AVARUUS AVARTUU

Webb avaruusteleskooppi on päässyt ottamaan tarkkoja kuvia jopa kohdasta,jonne on matkaa jopa 13,4 miljardia valovuotta, eli kohde (GN-z11) esiintyy kuvassa vain 400 miljoonaa vuotta alkuräjähdyksen (13, 7 miljardia) jälkeen.
Webb vo havaita runsaasti vaihtelevia kohteita aurinkokuntamme jäsenistä ja kappaleista aina universumin kaukaisimpiin galakseihin. Webb on noin sata kertaa voimakkaampi kuin Hubblen teleskooppi, eli saatamme saada nähdä huikean kiinnostavia objekteja– mahdolisesti aivan mullistaviaa. Erityisen merkitäviä tulevat olemaan uudet eksoplaneettahavainnot.

Galaksissamme on arviolta 200 – 400 miljardia tähteä (’aurinkoa’) Ja galakseja maailmankaikeudessa puolestaan arviolta noin 100 miljardia. Jokaisella tähdellä on edelleen planeettoja, joista ehkä sadas- tai tuhannesosa prosenttia saataisi olla elinkelpoisia. Näitäkin tulisi silti mielettömän suuri määrä.

Mihin ihmeeseen Jumala tarvitsi tämän ’näyttämön’… jos hän loi sen vain ihmisen kulisseiksi ja helvettiin joutuvan enemmistön ja taivaaseen pääsevän vähemmistön varastoksi? Eli yhä lapsellisemmalta näyttää joidenkin piintynyt kuvitelma 6000 vuoden ikäisestä maailmankaikkeudesta.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000008795675.html?share=285b9c4cff0527d9ab80dba8d8b0a0b4&fbclid=IwAR12WsaCIhey8qwmTGFJe5XSYe_5Ha_DwXjJBtW5QP5omBMvmJiUnH6G3gM

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Seppo, mielestäni olisi hyvä, jos avaruusteleskoopin ottamia alkuperäisiä kuvia olisi saatavilla pilvestä ihan jokaiselle halukkaalle jollain hakumenetelmällä. Kuvien ottaminen taitaa olla aika hidasta puuhaa, eikä kyvia ole mahdollista ottaa kuin pienestä osaa maailmankaikkeudesta. Meille esitetyjä kuvia on photoshopattu, mutta kuinka paljon? Näistäkin kuvista jo selviää miten hieno maailmankaikkeus on. Jumala loi täydellisen maailmankaikkeuden kuudessa päivässä. Vielä emme tiedä miksi kaikki on näin tehty. Tosin aika vähän muutamasta kuvasta näkee. Lisäksi olisi kiva tietää miten kuvissa näkyvien kohteista etäisyys on mitattu. Mikä on kauempana ja mikä lähempänä. Kuvista emme näe, että maailmankaikkeudessa kaikilla kohteilla on kova vauhti. On siinä tiedemiehillä ihmeteltävää. Olisiko maailmankaikkeutta kokonaisuudessaan koskaa mahdollista mallintaa ymmärrettävästi, siten että se kuvaisi todellisuutta oikein?

    • Voisiko tähtiä olla yhtä paljon kuin on hiekaa maankamaralla?

      Uskon kautta sai Saarakin voimaa suvun perustamiseen, vieläpä yli-ikäisenä, koska hän piti luotettavana sen, joka oli antanut lupauksen. Sentähden syntyikin yhdestä miehestä, vieläpä kuolettuneesta, niin suuri paljous, kuin on tähtiä taivaalla ja kuin meren rannalla hiekkaa, epälukuisesti.
      (Hebr. 11:11‭-‬12 / FB38)

    • Juha, ”Lisäksi olisi kiva tietää miten kuvissa näkyvien kohteista etäisyys on mitattu. Mikä on kauempana ja mikä lähempänä? Kuvista emme näe, että maailmankaikkeudessa kaikilla kohteilla on kova vauhti. On siinä tiedemiehillä ihmeteltävää. Olisiko maailmankaikkeutta kokonaisuudessaan koskaan mahdollista mallintaa ymmärrettävästi, siten että se kuvaisi todellisuutta oikein?

      Mielenkiintoinen kysymys Juha!!

