumi (ilosanoma Jeesuksesta) siirtyy kolmansiin maihin, esim. Uuteen Guineaan tai Afrikan maihin.- Meillä on tahallisesti toimivia tahoja, jotka sekoittavat uskontojen terminologiaa. Tiililä kirjoitti Lukion teologiassa aikanaan, että teosofian perustaja Helene Blawatsky oli suurin huijari kuvitellessaan, että jokaisesta uskonnosta voisi valita parhaat palat ja yhdistää ne yhdeksi. Mutta, kuten viimeksi sanoin: KRISTUS-USKO jää aina sekoituksen ulkopuolelle. – Minulle on moni vakuutellut, että esim. Allah ja Jumala ovat sama asia ja, että kaikki sekä muslimit että krisityt voivat yhdistyä. Ei käy! – Valaistuminen on hindujen ja buddhalaisten yksi päämääristä tai välietapeista, se termi ei sovi yhteen kristillisten päämäärien kanssa. Me saamme Jumalan armosta kokea matkan varrella pieniä KIRKASTUMISEN hetkiä; esim. ehtoolliskirkossa. Kilvoituksen alussa saamme olla Jeesuksen kanssa ”kirkastusvuorella” silloin kun usko meille kirkastuu. Mutta vasta taivaassa saamme olla iäti Kristuksen kanssa ja katsella Hänen kirkkauttaan.

    • Luukka Valma tuot kyllä ihmeellisiä ”kirkastuksia” esille, ei Pietarin muutos tapahtunut kirkastusvuorella sillä sen jälkeen hän kielsi Jeesuksen, vaan vasta kun Pietari sai helluntaina Pyhän Hengen hänelle kirkastui Jeesuksen sanat.

    • ”Pietarin muutos ei tapahtunut kirkastusvuorella, sillä sen jälkeen hän kielsi Jeesuksen, Vasta, kun Pietari sai helluntaina Pyhän Hengen, hänelle kirkastuivat Jeesuksen sanat.” Pietarin kehittyminen seurakunnan johtajaksi kuvataan monivaiheiseksi, niin ylä- kuin alamäkiäkin sisältäväksi kasvutarinaksi. Tavallisen kristityn vaellus on yleensä samantapaista, välillä tasaista, välillä kompastelevaa. Voimakasta kääntymiskokemustakin edeltää sitä tukevaa kasvamista. Uskoontulon jälkeen tulee taas vuoroin harhaan ajautumista, vuoroin uusien uskonasioiden kirkastumista.

  2. Tuo on Tarja omakin kokemukseni. Ennen mietin paljon sitä, mitä pitäisi tehdä. Nyt vain olen ja olen onnellinen. Se luo positiivisen asenteen koko elämään ja niihin joita kohtaan.

    Ari kovasti tahtoo meille hyvää kun kehottaa parannukseen.
    Parannus sana on Kreikassa Metanoija ja tarkoittaa mielen muutosta. Mikä olisikaan parempi mielenmuutos kuin se että alkaa suhtautua toisiin positiivisesti.

    • Pekka ajatteletko etten rakasta jokaista ihmistä?

      Se etten ”nöyrry” hyväksymään valhetta vaan tuon puhdasta evankeliumia/Jeesuksen sanoja esille loukkaa varmasti niitä jotka rakastavat valhetta.

    • Pasanen,

      Monet ovat löytäneet puhtaan evankeliumin. Sitä sinä et usko. Sinä olet oikeassa uskossa ja muut väärässä?

    • Pasanen, kirjoitat,

      ”Minä ymmärrän että meidät tuomitaan Jeesuksen sanojen mukaan, elämmekö niiden mukaan vai ylenkatsommeko ne.” Pasanen 12.07.2024 11:31 Klo 11:31

      Minusta täällä ei ylenkatsota, vaan muiden kommenteissa korotetaan, kunnioitetaan sekä ylistetään Jeesuksen sanoja. Sinä olet eri mieltä omissa tulkinnoissa!

    • Pekka entäpä kun Jumala vuodattaa rakkautensa uskoviin Pyhän Hengen kautta, eikö se rakkaus riitä?

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25