Ainutlaatuinen Jeesus

Miksi Jeesus Kristus on sinun mielestäsi ainutlaatuinen?

 

Yhdelle meistä Jeesus on suuri moraalinen opettaja.

Toinen näkee hänessä radikaalin köyhien ja vähäosaisten puolustajan.

Kolmas korostaa Jeesuksen esimerkkien äärellä rauhaa, rakkautta ja suvaitsevaisuutta.

Neljäs näkee Jeesuksessa kohta lähestyvää maailmanloppua julistavan saarnamiehen.

Viides löytää Jeesuksessa johtotähden Jumalan valtakunnan perustamiseksi maan päälle.

Kuudes haluaa palauttaa Jeesuksen avulla uskomme ytimen taas juutalaisuuteen.

Seitsemäs tunnistaa Jeesuksessa avaimen kaikkiin Raamatun salaisuuksiin.

Tässä oli muutama Jeesuksen Kristuksen ainutlaatuisuutta ja monikasvoisuutta havainnollistava näkökulma. Monet näistä ovat ihan perusteltuja ja oikeita asioita, mutta näiden lisäksi listaa voisi jatkaa vielä pitkään.

 

Minulle on annettu tehtäväksi alustaa eräässä illanvietossa tänään aiheesta Ainutlaatuinen Jeesus.

Olen pohtinut tekisinkö ehkä pitkän listan kaikista ainutlaatuisista piirteistä, mitä tuo Jeesuksen Kristuksen ainutlaatuisuus tarkoittaa? – armollinen, totuudellinen, rohkea, lahjomaton, rakkaudellinen, inhimillinen, jumalallinen, viisas, nöyrä, kuuliainen, arvovaltainen, luova, raamatullinen…

Luulenpa, etten osaisi tehdä niin pitkää listaa, että kaikki tulisi sanottua!

Eikä pitkän listan tekeminen ei ole edes kovin motivoiva tapa lähestyä Jeesuksen ainutlaatuisuutta. Se jää niin helposti kovin abstraktille tasolle. – Ja ketä tällaiset listaukset lopulta puhuttelevat? – Lisäksi näissä listoissa on myös sellainen vaara, että jokainen voi niiden perusteella poimia Jeesuksesta omat mielipiirteensä, ja rakennella sitten näiden adjektiivien pohjalta ikioman ja itsensä näköisen/kokoisen ”virikejeesuksen”. Osin sama ongelma on myös aivan aluksi luettelemissani Jeesuksen monikasvoisuutta kuvaavissa havainnoissa.

 

Jeesuksesta on yritetty kautta ihmiskunnan historian erottaa, pelkistää ja omia ne omat mieliominaisuudet. Näin rakennettu ”virikejeesus” on saatu ajamaan oman ideologian päämääriä. Vähänkin historiaa tunteva kristitty muistaa, että tällaisessa käytössä olevat ”virikejeesukset” ovat saaneet palvella milloin hippiliikettä, milloin kommunismia/sosialismia, joskus myös nationalismia, kirkollista imperialismia, erilaisia kultteja, yhteiskunnallisia ja uskollisia vaihtoehtoliikkeitä jne.

Yltiöpositiiviseen ajatteluun taipuvainen ihminen voisi ehkä sanoa, että tämähän on hieno asia. Jeesus nähdään monipuolisena ja ainutlaatuisena. Sehän kertoo siitä, että hän on meille ilmiselvästikin tärkeä! – Hieman kriittisempi pohdinta kuitenkin vaatii meitä pohtimaan tällaisen Jeesuksen virikekäytön, ja myös ilmiselvän väärinkäytön oikeutusta. – Meidän täytyy kysyä itseltämme, miksi Jeesus on meille tärkeä…

 

Onko Jeesus meille tärkeä oman itsensä tähden (Jumalan Poikana),

vai omien henkilökohtaisten päämääriemme toteuttamisen tähden (kuin välineenä)?

Onko Jeesus uskomme ja kunnioituksemme kohde, vai näemmekö hänessä lähinnä näppärän välinearvon?

