Ehkä suukon antaa saan?

No, et varmasti saa, jos olet aikuinen suomalainen mies ja sen koulun opettaja, jota 16-vuotias tyttö käy.  Seuraamukset ovat kaikkea muuta kuin romanttiset: Opea syytettäisiin ainakin  virkavirheestä ja alaikäisen henkilön seksuaalisesta hyväksikäytöstä. En ole aivan varma, selvittäisiinkö  tästä pälkähästä juridisesti sillä, että opettaja ja oppilas menisivät naimisiin keskenään niin pian kuin mahdollista?

Rupriikin repliikin esitti Kirka (Kirill) Babitzin v. 1968. Kappaleen alkuperäinen nimi oli Happy Birthday, Sweet sixteen.  Onko 16 jossakin USA:n osavaltiossa täysi-ikäisyyden raja, mene tiedä.  On kuitenkin kumma, ettei suomalainen sensuuri puuttunut suomenkieliseen  sanoitukseen, jossa sentään ollaan vielä varsin kaukana silloisesta täysi-ikäisyyden rajasta  eli 21 ikävuodesta. Olisihan ollut lystiä saada artisti laulamaan , että ehkä suukon antaa saan, kun eessäin nään neidon 21-vuotiaan!

 

 

Pussauskoppi Iltasanomissa

Tämän kirjoittaja on työkseen katsellut alttarikaiteen sisäpuolelta vihkipareja jo niin pitkään, että muutaman vuoden päästä alkaa jo eläköidyttää. Eläköötä huudetaan hääpareille vielä viran puolesta jonkin aikaa.  Kesällä 2012, jolloin täällä Kotimaa24:ssä käytin taiteilijanimeä Libero, jouduin erään häihin ja pussailuun liittyvän bloggaukseni vuoksi palstantäytteeksi kolmeen eri aviisiin, nimittäin Aamulehteen, Lapin kansaan ja Ilta-Sanomiin. Iltis oli jopa varautunut antamaan koko sivun ja lähettämään oman valokuvaajan kiireesti paikalle, mutta onneksi toimittaja tajusi kysyä, että ihanko tosissani minä ehdotan pussauskoppeja kaupunkeihin. Olin hetken temppelin harjalla, mutta vältin kiusauksen ja sanoin, että läppä mikä läppä.

Vähän toimittaja pettyi, perui haastattelun ja valokuvaajan.  Kirjoitti näemmä kuitenkin pienen jutun. Ja lainasi meikäläisen vanhan kuvan jostakin valokuva-arkistosta. No, ei se mitään. Täytyyhän toimittajien jostakin jutunaiheensa vääntää, kun heinäkuussa ei oikein mitään kummempaakaan tapahdu.  Tuossa blinkki logiin:

Suutelevatko suomalaiset liian vähän?

 

pussauskoppi Aamulehdessä

Lääkärit tietävät, että suulle suukottelu on hyvin tehokasta bakteerien vaihtamista. Silti he eivät ole kieltäneet  tätä epähygieenista tapaa  terveyssyistä. Sitä mietin, että onkohan niitä ihmisiä olemassa paljonkin, jotka pidättäytyvät suusta suuhun-menetelmän käytöstä uskonnollisista syistä? Jeesushan kavallettiin nimenomaan suudelmalla. Sopineeko nyt kavaltajan merkki kovin hyvin kuvaamaan keskinäistä luottamusta ja rakkautta?

Ei ihmistä vissiinkään voi kokonaan estää jäämästä toisiinsa  suustaan kiinni. Uskonnollisista syistä ihmiset saattavat suudella Raamattua, ikonia, sormusta, kättä tai vaikka jalkoja. Tämä tällainen kuvaa syvää kunnioitusta. Mutta nämä kaikki ovat jo niin vanhoja ja kuluneita muotomenoja. Tasa-arvoisempaa ja modernimpaa minusta olisi, jos ihmiset toisiaan tervehtiessään laittaisivat ensin nenänsä vastakkain, sitten otsansa yhteen, samoin korvansa, sormenpäänsä, kyynärpäänsä  ja lopulta leukansa. Päätteeksi voisivat vielä  lyödä viisaat päänsä yhteen. Olisi varmasti näyttävä, koskettava ja tuntemuksia herättävä kohtaaminen.

