Elokapina on oikeassa – kapitalismin tuhokone on pysäytettävä

Elokapina-liikkeen mielenosoitus Helsingissä osui keskelle maalia. Poliisien kohtuuton väkivalta, pippurisumutteen käyttö rauhanomaisia mielenosoittajia vastaan ja suuren yleisön raivokas ja tuomitseva reaktio elokapinalaisia kohtaan osoitti kuinka valtava voima pelkällä kadulla istumisella ja liikenteen häiritsemisellä voi olla.  Performanssi osui ja upposi. Mielenosoitukset, oli ne sitten natsien tai kenen tahansa järjestämiä, ovat hyväksyttyjä niin kauan, kun ne eivät häiritse kapitalismikoneen rattaiden pyörimistä. Kadun tukkiminen ja liikenteen häiritseminen ylittää sietokyvyn, varsinkin kun se osuu kapitalismin keskeiseen ikoniin, yksityisautoiluun. Mikä onkaan raivostuttavampaa valtavirran valkoisille heteroille, kuin ituhippien ja viherpiipertäjien tunkeutuminen heidän pyhään paikkaansa, ajoradalle, häiritsemään heidän pyhää toimitustaan, oman auton kuljettamista.

Natsien teloittama pappi, Dietrich Bonhoeffer sanoi, että kristityn ja kirkon velvollisuus on heittää kapulaa rattaisiin, jos kuski on humalassa. Toisin sanoen on noustava vastarintaan tilanteessa, jossa poliittiset ja taloudelliset instituutiot ovat moraalisesti turmeltuneet. Elokapina-liike toimii juuri näin, häiritsee koneiston käyntiä ja heittää kapulaa rattaisiin, kun vallanpitäjät kaahaavat pahasti kännissä koko sivilisaatiota kohti kuilua, kun globaali, luonnon riistoon perustuva elämäntapa on viemässä meitä kohti vääjäämätöntä ekologista tuhoa. 

Olemme tilanteessa jossa parlamentarismi ei enää toimi. Demokraattiset insituutiot ovat halvaantuneet ja voimattomia tilanteessa, jossa kansainväliset suuryritykset ja finanssilaitokset ovat kaapanneet koko sivilisaation panttivangiksi. Ei ole enää muita vaihtoehtoja kuin pysäyttää globaali apokalyptinen tuhokone eli tunkea oma yksityinen ruumiinsa koneiston rattaisiin, sen tuhoisaa kulkua hidastamaan ja lopulta rikkomaan koko koneen.  

Elokapina on osa kansainvälistä Extinction Rebellion-liikettä, joka pyrkii kansalaistottelemattomuudella herättämään kansalaisia ja päättäjiä ilmastotekojen kiireellisyyteen. Liikkeen mukaan ajaudumme ekologiseen katastrofiin ja ihmiskunnan sukupuuttoon, jos emme tee taloudessa ja politiikassa merkittäviä muutoksia. Siksi elokapinalaiset kehottavat ihmisiä kansalaistottelemattomuuteen eli määräysten ja lakien rikkomiseen. Globaalin katastrofin uhatessa, mielenosoitukset eivät voi olla muuta kuin häiritseviä. On järjetöntä tuomita elokapinalaiset lain rikkomisesta kun järjestelmämme on mitä laittomin uhatessaan koko maailman elämää. 

On ollut pöyristyttävää huomata kuinka monet kirkon ihmiset, papit ja muut, ovat hyväksyneet poliisin kohtuuttoman väkivallan elokapinalaisia kohtaan. Kirkon johdon, piispojen, olisi pitänyt tuomita rauhanomaisiin mielenosoittajiin kohdistunut poliisiväkivalta. Onneksi kirkossa jotkut ovat heränneet:  Elokapina-liikkeessä on kristillinen siipensä. He toimivat Mestarinsa esimerkin mukaan. 