      Tähän asiayhteyteen liittyy erikoinen Jumalan lupaus kansalleen Israelille:

      ”31:36 Jos väistyvät nämä lait minun kasvojeni edestä, silloin myös lakkaavat Israelin jälkeläiset olemasta kansa minun kasvojeni edessä ainiaan.
      31:37 Näin sanoo Herra: Jos voidaan mitata taivaat ylhäällä ja tutkia maan perustukset alhaalla, silloin vasta minä hylkään Israelin jälkeläiset kaikki, kaiken sen tähden, mitä he ovat tehneet, sanoo Herra. (Jeremia)

      Taivaita ja maan perustuksia tutkitaan kiivaasti. Jumala ei kuitenkaan kansaansa hylkää. Tästä on selvä lupaus, joka pitää.

    • Kiitos Kari! Mielenkiintoinen luku Raamatusta. Alla miten 1992 käännös ilmaisee saman.

      – Herra on pannut auringon valaisemaan päivää, kuun ja tähdet radoilleen valaisemaan yötä. Hän panee meren kuohumaan, aallot pauhaamaan – Herra Sebaot on hänen nimensä, ja hän sanoo näin: – Yhtä varmasti kuin minä pidän voimassa tämän järjestyksen, yhtä varmasti pidän huolen siitä, että Israelin jälkeläiset ovat aina minun kansani. Näin sanoo Herra: – Yhtä vähän kuin voidaan mitata taivaan avaruus tai tutkia maan perustukset, yhtä mahdoton minun on hylätä Israelin jälkeläisiä edes kaiken sen jälkeen, mitä he ovat tehneet, sanoo Herra.
      (Jer. 31:35‭-‬37 / FB92)

    • ”Yhtä vähän kuin voidaan mitata taivaan avaruus tai tutkia maan perustukset”

      Onko tässä vastaus kysymykseesi? Tarkka mittaus (etäisyydet kohteiden välillä jne.) avaruudessa tai maan alla ei tule onnistumaan?

      ..ja sitten vielä Jumalan lupaus:

      ”yhtä mahdoton minun on hylätä Israelin jälkeläisiä edes kaiken sen jälkeen, mitä he ovat tehneet, sanoo Herra.”

    • Kari, näin voi ajatella. Valitettavasti uusi laite romuttaa nykyistä tähtitiedettä, mutta tiedemiehille on puuhaa uuden keksimisessä. Raamatussa oleva luomiskertomus on totta aina ja ijankaikkisesti. Sitä ei romuta mikään.

    • Etäisyysmitauksia tehdän eri tavoin riippuen etäisyksitä. Lähimmät saadan trigonometria-laskelmin ja etäisimmät tähden valovoiman heikkenemisen huomioon ottavin laskelmin.
      Se että mailmankaikkeus olsi voinut syntyä parissa-kolmessa päivässä on fundamentalisti märkä uni etten sanoisi joulupukki. (Ihmistä luotaessa 6. päivänä maailma oli jo valmis)

    • Seppo, — niin. Kävin kymmenen vuotta sitten Kennedyn avaruuskeskuksessa Floridassa. Amerikassa on kaikki isompaa ja ”kehittyneempää” kuin muualla maailmassa. Oli mielenkiintoista nähdä toimintaa siellä. Silloin oli vielä avaruussukkula esillä ja pääsin siihen sisällä. Lisäksi ties mitä raketteja , laukaisupaikkoja komentokeskus ja avaruuteen jollain lailla liittyviä laitteita. Siellä kerrottiin paljon avaruustutkimuksista. Sain kokea ”avaruusmatkan” toki pelkästään penkkisysteemissä istuen. Painovoiman puute ja g-voimat tulivat eri laitteissa tutuksi. Päivä vierähtää mukavasti. Kotiin voi ostaa erilaista avaruuteen liittyvää lukemista. Ehkä tänäpänä kerrotaan myös tästä uudesta avaruusteloskoopista, isolta näytöltä näkee kuvia ja joku viisas kertoo mitä siinä on ja voi kysyä ”tyhmiä” kysymyksiä. Jos Jumala suo niin haluaisin käydä Floridassa uudelleen, koska tietoa ei koskaan saa liikaa. Seppo, suosittelen tätä paikkaa, jos on kiinnostunut maailmankaikkeudesta.

