Cimabuen maalauksista romaani?

Firenzeläisen Cimabuen (n. 1240 – 1302) pienikokoinen munatemperamaalaus puupaneelille (24,7x 20 cm) on herättänyt huomiota. Iäkäs rouva oli myymässä taloaan kun keittiön lieden yläpuolella roikkkunut, hänen venäläiseksi ikoniksi luulemansa maalaus osoittautui 1200-luvulta peräisin olevaksi Cimabuen työksi, joka esittää Kristuksen pilkkaamista. Teoksen hinta kohosi 24 milj. euroon lokakuussa 2019. Rouva kuoli kaksi päivää kaupanteon jälkeen ja Cimabuen maalauksen hinta päätyi perillisille.

Hesari kirjoitti tänään 11.11.2023 maalauksen tulleen Louvrén kokoelmiin, kun Ranska ei antanut taideteokselle vientilupaa pois maasta Yhdysvaltoihin.
Cimabue edustaa bysanttilaista tyyliä, joka noudattaa paljolti ikonimaalauksessa käytettyjä konventioita. Hänen töissään näkyy kuitenkin jo orastava tyylillinen irtautuminen ikonityylistä kohti renessanssia.
_ _ _
Cimabuelta tunnetaan vain 13 maalausta, joista kolme pienikokoista paneelia on peräisin samasta kokonaisuudesta, kahdeksanosaisesta polyptyykistä (n. 1280), joka esittää Kristuksen kärsimystä. Pienikokoisina niitä on katsottava läheltä. Siksi kyse ei varmaankaan ole tavanomaisesta alttaritaulusta. Ehkä ne on maalattu yksityiseen käyttöön tai luostariin?

Kahden aiemmin tunnistetun maalauksen aiheina ovat Neitsyt Maria ja Jeesus-lapsi seurassaan kaksi enkeliä sekä Jeesuksen ruoskiminen. Sekä Kristuksen ruoskimista että pilkkaamista esittävissä paneeleissa kiduttajilla on punaiset lahkeet, mikä muistuttaa Sienan koulun maalauksia.

Kaksi paneelia olivat rinnakkain esillä Pisassa ja Lontoossa 2005 sekä Frick-Collectionissa USA:ssa 2006.
_ _ _
Jyrki Erran Vuoden johtolanka –dekkaripalkinnolla palkitussa Lyijyvalkoinen (2020) – romaanissa seurataan renessanssimaalari Caravaggion maalauksen aitouttamiseen liittyviä murhia. Erra sai idean romaaniinsa lyhyestä lehtijutusta, jonka mukaan syrjäisestä ranskalaisesta maalaistalosta löydettiin aiemmin tuntematon Caravaggion maalaus, joka esittää Judithia leikkaamassa sotapäällikkö Holofernesin päätä. Pertti Avola kirjoitti Hesarissa kiittävän arvion Erran kirjasta (HS 29.7.2020).

Nyt olisi oiva tilaisuus jollekin lähteä kirjoittamaan dekkaria Cimabuen polyptyykin vielä löytämättä olevista viidestä maalauksesta. Kirjan kokoisista, puulle maalatuista töistä kun saatetaan maksaa 25 miljoonaa euroa kappale. Pienikokoiset työt on ollut helppo kätkeä. Tästä voi kehitellä Erran Lyijyvalkoisen kaltaista tai Da Vinci –koodin tyylistä juonta, jossa erilaiset vihjeet vievät aina uuden maalauksen luokse. Luonnollisesti samoja vihjeitä seuraa keskenään kilpailevia tahoja, jotka pyrkivät häikäilemättömästi estämään toisia pääsemästä kätkettyjen maalausten luokse.

Tärkeää olisi tuntea 1100-1200 –lukujen epookkia ja kristillisen taiteen aihepiiriä sekä katolista kirkkoa. Juoneen voisi kytkeä Pyhän Franciscus Assisilaisen (1181-1226), varsinkin kun Cimabuen yksi säilyneistä töistä on kuuluisin P. Franciscusta esittävistä maalauksista. Kyseinen freskon fragmentti sijaitsee Assisissa, Ala-Basilikassa (Basilica inferiore di San Francesco, Assisi). Fransiskaanisääntökunta voisi edustaa ”hyviksiä”, olihan Cimabue itse aikanaan saanut tehtävän maalata Assisin basilikan freskot ja samalla muotokuvan Poverellosta, Jeesuksen pienestä köyhästä. Nykyinen paavi Fanciscus on ottanut nimensä paavina P. Franciscuksen mukaan.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
Pekka Särkiö
Pekka Särkiö
Kenttäpiispa evp. ja Vanhan testamentin eksegetiikan dosentti. Keski-Lahden seurakunnan vs. kirkkoherra 4.3.2024-30.8.2024. Harrastan mehiläistarhausta ja maatiaiskanojen kasvatusta, esteratsastusta ja nykyaikaista viisiottelua. Minulle tärkeitä asioita ovat luonto ja sen elinvoiman turvaaminen, ekologinen elämäntapa, historian tuntemus sekä kestävän yhteiskunnan puolustaminen.