Rippikoulun jälkeen kummilta muistoksi saamani Raamatun taakse on kirjoitettu erään laulun sanat. Tuon laulun kertosäkeessä sanotaan:

 

”Oli Jeesus mulle oikotie vain onneen. Oli Jeesus keino päästä menestykseen. Ei riittänyt hän yksin. Tahdoin elää elämän, jossa saavuttaa mä voisin omat ihanteet.”

Olen palannut elämäni aikana useita kertoja tämän laulun äärelle. Tunnistan itsessäni synnillisen taipumuksen yrittää valjastaa Jeesus Kristus aina uudestaan omien intressieni palvelukseen. – On niin helppoa poimia Raamatusta omia kulloisiakin pyrkimyksiäni palvelevia teemoja. – Paljon vaikeampaa on pysähtyä kysymään itseltään: Ajaako tämä tulkintani, painotukseni ja valintani nyt Kristusta, vai omia pyrkimyksini?

Silloin, kun pelkistämme Jeesuksen opetuksen ja persoonan omien mieliteemojemme kokoiseksi ja näköiseksi, hukkaamme aina samalla jotakin Jeesuksen Kristuksen ainutlaatuisuudesta.

Voimme jopa kokea edustamamme asian aivan vilpittömästi tärkeäksi (ja jopa ainutlaatuiseksi), mutta Jeesus Kristus on silti aina enemmän kuin se kuva, jonka kykenemme hänestä piirtämään.

 

Olen tullut huomaamaan, että Jeesus Kristus on todella ainutlaatuinen. Hän on ainutlaatuinen erityisesti siksi, että hän tulee alas, meidän todellisuuteemme.

Jeesus Kristus ei koskaan jää abstraktien adjektiiviluetteloiden vangiksi, tai ihmisideologioiden kokoiseksi ”virikejeesukseksi”. – Jeesus Kristus laskeutuu alas, hän puhuttelee sinua ja minua henkilökohtaisesti. Hän haluaa, että tunnemme hänet aivan kokonaisvaltaisesti.

 

Jeesus Kristus ja uskonpuhdistus

Uskonpuhdistuksen suuria löytöjä oli se, että koko Raamattu ”ajaa Kristusta”. Tämä on kokonaan päinvastainen asia kuin se, mitä edellä kuvasin. – Kuvasin edellä sitä, miten meillä on itsekäs taipumus ajaa omia intressejämmme omatekoisen ja itsemme kokoisen ”virikejeesuksen” avulla. Nykyisessä moniarvoisuutta idealisoivassa ajassamme Jeesusta ja hänen opetustaan yritetään joskus vääntää ja pakottaa jopa aivan mielivaltaisella tavalla Jumalan lain vastaisten asioiden palvelijaksi. – Tämä on tietenkin täysin vastoin Raamatun sanaan ankkuroituvan uskonpuhdistuksen henkeä.

Eräs luterilaisen uskonpuhdistuksen suurista löydöistä on siinä, että me opimme tuntemaan Jeesuksen Kristuksen erityisesti Raamatun sanan kautta. Koko Raamattu, ei siis vain Uusi testamentti, todistaa Jeesuksesta Kristuksesta, ja kirkastaa erityisesti Jeesusta Kristusta.

Jos siis haluamme oppia tuntemaan oikean, todellisen ja elävän Jeesuksen Kristuksen, meidän tulee lukea Pyhää Raamattua.

Raamatun sanassa me kohtaamme Jeesuksen. Siellä hän puhuu ja opettaa meitä. Jeesuksella on sanottavaa valtaan ja rikkauteen kiintyneille. Hän julistaa parannussaarnaa uskonnollisesti itsetyytyväisille. Jeesuksella on asiaa sairaille, syntinsä tunnustaville, eksyneille ja kotiin kaipaaville. Jeesuksella on asiaa sinulle ja minulle.

Raamatun sanassa avautuvat ne monet tilanteet, joissa Jeesus ja hänen apostolinsa kohtaavat erilaisia ihmisiä erilaisissa elämäntilanteissa. Raamatun teksti vie meidät yllättäviin tilanteisiin, joiden sanoma ylittävää kaikkien ihmisideologioiden rajat. Huomaat seuraavasi tilannetta kivitystuomiotaan odottavan avionrikkojanaisen lähellä (Joh.8:1-11), ja nouset Jeesuksen kanssa kirkastusvuorelle (Mark.9:2-8). – Ihmeellisintä näiden ulkoisesti äärimmäisen erilaisten tapausesimerkkien kohdalla on se, että lopulta valokeilaan jää aina yksin Jeesus Kristus. Koko Raamattu ajaa Kristusta.