    • Todella mielenkiintoista Juha. Saako kysyä mikä porukka noin pääsi asioihin?

      Houstonin avaruskeskus sijaitsee mielenkiintoisesti 30 leveyspiirillä, millä myös monet ns llmestysuskonnot ovat alkaneet ympäri maapallon. Paikka on taivaan ikkuna kuten about samalla leveysastella sijaitsevat ns. zikkuratit (bab ilit) olivat ’jumalien portteja’.

      Pyramidien sijainnin perustella ennustin aikanaan että ns. Bermudan kolmion keskelyä meren pohjalta tullaan löytämään pyramidi ja niin myös tapahtui.
      Oletan että ko leveyspiirin yläpuolella on aikanaan kiertänyt nefilimien/annunnakien emäalus.

    • Seppo, Nasan avaruuskeskukseen pääsee turistit tutustumaan. Toki siellä on tiloja joihin ei turistit pääse. Avaruuskeskuksen alueella oli Nasan järjestämiä bussikuljetuksia paikasta toiseen. Olin perheeni kanssa viikon Orlandossa ja yhden päivän vietimme avaruuskeskuksessa. Oli antoisaa kuulla asiantuntian opetusta eri asioista. Jos saa viisumin jenkkeihin niin on mahdollista päästä avaruuskeskukseen aukioloaikojen puitteissa.

    • Kiitos tiedosta Juha,välitän lapsilleni ja lapsenlapsilleni ,itse ole jo liian wanha matkustamaan. Toki olen Amerikkaa nähnyt: Kaliforniassa kävin aikanaan näyttelemäsä Mannerheimia ja teimme lentoretkiä maahan laajemminkin.

  2. ”Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.” 1.Kor.15:50 (kannatta lukea koko luku.)

    On hyvä muistaa, ettei Kristityn toivo ole siinä mikä näkyy silmään. Olkoonkin vaikka kuinka suuri maailmankaikkeus, niin se on pientä verrattuna siihen, mitä on siinä ulottuvuudessa, jossa Jumala asuu. Sinne olemme matkalla, kunhan vain ensin pääsemme perille ja saavutamme katoamattomuuden, jonka Jumala on Lahjoittanut meille lupaustensa kautta Kristuksessa.

    Älkää eksykö, sillä maailman henki on toista, kuin Jumalan Henki, sillä maailman toivo on maailman alkeisvoimissa, eikä Jumalassa. Avaruus on kiviä täynnä ja onhan meidän Telluskin lopulta vain avaruudessa pyörivä taivaan kappale, jossa elää avaruusolentoja, joita ihmiseksi kutsutaan. Jos jossain on vastaavaa, niin eikös vain heidänkin olemus ole alkuisin samasta lähteestä. Sillä mitään todennettua elämää, ei voi olla ilman edeltäkäyvää elämää. Kaiken Luoja on myös kaiken Alku ja Loppu.

    ”Jos olemme panneet toivomme Kristukseen vain tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat”

  3. Juha Heinilä: ”Raamatussa oleva luomiskertomus on totta aina ja ijankaikkisesti. Sitä ei romuta mikään.”

    Jos Jumala loi maapallon 6000 vuotta sitten, miksi Jumala näki vaivaa tehdäkseen kaikesta huomattavasti vanhemman oloista, ja ei toisaalta jättänyt ensimmäistäkään todistetta 6000 vuotta vanhan maapallon puolesta? Käytännössä Jumala siis siivosi maailmasta ja maapallolta pois aivan kaiken, mikä kertoisi niiden ”todellisen” iän.

    Miksi ihmeessä?

    Esimerkkinä otettakoon Etelämantereen jäätikkö. Jään lustoista voidaan määritellä sen ikä samalla tavalla kuin puun ikä voidaan määritellä sen vuosirenkaista. Etelämantereen jäätikön porauksissa saavutetaan satojen tuhansien vuosien lustokerrostuma. Jos jäätikkö on korkeintaan 6000 vuotta vanha, tai tarkemmin noin 4000 vuotta vanha, koska senhän on täytynyt muodostua vedenpaisumuksen jälkeen, niin miksi Jumala taiteili vedenpaisumuksen jälkeen jäätikön, joka ei ole miltään osin sellainen kuin 4000 vuotta vanhan jäätikön tulisi olla?