Kansainvälisissä suurmiespiireissä kaulailulla ja poskipusuilla on kuitenkin vielä oma merkityksensä rauhantahtoisuuden osoituksena. Etenkin nykyinen paavi Franciscus on ollut tästä hyvänä esimerkkinä. Viimeisin pussaus on ehkä ollut vaikuttavin historiallisesti, kun hän hiljattain  moiskautteli pusuja  Venäjän patriarkka Kirillille (Kirka?) Havannan taivaan alla.  Olisi ollut upeata nähdä, kun nuo vanhat uskonnolliset johtajat olisivat ystävyyden merkiksi pössytelleet paksuja havannalaisia sikareita. Savuhan on paaville tuttua Vatikaanin korsteenista ja Kirillille suitsuttamisesta. The Holy Smoke voisi olla näitä isoja kirkkokuntia yhdistävä tekijä?

http://fi.sputniknews.com/politiikka/20160211/817232/kirill-franciscus-havana.html

Milloin mahtaa pussaava paavi tulla Suomeen moiskauttamaan poskelle  arkkipiispa Kari Mäkistä, joka ujona miehenä vaivautuneesti joutuu kääntämään paaville toisenkin poskensa?

Tule pian, paavi Franciscus.  Ja saa patriarkka Kirillkin tulla. Aamen.

  1. Pusu, pussaus, suukko, suudelma ja sen variaatiot etuliitteineen ovat oma kulttuurinen sarkansa, josta sopisi kirjoittaa suorasukaisille suomalaisille etikettikirja! Hannu, mikä haaste kopista päästyäsi!

    Itse olen painanut huulipunaisen jäljen poskisuudemahalauksen toisen osapuolen valkoiseen kaulukseen ja hävennyt asiaa koko illan ajan. Olen ikonien ihalija, mutta Valamossa tulin tökänneeksi ensin nenäni Jumalanäidin ikonin lasipintaan, enkä saanut suukkoa aikaiseksi. Koin tekeväni pyhäinhäväistyksen. Elehtiminen on vaikeaa, vaikka tunnetta riittäisi, jos on vieraassa viitekehyksessä. Kannattaisi varmaan lukea alkajaisiksi Madventurestien kirja maailman tavoista…

    • Olet aivan oikeassa, Päivi, etikettikirjalle olisi varmasti taas käyttöä. Vähän aikaa sitten kirkossa eräs kastevieras tokaisi, kun olin höykyttänyt porukkaa ensin puolikaareen ja sitten valokuvausriviin, että ei nää kuviot oo ihan amispohjalta selviä…

      Opus voisi olla myös jonkinlainen niksi-kirja, jossa kerrottaisiin, miten esimerkiksi lasilevyä suudellaan niin että nenä ei kipeydy mutta huulet saavat kuitenkin tuntumaa lasiin.

      Kovin rahvaanomaisena pidän toisenlaista lasiongelmaa: Olivatpa ihmiset kallistelemassa vaikka miten hienoissa pippaloissa lasejaan, niin aina ne kuitenkin tunkevat nenänsä sinne lasin sisään. YÖK! Käyttäkööt vaikka pilliä, sekin on siistimmän näköistä!

  2. No on minusta suomalainen lämmin rutistus mukavampi kuin kolme mäiskähdystä jonnekin ilmaan oikealle vasemmalle oikealle. Sen voi hyvin tehdä käsistä kiinni pitämällä jopa 30 cm päästä.

    Olen ihastunut australialaiseen kokkiohjelmaan, jossa hävinneitä, onnistuneita, voittajia ja putoajia halitaan ja suukotellaan toisin kuin vastaavissa jenkkiversioissa, jossa kampitetaan ja puukotetaan selkään.

    Eikös se yksi aina sinisiin pukeutuva rouva ole tehnyt näitä etikettikirjoja. Ainakin kulkee luennoimassa.