 

Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat, ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.” (Fil.2:9-11)

Raamatun sanan kautta Jeesus Kristus laskeutuu sinun ja minun elämään; ja tekee itsensä tunnetuksi. Hän on täynnä armoa ja totuutta. – Jeesuksen Kristuksen totuus estää meitä tekemästä hänestä ikiomien ja itsekkäiden aatteidemme juoksupoikaa. Eikä sellainen ”virikejeesus” meitä lopulta voisikaan auttaa! – On suurta armoa, että Jeesus tekee itsensä tunnetuksi, ihan kokonaisena, aivan elävänä, riisuen vääristyneitä jeesuskuviamme, mutta ollen silti täynnä anteeksiantavaa rakkautta.

Tämä tekee joskus kipeää, mutta silti se parantaa…

Silloin Jeesus koski kerran ja se sattui. Otti pois hän kaikki tuet maailman. Katkas kahleet ihmiskunnian, kun nöyrryin alla paineen. Olin ruoko särjetty jaloissa Mestarin. Sanoi Jeesus: ”Lapsi rakas älä pelkää. Olen haavoitettu tähden syntis sun. Minun armossain on kyllin, lapsi lepää siinä ainiaan, lapsi lepää ja katso vain Karitsaan.””

  1. Kiitos Pietari ja siunausta teillepäin!
    Samoin kiitokset Eliakselle vanhalle opiskelutoverille kommentistasi!

    Muutaman kommentoijan viestin poistin ja ilmoitan nyt, ettei minun blogini ole asiakseen klassisen kristinuskon totuuksien vääntelijöiden estradiksi tarkoitettu. – Henkilöitä, joiden kommentit poistin, pyydän näin ollen etsimään muita foorumeita, tai kirjoittamaan omia blogejaan muualla.

    Blogeihini ovat toki tervetulleita kirjoittamaan myös asialliset ei-kristityt keskustelijat, jotka kunnioittavasti vaihtavat ajatuksia, mutta ”toisenlaisen evankeliumin” julistajat tehkööt työtään muualla…

  2. Heititpäs varsin laajan kysymyksen.

    Kaikki me Raamattuun uskovat ymmärrämme Jeesuksen roolin Golgatalla meidän puolestamme henkensä uhranneena. Tai oikeastaan hän uhrasi niin paljon, että käsityskykymme joutuu suuriin ongelmiin. Mutta Jeesus teki jotakin muutakin kuin vain kuoli meidän ja minun puolesta, niin ensimmäisiä kuin ”me”” ja ”minä” ovatkin.

    Olen sitä mieltä, että Jeesuksen julkisuuskuvassa on jotakin korjattavaa. Hänet esitetään useimmiten seimen lapsena ja sitten ristille naulattuna. Siis varsin avuttomana ja säälittävänä – eikä verevänä ja vahvana nuorena miehenä, mitä hän epäilemättä ihmisenä. Onko Jeesus sitten tänä päivänä kuinkakin voipunut?

    Voimissaan on, jakovasti. Raamattu kertoo, että Jeesukselle on annettu ”kaikki valta taivaassa ja maan päällä”(Mat28:18). Mutta miksi hän ei käytä tuota valtaansa kovinkaan näkyvästi?

    Jatkossa Jumalan Poika kertoi siitä, mitä tarkoitusta varten tuo valta on annettu. Se oli ihmisten opettamista varten: ”Opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti”.(Mat28:20)

    Raamattu kertoo, että Jeesuksella on siis todella paljon valtaa. Pietarin kirje kuvailee, että hän ”on mennyt taivaaseen ja istuu Jumalan oikealla puolella ja jolle on alistettu enkelit, vallat ja voimat”.(1.Piet3:22)

    Mitä sinä Manu ajattelet Jeesuksen Kristuksen roolista suurena vallankäyttäjänä? Miten sinä sen koet? Uskotko sinä, että hän tulee vallankäyttöä jopa vielä laajentamaan? Tarvetta täällä maailmassa taitaisi löytyä?

