Apostoli Pietarin varoitus seurakunnalle
Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon. Ja moni on seuraava heidän irstauksiaan, ja heidän tähtensä totuuden tie tulee häväistyksi; ja ahneudessaan he valheellisilla sanoilla kiskovat teistä hyötyä; mutta jo ammoisista ajoista heidän tuomionsa valvoo, eikä heidän perikatonsa torku. Sillä ei Jumala säästänyt enkeleitä, jotka syntiä tekivät, vaan syöksi heidät syvyyteen, pimeyden kuiluihin, ja hylkäsi heidät tuomiota varten säilytettäviksi. Eikä hän säästänyt muinaista maailmaa, vaikka varjelikin Nooan, vanhurskauden saarnaajan, ynnä seitsemän muuta, vaan antoi vedenpaisumuksen tulla jumalattomain maailman päälle. Ja hän poltti poroksi Sodoman ja Gomorran kaupungit ja tuomitsi ne häviöön, asettaen ne varoitukseksi niille, jotka vastedes jumalattomasti elävät. Kuitenkin hän pelasti hurskaan Lootin, jota rietasten vaellus irstaudessa vaivasi; sillä asuessaan heidän keskuudessansa tuo hurskas mies kiusaantui hurskaassa sielussaan joka päivä heidän pahain tekojensa tähden, joita hänen täytyi nähdä ja kuulla. Näin Herra tietää pelastaa jumaliset kiusauksesta, mutta tuomion päivään säilyttää rangaistuksen alaisina väärät, ja varsinkin ne, jotka lihan jäljessä kulkevat saastaisissa himoissa ja ylenkatsovat herrauden.
Nuo uhkarohkeat, itserakkaat eivät kammo herjata henkivaltoja, vaikka enkelitkään, jotka väkevyydeltään ja voimaltaan ovat suuremmat, eivät lausu heitä vastaan herjaavaa tuomiota Herran edessä. Mutta niinkuin järjettömät, luonnostaan pyydystettäviksi ja häviämään syntyneet eläimet, niin joutuvat myös nämä, kun herjaavat sitä, mitä eivät tunne, häviämään omaan turmelukseensa, saaden vääryyden palkan; he pitävät nautintonaan elää päivänsä hekumassa; he ovat tahra- ja häpeäpilkkuja; he herkuttelevat petoksissaan, kemuillessaan teidän kanssanne; heidän silmänsä ovat täynnä haureutta eivätkä saa kylläänsä synnistä; he viekoittelevat horjuvia sieluja, heillä on ahneuteen harjaantunut sydän; he ovat kirouksen lapsia. He ovat hyljänneet suoran tien, ovat eksyneet ja seuranneet Bileamin, Beorin pojan, tietä, hänen, joka rakasti vääryyden palkkaa, mutta sai rikkomuksestaan ojennuksen: mykkä juhta puhui ihmisen äänellä ja esti profeetan mielettömyyden. Sellaiset ovat vedettömiä lähteitä ja myrskytuulen ajamia hattaroita, ja pimeyden synkeys on heille varattu. Sillä he puhuvat pöyhkeitä turhuuden sanoja ja viekoittelevat lihan himoissa irstauksilla niitä, jotka tuskin ovat päässeet eksyksissä vaeltavia pakoon, ja lupaavat heille vapautta, vaikka itse ovat turmeluksen orjia; sillä kenen voittama joku on, sen orja hän on. Sillä jos he meidän Herramme ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen tuntemisen kautta ovat päässeetkin maailman saastutuksia pakoon, mutta niihin taas kietoutuvat ja tulevat voitetuiksi, niin on viimeinen tullut heille ensimmäistä pahemmaksi. Parempi olisi heille ollut, etteivät olisi tulleet tuntemaan vanhurskauden tietä, kuin että sen tunnettuaan kääntyvät pois heille annetusta pyhästä käskystä. Heille on tapahtunut, mitä tosi sananlasku sanoo: "Koira palaa oksennukselleen", ja: "Pesty sika rypee rapakossa".
2. Pietarin kirje 2. luku. Vuoden 1933/38 Raamatun käännös.
52 kommenttia
Tämähän on (vai onko) siis varoitus seurakunnalle, ei ns. uskottomille maailman ihmisille. Millaista porukkaa me oikein olemme, tai he olivat? Ei ihme, että armoa tarvitaan…
Täytyis käyttää lainausmerkkejä, että jokainen lukija tietää heti, ettei tuo ole kirjoittajan teksti.
Oikea oppi on se jonka mukaan kristillinen kirkko on aina osannut torjua väärät opit ja yhä osaa. Oppi on käsiteltävä suppeasti. Siihen sisältyy vain ne opin osat, jotka kaikille kirkkokunille on yhteisiä.
Kohtasin oman todellisuuteen pitäessäni keskustelupiiriä siviilipalvelumiehille Lapinjärvellä. Siitä sain nähdä miten hyvin erilaista yhteisöistä tulevilla pojilla oli yhdestä asiasta aivan yhtenäinen käsitys.
Tottakai toivoisin että Samikin omaisi sen, mutta en ole siitä vakuuttunut. Hän tarjoaa tilalle vain omia opillisia ideoitaan ja vannoo niiden nimeen.
Millä?
Sitä vähän ihmettelen mikä on akendasi Sami. Keskusteluun ainakaan et näytä pyrkivän.
Tässä kohtaa on pakko muistuttaa keskustelun asiallisuudesta. Eli kohdellaan toisia kunnioittavasti vaikka keskustelu olisi ajoin tiukkaakin.
Rukoillen kun näitä kirjoittelen, niin punainen valo syttyy, kun tekee mieli vasta samalla mitalla ja painan deleteä. Olen huomannut että näin vältyn monelta turhalta väittelyltä.
Mikolla oli kai joku mielipide tai ajatus siitä miksi hän nuo Raamatun kohdat meille jakoi. Syy jäi kyllä täysin epäselväksi. Sen tähden pelkkien Raamatun lauseiden toistamista pitää välttää täällä. Emmehän kykene keskustelemaan aiheesta mitenkään, jos kirjoittaja ei edes ilmaise sitä, miksi nuo kohdat valinnut.
Ilmoita asiaton kommentti