    • Antero, en yleensä luulottele. En todellakaa voi tietää miksi Jumala on tehnyt tietyllä lailla minkäkin asiat. Toki ne asiat, jotka on kerrottu Raamatussa voin tietää. Jehovan todistajat keksii ”hyväksyttäviä” selityksiä tarpeen mukaan, en minä.

    • Maailmankaikkeuden ilmiöt nyt vain osoittavat kreationismin eli maailmankuvasi virheelliseksi. Kreationistina sinua ei kuitenkaan todellisuus kiinnosta.

    • Antero, faktat ovat tosia. Luotan siihen, että mittausmenetelmät kehittyvät ja tulevaisuudessa ei tarvitse luulotella.

    • Ajattelet siis, että tulevaisuudessa tiede toteaa maailman ja maapallon 6000 vuoden vanhaksi?

    • Antero, en sitä usko. Toivoisin kuitenkin, että tulisi tarkat mittausmenetelmät, joissa ei olisi tulkinnalla merkitystä. Tällöin ikäarviot ja etäisyydet perustuisi oikeisiin mittaustuloksiin. Työssäni toiminta perustuu tietoon ja lopputulos pitää olla 100% oikein.

    • Siihen että maailma ja maapallo ovat todella todella todella paljon vanhempia kuin 6000 vuotta ei liity tulkintaa pienimmässäkään määrin.

    • Antero, noin opettaa Jehovan todistajat. Minulla ei ole mitään syytä ajatella samoin. Luotan Raamattuun.

    • On yhdentekevää mitä mieltä kreationistit, kuten todistajat, asiasta ovat tai mitä he siitä ”opettavat”. Se, että maapallo on paljon vanhempi kuin 6000 vuotta, on päivänselvä tieteellinen fakta.

      Aika kun väität itsellesi tai muille muuta, valehtelet. Näin myös eväät itseltäsi pelastuksen, johon uskot. Valehtelijat kun eivät tarinan mukaan maista pelastusta.

    • Antero, sinun käsityksesi pelastuksesta ei ole kristitty. Jumalan Poika on isästä ijankaikkisuudessa SYNTYNYT. Jehovan todistajat opettavat Jehovan luoneen ensitöikseen pojat. Jehovan todistajilla pelastus on pääsy maanpäälliseen paratiisiin, tämä tapahtuu jos on riittävästi tehnyt ovityötä tai muuta ”hyväksyttävää” työtä. Huonoilla sielu häviää.

      Kristityillä (Jehovan todistajat eivät ole kristittyjä) pelastus on päästä Taivaaseen Karitsan häihin. Jos ei pelastu, niin joutuu Helvettiin. Jehovan todistajien yksi pääopetus ovilla: KREATIONISTIT ovat väärässä, todistaahan tiede sen ettei maailmaa ole luotu seitsemässä päivässä. Kohta Vartiotornissa on webbin ottamia kuvia ja vanhaa todistajien soopaa uusissa kuorissa. Heillä oppi on joustava ja se saa uusia juttuja jotta sitten jokainen Jehovan todistaja opiskelee yhdessä käännytettävien kanssa.

      Minä luotan Raamattuun. Minulla uskon Jumalan luoneen maailman kuten Raamatussa on kerrottu. Jeesus Kristus on sovittanut Golgatan ristillä koko maailman synnit. Autuaat pelastuvat Isän kotiin Taivaaseen.

    • Korjasin muutaman kirjoitus virheen:

      Antero, sinun käsityksesi pelastuksesta ei ole kristitty. Jumalan Poika on Isästä ijankaikkisuudessa SYNTYNYT. Jehovan todistajat opettavat Jehovan luoneen ensitöikseen ”pojat”. Jehovan todistajilla pelastus on pääsy maanpäälliseen paratiisiin, tämä tapahtuu jos on riittävästi tehnyt ovityötä tai muuta ”hyväksyttävää” työtä. Huonoilla sielu häviää.

