Etsikkoaika

Elämä ilman Jumalaa
Vuoden 1984 katekismuksen liitteenä olevassa kristinopissa todetaan, että ”jos Pyhä Henki ei saa lapsena kastettua hoitaa Kristuksen yhteydessä, maailman henki valtaa ihmisen sydämen. Vain hämärästi hän ikävöi Jumalaa ja iäisyyttä. Hän tuntee elämän tyhjyyden ja ajoittain synti vaivaa häntä; mutta hän ei tajua, että hänen tärkein asiansa olisi sielun pelastus”.

Jumala kutsuu ihmistä – etsikkoaika
Evankelis-luterilaisen kirkon nettisivujen (evl.fi) mukaan etsikkoaika on aika, jolloin Jumala katsoo kansansa puoleen (Luuk. 1:68, 19:44) ja kutsuu ihmisiä. Etsikkoajalla voidaan viitata sekä ihmisiin että seurakuntiin eri tilanteissa, jolloin koetaan Jumalan erityisesti puhuttelevan. Nettisivuilla viitataan myös kirkon evankeliumikirjan tekstiin (11. sunnuntai helluntain jälkeen). Evankeliumikirjassa todetaan, että Jumalan kansan hitoria osoittaa, että elämässä on aikoja, jolloin ihminen ja ihmisyhteisöt joutuvat ratkaisujen ja valintojen eteen. Omiin kykyihin, ihmisviisauteen ja omaan erityisasemaan luottaminen estävät usein näissä tilanteissa kuulemasta Jumalan ääntä ja noudattamasta hänen kutsuaan. Evankeliumikirjassa todetaan, että etsikkoaikaan pätee sana: ”Jos te tänä päivänä kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydäntänne” (Hebr. 3:15).

Arkkipiispa emeritus John Vikström on käsitellyt etsikkoaikaa saarnassaan Tyrvään kirkossa 16.8.2009. Vikström toteaa mm., että elämän kriisit ovat hetkiä, jolloin seisomme ehkä menetetyn omaisuuden, menetetyn terveyden tai läheisen ihmissuhteen raunioilla. Viktrömin mukaan tästä on kysymys kyseisen sunnuntain evankeliumitekstin sanomassa. Vikström viittaa Luuk. 19:44, kuinka Jeesus itkee Jerusalemin tulevaa hävitystä: ”Sinuun ei jätetä kiveä kiven päälle, koska et tajunnut etsikkoaikaasi.” (Jerusalemin hävitys toteutui v.70.)

Vikström puhuu saarnassaan myös siitä, kuinka Jumala kehottaa meitä huolettomuuteen, mutta hän varoittaa kuitenkin ”suruttomuudesta”. Suruttomuus on huolettomuutta, joka saa meidät lykkäämään asioita, kunnes on jo myöhäistä, varsinkin ne asiat, jotka liittyvät jumalasuhteeseen. Ajatellaan, että sitten kun olen vanha ja sairas tai kun tulee vaikeita asioita eteen, silloin voi kääntyä Jumalan puoleen. Vikström toteaa. että ”sielunvihollinen” kehottaa kyllä tekemään parannuksen, mutta vasta huomenna.

  1. Hyvä blogi, kiitos Elna.

    Tänään on etsikkoaika ja pelastuksen päivä.

    Rakkaani, niinkuin outoja ja muukalaisia minä kehoitan teitä pidättymään lihallisista himoista, jotka sotivat sielua vastaan, ja vaeltamaan nuhteettomasti pakanain keskuudessa, että he siitä, mistä he parjaavat teitä niinkuin pahantekijöitä, teidän hyvien tekojenne tähden, niitä tarkatessaan, ylistäisivät Jumalaa etsikkopäivänä.
    (1. Piet.2:11‭-‬12 / FB38)

  2. Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Etsikkoaika on kiehtova asia. Yksittäisenä ihmisenä Jumala voi ympäröidä meidät armollaan ja rakkaudellaan ja vetää meidät puoleensä. Myös kokonaiset kansat voivat kokea tällaista etsikkoaikaa, hengellisen herätyksen aikaa Apt 17:26-28 mukaan. Meillä Suomessa on ollut kirkon piirissä monia kansallisia etsikkoaikoja ja niiden jäljiltä edelleen suuria herätysliikkeitä. Lestadiolaisten suviseurat ovat koko Euroopan suurin vuosittainen kristillinen suurtapahtuma. Onkin kiehtovaa ajatella, millainen itse herätys oli parhaimmillaan. Monet paikkakunnathan muuttuivat pysyvästi. Suomi on erityisen siunattu maa mitä tällaisiin kansallisiin etsikkoaikoihin tulee.