    • Lahtinen: ”Kyllä kai se oppilas/opettaja-suhteessa on edelleen voimassa”

      Siis mikä on voimassa?

    • RR. ”Opea syytettäisiin ainakin virkavirheestä ja alaikäisen henkilön seksuaalisesta hyväksikäytöstä.”

      Väität, että opettaja syytettäisiin ainakin myös alaikäisen seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

      Kun kirjoitan, että: ”Eikä syytettäisi ainakaan alaikäisen henkilön seksuaalisesta hyväksikäytöstä”, se ei ole nälvimistä piikittelyä tai kyynisyyttä, vaan ihan selvän asiavirheen korjaaminen.

      Tuossa linkittämässäsi Ilta-Sanomien uutisessakaan ei puhuta mitään alaikäisen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, koska suojaikäraja on Suomessa 16 vuotta. Edelleen olen sitä mieltä, että kannattaisi ottaa asioista selvää, ennen kuin nolaa itsensä laukomalla perättömiä asioita julkisesti.

      Sinäkin esiinnyt täällä bloggaajana ja se velvoittanee myös pitämään faktat faktoina. Mitä minun tyyliini muuten tulee, niin sinä et ole oikea henkilö arvioimaan sen soveltumista tänne. Eikä henkilöön käyvä kommentointi muutenkaan kuulune tälle foorumille.

    • Kimmo: Tekstissäni viittaan vuoteen 1968. Silloin aikuisuus alkoi 21-vuotiaana. Osaatko sanoa, mikä oli suojaikäraja tuolloin.

      Mitä taas tulee jumalankielteiseen tyyliisi tällä sivustolla, niin muistuttaisin, että tätä kirjoitusmahdollisuutta eivät sinulle ole tarjoamassa mitkään vapaa-ajattelijat.

      Jos en ole mielestäsi oikea henkilö sanomaan vastenmielisestä tyylistäsi mitään, niin asia on helppo ratkaista: Ole ystävällinen ja lakkaa vierailemasta tässä blogissa. Besserwisserismi ei sovi tänne, rakentava keskustelu kylläkin. Murheellista, että tässäkin bloggauksessa halusit vain osoittaa virhettä, itse tekstistä et sanonut mitään.

    • Hyvä Hannu K,

      Bloggaaja voi poistaa helposti riman alittavat kommentit. Suosittelen käytäntöä kaikkien mukavuudeksi.

    • Hannu on oikeassa.

      Kimmo on paljon ”mukavampi” bloggaajana kuin kommentoijana.
      Kimmo, kirjoitapa taas jokin blogi, niitä kommentoidaan hyvin.

    • Lahtinen: ”Rajoitus tai kielto, koska siinä tulee helposti asemaa väärinkäytetyksi.”

      Juu kyllä varmaan näin on, että opettajan ja oppilaan seksuaalinen kanssakäymien ei ole sallittua tai ainakaan suotavaa. Nyt oli kuitenkin kysymys siitä olisiko tuo oletettu suukon antaminen alaikäisen seksuaalista hyväksikäyttöä ja sitä se ei olisi, koska Suomessa on 16 vuoden suojaikäraja.

    • Jari, tiedän toki tuon deletointimahdollisuuden, mutta käytän sitä viimeisenä keinona. Oletan aluksi, että täysjärkiset ihmiset ymmärtävät olla sabotoimatta keskusteluja.

      Well, tämä rakentavan keskustelun mahdollisuus hukattiin jälleen kerran takertumalla lillukanvarsiin. Ja kaikki tämä yhden ainoan sanan (alaikäinen) takia. Jätimme taaksemme Valentines Dayn vain törmätäksemme Wallentinin päivään. Voi meitä!

  3. Kimmo, lyhyesti ja yksinkertaisesti: olet täysin väärässä.

    Rikoslain 20:5 mukaan seksuaalisen hyväksikäytön suojaikäraja on 18 vuotta kun on kyse oppilaaseen rinnastettavasta henkilöstä. En millään jaksaisi inttää faktoista. Lue enemmän, luulet vähemmän. Finlexistä löytyy. Lisäksi eräissä muissakin tapauksissa raja on 18 vuotta.

