Elämän tarkoitus.

Jeesus. ” Lähimmäisen rakkaus. Siinä on kaikki laki ja profeetat. Taivasten valtakunta on sisäisesti teissä. ”

Siis taivasten valtakunta on lähimmäisen rakkaus, jonka mentaliteetin me kaikki ihmiset saamme syntyessämme tänne maailmaan. Ilman sitä ei ihmiskunta, luomakunta, jatkaisi olemassaoloaan. Sen ymmärtäminen ja noudattaminen kukin luonnollisesti omien kykyjen ja mahdollisuuksien mukaan on elämämme tarkoitus.

” Syntiä ei sellaisenaan ole ”. Tämä Jeesuksen sanoma Maria Magdaleenan evankeliumista. Tämän evankeliumin tulkinnat Jeesuksen sanomasta ovat kenties luotettavinta tulkintaa Markuksen kirjoittaman evankeliumin kanssa. Markuksen tulkinnat ovat ilmeisesti ensimmäinen teksti Jeesuksen olemassaolosta.

  1. Reino Suni,

    Laitat lainausmerkkeihin:

    ” Lähimmäisen rakkaus. Siinä on kaikki laki ja profeetat. Taivasten valtakunta on sisäisesti teissä. ”

    Mistä tämä on lainattu?

    Myös:
    ” Syntiä ei sellaisenaan ole ”-lainaus on Raamatun tiimoilta löytymättömissä!

    Mielestäni lausuntosi ovat ’hälyyttäviä’, koska sanomasi ei mielestäni täytä mitään kriteerejä.

    • Jeesuksen olemassaolosta, sanoman tulkinnoista on kirjoitettu 20 evankeliumia, jotka kaikki perustuvat perimätietoon. Tutkijat, tiedemiehet , ovat tehneet positiivista toimintaa näiden kuten kaikkien muidenkin kirjoitusten, tulkintojen realistisuudesta.. Minun käsitykseni perustuvat heidän tutkimustuloksiin, luonnollisesti myös oma ajatteluni on kuvassa mukana.

  2. On olemassa Jumalan itsensä kirjaamat, kirjoittamat, Kymmenen Käskysanaa, jotka Mooseksen kautta annettiin tiettäväksi ensimmäiselle Jumalan Seurakunnalle, Israelin kansalle. Tätä seurasi lisää ohjeita, käytännön ja hengellistä elämää varten. Ne ovat vielä tänäänkin samassa muodossa.
    Tämä kaikki sisältää kaiken, mitä elämään ja Jumalisuuteen tässä ajassa oli tarpeen. Ne oli selkeät ymmärtää.

    Ihminen ei kuitenkaan halunnut sellaisenaan noudattaa Jumalan lakia ja säännöksiä. Alkoi ’talibanien’ tuotanto, joka kumosi ja väänsi kieroon selkeän suoran Tien. Toiminta on massiivista vielä tänäänkin.

    Nuo 20 ’evankeliumia’ ovat ihmisen osoitus pistää paremmaksi tulkintojen kautta. On paljon hengellistä kirjallisuutta, jotka vahvistavat Kirjoitukset, alkaen viidestä nk. Mooseksen kirjasta. Kuitenkin Jeesuksen huomion saivat kansan vanhimmat, kuten fariseukset. Jeesus antoi antoi yleisarvosanan ’törkeä’ koko isien traditioille. Olet varmaan lukenut Jeesuksen lausunnot, jotka löytyy neljästä evankeliumista.

    Mielestäni uskovan oma käsitys alkaa pelastusopista, joka on Jeesuksen itsensä sanoittamana kuin koko Vanhan Testamentin punainen lanka, joka kohdistuu kaiken uuteen alkuun, uskoontuloon eli uudestisyntymiseen. Vain uudestisyntyneeseen, uskovaan Raamatun ilmoitus sulautuu.