Kun Elokapina taistelee globaalin tuhokoneiston pysäyttämiseksi, Jeesus Nasaretilainen puolestaan taisteli aikansa köyhiä riistävää Jerusalemin temppeliä vastaan. Jeesuksen suorittama temppelinpuhdistusaktio, pöytien kaataminen, oli vastaavan kaltainen perfomanssi kuin elokapinalaisten kadulla istuminen.  Temppeliaktio oli tarkkaan harkittu symbolinen teko, jolla Jeesus osoitti temppelikultin lakkauttamisen välttämättömyyden. Hän ei vastustanut temppelissä käytävää kauppaa sinänsä, vaan temppelin riistoa köyhiä kohtaan. Vallanpitäjät ymmärsivät Jeesuksen teon symbolisen merkityksen. Jeesus oli todellinen uhka heidän yhteiskunnalliselle valta-asemalleen. Sen jälkeen he päättivät tappaa hänet. Meidän temppelimme ovat kansainväliset investointipankit ja suuryritykset, joiden aiheuttama tuho on mittakaavaltaan aivan toinen. Pelissä ei ole enempää tai vähempää kuin elämän säilyminen maapallolla. 

 

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Eikö meillä kaikilla ole kuitenkin toive: Hiukan lisää? En ole havainnut yhtään lausuntoa, että joku saisi omasta mielestään liikaa palkkaa,/optioita tai muita etuuksia.

  1. Mielenosoitusoikeus kuuluu Suomessa kansalaisen perusoikeuksiin – vahingonteko ja turvallisuuden vaarantamien eivät kuulu.
    Poliisit suorittivat yhteiskunnan heiltä edellyttämää viranomaistehtävää vapauttaessaan Kaisaniemenkadun ajoneuvoliikenteelle. Seikka käytettiinkö voimatoimia oikeassa järjestyksessä selvitetään esiselvityksessä ja sitä seuraavassa esitutkinnassa. Varsinaisen ratkaisun antaa oikeusistuin, jos asia sinne saakka etenee.

    • Mielenosoittajien ei saa kohdistaa väkivaltaa, jos mielenosoittajat itse eivät toimi väkivaltaisesti.Tästä on Euroopan Ihmisoikeustuomioistuimen ennakkopäätös: ” Niissä tapauksissa, joissa mielenosoittajat eivät käyttäytyneet väkivaltaisesti, oli tärkeää, että viranomaiset osoittivat tiettyä suvaitsevuutta kokoontumisiin. Valittajia oli syytetty yksin sillä perusteella, että he olivat osallistuneet rauhanomaiseen mielenosoitukseen. Rauhanomaisia mielenosoituksia ei saanut uhata rangaistusseuraamuksilla. Siten poliisien puuttumista mielenosoitukseen ja valittajien syyttämistä siihen osallistumisen vuoksi ei voitu pitää välttämättömänä demokraattisessa yhteiskunnassa. EIS 11 artiklaa oli rikottu.” (https://www.finlex.fi/fi/oikeus/eurooppa/feit/2012/20124647?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=Mielenosoitus)

  2. Mieleeni tulee 1970 -luvulta toinen tapaus, jossa jälkeenpäin rauhalliseksi mielenosoitukseksi sanottu mielenosoitus oli niin ”rauhallinen”, että naapuripitäjästä asti piti toisten maanviljelijöiden tulla paikallisten avuksi, että nämä uskalsivat tehdä tuolla omaan ammattiinsa kuuluvia tehtäviä. Olin tuolloin Humppilan kirkkoherra ja Koijärvi oli naaputikunnan alueella. Lomitin siihen aikaan Koijärven kirkkoherraakin hänen lomillaan. Joten kuulin paikallisten ihmisten reaktioita miten he sen kokivat. Joten tämä tuon tilaisuuden yksipuolisesta propagasta tapahtumien jälkeen.

    Nyt Helsingin tapauksessa mielenosoitus meni etukäteen ilmoitettujen rajojen yli. Se puolestaan teki poliiseille pakon tuoda paikalle enemmän väkeä kuin alkuaan oli suunniteltu. Mielestäni kunnolla järjestetty mielenosoitus ei tällaista lisähälytystä tarvitse.

    Poliisihan oli pyytänyt ihmisiä poistumaan ajoradalta. Siinä he käyttivät lain heille myöntämää oikeutta.

    1 luku 11 §

    Poliisimiehen käskyvalta

    Poliisimiehellä on tässä tai muussa laissa säädettyä toimivaltuutta käyttäessään oikeus yksittäistapauksessa antaa jokaista _ v e l v o i t t a v i a _ tarpeellisia käskyjä ja kieltoja.