    Hannu, ennen vuotta 1969 yleinen suojaikäraja oli 17. Laissa sanottiin ”15 vaan ei 17 vuotta täyttänyt” Alle 15 vuotiaisiin kohdistettuna teko oli ankarammin rangaistava.

    • 5 § (24.7.1998/563) Seksuaalinen hyväksikäyttö. Joka asemaansa hyväksikäyttäen taivuttaa sukupuoliyhteyteen tai ryhtymään muuhun seksuaalista itsemääräämisoikeutta olennaisesti loukkaavaan seksuaaliseen tekoon tai alistumaan sellaisen teon kohteeksi

      Jos suukon antaminen katsotaan seksuaaliseksi hyväksikäytöksi, kun suukon antaja vielä ehdollistaa tämän ”seksuaalisen hyväksikäytön”: ”Ehkä suukon antaa saan” niin tuskinpa ainakaan kohteen luvalla annettu suukko johtaisi virkarikossyytteisiin tai syyteyn penkkiin joutumisesta alaikäisen seksuuaalisesta hyväksikäytöstä. Laki edellyttää lisäksi, että tekijän on osoitettava käyttäneen tekoon taivuttamiseksi hyväkseen asemaansa tai loukanneen teon kohteen itsemääräämisoikeutta.

  4. Luultavasti johtaisi. Tässä ollaan aika tarkkoja nuorten suojelun puolesta. Lisäksi voidaan teoretisoida miten nuori yleensä voi antaa pätevän suostumuksen. Esimerkiksi alle 16-vuotiaan kohdalla on aivan sama vaikka miten selittäisi että kyllä se suostui. Analogisesti tätä lainkohtaa voi mielestäni tulkita samalla tavalla. Jopa silloinkin kun nuori on yli 18, voi opettqjan käytös olla sopimatonta vaikkei rikollista.

    Voi miettiä mitä asiallisia syitä opettajalla voi olla oppilaittensa suutelemiseen. En pysty keksimään mitään. Tässä otan taas esimerkiksi sen normaalin miehen jota et tunnusta olevan olemassa. Normaali mies tietää missä menee raja oppilaan koskettamisessa ennen kuin se loukkaa seksuaalista itsemääräämisoikeutta.

  5. Juhami Ketomäki :”Voi miettiä mitä asiallisia syitä opettajalla voi olla oppilaittensa suutelemiseen. En pysty keksimään mitään.”

    Mitä asiallisia syitä kommunistisilla johtajillakaan oli kollegejonsa suutelemiseen? Ehkä siinä ”rituaalissa” haluttiin noudattaa antiikin perinnettä, jossa suudelma ei ollut seksuaalinen, vaan merkki siitä, että ”olemme samaa henkeä”.

  6. Avioparien piristykseksi, joissakin seurakunnissa järjestetään kynttiläillallisia.. Näin tehtiin Pirkkalassakin. Toivottavasti vieläkin. Siellä asuessani olimme mukana järkkäämässä iltaa. Kaivettiin vaimon kanssa kaikki jouluvalot ja erikoiset kynttiläjalat illan piristykseksi. Kukin tiimipari toi kuka mitäkin; kauniita kankaita yms. Niillä somistettiin tila. Muistaakseni joku pari rakensi sen pussauskopin sinne eteisen puolelle. Lisää voisi kysellä Pirkkalasta.

Hannu Kiuru
Hannu Kiuruhttp://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121
Nimeni on Hannu Kiuru, arvoni Ruttopuiston rovasti emeritus (67 v., 113 cm, 179 kg). Kirjoitan painavaa tekstiä elämän ja kuoleman asioista pääkaupunkiseudun näkökulmasta käyttäen tajunnanvirtatekniikkaa. Blogiarkistossa meikäläinen heiluu Liberona kirkon liukkaalla kentällä: http://blogiarkisto.kotimaa.fi/blogit/vanhat/blog/?bid=121