Firenzeläisen Cimabuen (n. 1240 – 1302) pienikokoinen munatemperamaalaus puupaneelille (24,7x 20 cm) on herättänyt huomiota. Iäkäs rouva oli myymässä taloaan kun keittiön lieden yläpuolella roikkkunut, hänen venäläiseksi ikoniksi luulemansa maalaus osoittautui 1200-luvulta peräisin olevaksi Cimabuen työksi, joka esittää Kristuksen pilkkaamista. Teoksen hinta kohosi 24 milj. euroon lokakuussa 2019. Rouva kuoli kaksi päivää kaupanteon jälkeen ja Cimabuen maalauksen hinta päätyi perillisille.

Hesari kirjoitti tänään 11.11.2023 maalauksen tulleen Louvrén kokoelmiin, kun Ranska ei antanut taideteokselle vientilupaa pois maasta Yhdysvaltoihin.
Cimabue edustaa bysanttilaista tyyliä, joka noudattaa paljolti ikonimaalauksessa käytettyjä konventioita. Hänen töissään näkyy kuitenkin jo orastava tyylillinen irtautuminen ikonityylistä kohti renessanssia.
_ _ _
Cimabuelta tunnetaan vain 13 maalausta, joista kolme pienikokoista paneelia on peräisin samasta kokonaisuudesta, kahdeksanosaisesta polyptyykistä (n. 1280), joka esittää Kristuksen kärsimystä. Pienikokoisina niitä on katsottava läheltä. Siksi kyse ei varmaankaan ole tavanomaisesta alttaritaulusta. Ehkä ne on maalattu yksityiseen käyttöön tai luostariin?

Kahden aiemmin tunnistetun maalauksen aiheina ovat Neitsyt Maria ja Jeesus-lapsi seurassaan kaksi enkeliä sekä Jeesuksen ruoskiminen. Sekä Kristuksen ruoskimista että pilkkaamista esittävissä paneeleissa kiduttajilla on punaiset lahkeet, mikä muistuttaa Sienan koulun maalauksia.

Kaksi paneelia olivat rinnakkain esillä Pisassa ja Lontoossa 2005 sekä Frick-Collectionissa USA:ssa 2006.
_ _ _
Jyrki Erran Vuoden johtolanka –dekkaripalkinnolla palkitussa Lyijyvalkoinen (2020) – romaanissa seurataan renessanssimaalari Caravaggion maalauksen aitouttamiseen liittyviä murhia. Erra sai idean romaaniinsa lyhyestä lehtijutusta, jonka mukaan syrjäisestä ranskalaisesta maalaistalosta löydettiin aiemmin tuntematon Caravaggion maalaus, joka esittää Judithia leikkaamassa sotapäällikkö Holofernesin päätä. Pertti Avola kirjoitti Hesarissa kiittävän arvion Erran kirjasta (HS 29.7.2020).

Nyt olisi oiva tilaisuus jollekin lähteä kirjoittamaan dekkaria Cimabuen polyptyykin vielä löytämättä olevista viidestä maalauksesta. Kirjan kokoisista, puulle maalatuista töistä kun saatetaan maksaa 25 miljoonaa euroa kappale. Pienikokoiset työt on ollut helppo kätkeä. Tästä voi kehitellä Erran Lyijyvalkoisen kaltaista tai Da Vinci –koodin tyylistä juonta, jossa erilaiset vihjeet vievät aina uuden maalauksen luokse. Luonnollisesti samoja vihjeitä seuraa keskenään kilpailevia tahoja, jotka pyrkivät häikäilemättömästi estämään toisia pääsemästä kätkettyjen maalausten luokse.

Tärkeää olisi tuntea 1100-1200 –lukujen epookkia ja kristillisen taiteen aihepiiriä sekä katolista kirkkoa. Juoneen voisi kytkeä Pyhän Franciscus Assisilaisen (1181-1226), varsinkin kun Cimabuen yksi säilyneistä töistä on kuuluisin P. Franciscusta esittävistä maalauksista. Kyseinen freskon fragmentti sijaitsee Assisissa, Ala-Basilikassa (Basilica inferiore di San Francesco, Assisi). Fransiskaanisääntökunta voisi edustaa ”hyviksiä”, olihan Cimabue itse aikanaan saanut tehtävän maalata Assisin basilikan freskot ja samalla muotokuvan Poverellosta, Jeesuksen pienestä köyhästä. Nykyinen paavi Fanciscus on ottanut nimensä paavina P. Franciscuksen mukaan.