  3. Elämän yksi tarkoitus on jokaisessa päivässä, sen jokaisessa hetkessä ja sen kudelmassa. Uuden Testamentin kolme Jeesuksen Meille antamaa opetusta ja ohjausta ovat tärkeitä hyvän elämisen ohjetta. Valitettavasti kirkkomme ei katso tarpeelliseksi edellisen mukaan antaa Meille sielun hoito·opetusta. Miten sitten voi syntyä hyvää traditiota elämisen rikastuttamiseksi kristinuskolla kun edes kirkko asiaan ei tartu.

    Teologiasta tähän asti en ole kirjoittanut sanaakaan.

    • Elämän tarkoitus ja päämäärä on löytää yhteys Jeesuksen kautta Jumalaan, joka, Isä, jokaista ihmistä omissa puitteissaan vetää pelastukseen. Vain uskovan ihmisen elämisen ’kuteessa’ voi olla taivaallista, todellista tarkoitusta.

    • Jeesuksen persoonallisuudella ei ole mitään merkitystä ns. pelastukseen. Sensijaan hänen vahvistamalla sanomalla lähimmäisen rakkauden merkityksen ymmärtämisellä on. Se on ollut perusta myös ennen Jeesusta eläneillä 60 miljardilla ihmisellä. Aivan samoin kaikilla 40 miljardilla ihmisellä viimeisten 2000 vuoden aikana.

  4. Reino,

    Kirjoitat,
    ’ns. pelastukseen’.

    Tuo edellinen pätee, jos Raamattu ja Jeesus eivät ole sinulle tuttuja.

    Koko Raamatun sanoma on Jeesus, Vapahtaja/Pelastaja.

    Hebr. 7:25:
    ” jonka tähden hän myös voi täydellisesti PELASTAA (kr. sozo) ne, jotka hänen kauttaan Jumalan tykö tulevat, koska hän aina elää rukoillakseen heidän puolestansa.”

    Joh. 3:17:
    17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa PELASTUISI (sozo).

    Ei ole kysymys nk. pelastuksesta, vaan Pelastuksesta, uudestisyntymällä, jonka Jeesus vaikuttaa jokaisessa. Sitä ennen eikä sen jälkeen ihminen ei voi ilman Häntä mitään tehdä. Jeesuksen lähimmäisenrakkaus oli ja on esimerkki siitä mitä lähimmäisenrakkaus on, vt. ”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen (Jeesukseen) uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.”Joh. 3:16.
    Ihminen on parhaimmillaankin vain itsekäs, lähimmäisenrakkaudessaankin, siksi Raamattu opettaa, että Pelastuksessa/uudestisyntymässä ihmiseen vuodatetaan kyky rakastaa lähimmäistään, niinkuin itseään. Uskovakaan ei ole täydellinen eli kykenevä itsessään, eli lahssa, rakastamaan (agapao), koska tuo agape-rakkaus on vain Jumalasta. Ihmiset, uskovat ja jumalattomat yrittävät rakastaa, tehdä hyvää, pelastaa maailman, mutta se Jumalan edessä on vain ’haiseva vaate’.
    Ihminen voi ymmärtää, muttei silti usko Jeesuksen julistus-ohje-varotusta: ” sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.” Joh. 15:5.

    Siksi ihmisen elämän tarkoitus on löytää Jumala Jeesuksessa, ja saada kyky elää taivaallisesti tarkoituksellista elämää.

Suni Reino
Suni Reino
Uskon rehelliseen ja realistiseen Jeesuksen sanomaan. Kirjoitin kirjan " Kristinuskon kirja " 2010, josta käsitykseni ovat huomattavasti tarkentuneet perustan ollessa sama. Minusta saatietoa Googlesta haulla " Reino Suni ", josta osoite muuttunut ja yritykseni lopetettu. Koulutukseltani Ekonomi ja minua voi lähestyä e-mailin kymp.net kautta. Elämäni hallinnassani aktiivisen liikuntaharrastuksen myötä mutta yksinelo ei sovi minun mentaliteettiin etenkään kun lapset perheineen asuvat muualla.