    Poliisien oikeutena on hajoittaa väkijoukkoo, joka syyllistyy liikenteen estämiseen.

    2 luku 9 §

    Väkijoukon hajottaminen

    Poliisimiehellä on oikeus määrätä väkijoukko hajaantumaan tai siirtymään, jos kokoontuminen vaarantaa yleistä järjestystä ja turvallisuutta tai on esteenä _ l i i k e n t e e l l e _.

  3. Kai Sadinmaa annat oman tulkintasi Jeesuksen toiminnasta, siis jos oikein ymmärrän niin tulkitset että Jeesus antoi esimerkin vääryyksien vastustamisesta jopa väkivalloin, siis esivaltaakin vastaan nousemalla, olenko ymmärtänyt oikein?

    Minä taasen ymmärrän tämän temppelin puhdistuksen toisin, siis siinä puhutaan rukouspaikasta joka oli ihmisten kautta tehty markkinapaikaksi. Mitä tämä kertoo nykihmiselle, siis uudestisyntynyt ihminen on Pyhän Hengen temppeli eli tämän Jeesus tahtoo puhdistaa kiivauteen asti kaikesta ”markkinavoimista(kin)” eli ei Jeesus missään nimessä anna esimerkkiä puhdistaa toisten ihmisten tekemiä vääryyksiä väkivalloin tai esivaltaa vastaan nousemalla. Jokaisella ihmisellä on vastuu vain itsestään Jumalan edessä eikä voi alkaa tuomita toisten tekoja ja vastustaa niitä.

    • Ymmärsit väärin, ei väkivalloin vaan väkivallattomasti. Tulkintasi on individualistinen, kun taasen Jeesuksella paino on yhteisöllisyydessä. Temppeli ei ollut pelkästään kansallisen eliitin vallan keskus, vaan myös alituinen muistuttaja miehittäjien läsnäolosta. Näkyvällä paikalla, temppelin portin päällä oli Rooman kotka. Ylin papisto oli roomalaisen maaherran nimittämä. Temppeli oli yhteiskunnan kiintopiste, kaiken keskus. Juutalaiset uskoivat, että temppeli on ikuinen, Jumalan asunto. Se hallitsi taloudellisesti Jerusalemia, jossain määrin koko Juudeaa. Se työllisti suuren määrän käsityöläisiä, muun muassa kultaseppiä, partureita, kynttilöiden ja verhojen tekijöitä. Temppeli edusti massiivista varallisuuden kasaamista. Raha virtasi temppeliin papiston saamina kymmenyksinä, lainojen korkoina, valuuttakaupassa, uhrieläinten myynnissä sekä lahjoituksina. Ongelma oli siinä, että mitään mekanismia ei ollut jolla ylijäämävarallisuus olisi voitu kanavoida tarvitseville. Sen sijaan varoja käytettiin ylellisyystavaroihin tai varastoitiin temppeliaarteistoon arvokkaiden metallien tai esineiden muodossa. Temppeliin sidottu Jumala jakoi kitsaasti lahjojaan.

      Tätä uskonnollispoliittistaloudellisen vallan korruptoitunutta keskittymää vastaan Jeesus hyökkäsi. Temppeli oli sekä kansallisen että miehittäjävallan sorron ilmentymä. Köyhät olivat kaksinkertaisen riiston kohteita. Heikon yhteiskunnallisen statuksen vuoksi he eivät voineet olla rikkomatta juutalaisen lain mukaisia puhtaussäädöksiä. Köyhät olivat olosuhteiden pakosta jatkuvasti alttiita rituaaliselle saastumiselle.

