Dramaattinen messu

Kun kirkossa tuntuu olevan messu joka lähtöön, niin olen pohtinut, miksei kukaan kehitä Ilmestyskirjan jumalanpalvelusta?

Ilmestyskirjan alkuluvuissa on melkoista taivaallista kirkkodraamaa. Hettäydytään kasvoileen, viskataan kruunut valtaistuimen juureen, availlaan sinettejä ja puhalletaan pasuunaan, selaillaan kirjakääröjä…

Täyteen draamaan tulee jo vähän vaikeampaa, kun pitää löytää ne hallavat hevoset ja monenlaiset ratsastajat…

Vakavammin sanoen Ilmestyskirjassa kuvattu jumalanpalvelus todennäköisesti heijastaa joidenkin varhaiskristittyjen messua. Sillä silmällä lukien voi tekstistä aueta uusia näköaloja.

  1. Ilmestyskirjan valtaisa draama on kirjan alusta loppuun asti liturgisesti värittynyt. Taivas ja maa yhdistyvät jokaisessa messussa. Nykyisyys ja tulevaisuus syleilevät toisiaan.

    Paha ei koskaan pääse valtaan, vaikka se yrittääkin riehua kaikella voimallaan. Kun se yrittää vallankumousta niin sen yritys pysähtyy jo kolmannekseen kannattajia ja sen valta päättyy jo puolessa välissä ajan täyttymystä. Samoin kuin pyhä kansa ei vahingoittunut Egyptistä lähdettäessä vaikka kaikki esikoiset tapettiinkin, samoin ilmestyskirjan suuri tuomio ei kohtaa Jumalan kanssa, niitä joilla on Karitsan sinetti. Nimitys Karitsa kertoo Jeesuksesta ristiinnaulittuna, meidän puolestamme uhrattuna.

    Ilmestyskirja on myös hyvin sakramentteja esillä pitävä.

    Valkoinen vaate on kaikissa kohdissaan kastepuku. Kaste on pesu tulevaan elämään (Ilm. 7) ja kasteen vesi avautuu tulevaisuudesta käsin Karitsan valtaistuimelta. (Ilm. 22)

    Yhteinen ateria on Herran pyhä ehtoollinen.

  2. Seppo

    Ilmestyskirja on selkeästi kirkon opetusta. Se taistelee epäjumalanpalvelusta vastaan sekä varoittaa niistä voimista jotka hyökkäävät kirkkoa vastaan.

    Etiopialainen Heenokin kirja on Etiopian kirkon virallisti Raamattuun kuuluva kirja.
    Myös Uudessa testamentissa siihen viitataan pyhänä kirjoituksena.

    Juudaksen kirje:

    14 Heistä on myös ennustanut Henok, Aadamista seitsemäs: ”Katso, Herra tulee pyhiensä tuhatlukuisen joukon kanssa 15 ja panee jokaisen tuomiolle. Hän rankaisee kaikkia jumalattomia jokaisesta teosta, jonka he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikista julkeista puheista, joita nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet.” 16 Nuo ihmiset ovat osaansa tyytymättömiä valittelijoita, jotka elävät himojensa vallassa. Heidän puheensa ovat suurellisia, ja omaa etuaan tavoitellen he mielistelevät ihmisiä.

    Tähän vanhan koptilaisen kirkon käyttämään ja perinteisen kirkon opetusperinteeseen liittyvään käyttöön ei pidä sekoittaa teosofien tai muiden sekauskontojen väitteitä, missä eri puolilta liitettyjen systeemien valossa tekstien varsinaista sanomaa käännetään milloin mihinkin suuntaan.

Kirjoittaja

Marja-Sisko Aalto
Marja-Sisko Aalto
Pappi, rovasti, kirjailija, entinen kirkkoherra Imatralla ja sitten tuomiokapitulin notaari Kuopiossa, nyt eläkemuorina. Ihmisen ja uskon puolesta. Sattuneesta syystä sydämellä monet asiat, vaikkapa eri tavoin siipeensä saaneet ihmiset. Vapauteen Kristus vapautti meidät!