      Kristityillä (Jehovan todistajat eivät ole kristittyjä) pelastus on päästä Taivaaseen Karitsan häihin. Jos ei pelastu, niin joutuu Helvettiin. Jehovan todistajien yksi pääopetus ovilla: KREATIONISTIT ovat väärässä, todistaahan tiede sen ettei maailmaa ole luotu seitsemässä päivässä. Kohta Vartiotornissa on webbin ottamia kuvia ja vanhaa todistajien soopaa uusissa kuorissa. Heillä oppi on joustava ja se saa uusia juttuja joita sitten jokainen Jehovan todistaja opiskelee yhdessä käännytettävien kanssa.

      Minä luotan Raamattuun. Minulla uskon Jumalan luoneen maailman kuten Raamatussa on kerrottu. Jeesus Kristus on sovittanut Golgatan ristillä koko maailman synnit. Autuaat pelastuvat Isän kotiin Taivaaseen.

    • Juha: ”Antero, sinun käsityksesi pelastuksesta ei ole kristitty.”

      No näinkin voidaan sanoa. Käsitykseni pelastuksesta kun on se, ettei mitään sellaista ole olemassa eikä sitä tarvita. Ei ole mitään mistä meitä tulisi pelastaa.

      Juha: ”Jehovan todistajien yksi pääopetus ovilla: KREATIONISTIT ovat väärässä”

      Kreationismia on ainakin kolmea eri mallia, Jehovan todistajat edustavat niistä yhden sortin kreationismia, aukkojen kreationismia.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Aukkojen_kreationismi

      Juha: ”Minä luotan Raamattuun. Minulla uskon Jumalan luoneen maailman kuten Raamatussa on kerrottu.”

      Se on todellisuuden kieltämistä ja epärehellisyyttä tosiasioita kohtaan.

    • Antero, sinä tunnet Jehovan todistajien opin paremmin. Muistelin etteivät he usko Raamatussa olevaan luomiskertomukseen. Siitä on 15 vuotta kun Jehovan todistajat hikoilivat kotini ulko-ovella. Ainakaan nämä eivät olleet kreotionisteja.

      Antero, alla oleva Raamatun kohta on Jehovan todistajille vieras. Sana Herra Jeesus Kristus. Hän on iankaikkinen Jumala.

      ”Alussa oli sana, ja se Sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se Sana. Tämä oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki ovat sen kautta tehdyt, ja ilman sitä ei ole mitään tehty, joka tehty on. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus, Ja valkeus paistaa pimeydessä, jota ei pimeys käsittänyt.”
      (Joh. 1:1‭-‬5 / Biblia)

    • Juttelet jälleen Jehovan todistajista, joilla ei ole mitään tekemistä sen tieteellisen tosiasian kanssa, että uskosi maapallon 6000 vuoden ikään on epärehellistä.

    • ”Työssäni toiminta perustuu tietoon ja lopputulos pitää olla 100% oikein.” Tämä siis tarkoittaa kohdallasi, että pidät kuvaannollista runokieltä tieteellisenä totuutena, kunnes se sataprosenttisella varmuudella todistetaan kuvakieleksi. 99,9% ei sinulle kelpaa.

    • Antero, kyllä minä olen rehellisesti kertonut uskostani. Minulla ei ole mitään tarvetta muuttaa käsityksiäni ajan hengen mukaan. Minusta on hienoa kun on uusi avarusteleskooppi. Toivottavasti kuvat tulevat muuttamattomina kaikkien saataville. Luulisi sen järjestäminen olevan helppompaa kuin tulkita kuvia. Etäisyysmittaukset tai taivaankappaleiden nopeusmittaukset tai ikämääritykset ovat haasteellisia. Toivottavasti niiden kehittämiseen panostettaisiin, että saataisiin oikeita tuloksia, jotka eivät muutu.

    • Juha: ”Toivottavasti niiden kehittämiseen panostettaisiin, että saataisiin oikeita tuloksia, jotka eivät muutu.”

      Se todennettu tosiasia, että maapallo on todella paljon vanhempi kuin 6000 vuotta, ei tule muuttumaan koskaan.

    • Antero, maapallo vanhenee joka vuosi yhdellä vuodella. Tämä on tosiasia, josta voimme olla yhtämieltä. Mutta maailmankaikkeuden koko ja sen laajentumisvauhti on hakusessa. Pikkasen tähtitieteen pitää vielä kehittyä.