      Puhtaussäädökset tekivät köyhistä väistämättä toisen luokan kansalaisia. Parantaakseen asemaansa ja saavuttaakseen rituaalisen puhtauden he olivat pakotettuja kultilliseen uhraamiseen. Tässä prosessissa köyhä menetti rahansa ylimmälle papistolle, kontrollijärjestelmän hallitsijoille. Kansan yhtenäisyyden turvaamiseksi syntyneet säädökset ja kultti olivat muuttuneet kansaa voimakkaasti eriarvoistaviksi. Temppelivaltio ei jakanut Jumalan lahjoja tarvitseville, vaan kasasi sitä kultin kautta jo valmiiksi hyväosaisille. Temppeliin sidottu kultti oli perusteiltaan vääristynyt. Siksi Jeesus kyseenalaisti koko temppelin olemassaolon oikeuden. Hän ei halunnut uudistaa kulttia, vaan tuhota sen kokonaan. Taloudellisesti köyhiä sortava laitos oli hävitettävä ja temppeliin sidottu Jumala oli vapautettava.

      Jeesuksen suorittama temppelinpuhdistusaktio ei ollut mikään impulsiivinen purkaus, vaan tarkkaan harkittu symbolinen teko, jolla Jeesus halusi osoittaa temppelikultin lakkauttamisen välttämättömyyden:

      He tulivat Jerusalemiin, ja Jeesus meni temppeliin ja alkoi ajaa myyjiä ja ostajia sieltä ulos. Hän kaatoi rahanvaihtajien pöydät ja kyyhkysenmyyjien jakkarat eikä antanut kenenkään kulkea tavaraa kantaen temppelialueen kautta. Hän opetti ihmisiä näin: ”Eikö ole kirjoitettu: ’Minun huoneeni on oleva kaikille kansoille rukouksen huone.? Mutta te olette tehneet siitä rosvojen luolan’”. (Mark 11:15–17.)

      Jeesus ei vastustanut temppelissä käytävää kauppaa sinänsä, vaan temppelin riistoa köyhiä kohtaan.. Temppelikultin lopettaminen merkitsi Jeesuksen ajan juutalaisille maailmanloppua. Jumalan kansaa ei ollut ilman temppeliä. Vallanpitäjät ymmärsivät kuitenkin Jeesuksen teon symbolisen merkityksen. Jeesus oli todellinen uhka heidän yhteiskunnalliselle valta-asemalleen. Temppeliaktion jälkeen juutalaiset vallanpitäjät alkoivat käydä kulissien takaisia neuvotteluja roomalaisten miehittäjien kanssa Jeesuksen eliminoimisesta.

    • Kai Sadinmaa toteat etten ymmärtänyt, siis sanot ettei väkivallalla vaan väkivallattomasti, kuinka ihmeessä tuon selität Jeesuksen teosta eli ruoskan heiluttamisesta, kuinka saat siitä väkivallattoman?

    • On aivan turha tuhlata paukkuja sen miettimiseen oliko temppeliaktio väkivaltainen vai ei. Me emme pysty rekonstruoimaan tilannetta. Ruoskakin esiintyy vain Johanneksen evankeliumissa mutta siitäkään on turha tehdä oletusta väkivallasta. Kohtauksessa halutaan tuoda esiin Jeesuksen kritiikki korruptoitunutta temppelilaitosta vastaan. Temppeliaktio oli Jeesukselta tarkkaan harkittu symbolinen performanssi, ei mikään impulsiiviinen väkivaltainen purkaus.

  4. Kai Sadinmaa mielestäni sinä ”käytät ruoskaa” ajaaksesi rahanvaihtajat ja kauppiaat pois eli puhdistaaksesi kirkkoa.

    Nyt kysynkin kuinka olet itse ottanut malkan silmästäsi ja kuinka opetat toisia ottamaan rikkaa silmistään?

    1 ”Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
    2 sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
    3 Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
    4 Taikka kuinka saatat sanoa veljellesi: ’Annas, minä otan rikan silmästäsi’, ja katso, malka on omassa silmässäsi?
    5 Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.(Matt.7)

  5. Sadinmaan tekstien lukeminen saa minut uskomaan re-inkarnatioon. 60- ja 70-luku on inkarnoitunut Sadinmaan ajattelussa. Vihdettä mutta ei vakavaa ajattelua.

    Pieni yksityiskohta. Häön väittää että demokratia ei Suomessa toimi. Perautana muutaman poliisin ylireagointi. Olen aivan varma siitä että tämä kyynelkaasutapahtuma tulee poliisin sisäpiireissä ankaran tutkinnan kohteeksi ja he tulevat tekemään siitä johtopäätökset.