Avioliitto Raamatun valossa 9c

JAHVE ELOOHIIMIN SANAT

MIEHELLE osa 3 (3)

 

Työtätekeväisten ja raskautettujen leivän – Raamatun synty

 

Tähän työtätekeväisten ja raskautettujen (mikä syvällinen Raamatun tuntemus näkyykään Jeesuksen sanoista Mt 11:28!) rooliin suostuminen, maan viljeleminen, kulttuurin harjoitus, tulee olemaan tästä lähin ihmisen elämäntehtävä. Mutta se ei saa tapahtua itsenäisenä, Jumalasta irtautuneena, vaan palaamalla Hänen tahtonsa alle ja pysymällä siinä ja hyväksymällä ne pelisäännöt, mitkä Hän on ihmiselle antanut.

 

Tänä päivänä meillä onkin käytettävissämme tämän, Jumalan tahdossa pysyttäytyneen kulttuurinharjoittamisen korkein tuote, todellinen leipä, lechem, kokoonpuristettu ravinto, nimittäin Raamattu. Se on sellaisten ihmisten kokoama, jotka itse ovat syöneet tätä leipää ‘otsansa hiessä’, vaivaa nähden. Orjantappurain keskellä erämaassa Mooseskin kuuli Herran puheen ja sai eläviä sanoja kansalle vietäväksi (Apt 7:38). Hän ‘puristi kokoon’ eli toimitti viisi hänen nimellään olevaa Raamatun kirjaa. Mooses oli todellinen Jumalan mies, sillä kuka muu on voinut sanoa Jumalan Pojasta, Messiaasta:

 

“Herra, sinun Jumalasi, herättää sinulle profeetan, minun kaltaiseni” (5 Ms 18:15).

 

Jumala itse todisti Mooseksesta näin:

 

“Hänen kanssaan minä puhun suusta suuhun, avoimesti enkä peitetyin sanoin ja hän saa katsella Herran muotoa” (4 Ms 12:8).

 

Kun tällainen Jumalan ihminen kerää ihmiskunnan kedoilta poimittuja tuotoksia, nuolenpäätekstejä, jotka ovat lähtöisin esimerkiksi Aadamilta, Nooalta, Seemiltä, Aabrahamilta, Iisakilta, Jaakobilta, tai joiltakin muilta muinaisten aikojen ihmisiltä, tutkii, lajittelee ja kokoaa ne yhteen seurustellen samalla Herran kanssa kuin mies miehen kanssa, niin voi huoleti luottaa siihen, mitä psalmintekijä sanoo:

 

“Sinun sanasi on kokonansa totuus” (Ps 119:160).

 

Toisaalta on syytä korostaa, että Raamattu on maailman Luojan ja ylläpitäjän oma tuotos, niin kuin psalmista sanoo: “Sinä tuotat maasta leivän” (Ps 104:14). Ihminen on sen vain Pyhän Hengen johtamana ja innoittamana ihmiskunnan kedolta koonnut, “riihessä puinut ja tulessa paistanut” saaden kaikkeen tähän viisauden ja opetuksen Jumalalta (Jes 28:23ss).

 

Erittäin kuvaavia ovat Raamatun omat nimitykset tästä leivästä. Se on aron leipää (Job 24:5), kyynelten ja kurjuuden leipää (Ps 80:6; 5 Ms 16:3), hädän, mutta myös lohdutuksen leipää (Jes 30:20; Jer 16:7), jopa enkelten leipää (Ps 78:25).

 

Näin on tähän ‘enkelten leipään’ yhdistetty eläviä sanoja, jotka ovat lähteneet Herran suusta. Sen tähden Raamatun sana on tulessa koeteltua, luotettavaa kaikilta osiltaan. Sen ‘ravintoarvo’ todella kohoaa kaiken muun yläpuolelle.

(Vihje: Lue, älä lukaise, vaan lue, ensin esimerkiksi luku TAIVAALLINEN OHJELMANJULISTUS ja sitten JAHVE ELOOHIIMIN SANAT KÄÄRMEELLE, VAIMOLLE ja MIEHELLE, kaikki osat, yhtenäisesti ja pohtien, Raamatun sanoihin verraten, niin pääset avioliiton esikuvallisesta juonesta kiinni!)

  1. Veli-Jussi Jalkanen: ”Minulle jäi hämäräksi missä roolissa aviolitto on tässä blogissa?”

    Kiitos kysymyksestäsi. Se on tärkeä.

    Meidän Jumalamme. Raamatun Jumala, joka on meidän Isämme, kaiken Huolitsija ja tietää kaiken meidän henkilökohtaisista ongelmistamme ja asioistammekin (ilman, että me monisanaisesti rukouksessa Hänelle asiamme ilmaisemme, Mt 6:7-8), on ilmoittanut haluavansa ja pyrkivänsä vuorovaikutussuhteeseen kanssamme aina avioliittoon verrattavaan intiimiin suhteeseen sakka.

    Tällainen suhde edellyttää molemminpuolista perehtymistä toisen ajatusmaailmaan, toisen kuuntelemista, huomioimista ja tuntemista, kaiken mahdollisen tiedon hankkimista toisesta jne..

    Raamatun ilmoitus Jumalastamme, Hänen tahdostaan ja luonteestaan eli siitä, millainen on Jumala, johon uskomme ja haluamme sitoutua, on ehdottomasti ykkössijalla lähteenämme tiedonhankintaan Hänestä, joka on kiinnostunut meistä solmiakseen jopa avioliitonomaisen suhteen meihin. Siinähän se avioliitto asettuu ”rooliinsa”!

    Itse tässä pohdin, pitäisikö tästä näkökulmasta kirjoittaa erillinen plogi?

    PS. Minulla oli aikoinaan hyvänä ystävänä teol.tri Kaarlo Jalkanen. Oletko kenties samaa sukua?

Marjakangas Reino
Marjakangas Reinohttp://www.lahetyspalvelu.fi
Varsinaisen leipätyöni olen tehnyt peruskoulun luokanopettajana eri puolilla maata. Työni ohella olen pikku ikäni (ikävuosia kertynyt vasta vähän yli 80 vuotta) tutkinut aktiivisesti Raamattua, sen alkukieliä, selitysopia ja teologiaa, lukenut paljon edellisten aiheiden lisäksi myös kirkkohistoriaa, kulttuuri-. ja filosofianhistoriaa, uskonnonhistoriaa, huomatakseni iän karttuessa todeksi Raamatun sanan: Tieto katoaa (ainakin päästäni, hah!). Äskettäin sain painosta kirjani "Avioliitto Raamatun valossa". Aineiston kokoamisessa ja kirjoittamisessa taisi vierähtää yli 50 vuotta, hitaasti hahmottava kun olen. Kirja on itse asiassa selitystä Raamatun ensimmäisiin kymmeneen lukuun (1.Ms 1-10) luomisesta lähtien. Jos ketä kiinnostaa, voi kirjan avulla tutustua tarkemmin ajatteluuni. Kirjani ei ole ehtinyt kaupan hyllyille, mutta allekirjoittaneelta sitä voi tiedustella lähemmin, sähköposti reino.marjakangas(at) lahetyspalvelu.fi, puh 0400 684 344. Annankatu 18, 49400 Hamina.