    • Kiitos kysymyksestä,

      Jeesus itse vastaa mielestäni aika lailla esittämääsi kysymykseen, kun hän keskustelee Pilatuksen kanssa:

      33 Niin Pilatus meni taas sisälle palatsiin ja kutsui Jeesuksen ja sanoi hänelle: ”Oletko sinä juutalaisten kuningas?”
      34 Jeesus vastasi hänelle: ”Itsestäsikö sen sanot, vai ovatko muut sen sinulle minusta sanoneet?”
      35 Pilatus vastasi: ”Olenko minä juutalainen? Oma kansasi ja ylipapit ovat antaneet sinut minun käsiini. Mitä olet tehnyt?”
      36 Jeesus vastasi: ”Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta; jos minun kuninkuuteni olisi tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, ettei minua olisi annettu juutalaisten käsiin; mutta nyt minun kuninkuuteni ei ole täältä”. (Joh.18:33-36)

      Ymmärrän, että Jeesuksen valta on jo nyt todellista ja konkreettista, sillä hän on sama eilen tänään ja iankaikkisesti (Hepr.13:8). – Me emme kuitenkaan vielä näe ihmillisillä silmillämme ja ymmärrä vajavaisella järjellämme kovin syvällisesti, miten Jumalan maailmanhallinta toteutuu.

    • ”Me emme kuitenkaan vielä näe ihmillisillä silmillämme ja ymmärrä vajavaisella järjellämme kovin syvällisesti, miten Jumalan maailmanhallinta toteutuu.” Silloin, kun jotain tapahtuu vastoin Jumalan hyvää tahtoa, se on räikeällä tavalla näkyvissä.

  3. Vapahtajamme voima, tulle täydelliseksi heikkoudessa. Silloin kun olen heikko olen väkevä.
    Ihmeellinen paradoksi. Sunnuntaina syntyi pojanpoka. Jo maanantaina sain sen paljaalle iholle köllöttelemään. Voi kuinka pieni. jalatkin mahtuu kämmenelle helposti.
    Jeesus Jumalan poika suostui yhtä pieneksi ja avuttomaksi. Säilyttäen samalla Jumalallisen olemuksensa täydellisenä. Käsittämätöntä. Koko maaimankaikkeuden arkkitehti siinä pienenä avuttomana lapsena. Kaikkivaltias Jumala tuli ihmiseksi. Järki kumartaa syvään ja ihminen vaikenee suuren salaisuuden edessä.

    Sama ihmeellinen voima vaikuttaa meissä uskovissa, jotka panemme täyden toivomme yksi Vapahtajamme armoon ja ansioon. Olemme kuin mikäkin kaiken kansan tunkio ja kummaa ja outoa väkeä. Silti meissä asuu Jumalan kaikkivaltiaan valtava voima ja kirkkaus. Käsittämätön ja pyhä.
    Vapahtajamme nimessä omistamme syntiemme ja kaikkine puutteittemme poispyyhkimisen. Hänessä meillä ei niitä ole.

    Painamme päämme Hänen rintaansa vasten, kuin Johannes aikanaan. Kuulaksemme Mestarimme sydämen sykkeen. Ollaksemme niin lähellä , kuin mahdollista. Jumalako suostuu tähän. käsittämätön on edessämme. Siihen saamme luottaa ja turvata kaikessa hädässä ja puutteessa, mihin kaikkivaltias meidät milloinkin vie.

    Jos taivaaseen voisimme päästä ilman kärsimystä ja vaivaa, niin kyllä Hän meille sellaisen tien avaisi.
    Kaikkivaltias ei sitä voi tehdä, koska meidät on myyty viholliselle. Synnin ja kuoleman alaisuuteen. Siksi elämme jatkuvassa kapinassa ja tahdomme vain itse suoriutua kaikesta. aivan yksin.

    Siksi kaikkivaltiaan Herramme on jatkuvasti annettava meidän joutua täydelliseen epätoivoon.
    Muutoin emme turvaudu yksin Hänen valtavaan armoonsa.

Manu Ryösö
Manu Ryösö
Olen pastori, joka haluaa sitoutua Pyhään Raamattuun ja sen perustalle rakentuvaan luterilaiseen tunnustukseen.