    • Älä kuvittelekaan Heinilä että tähtitieteen kehittyminen merkitsisi sen paluuta 6 päivässä luotuun 6000 vuotta vanhaan maailmankaikkeuteen.

    • Seppo, — niin. Siitä voimme olla yhtämieltä, että tähtitieteen kehittyminen on hyvä asia.

    • Raamattu näyttäisi olevan Juha samaa mieltä kanssani:

      Silä kun ja koska Genesis 6.4:n n e f i l i m tulee kielitieteellisesti verbistä nafal eli alaslaskeutua, on johdonmukaista kääntää myös sana olma avaruudeksi ja myös termi shem taivaan patsaaksi. Tällöin saamme Genesiksen 6.4:n viimeisen lauseen käännettynä muotoon:

      Ja nämä olivat noita voimakkaita jotka a v a r u u d e s t a miehiä tuon taivaan t u l i p a t s a a n.

      Ylläolevaa käännöstä vahvistaa myös kohtaan sisältyvä ELS salakirjoitus, mikä jakeen 4 viimeisen sanan shem mim-kirjaimesta alkaen 13 kirjaimen intervallein sisältää mim’ n lisäksi kirjaimet dalet, jod, mim, shin ja taas mim eli sanat madim shem. Salakirjoituksen viimeinen sana on siis sama kuin jakeen 4 viimeinen sana, joka merkitsee – muistamme – tulipatsas. M a d i m tarkoittaa nykyhepreassakin planeetanimeä Mars. Siis els sisältää sanonnan M a r s i n t u l i p a t s a s.

    • Seppo, kiitos vastauksesta ja keskustelusta. Minä en ymmärrä näitä ufo-juttuja enkä numerologiaa.

  4. Sari Weckroth: ”Olosuhteiden syntymiselle tarvitaan yliluonnollinen syy (huom tässä kohden ei vielä tarvitse väittää että Jumala). Muuta loogista mahdollisuutta ei ole. Kaikki tieteelliset julkaisut ja analyysit lähtevät tilanteesta, jossa jotain on jo olemassa.”

    Tässä vain kikkaillaan käsitteiden kanssa ja unohdetaan mistä oli kyse. Kyse oli elämän syntymisestä planeetalla. Se tavitsee ainoastaan olosuhteet.

    Mitä maailmankaikkeuden syntyyn tulee, termin ”yliluonnollinen” käyttö on täysin aiheetonta ja tarkoituksellista hämmentämistä. Riippumatta luonnonlaeista, jotka ovat vaikuttaneet maailmankaikkeuden syntyyn, mitään yliluonnollista niissä ei ole ollut. Ne ovat noudattaneet täsmälleen sen hetken luonnonlakeja.

  5. Antero, tuo on hypoteesi, ei kukaan ole pystynyt todistamaan, että pelkät olosuhteet riittävät. On tutkittu ja tulkittu, että tyhjästä syntyminen on mahdottomuus. Näin siis tiede edelleen esittää. Elämän synty, kuten kuvasit on edelleen hypoteesi.

    Jos oletamme, että avaruuspölystä syntyy pelkän olosuhteen tähden elämää, niin siitä ei ole mitään näyttöä. Tuo ajatus jonka esitit vaatii uskoa johonkin, mitä ei ole todistettu.

    • ”On tutkittu ja tulkittu, että tyhjästä syntyminen on mahdottomuus.”

      Riippuu mitä tyhjyydellä tarkoitetaan. Maapallo ei kuitenkaan ole suinkaan ollut tyhjä, kun elämä on alkanut kehittymään. Se on ollut täynnä mahdollisuuksia elämän kehittymiselle ja ihanteellisia olosuhteita sille.

    • Kaikessa tyhjyydessä voi olla energiaa ja energia on vain aineen yksi olomuoto, koska aine voi muuttua energiaksi voi energiakin muuttua aineeksi. (Tästä on tehty jo kokeellisia yrityksiä) Energia on todennäköisesti ikuista. Ei liene sattuma että vanhin jumala-nimi eli sumerin EL, josta heprealaistenelohjim on johdetu, merkitsee juuri voima eli energia.